هارای نیوز

خبری - تحلیلی

سهند نیوز کانالینین لینکی : https://telegram.me/sahandnews2 قاراباغ و داغلیق قاراباغ

+0 به یه ن / بپسند
https://telegram.me/sahandnews2

قاراباغ و داغلیق قاراباغ

عبدالعزیز عظیمی قدیم

لحظاتی پیش جوانی از حرکت ملی پرسید ارمنستان از چه طریقی به قره باغ نیرو می فرستد مگر قره باغ در داخل نقشه آذربایجان نیست؟



توضیحاتی ارائه کردم و متوجه شدند. لکن ما هم یک مساله دیگری را متوجه شدیم!.
قاراباغ کوهستانی با هفت منطقه اطراف آن که جملگی در اشغال ارمنستان است اغلب به نام عمومی قره باغ مشهور شده است.

قره باغ کوهستانی که مرکز آن خانکندی و دیگر شهرهای آن شوشا و خوجالی و شهرها و روستاهای اطراف آن است مورد ادعای ارامنه می باشد. سایر مناطق از قبیل آغدام و جبراییل و فضولی و کلبجر و ... که نوار بزرگی را در حومه قاراباغ کوهستانی تشکیل می دهند با آنکه در اشغال ارامنه هستند اما مورد ادعای آنها نیست.
در مذاکرات گروه مینسک یکی از پیشنهادهای ارمنستان چشم پوشی آذربایجان از قاراباغ کوهستانی و اتصال آن منطقه به ارمنستان در مقابل تخلیه هفت منطقه اطراف آن از نیروهای ارمنی بود که به درستی  توسط آذربایجان رد شد.

با آنکه بیش از 20 سال است قاراباغ اشغال شده است اما ارامنه از سکنی گزیدن در هفت منطقه اطراف قاراباغ امتناع کرده اند و صرفا به غارت و تخریب منابع این منطقه دست زده اند. از کندن دشت و دمن به نیت یافتن خمره و آتش زدن جنگلهای بی نظیر و ...

در قره باغ کوهستانی هم با هزار ترس و لرز سرمایه گذاری می کنند . تا همین اواخر زن و مرد در خیابانها با لباس نظامی رفت و آمد می کردند گویا خوب می دانند آنجا هم منطقه مسکونی آنها نیست و منطقه نظامی آنهاست و صاحبانش به زودی سر خواهند رسید.

درگیری ها و آتش بس اخیر مسئله قره باغ را به روز کرد به امید پیشرفت مذاکرات و در غیر این صورت نبرد نهایی در راستای آزادی همه مناطق اشغالی. انشاء الله.


آچار سؤزلر : قاراباغ, عبدالعزیز عظیمی قدیم, sahandnews2, هارای نیوز,