هارای نیوز

خبری - تحلیلی

آزربایجان؛ باشین ساغ اولسون / درگذشت پدر جذامیان ایران

+0 به یه ن / بپسند
آزربایجان؛ باشین ساغ اولسون

درگذشت پدر جذامیان ایران


هارای نیوز - دورنانیوز: استاد دکتر محمدحسین مبین مشهور به پدر جذامیان ایران دیروز در سن 88 سالگی بر اثر کهولت سن، چشم از جهان فرو بست.


به گزارش هارای نیوز به نقل از دورنانیوز ، نویسنده شاعر و پزشک توانای معاصر آذربایجان، استاد دکتر محمد حسین مبین در سال ۱۳۰۶ شمسی در یکی از محلات قدیمی تبریز به نام چرنداب پا به عرصه هستی گذاشت. تحصیلات ابتدایی را در دبستان معرفت تبریز و کلاس شش و دوره دبیرستان را در دبستان و دبیرستان پهلوی آنروز در کرمان به پایان رساند. آنگاه بعد از شش سال اقامت در کرمان به تبریز مراجعت و با اخذ دیپلم طبیعی از دبستان فردوسی در سال ۱۳۲۸ وارد دانشکده پزشکی تبریز شد و در سال ۱۳۳۴ به دریافت دکترای پزشکی نایل آمد.

وی پس از طی خدمت نظام وظیفه در سال ۱۳۳۷ به استخدام وزارت بهداری درآمد و خدمات پزشکی ، اجتماعی خود را با بیماریابی جذام در آذربایجان شرقی آغاز کرد. و پس از یک سال فعالیت در امر بیماریابی در سال ۱۳۳۸ به عنوان کفیل آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز به ادامه فعالیت پرداخت. در سال ۱۳۴۱ با استفاده از بورس تحصیلی سازمان بهداشت جهانی برای طی دوره آموزشی علمی و عملی جذام، رهسپار کشورهای اروپایی اسپانیا و پرتقال و افریقایی،نیجریه و مالی گردید.

پس از این دوره آموزش عالی به ایران مراجعت و بعنوان رئیس آسایشگاه باباباغی مشغول به خدمت شد. در سال ۱۳۴۸ با ادغام سازمان بهداری و دانشگاه تبریز به دانشگاه منتقل و با اغتنام فرصت با اخذ تخصص در رشته بیماریهای پوست و آمیزشی از دانشگاه تبریز توفیق یافت. در بخش پوست دانشکده پزشکی بیمارستان بابک(هفتم تیر ) به عنوان عضو هیئت علمی به خدمات علمی – پزشکی خود ادامه داد.
استاد دکتر مبین، خدمت به جذامیان را از وظایف انسانی و پزشکی خود شمرده و در سال های دراز خدمت خود همواره در فکر آنها بوده و از مساعدت آنها فروگذار نکرده است بطوریکه از بهمن سال ۱۳۵۳ به عنوان عضو افتخاری انجمن کمک به جذامیان ایران و چند سالی نیز به عنوان رئیس انجمن کمک به جذامیان آذربایجان به این قشر محروم و مظلوم خدمت کرده است. چنانکه هر جا بحثی از جذام و جذامی به میان میاید نام این انساندوست قرین صحبت می گردد.

نامبرده در امور فرهنگی ـ هنری منطقه و کشور همیشه مشاور و مشوق بودند بطوریکه در راه اندازی کتابخانه و گروه هنری ملا محمد فضولی تبریز به سرپرستی رضا افشار، همراه با استاد بیت الله جعفری مشوق و مشاور وی بودند و از مبلّغین آن نهادها بشمار می رفتند.

سخنرانی ایشان در تالار وحدت دانشگاه تبریز در مراسم روز جهانی معلولین در سال ۱۳۷۲ و در مراسم هفته ی کارگر در تالا ر برق منطقه ای در سال ۱۳۷۳ که توسط خانه ی کارگر تشکیلات تبریز و با مدیریت و اجرای رضا افشار شکل گرفته بود بزرگترین شهود این ادعا میباشد.
لازم به ذکر است به غیر از خود آقای دکتر مبیِن، مرحومین همسر محترمه و برادر بزرگوارشان تیمسار سپهبد سید ابراهیم مبیِن نیز در این خصوص فعال بودند که همواره ذکر خیر آن مرحومین نیز در زبان فعالین کتابخانه و گروه هنری فضولی جاری است.

استاد دکتر محمدحسین مبین مشهور به پدر جذامیان ایران دیروز در سن ۸۸ سالگی بر اثر کهولت سن، چشم از جهان فرو بست.


آچار سؤزلر : هارای نیوز, درگذشت پدر جذامیان, استاد دکتر مبین,