هارای نیوز

خبری - تحلیلی

زمستان 94 به نام « دو حسن »

+0 به یه ن / بپسند
زمستان 94 به نام « دو حسن »

تقریبا تمام کسانی که به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دسترسی دارند پیگیر اخبار مربوط به سید حسن خمینی هستند و همین معنا باعث شده است تا سید حسن خمینی در کنار حسن روحانی در صدر اخبار ایران قرار بگیرد.

این روزها وقتی تقویم سیاسی ایران را ورق می‌زنی به نام دو ویژه بر می‌خوری که تمام توجه‌ها و اخبار را به خود جلب کرده‌اند. حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و سید حسن خمینی به عنوان نامزد احراز صلاحیت نشده مجلس خبرگان رهبری در صدر اخبار رسانه‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی قرار دارند و همین باعث شده است تا نگاه‌ مردم ایران متوجه «دو حسن » شود.

رئیس جمهور روحانی بعد از اینکه توانست برجام را به فرجام برساند راهی ایتالیا و فرانسه شد تا درهای بازار ایران را بر روی کشورهای جهان به ویژه اعضای اتحادیه اروپا باز کند. سفر روحانی برای مردم یک پیام مهم داشت و آنهم اینکه جامعه جهانی ایران را به عنوان عضو رسمی خود پذیرفته است.

وقتی اسناد اقتصادی و تجاری میان ایران ، فرانسه و ایتالیا امضا می‌شد، لبخند بر لبان رئیس جمهور روحانی نقش بسته بود و او خوشحال ازاینکه توانسته است شعار خود در خرداد 92 یعنی «چرخیدن سانتریفیوژ در کنار چرخیدن چرخ‌های اقتصاد» را محقق کند. بعد از 12 سال تحریم ظالمانه، دولت با هدایت روحانی و اجرای ظریف توانست حق ایران را که حاصل نگاه غلط غرب به برنامه هسته‌ای ایران و مدیریت غلط داخلی بود، را رفع و امید را در کشور جاری کند.

به زبان ساده می‌شود گفت که مهم‌ترین کاری که حسن روحانی از آغاز تا امروز انجام داده‌اند، تزریق امید به جامعه بوده است. تقریبا تمام مردم ایران در دولت یازدهم نگاه مثبتی به آینده دارند و بر این باور هستند که رفع تحریم‌ها و مدیریت داخلی می‌تواند ایران را در مسیر پیشرفت قرار دهد. همین معنا باعث شده است تا حسن روحانی تبدیل به مرد شماره یک این روزهای ایران شود.

در کنار روحانی، سید حسن خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز این روزها در صدر اخبار است و بسیاری از نگاه‌ها را به خود جلب کرده است. او بالاخره بعد از سال‌ها تصمیم گرفت وارد رقابت‌های انتخاباتی شود. نوه امام خمینی بر اساس آنچه تکلیف و خواست مردم و چهره‌های سیاسی عنوان کرده بود، از استان تهران نامزد انتخابات مجلس خبرگان رهبری شد.

طرفداران او بعد از ثبت نام اعتقاد داشتند که صلاحیت سید حسن بدون هیچ تردیدی از سوی شورای نگهبان تایید خواهد شد. بسیار ی از طرفداران سید حسن، او را یادگار امام می‌خوانند و بر این بارو هستند که وی هم از نظر چهره، کاریزماتیک هم از نظر بیان و هم قدرت علمی شباهت فراوانی به پدربزرگ خود دارد.

مخالفان وی نیز بر این باور بودند که تولیت حرم امام باید برای تایید صلاحیت علمی امتحان دهد. آنها می‌گویند سید حسن را نه به عنوان نوه امام خمینی بلکه باید به عنوان یک نامزد معمولی انتخابات نگاه کرد و نباید اجازه داد که خمینی از رانت ویژه خانواده خود استفاده کند.

مدت‌ها امتحان دادن و یا امتحان ندادن سید حسن در صدر اخبار بود تا اینکه شورای نگهبان اعلام کرد نتوانسته است صلاحیت وی را احراز کند.

احراز نشدن صلاحیت سید حسن شوک بزرگی به جریان طرفدار «خمینی جوان» بود. خود سید حسن نیز در سخنانی به شورای نگهبان اعتراض کرد و گفت:« اینکه بعضی از حضرات آقایان محترم فقهای شورای نگهبان نتوانستند از شهادت علمای اعلام که بر بسیاری از ایشان سمت استادی دارند و اساتید معظم که قوام حوزه علمیه به آنهاست و از نوشته ها و کتاب های اینجانب، صلاحیت علمی را احراز کنند حداقل برای من و بسیاری دیگر جای تعجب دارد.»

او بیان اینکه «بر حسب قانون امکان اعتراض وجود دارد، ولی جداً معتقدم که در این میان نکته نامعلوم و مبهمی وجود ندارد و بنده هم فردی ناشناخته نیستم که اعضای محترم با بررسی مجدد بتوانند هویت و یا سندی را به دست آورند، لذا تلقی اینجانب آن نیست که شکایت مسیری جدید را بگشاید و لذا بر آن باورم که اگر آقایان نتوانستند از شهادت مراجع و علما و درس ها و نوشته ها به احراز برسند، بعید است بتوانند در آینده نیز به چنین مهمی دست یابند؛ اما تنها با توجه به درخواست عمومی مردم و برخی بزرگان حوزه و سیاست به این امر اقدام می کنم.» نشان داد به شدت از شرایط بوجود آمده ناراضی است.

تقریبا تمام کسانی که به شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها دسترسی دارند پیگیر اخبار مربوط به سید حسن خمینی هستند و همین معنا باعث شده است تا سید حسن خمینی در کنار حسن روحانی در صدر اخبار ایران قرار بگیرد. «دوحسن» نقش مهمی در این روزهای ایران دارند و می‌توان گفت که می‌شود زمستان 94 را به نام « روحانی و خمینی» سند زد.
عصر ایران؛ مصطفی داننده

آچار سؤزلر : روحانی و حسن خمینی, هارای نیوز,