هارای نیوز

خبری - تحلیلی

دیدار صمیمی اعضای انجمن سبز با شهردار جدید مرند/ نباید با تشریفات زیاد، فاصله میان خود و مردم بیندازیم/ راه اندازی کمپین اهدای نهال به شهروندان

+0 به یه ن / بپسند

دیدار صمیمی اعضای انجمن سبز با شهردار جدید مرند/ نباید با تشریفات زیاد، فاصله میان خود و مردم بیندازیم/ راه اندازی کمپین اهدای نهال به شهروندان


شهردار مرند از اعضای انجمن حیات سبز مرند در دفتر کارش به گرمی و محبت استقبال کرد و از طرح ها و برنامه های مهم این انجمن در راستای محیط زیست حمایت کرد و قول داد تعامل سازنده ای با این انجمن برقرار نماید.

هارای نیوز - امروز جمعی از اعضای انجمن حیات سبز مرند به دیدار شهردار جدید مرند؛ مهندس حسین زاده رفتند. در این دیدار صمیمی، ابتدا مدیرعامل انجمن ضمن عرض تبریک و خیر مقدم ، خواستار تعامل و همکاری بیشتر شهرداری مرند با فعالان زیست محیطی گردید و از شهردار مرند خواست از پتانسیل ها و انرژی نیروهای این تشکل مردمی و زیست محیطی استفاده نماید.


به گزارش خبرنگار هارای نیوز ، مدیرعامل انجمن حیات سبز مرند؛ با ارائه گزارش کوتاه از فعالیت های انجمن حیات سبز مرند طی مدت نزدیک یکسال گفت: انجمن حیات سبز مرند در تاریخ اسفند 93  مجوز خود را اخذ نموده  که بر اساس آن فعالیت انجمن در سطح شهرستان و استان آذربایجان شرقی تعریف شده است.

مدیر عامل انجمن در ادامه راجع به عملکرد انجمن افزود: در این مدت ، 25 کار عملی در سطح استان و شهرستان اجرا کرده ایم که 20 مورد آن مربوط به شهرستان مرند و 5 مورد آن به خارج از شهرستان مربوط می شود. از این تعداد، 2 مورد دریاچه ارومیه ، یک مورد در جلفا ، یک مورد در تسوج و یک مورد را در صوفیان اجرا کردیم.

وی در خصوص آمار اعضای انجمن گفت: در حال حاضر، انجمن حیات سبز مرند،400 عضو دارد که 250 عضو آن را فرهنگیان و معلمان تشکیل می دهند و 150 عضو آن شامل نویسندگان، هنرمندان و فعالان فرهنگی و اجتماعی شهرستان هستند.

زائر کعبه با انتقاد از سیاست شهرداری مرند در گذشته گفت: در مدت یک سال فعالیت خود، مسئولان شهرداری نه تنها در مسیر تعامل و همکاری با ما قدم بر نداشتند بلکه از طرح های انجمن در حفظ و توسعه محیط زیست شهری هم استقبال ننمودند لذا تا بحال با شهرداری مرند همکاری نداشته ایم.

وی ضمن بیان اعلام آمادگی همکاری انجمن با شهردار مرند اظهار داشت: ما در خدمت جنابعالی و شهرداری مرند هستیم تا برنامه های کاری خود را با تعامل و همکاری بیشتر جنابعالی در حفظ و حراست از محیط زیست و فضای طبیعی و بکر مرند به پیش ببریم.

در این دیدار تنی چند از اعضای اصلی انجمن حیات سبز مرند ،  نظرات خود را در خصوص مسائل مختلف در حوزه شهری و محیط زیست به اطلاع شهردار محترم رساندند. از جمله مبارزه با زمین خواری و فساد مالی در درون شهرداری مرند، حفظ ریه های تنفسی شهر، حفظ کاربری باغات و توسعه فضای سبز، سر و سامان دادن به آثار تاریخی و باستانی شهر مرند ، موزه شهری مرند و ... مهمترین مسائلی بود که در دیدار با شهردار مطرح شد.

شهردار مرند از اعضای انجمن حیات سبز مرند در دفتر کارش به گرمی و محبت استقبال کرد و از طرح ها و برنامه های مهم این انجمن در راستای محیط زیست حمایت کرد و قول داد تعامل سازنده ای با انجمن حیات سبز مرند برقرار نماید.

  شهردار مرند در راستای مثبت بودن فعالیت ها و اهداف انجمن گفت: با همفکری و کمک شما عزیزان می توانیم قدمهای محکمی در شان مرند و شایستگی های مردم مرند برداریم.

وی با بیان این که بنده اعتقادی به تشریفات ندارم، گفت: نباید با تشریفات زیاد، فاصله میان خود و مردم بیندازیم. بنده در این مدت چند روزه با جامعه پزشکی، فرهنگیان و خانواده های محترم شهدا برنامه ها و نشست های مهمی داشته ایم و امیدواریم با همفکری ، هم اندیشی و همکاری بیشتر بتوانیم در مسیر تحقق حقوق و خواسته های مهم مردم مرند حرکت کنیم.

مهندس حسین زاده، با هدف جذب سرمایه های فکری و مادی مرندیان که در نقاط مختلف کشور مقیم هستند اظهار داشت: ما از همفکری و همکاری مرندیان مقیم تهران و تبریز استقبال می کنیم و در خدمت شان خواهیم بود تا در زمینه علمی و سرمایه گذاری بتوانیم آنها را جذب کنیم. وی قول داد  بعد از انتخابات و دهه فجر برنامه هایش را با همکاری و تعامل بیشتر به پیش خواهد برد.

گفتنی است اعضای انجمن حیات سبز در این نشست نظرات خود را پیرامون مسائل زیست محیطی و شهری بیان داشتند.

موسی احمدی عضو مهم انجمن در این نشست گفت: ما متاسفانه به شهرداری فقط از دید عمرانی نگاه می کنیم و می گوییم که شهرداری فقط خیابان می کشد، پل می سازد و ... در حالی که این گونه نیست. شهرداری در مسائل زیست محیطی ، مسائل فرهنگی و بهداشتی شهر نقش مهمی دارد. وی خطاب به شهردار گفت: ما به شما در مسیر حفظ منافع مردم لبیک می گوییم و از شما حمایت می کنیم.

این هنرمند صاحب نام تئاتر مرند ، یک شعر کوتاه در پاسخ به اتراق در مرکز شهر و اوقات فراغت جامه بازنشستگان قرائت کرد:

 سککی لرده قوجالار       فیکر ائتدیهجه قوجالار

شهرداری یئر وئرسه         عزت تاپار اوجالار

در ادامه، رهبرنیا ؛ مهندس شهرساز و عضو انجمن حیات سبز مرند نیز گفت:  بنده اولین مقاله خود را در مورد محیط زیست نوشته ام. وقتی که در بحث محیط زیست، شاخص اصلی و اولیه انسان است اگر صحبت از درخت و محیط زیست می کنیم  انسان مد نظر است. جا دارد این مباحث در فرصت مناسب مطرح و بررسی شود.

وی با انتقاد از عدم استفاده شهرداری از افکار و اندیشه های شهروندان و صاحب نظران برای پیشرفت و توسعه و آبادانی شهر افزود: بنده به عنوان شهروند مرندی که مهندس شهرسازی هستم و در اینجا زندگی می کنم اما متاسفانه شهرداری مرند تابحال حتی یکبار هم در مورد شهرسازی با بنده مشاوره ننموده و نظری هم نخواسته است!

دکتر سید مرندی ، مورخ، کاریکاتوریست و روزنامه نگار و عضو تاثیرگذار انجمن نیز گفت: بنده در مورد مرند مقاله ها و نقدهای زیادی نوشته ام که همگی در وبلاگم قابل دسترسی است. وی با درخواست از مهندس حسین زاده  مبنی بر تجدیدنظر و ایجاد تغییر در مدیران واحدها و سازمانهای شهرداری گفت: شما در مورد پرسنل خودتان باید دقت کنید که همان پرسنلی که در گذشته با شهرداری قبلی همکاری کرده اند اگر با شما کار کنند تبعات زیادی به همراه خواهد داشت.  

وی در مورد همکاری و تعامل با انجمن مرندیان مقیم تهران گفت: بنده به عنوان نمانیده انجمن مرنیان مقیم تهران هستم. ما تلاش کردیم در مرند موزه راه اندازی کنیم و کارهای زیادی را به کمک این انجمن انجام دهیم.

وی خواستار سرعت بخشیدن به احداث ساختمان موزه مرند در محل حمام قاضی که در حال تخریب است، گردید و گفت: شهردار به عنوان هیئت امنای موزه مرند می باشد ، مرند با این تاریخ و فرهنگ خودش هنوز یک موزه درست حسابی ندارد! در حالی که اهر و بناب هرکدام 2 تا موزه  دارند در حالی که مرند با تاریخ 6 هزار ساله اش هنوز موزه ای ندارد!

وی خطاب به مهندس حسین زاده، تصریح کرد: شما جسارت خرج داده و پست شهرداری مرند را قبول کرده اید و ما به شما صادقانه کمک خواهیم کرد.

در ادامه این دیدار، امیری؛ روزنامه نگار و خبرنگار سهند تبریز بنا به درخواست مدیر عامل انجمن حیات سبز مرند مسائل مهمی را به سمع و نظر شهردار رساند. وی با اشاره به مسائل مهمی چون زمین خواری ، باغ خواری و تخلفات موجود در شهرداری مرند که در گذشته وجود داشته است، از شهردار مرند خواست برای مهار این بحران ها و جلوگیری از تکرار آن، از نیروهای اجتماعی، علمی و فرهنگی دلسوز و صادق شهر مرند بیشتر استفاده نماید.

وی با بیان این که مسائل زیست محیطی در مرند در حد بحرانی است و نیاز به همکاری و تعامل بیشتر مدیران نهادها و از جمله شهرداری مرند را می طلبد، گفت: شهر مرند در گذشته معروف به باغ شهر بوده اما حالا از این باغ شهر فقط نامی مانده است و بس. این باغات توسط شرکت های صوری با چک و سفته تغییر کاربری یافته و نابود شده اند. جا دارد از ریه های تنفسی شهر برای سالم سازی هوا حفاظت کنیم. باغات ریه های تنفسی طبیعی شهرماست. باید پیشگیری کنیم و نگذاریم باغات و محیط زیست ما بیش از این نابود شوند.

امیری در ادامه تصریح کرد: آقای شهردار، متاسفانه مقر اصلی پدیده زمین خواری و باغ خواری در کل کشور و در مرند ما شهرداری است. از جنابعالی انتظار می رود با قاطعیت و جدیت جلو این پدیده شوم بایستید و ما هم از شما حمایت خواهیم کرد.

در ادامه، زائر کعبه مدیر عامل انجمن از راه اندازی کمپین اهدای نهال به شهروندان خبر داد و گفت: در روز درختکاری این طرح به اجرا گذاشته خواهد شد و از شهرداری مرند انتظار داریم در این طرح ما را یاری کند. شهردار مرند هم قول همکاری و مساعدت بیشتر را در این زمینه به فعالان محیط زیستی مرند داد.

درپایان ، زایر کعبه از طرف انجمن حیات سبز مرند ، گزارشی مستند و مکتوب در قالب طرح و برنامه های اجرا شده و طرح های آتی انجمن به شهردار تقدیم کرد.

شهردار مرند و انجمن حیات سبز مشترکا ، خواستار تشکیل جلسات و نشست های مکرر در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست و توسعه فضای سبز طبیعی گردیدند. قرار شد نشست بعدی در دفتر انجمن حیات سبز مرند با حضور شهردار مرند برگزار شود.


آچار سؤزلر : دیدار با شهردار جدید, هارای نیوز, انجمن حیات سبز مرند,