هارای نیوز

خبری - تحلیلی

اختصاصی کانال سهند نیوز https://telegram.me/sahandnews2 حاکمیت قضنفر ها در عرصه مدیریت و رسانه ها !

+0 به یه ن / بپسند
اختصاصی کانال سهند نیوز @sahandnews2

حاکمیت قضنفر ها در عرصه مدیریت و رسانه ها !

کانال سهند نیوز 2 - سهند امیری : بر خلاف پایتخت، خبرنگاران و صاحبان رسانه های خبری در مرند، جلفا و استان با برخی تبعیض های ناروا، محدودیت ها و فشار های اعمالی از سوی « قضنفرها » مواجه شده اند. این امر باعث شده است که شهر اولین های ایران و جهان ؛ تبریز و آزربایجان نزدیک 40 سال است که در برابر تهران حرفی برای گفتن در امور روزنامه و مطبوعات نداشته باشد!

طبیعی است که بر اثر فشار سیاسی بر خبرنگاران کار حرفه ای رسانه در منطقه و استان بخصوص در شهرستان مرند با مشکل اساسی همراه شود.  تا جایی که بسیاری از خبرنگاران دیگر علاقه ای برای خبررسانی از سوژه های مختلف خبری در مرند از خود نشان نمی دهند و یا به نوعی انتشار اخبار مرند را تحریم کرده اند!



همچنین « فصل خزان مطبوعات » در مرند بیش از دو سال است که بر منطقه مرند و جلفا سایه افکنده است و هرگز مدیران کلیدی منطقه و استان علاقه ای برای پایان دادن به عمر زیاد فصل خزان مطبوعات از خود نشانه نداده و نمی دهند بلکه هر روز با ابقای خود در سمت های مهم بر عمر این خزان می افزایند. تنها راه پایان فصل خزان مطبوعات و تبدیل به فصل بهار مطبوعات و رسانه در منطقه، « برکناری تیم مدیریتی ضد رسانه ای » از امورات کلیدی و مهم منطقه است. ( فصل خزان با فصل سرما در هر سال 3 الی 6 ماهه است اما فصل خزان مطبوعات مرندی نزدیک 3 سال است که هنوز ادامه دارد!)

 برخی از خبرنگاران در اعتراض به عملکرد رسانه ای قضنفرها که به نوعی« جفا بر حق دانستن مردم » نیز محسوب می شود می گویند: « ما به عملکرد ضد رسانه ای تیم مدیریتی شهرستان اعتراض می کنیم» و خواستار تجدید نظر اساسی مدیران در برخورد با رسانه ها و خبرنگاران و حفظ کرامت و ارزش خبرنگاران هستیم و همچنین از مدیران بالا دستی و کشور خواستار « تغییر مدیران ضد رسانه ای » در شهرستان و استان آذربایجان شرقی هستیم.

یک روزنامه نگار فعال در عرصه رسانه و مطبوعات استان در گفتگو با خبرنگار کانال خبری سهند نیوز ، علت این 
"« امر نامیمون در سال میمون » را " « حاکمیت قضنفرها در عرصه مدیریت و مطبوعات  و رسانه های مرند و استان در دولت روحانی" » دانست و با لحنی معترضانه گفت: « واقعیت این است که امروزه در دولت روحانی مدیریت کلیدی منطقه و رسانه های خبری در دست قضنفرهاست! »

یکی از خبرنگاران در این باره به سهند نیوز می گوید: « روحانی باید کلید خود را محکم نگه بدارد و برای هرکس و ناکسی کلید امورات مملکت داری، استان داری و شهرستان داری را ندهد.» کارنامه بسیاری از مدیران فعلی ما ثابت کرده است که تیم مدیریتی کلیدی استان و شهرستان نیاز دارد ترمیم، تغییر و اصلاح گردد. صد البته برخی مدیران کلیدی باید برکنار شوند و جای خود را به مدیران لایق مردمی، خوش فکر ، اصلاح گر واقعی، متخصص، اهل تعامل با مردم و رسانه ها بدهند و در یک کلام باید در تغییر مدیران اصل بر شایسته سالاری حاکم باشد نه چیز دیگر.

خبرنگاری دیگر می گوید: روحانی به عنوان پاسدار قانون اساسی ضرورت دارد اصل24 قانون اساسی مربوط به " آزادی مطبوعات و حقوق مطبوعات" در قانون مطبوعات را اجرایی و عملی سازد و جلو ظلم بیش از حد بر علیه خبرنگاران و صاحبان رسانه ها را بگیرد.

 وی در ادامه اظهار می دارد: همچنین شرط پیروزی روحانی در دور دوم این است که در این یکسال و اندی مانده به انتخابات دور 11 ریاست جمهوری به هر آنچه وعده داده اما عمل نکرده ، عمل نماید و آن را اجرایی کند. از جمله تدریس زبان مادری قومیت ها بخصوص زبان ترکی در مدارس و دانشگاهها و تشکیل فرهنگستان ترکی آزربایجانی و در یک کلام اجرای اصل 15 و اصول معطل مانده قانون اساسی در فصل سوم مربوط به  حقوق ملت که اصل 19 الی 42 را شامل می شود و از مهمترین اصول حقوق ملت ، اصل نوزدهم است که بر تساوی حقوق مردم ایران از هر قوم و قبیله تاکید داشته است.

این روزنامه نگار در ادامه با مقایسه میزان آزادی رسانه در دولت  احمدی نژاد و روحانی تصریح کرد: به اعتقاد ما و با توجه به سوابق ، آمار و محتوای مطالب انتقادی مطبوعات و سایت های معتبر خبری و تحلیلی، می توان چنین تحلیل کرد که در دولت احمدی نژاد ( هر چند منتقد و محالف درجه یک وی و دولتش بودیم. ) آزادی فعالیت رسانه ها و خبرنگاران بیشتر از زمان امروز روحانی بوده است. هر چند هزینه اش هم خیلی بالا رفته بود اما حالا در آزربایجان و بخصوص در مرند و جلفای ما یا در اکثر مطبوعات را به نوعی بسته نگه داشته اند ( به دلایل عدم حمایت مالی و سیاسی ) یا این که اگر نشریه ای وجود داشته باشد یا تملق گوی و تریبون حاکمیت بشمار می روند یا حق انتشار ندارد و به نوعی « ممنوع القلم » شده اند یا این که ماهی یا سالی  یکبار منتشر می شود و آن هم با این مدت تاخیر طولانی در انتشار " آتش هم باشند " تأثیر چندانی در بهبود سرنوشت مردم نخواهد داشت.

البته نباید به اشتباه دچار شویم که این نظریه شامل منطقه و استان می شود و در سطح منطقه ای بیشتر بحث می کنیم تا ملی.  در سطح ملی و در تهران، فعالیت جراید و مطبوعات خیلی آزادانه و توسعه یافته است  و به مراتب آزادی عمل آنها نسبت به زمان احمدی نژاد خیلی هم بیشتر شده است. اما در مناطق و شهرستان های ما برعکس شده و « ما هم اکنون شاهد اعمال تبعیض های ناروا و ناشایست بر عرصه رسانه ها و مطبوعات هستیم!»

 سهند نیوز پیش بینی می کند ، اگر مطبوعات به انتقاد بیشتر روی بیاورند احتمال بالا رفتن هزینه ها هم بیشتر خواهد شد چون متاسفانه ظرفیت نقد پذیری در مدیران فعلی ما کمتر شده است! بنابراین از طرفی دیگر سهند نیوز باز پیش بینی می کند که فردا به احتمال زیاد، روحانی علت بسیاری از ناکامی هایش در عدم تحقق وعده های انتخاباتی و نیز عدم تحقق وعده برجام داخلی ( برجام ٢ ) را بر گردن این قضنفر ها بیندازد! بنابراین قضنفرها بسیار خسارت بار و خطرآفرین هستند! و ما به دولت روحانی و شخص روحانی این هشدار را می دهیم که با احراج قضنفرها! جلو میدان داری آنها بر عرصه مدیریت کشور و منطقه را بگیرند تا بیش از این مردم و دولت خسارت و ضرر پرداخت نکنند!

نگارنده این سطور پیشگیری را بهتر از درمان می داند و معتقد است که با برکناری قضنفرها در کشور و بخصوص در آذربایجان، ضمن اینکه تهدیدات و  خسارات سیاسی و اقتصادی را بر کشور کاهش می دهیم منجر به افزایش محبوبیت دکتر حسن روحانی نیز خواهد گردید. لذا پیشنهاد هارای نیوز و سهند نیوز به دولت و شخص روحانی این است که روحانی اولویت برنامه کاری اش را در سال 1395 برکناری این قضنفرها از امورات مملکت داری در جای جای این کشور بخصوص مناطق آذربایجان بکند. چرا که نارضایتی از مدیران در آذربایجان ایران به مراتب بیشتر از سایر جاهاست.

با این وضعیت حاکم می توان گفت که در حال حاضر غضنفرها، در برخی شهرستان ها، خبرنگاران منتقد و با سابقه را با رسانه های شان به گروگان گرفته اند و آزادشان هم نمی کنند ؟! البته نباید طوری تعبیر کنیم که تعداد این قضنفر ها خیلی بیشتر هم نیست اما در پستهای حساس و مهم کشوری مسوولیت دارند. اینها کافیست تا اعتبار و حیثیت بدست آمده دولت را از برجام 1 هسته ای در داخل از بین ببرند و موجبات نارضایتی رسانه ها و مردم را فراهم آورند که در نهایت می توانند اعتماد مردم به دولت و دست آوردهای مهم برجام را در افکار عمومی کم رنگ جلوه دهند!

بنابراین با توجه به نکات کلیدی مهم فوق در چنین فضای حاکم و در سایه قلع و قمع خبرنگاران و رسانه ها توسط غضنفرهاست که در واقع میدان را برای افراد خودی بله قربانگو و فرصت طلب که هیچ گونه سابقه فعالیت مطبوعاتی و رسانه ای نداشته و ندارند ، داده اند که با راه اندازی سایت های خبری غیر حرفه ای که حتی از درج یک خبر در سایت خودش هم عاجزند! هواداران پر و پا قرص حاکمیت منطقه هستند و هیچ نقد و انتقادی از عملکرد ها و خطاهای مدیران در سایتهای شان دیده نمی شود! بلکه مداح گرانی بیش نیستند و نباید اسم رسانه، سایت خبری، مطبوعات، خبرنگار و روزنامه نگار را روی اینها گذاشت!

از طرفی دیگر،  افرادی باج گیر و فرصت طلب و سهم خواه با راه اندازی یکی دو تا گروه خبری و چت سیاسی در تلگرام ، معامله گری و تبلیغات مدیران ناکارآمد و بی کفایت را به راه انداخته اند و طوری عوامفریبی و تبلیغ دروغین می کنند که مثلا می خواهند گرهی از مشکلات مردم را باز کنند !! در حالی که خود این افراد برای مردم و جامعه رسانه ای منطقه و پیشکسوتان این عرصه مشکل ساز هستند.

باید صاحبان حقیقی رسانه های منطقه بیدار باشند و با هوشیاری کامل این گروه چاپلوس و متظاهر را به مردم و افکار عمومی معرفی نمایند تا مردم از حیله های روباه صفتانه اینان باخبر و مبادا بیش از این در دام نیرنگ آنان گرفتار شوند!

بنابراین جا دارد اهالی رسانه و خبرنگاران باسابقه مرندی با حفظ اتحاد و انسجام خود در برابر این  فرصت طلبان معامله گر بایستند و هرگز میدان را خالی نکنند. چرا که در صورت خالی بودن میدان ، غضنفرها میدان داری کرده و خواهند کرد! امروز متاسفانه ما شاهد تحقق این امر نامیمون هستیم ! و قضنفرها بر امورات این مردم فرمان می دهند! قضنفر ها روز به روز فضا را به نفع خود امنیتی کرده اند و با انواع فشارات و تهدیدات جلو آزادی بیان و رسانه را در منطقه یا گرفته یا هدفمند کرده اند و در اختیار گرفته اند. هر کس از آنها تعریف و تمجید کند اصلاح طلب و آدم خوبی است و مورد ستایش آنان اما برعکس هر کس آنها را مورد نقد و انتقاد اساسی قرار دهد با احترام او را اصولگرا یا راست و چپ زن! خطاب می کنند و بعد با انواع ادبیات توهین آمیز و تهدید آمیز مورد تخریب و حمله های ناجوانمردانه قرار می دهند  و کاری می کنند تا منتقد از ادامه انتقاد خود دست بردارد و به اصطلاح این آقایان روشنفکر فرصت طلب، توبه کنند!

عجبا! شهر و دیار ما را ببین که به چه کسانی امورات مان را سپرده اند! سرنوشت مان به چه بلایی دچار شده است ! مدعیان پوچ گرا و فرصت طلب که جز فساد کاری از دست شان بر نمی آید!

این فضاهای سنگین متاسفانه ایجاد شده است و نیاز به شکستن دارد و این امر شدنی است به شرطی که من و تو ما شویم تا درس خوبی بر چنین قضنفرهایی بدهیم که دیگر از کرده خود پشیمان شوند و بدانند که به قول حضرت امام خمینی ره :« مردم ولی نعمتان واقعی این انقلاب هستند. » نه آقایانی که در اندیشه و عملکرد آنها در عمل جز استبداد، انحصارطلبی، زیاده خواهی ، زور گویی و ستم چیزی دیگر مشاهده نمی شود!

بنابراین فضای امنیتی حاکم را با انتقادهای خود در محافل عمومی و رسانه های خبری بشکنیم تا با ایجاد یک فضای باز سیاسی و فرهنگی جلو « فساد های همه جانبه قضنفرها » که جای خود را به « توسعه همه جانبه» در منطقه داده اند را بگیریم و نباید غافل شویم که " علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد" را عملی سازیم! "

مخلص کلام این که بعد از شکستن چنین فضای سنگین، ماندگاری خود را در صحنه ها برای همیشه حفظ نماییم و هرگز میدان را خالی نکنیم که در صورت خالی بودن میدان، « قضنفرهای شاخ دار» همه امور این مردم را در اختیار خواهند گرفت که بس خطرناک و تهدید کننده منافع ملی و منطقه ای است.

* باز نشر با ویرایش / منبع : کانال سهند نیوز2

به کانال خبری مستقل سهند نیوز بپیوندید@sahandnews2


آچار سؤزلر : تغییر مدیران روحانی, استان آزربایجان شرقی, مرند و جلفا, عرصه مدیریت و رسانه, sahandnews2, حاکمیت قضنفرها, کلید روحانی,