هارای نیوز

خبری - تحلیلی

کانال خبری سهند نیوز @sahandnews2 کشتن وحشیانه گوزن باردار در خرم‌آباد توسط بازدیدکنندگان!

+0 به یه ن / بپسند

کانال خبری سهند نیوز@sahandnews2

کشتن وحشیانه گوزن باردار در خرم‌آباد توسط بازدیدکنندگان!

مرگ مشکوک یک گوزن زرد باردار در باغ وحشی در خرم‌آباد خبرساز شده و موارد متفاوتی از جمله سنگ‌پرانی بازدیدکنندگان به عنوان دلیل مرگ این گونه نادر جانوری ذکر شده است.

هارای نیوز -   ۱۸ فروردین یک گوزن زرد ایرانی که روزهای آخر حاملگی خود را سپری می کرد در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد در استان لرستان تلف شد.

به گزارش هارای نیوز مدیرکل محیط‌ زیست لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر و با استناد به نظر اداره دامپزشکی علت مرگ را "ازدحام بازدیدکنندگان و وارد شدن استرس به حیوان" اعلام کرد. به گفته آقای مهرداد فتحی بیرانوند، این گوزن زرد ایرانی به دلیل استرس خود را به فنس‌هایی که در داخل آن‌ها نگهداری می‌شده کوبیده و این امر موجب شکستگی گردن و تلف شدن آن شده است.

این درحالی است که وبسایت تخصصی "دیدبان محیط زیست و حیات وحش ایران" علت مرگ اعلام شده را "بسیار بعید" دانسته و گفته که دلیل اصلی مرگ "به احتمال فراوان" بیماری تب برفکی بوده است.

ایمان معماریان، دامپزشک باغ وحش تهران نیز به این وبسایت گفته است: " اصولا مرگ حیوانات باغ وحش بر اثر ازدحام بازدید کنندگان و استرس وارده از این طریق غیرممکن است و اگر این طور بود حیوانات باغ وحش تهران هر روز باید بر اثر استرس از بین می رفتند."

ابراهیم توکلی، مدیر کل دامپزشکی لرستان نیز "استرس" را عامل اصلی مرگ معرفی می‌کند اما به نکته دیگری هم اشاره می‌کند که در توضیحات مدیرکل محیط‌زیست لرستان وجود نداشت. آقای توکلی گفت پرتاپ سنگ از سوی بازدیدکنندگان باغ وحش باعث شده که گوزن خود را به فنس‌های محل نگهداری بکوبد و گردنش بشکند.

او مرگ بر اثر ابتلا به تب برفکی را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر الهام برنا معاون نظارت و پایش محیط‌زیست لرستان انتقاد کرده که اساسا چرا یک گونه نادر جانوری در روزهای آخر بارداری در معرض استرس قرار گرفته است. یکی از سوالات رایج در شبکه‌های اجتماعی هم این بوده که فنس در نظر گرفته شده چگونه بوده که حیوان پس از برخورد با آن دچار شکستگی گردن شده است.

خانم برنا می‌گوید که فضای نگهداری این گونه‌های کمیاب در باغ‌وحش کاسیت خرم‌آباد "نامناسب" است. به گفته او سال گذشته هم یک گوزن زرد ایرانی دیگر به دلیل مارگزیدگی در این باغ وحش تلف شده است.

به گزارش وبسایت دیده‌بان محیط زیست و حیات وحش ایران، در سال ۱۳۸۹ دولت در سفر استانی خود به لرستان تصویب کرد تا با انتقال سه گوزن زرد نر و یک گوزن زرد ماده، سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد در منطقه "کلدر" تاسیس شود. اما با گذشت شش سال، گوزن‌های منتقل شده که قرار بود به صورت موقت در باغ وحش خرم آباد نگهداری شوند همچنان در آنجا هستند. حالا با مرگ تنها گوزن ماده و جنینش، تنها یک گوزن نر باقی مانده و طرح احیا شکست خورده است.

گوزن زرد ایرانی بطور کامل در طبیعت ایران منقرض شده است و صرفا تعداد محدودی از این گونه ارزشمند در شرایط اسارت و نیمه اسارت زندگی می کنند.

واکنش‌ها به مرگ گوزن زرد در فضای مجازی

انتشار خبر مرگ گوزن زرد باردار در باغ وحش، بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت و بسیاری بازدیدکنندگان را بابت سنگ‌پرانی به این حیوان سرزنش کرده‌اند.


آچار سؤزلر : کشتن گوزن زرد باردار, باغ وحش خرم آباد, هارای نیوز, sahandnews2,