هارای نیوز

خبری - تحلیلی

45 میلیارد دلار قرارداد، ارمغان اقتصادی سفر روحانی

+0 به یه ن / بپسند
قراردادهای بزرگ برای خرید هواپیما، تولید خودرو و فروش نفت
45 میلیارد دلار قرارداد، ارمغان اقتصادی سفر روحانی

روحانی و هیأت اقتصادی 100 نفره ایران در ایتالیا 18 میلیارد یورو و در فرانسه 19 میلیارد یورو قرارداد همکاری امضا کردند سران ایران و فرانسه در پایان دیدار خویش با امضای 20 سند همکاری، راه تازه ای برای تحول چشمگیر در روابط فیمابین گشودند خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 10/5میلیارد دلار بزرگ‌ترین قرارداد صنعت هوایی ایران تاکنون محسوب می‌شود شرکت توتال علاوه بر خرید نفت برای توسعه میدان نفتی آزادگان ویکی از فازهای پارس جنوبی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند رئیس کل بانک مرکزی از ورود سه بانک فرانسوی کردیت اگری کول، سی آی سی و سوسیه ته جنرال به ایران درآینده نزدیک خبرداد ایران در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملاً متفاوت با گذشته در پیش گرفته است و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تأکید دارد.


گام بلند روحانی و اولاند برای گسترش همه جانبه روابط ایران و فرانسه
20 قرارداد در«الیزه» امضا شد


کاخ الیزه روز پنجشنبه میزبان نشست صمیمانه دو رئیس جمهوری ایران و فرانسه بود. حسن روحانی و فرانسوا اولاند در دیداری تاریخی که با حضور هیأت‌های عالی‌رتبه دو طرف همراه بود، بر مستحکم کردن مناسبات و تقویت همکاری‌های دوجانبه  تأکید کردند. سفر روحانی به پاریس که بعد از 17 سال از آخرین حضور رئیس جمهوری از ایران صورت گرفت، در حالی بود که در میان این سفر، توافق‌های متعددی بین وزیران ایرانی و فرانسوی به امضا رسید که بخش‌های مختلفی بویژه گفت‌وگوی سیاسی، همکاری اقتصادی، حمل و نقل هوایی، بهداشت و درمان و کشاورزی را شامل می‌شوند. همزمان با دیدار روحانی و اولاند، ایران و  فرانسه با امضای 20 سند همکاری، از جمله، «افق و نقشه راه همکاری های همه جانبه دو کشور» گام بلندی در تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، تهران- پاریس در دوره پسابرجام برداشتند. حضور روحانی در فرانسه که از منظر سیاسی مورد توجه بسیاری از صاحبنظران بین‌المللی قرار گرفت، در حالی بود که چشم‌انداز همکاری‌های اقتصادی و امضای اسناد و تفاهمنامه‌های تجاری میان دو طرف  بیش از موضوع سیاسی، در کانون توجه رسانه‌ها قرار داشت تا جایی که محافل رسانه‌های جهان از سفر اروپایی رئیس جمهوری ایران به گشودن درهای تجارت ایران به روی جهان در دوره پس از توافق هسته‌ای یاد کردند.

روحانی: پسابرجام فرصتی برای جبران گذشته است
رئیس جمهوری عصر پنجشنبه طی مراسمی در میدان «کنکورد» پاریس که با حضور و اسکورت گارد ریاست جمهوری فرانسه همراه بود، مورد استقبال رئیس کاخ الیزه قرار گرفت. روحانی و اولاند در نشستی با حضور هیأت‌های پرشمار سیاسی و اقتصادی دو طرف 20 سند همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی امضا کردند. رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه در جریان این نشست اعلام کردند که دو کشور مصمم هستند فصل تازه‌ای را در روابط مشترک در همه حوزه‌های مورد علاقه بویژه همکاری‌های اقتصادی بگشایند. روحانی در این نشست، فرانسه را کشوری با ملت بزرگ و تأثیرگذار در اروپا و جهان توصیف کرد و گفت: «ایران اسلامی برای مناسباتش با فرانسه اهمیت و جایگاه ویژه‌ای قائل است و آماده است این مناسبات را در همه عرصه‌ها، در جهت منافع دو ملت گسترش دهد.»  روحانی با اشاره به اینکه «باید از فضای پسابرجام برای گسترش همکاری‌های مشترک و جبران گذشته بهره گرفت»، اظهار داشت: «تحریم‌ها یک بازی باخت- باخت را برای دو کشور رقم زد اما اکنون زمان برای جبران گذشته و گسترش همکاری‌ها در همه بخش‌ها بویژه همکاری‌های اقتصادی مهیا است و البته امضای اسناد همکاری مشترک، نشان روشنی از اراده مستحکم دو کشور برای توسعه این همکاری‌ها است.»  رئیس جمهوری با اشاره به حضور حضرت امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو فرانسه، خاطرنشان کرد: «فرانسه برای ما یادآور انقلاب و حضور امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو است؛ محلی که از آن صدای ملت ایران به گوش جهانیان می‌رسید و این پیوسته در حافظه تاریخی ملت ایران باقی خواهد ماند.» روحانی سپس به موضوع تروریسم و ضرورت همکاری همه کشورها برای مبارزه با این پدیده شوم بویژه در منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: «ملت ایران از قربانیان بزرگ تروریسم در جهان است؛ جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم بسیار جدی است و همکاری‌های دو کشور در این عرصه و دیگر حوزه‌های مرتبط با ثبات منطقه‌ای ضروری است.» رئیس جمهوری تصریح کرد: حقوق بشر از مسائل بسیار مهم نزد جمهوری اسلامی ایران است و مطلوب ما آن است که همه مردم دنیا چه مهاجر و چه شهروندان کشورها از حقوق برابر برخوردار باشند.

اولاند: می‌خواهیم آینده بهتری را برای دو کشور بسازیم

رئیس جمهوری فرانسه نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه «در فضای پسابرجام، فصل و صفحه جدیدی از روابط تهران- پاریس و بلکه مناسبات ایران با جامعه جهانی گشوده شده است»، گفت: «ایران و جمهوری فرانسه به عنوان صاحبان دو تمدن بزرگ مصمم هستند روابط خود را تعمیق بخشند.» فرانسوا اولاند اظهار داشت: «قطع همکاری‌های ایران و فرانسه در سال‌های گذشته به ضرر هر دو کشور بوده و ما می‌خواهیم آینده بهتری را در روابط دو کشور بسازیم؛ آینده‌ای که برپایه اعتماد و دوستی متقابل بنا شده باشد.» وی با تأکید بر اینکه «ما می‌خواهیم روابطی با زیربنای مستحکم با ایران بنا کنیم و شرکت‌های بزرگ فرانسوی آماده حضور فعال در ایران هستند»،  گفت: «ما باید زمینه‌های رفاه و توسعه ملت‌هایمان را فراهم کنیم و باید از طریق تبادلات فرهنگی، اقتصادی، علمی، اجتماعی و فناوری به اهداف‌مان برسیم.» رئیس جمهوری فرانسه افزود: «فرانسه همچنین آماده گسترش همکاری‌های دانشگاهی میان دو کشور است و تقویت امکانات و ابزارهای دانشگاه‌ها بخشی از همکاری‌ها خواهد بود.» وی با اشاره به مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و تأکید بر این نکته که فرانسه نیز همانند جمهوری اسلامی ایران کشوری مستقل در عرصه بین‌المللی است، تصریح کرد: «ایران و فرانسه در عمده مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بویژه درخصوص تقویت پایه‌های صلح در منطقه و جهان و ضرورت مبارزه مشترک با تروریسم، همفکر هستند.»

تأثر مردم ایران از حادثه تروریستی پاریس

حضور در جمع اندیشمندان و محققان سیاسی و بین‌المللی مؤسسه ایفری فرانسه از جمله برنامه‌های رئیس جمهوری در ترافیک دیدارهای وی در سفر به پاریس بود. روحانی در جریان این نشست با اشاره به موضوع تروریسم و ضرورت مبارزه دسته جمعی کشورها برای ریشه‌کن کردن آن گفت: «نباید برای کسب منافع زودگذر، در برابر کسانی که به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی کمک می‌کنند، سکوت کرد.» رئیس جمهوری با اشاره به اینکه ۱۷ هزار ایرانی تاکنون قربانی اقدامات تروریست‌ها شده‌اند، گفت: «مردم ایران هم از حادثه تروریستی دردناک اخیر در پاریس بسیار متأثر شدند و ما تأکید داریم چنانچه با تروریسم به عنوان یک معضل بزرگ برخورد جدی  نشود، می‌تواند دامن همه کشورهای جهان را فرا بگیرد.»


روحانی: اگر ظریف نبود ما امروز در این نقطه نبودیم

روحانی شامگاه چهارشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به فرانسه با ایرانیان مقیم این کشور دیدار کرد. وی با اشاره به اینکه سفر به فرانسه یاد روزهای انقلاب را زنده می‌کند، گفت: «ایرانیان خارج از کشور و بویژه فرانسه نیز همراه با نهضت‌های بزرگ سده اخیر، در قرار دادن سرزمین ایران در چارچوب مردمسالاری دینی نقش مؤثر ایفا کرده‌اند.» روحانی ادامه داد: «ملت ایران با وحدت و اتحاد و منطق تمام تحریم‌های اقتصادی را که به ناروا در طول سال‌های گذشته به اتهام مسأله هسته‌ای بر کشور تحمیل شده بود، یکجا لغو کرد. البته اگر سربازان اندیشمند و دانشمند شما مردم ایران پای میز مذاکره نبودند، امروز ما در این نقطه نبودیم و من اینجا در حضور شما مردم غیور و فداکار و ایرانیان عزیز ساکن فرانسه اعلام می‌کنم که اگر دکتر ظریف نبود، ما امروز در این نقطه نبودیم.»

نقش پارلمان‌های ایران و فرانسه در تحکیم روابط

دیدار روحانی با  ژرار لارشه، رئیس مجلس سنای فرانسه نخستین برنامه وی در جریان سفر به پاریس بود. روحانی طی این ملاقات  با اشاره به اهمیت و جایگاه برجسته توسعه روابط دو کشور بزرگ ایران و فرانسه، اظهار داشت: «تهران و پاریس می‌توانند در پرتو روابط دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، اقدامات بزرگی را به نفع منافع دو ملت و صلح و ثبات انجام دهند.» رئیس جمهوری با اظهار تأسف از اقدام تروریستی اخیر در پاریس، خاطرنشان کرد: «این اقدام تروریستی نشان داد که تروریسم ویروس و خطری فراگیر است که می‌تواند همه مناطق جهان از جمله شهرهای بزرگ اروپایی را تهدید کند.» «ژرار لارشه» نیز  اراده فرانسه را برای تقویت و برقراری روابط همه جانبه با ایران مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: «چشم‌انداز روشنی پیش روی روابط دو کشور وجود دارد.» رئیس جمهوری همچنین در جریان این سفر با ایرینا بوکووا دبیر کل یونسکو دیدار کرد.

 

 در سفر رئیس جمهوری به فرانسه انجام گرفت

قراردادهای بزرگ برای خرید هواپیما ، تولید خودرو و فروش نفت

نیم نگاه

 خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 5/10میلیارد دلار بزرگ‌ترین قرارداد صنعت هوایی ایران تاکنون محسوب می‌شود

  ایران در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملاً متفاوت با گذشته در پیش گرفته است و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تأکید دارد.

  شرکت توتال علاوه بر خرید نفت برای توسعه میدان نفتی آزادگان ویکی از فازهای پارس جنوبی در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

 گروه اقتصادی - در جریان سفر رئیس جمهوری به فرانسه اسناد متعددی در حوزه‌های مختلف امضا شد که خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس، قرارداد همکاری با پژو و قرارداد با توتال از مهم‌ترین اسناد ذکر شده به شمار می‌رود.

همراهی بیش از 100 فعال اقتصادی با رئیس جمهوری در سفر به ایتالیا و فرانسه اهمیت این دو سفر در زمینه افزایش همکاری‌های اقتصادی را نشان می‌دهد. شرکت‌های فرانسوی در نخستین سفر اروپایی رئیس جمهوری که کمتر از دو هفته پس از اجرایی شدن برجام انجام شد، با استقبال از همکاری اقتصادی با ایران قراردادهای همکاری به ارزش میلیاردها یورو امضا کردند. ایران و فرانسه همچنین بیش از 10 سند همکاری مشترک امضا کردند. ارزش مجموع قرارداد ها همچنین تا 20 میلیارد یورو اعلام شده است.

جزئیات قرارداد 118 ایرباس

خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 5/10میلیارد دلار بزرگ‌ترین قرارداد صنعت هوایی ایران تاکنون محسوب می‌شود. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها درباره تحویل هواپیماهای خریداری شده گفت: در سال‌جاری میلادی هشت فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود. با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال ۲۰۲۴ یعنی ۸ سال آینده ۱۱۰ فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.

به گفته آخوندی مدل تأمین مالی این قرارداد به صورت اجاره به شرط تملیک بوده که بخش اول آن از سوی ایرباس تأمین خواهد شد.  آخوندی با اشاره به اینکه مدت کمی از زمان لغو تحریم‌ها سپری شده گفت: با توجه به این امر همچنان مراحل قانونی این قرارداد در مراجع قضایی شرکت ایرباس و ایران در حال انجام است که قرار است تا 20 روز کاری آینده پاسخ نهایی آن اعلام شود.

از این ۱۱۸ فروند هواپیما، ۴۵ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰ برای پروازهای میان برد و میان برد نزدیک به دور برد، ۱۶ فروند هواپیمای مدرن ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیما پهن پیکر دوربرد و قاره پیما هستند. تعدادی از این نوع هواپیماها در حال حاضر در ناوگان شرکت هواپیمایی هما عملیاتی هستند و حق انتخاب با ایران است که چه تعداد از این ۴۵ فروند ۳۲۰ و چه تعداد ایرباس ۳۲۱ باشد و تعیین آن با نظر تخصصی کارشناسان و نیاز بازار تعیین خواهد شد.

 
فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی ورود هواپیما‌ها به کشور گفته است که ایرباس ۳۵۰ دوربرد محسوب می‌شود و بسیار جدید و مدرن است. ۱۲ فروند از این هواپیماها نیز از نوع ایرباس۳۸۰ برای مسیرهای قاره پیما و دوربرد هستند که این تعداد بسته به نیاز کشور قابل تغییر است و تحویل این هواپیماها طی ۴ تا ۵ سال آینده پیش‌بینی شده اما تحویل این ۱۲ فروند مشروط به فراهم شدن شرایط بازرگانی و توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی کشور برای پذیرش هواپیماهای ایرباس ۳۸۰ است چرا که این هواپیماها بسیار بزرگ و پهن پیکر هستند.  مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران درباره زمان تحویل این هواپیما از سوی شرکت ایرباس به «ایران» گفت: تحویل فوری هواپیماهای نو سخت است و کمپانی‌های سازنده از گذشته برای فروش هواپیما سفارشاتی دریافت کرده‌اند و در نوبت تحویل خود قرار می‌دهند. 

قرارداد همکاری برای توسعه فرودگاه‌های کشور نیز یکی دیگر از اقدامات مهم برای توسعه صنعت هوایی است که به امضا رسید. برای فرودگاه امام خمینی(ره) یادداشت تفاهمی برای افزایش ظرفیت این فرودگاه به ۴۵ میلیون مسافر با طرف فرانسوی امضا شد. برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان نیز با طرف فرانسوی تفاهمنامه‌ای امضا شد که تبدیل به قرارداد عملیاتی می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، توسعه ناوگان هوایی اگر با همین روند پیش رود طی چند سال آینده ایران می‌تواند رقیب جدی برای پرواز شرکت‌های ترک و عرب در منطقه باشد. سایت «دیلی بیست» با اشاره به تمایل ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود در پی توافق اتمی این کشور با قدرت‌های جهانی می‌گوید «ایران ممکن است با تبدیل شدن به یک دوبی دیگر، یک ابرقدرت در عرصه حمل‌ونقل هوایی شود با این همه موقعیت جغرافیایی تهران از دبی نیز بهتر است چرا که نزدیک‌تر به مسیرهای سنتی اروپا به آسیا واقع شده است.»

تولید سالانه 200 هزار پژو

یکی دیگر از قراردادهای مهم اقتصادی ایران و فرانسه امضای قرارداد میان ایران خودرو و شرکت پژوسیتروئن برای تولید سالانه 200 هزار خودرو در ایران به ارزش 436 میلیون دلار است. بر اساس این قرارداد نخستین خودرو در سال 2017 تولید خواهد شد.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در خصوص قرارداد با پژو گفت: گروه صنعتی ایران خودرو در دور جدید همکاری‌های بین‌المللی خود، رویکردی کاملاً متفاوت با گذشته در پیش گرفته است و بر حضور و سرمایه‌گذاری مشترک طرف مقابل تأکید دارد.

براساس بیانیه مطبوعاتی ایران خودرو، ایجاد شرکت مشترک ایرانی _ فرانسوی با سهامداری ۵۰ درصدی هر یک از طرفین مهم‌ترین بخش این قرارداد است که به انتقال تکنولوژی به روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید. تولید ۲۰۰ هزار مدل جدید شامل ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ در سال از جمله مواردی است که بین ایران و فرانسه توافق شده و قرار است از این میزان ۳۰ درصد به شبکه فروش پژو صادر شود. تولید این محصولات از سال ۱۳۹۶ آغاز خواهند شد.

مدل‌های جدید پژو از پلتفرم جدید پی اف یک استفاده می‌کنند. شرکت پژو روی این پلتفرم (شاسی، قوای محرکه و سیستم تعلیق) چهار خودرو خود را شامل پژو ۲۰۸ در بخش خودرو‌های هاچ بک، پژو ۲۰۰۸ در بخش خودرو‌های کراس اوور، پژو ۳۰۱ در بخش خودرو‌های سدان، سیتروئن الیزه را می‌سازد. قرار است حداقل ۵۰ درصد قطعات این پلتفرم در ایران تولید شود.  رویترز با اعلام جزئیاتی از قرارداد ایران خودرو با پژو فرانسه اعلام کرد که بر این اساس، تولید کنونی مدل‌های قدیمی پژو ۴۰۵ و پژو ۲۰۶ ساماندهی شده و تولید سه خودروی جدید پژو ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ از اواسط سال ۲۰۱۷ در این قرارداد پیش‌بینی شده است.


خرید نفت ایران توسط غول نفتی فرانسه
از قراردادهای مهم دیگر امضا شده میان ایران و فرانسه همکاری شرکت نفتی توتال با ایران است. غول نفتی توتال تفاهمنامه‌ای برای خرید نفت از ایران بویژه برای پالایشگاه‌های فرانسوی و اروپایی امضا کرد. این شرکت همچنین به بررسی پتانسیل‌های صنعت نفت ایران برای ارزیابی حضور گسترده‌تر خواهد پرداخت.

بر اساس قرارداد جدید توتال خرید روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام با ایران را آغاز می‌کند. اتحادیه اروپا قبل از تحریم‌ها روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران می‌خرید، اما از سال ۲۰۱۲ به خاطر تحریم‌ها خرید نفت از ایران را متوقف کرد. ایران بارها تأکید کرده است که بعد از تحریم‌ها و ظرف شش ماه آینده صادرات نفت خود را تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد.  به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت شرکت توتال علاوه بر خرید نفت برای توسعه میدان نفتی آزادگان ویکی از فازهای پارس جنوبی در ایران سرمــایه‌گذاری می‌کند.

رکن‌الدین جوادی معاون وزیر نفت در خصوص امضای قراردادهای جدید فروش نفت خام ایران به توتال فرانسه، گفت: شرکت ملی نفت تاکنون با همه خریداران و مشتریان سنتی خود مذاکره داشته است و محدودیتی به منظور از سرگیری فروش نفت و امضای قراردادهای جدید نفتی با توتال و سایر شرکت‌های نفتی وجود ندارد.
 

||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

جزئیات سرمایه‌گذاری 7/5 میلیارد دلاری «دانیلی» ایتالیا در ایران 

شرکت دانیلی در پایان سفر رئیس جمهوری اسلامی کشورمان به ایتالیا و دیدار با نخست‌وزیر و وزیران دولت آن کشور، با صدور بیانیه مطبوعاتی، جزئیات قرارداد سرمایه‌گذاری 7/5 میلیارد دلاری خود در ایران را اعلام کرد. دراین بیانیه آمده است: شرکت دانیلی با هدف ایجاد شرکت مشترک «پرشین متالیکز» 2 میلیارد یورو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.
همچنین موافقتنامه‌ای با تعدادی از شرکت‌های ایرانی برای تأمین و ایجاد کارخانه‌های تولید فولاد و آلومینیوم به ارزشی در حدود 7/3 میلیارد یورو به امضا رساند.
این طرح‌ها توسط بخش «کارخانه سازی» گروه دانیلی به اجرا در خواهد آمد و به محض آماده شدن بسته‌های تأمین مالی مرتبط با این فعالیت‌ها توسط ساچه ایتالیا و دیگر بانک‌های بزرگ ایتالیایی و اروپایی، در مدت زمان 5/4 سال به اجرا گذاشته می‌شوند.
 

||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

 

جزئیات 20 سند همکاری ایران و فرانسه

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه با امضای 20 سند همکاری، راه را برای تحرکی چشمگیر در روابط سیاسی، اقتصادی،فرهنگی و علمی تهران – پاریس در دوره پسابرجام گشودند.
این اسناد که عملاً افق و نقشه راه همکاری‌های همه جانبه و مشترک دو کشور را ترسیم می‌کند، عصر پنجشنبه به وقت محلی در کاخ الیزه، با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و «فرانسوا اولاند» رؤسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فرانسه امضا شد.
سند «نقشه راه تقویت روابط دوجانبه ایران و فرانسه» به عنوان نخستین سند به امضای وزیران خارجه ایران و فرانسه رسید. یادداشت تفاهم همکاری‌های مالی میان دو کشور را وزیران اقتصاد و یادداشت تفاهم در حوزه  صنعتی و اقتصادی را وزیران صنعت ایران و فرانسه امضا کردند.
یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات را وزیران ارتباطات دو کشور و یادداشت تفاهم همکاری در زمینه محیط زیست و آب و هوا نیز توسط رئیس سازمان محیط زیست ایران و وزیر خارجه فرانسه امضا شد.
یادداشت تفاهم همکاری در زمینه گردشگری به امضای وزیر خارجه فرانسه و رئیس سازمان گردشگری رسید و سند همکاری در زمینه بهداشت و دارو را نیز وزیران بهداشت دو کشور امضا کردند.یادداشت تفاهم همکاری در زمینه تحقیقات کشاورزی را وزیر جهاد کشاورزی ایران و وزیر کشاورزی، مواد غذایی و جنگلداری فرانسه امضا کردند.  سند همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات نیز به امضای وزارتخانه‌های علوم و تحقیقات دو کشور رسید.

یادداشت تفاهم همکاری‌ در بخش حمل و نقل توسط وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر محیط زیست و توسعه پایدار فرانسه امضا شد.یادداشت تفاهم همکاری و پژوهش بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و موزه لوور امضا شد. توافق در زمینه حمل و نقل هوایی به امضای رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل ایرباس رسید.

توافق برای خرید 118 هواپیمای مسافربری تجاری را رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل ایران ایر و مدیرعامل ایرباس امضا کردند.توافق برای توسعه فرودگاه‌ امام خمینی(ره) با شرکت ADP بین رئیس سازمان هواپیمایی کشور و مدیرعامل شرکت فرودگاهی امام خمینی(ره) با رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ADP  امضا شد.
توافق بین شرکت ونسی و وزارت راه و شهرسازی برای طراحی و ساخت ترمینال‌های جدید فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد و فرودگاه شهید بهشتی اصفهان به امضای مدیرعامل شرکت ونسی و رئیس فرودگاه‌های ایران و رئیس سازمان هواپیمایی کشور رسید.

توافق دریایی برای همکاری در زمینه‌ راه و پایانه‌های خطوط کشتیرانی را مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و رئیس CMA و CGM امضا کردند.


یادداشت تفاهم همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با شرکت سانوفی به امضای معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیر عامل شرکت سانوفی رسید.

توافق بین کمپانی ملی نفت ایران و کمپانی توتال توسط مدیرکل شرکت ملی نفت ایران و رئیس استحصال توتال امضا شد. یادداشت تفاهم در زمینه آب تهران توسط معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو و مدیر کل سوئز امضا شد. توافق کشاورزی بین کایکو  و گلدن گروپ در زمینه پروژه گلخانه‌ای برای تولید 9 هزار تن گوجه‌ فرنگی در سال با استفاده از فناوری بالا و صرفه‌جویی در آب و انرژی به امضای مدیر تولید گروه کایکو و مدیر گلدون گروپ رسید.


3 بانک فرانسوی در راه ایران


رئیس کل بانک مرکزی از ورود سه بانک فرانسوی کردیت اگری کول، سی آی سی و سوسیه ته جنرال به ایران درآینده نزدیک خبرداد. ولی‌الله سیف گفت: خوشبختانه در فضای اجرای بعد از برجام شرایط کاملاً مهیا شده و پیش‌بینی‌های بسیار مثبتی از همکاری طرف‌های اروپایی با ایران می‌توان داشت که البته پیش نیاز آن فعالیت‌های بانکی است.

وی در خصوص دستاورد سفرش به فرانسه اظهار داشت: در گذشته جلساتی را در اجلاس «آی‌ام اف در لیما» با رؤسای بانک‌های مرکزی ایتالیا و فرانسه داشتیم که ملاقات ما به سه ماه پیش برمی‌گردد، در این ملاقات مباحث اساسی مطرح شد و طرفین برای ازسرگیری روابط بانکی با ایران ابراز علاقه کردند. 

رئیس کل بانک مرکزی ایران خاطرنشان کرد: در ارتباط با استانداردسازی فعالیت‌های بانک مرکزی ایران و نظام بانکی کشور مذاکراتی صورت گرفت که بحث مؤسسه بیمه صادراتی فرانسه معروف به «کفاس» یکی دیگر از بحث‌های ما در این سفر بود که خوشبختانه تفاهم مورد نظر حاصل شد.  وی افزود: همچنین مذاکراتی با بانک‌های بزرگ فرانسوی داشته‌ایم و دو بانک «کردیت اگری کول و سی آی سی» فرانسه برای همکاری با ما اعلام آمادگی کرده‌اند. بانک سوم بانک «سوسیه ته جنرال» بود که آمادگی‌های لازم با این بانک برای همکاری‌ها ایجاد شده است.

حساب جدید ایران در بانک مرکزی ایتالیا

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از تفاهمنامه افزایش سقف اعتباری بیمه ساچه تا بیش از ۶ میلیارد یورو و افتتاح حساب به نام بانک مرکزی ایران در دفاتر بانک مرکزی ایتالیا‌ خبر داد. سیف با اشاره به بسترسازی مناسب روابط کارگزاری بانکی بین دو کشور، از تفاهمنامه افزایش سقف اعتباری بیمه ساچه تا بیش از ۶ میلیارد یورو و افتتاح حساب به نام بانک مرکزی ایران در دفاتر بانک مرکزی ایتالیا‌ خبر داد.  رئیس‌کل بانک مرکزی ایتالیا نیز ضمن استقبال از مواضع مطرح شده، از آمادگی مقامات و مدیران اجرایی بانک مرکزی ایتالیا برای همکاری‌های وسیع خبر داد. رؤسای کل بانک‌های مرکزی ایران و ایتالیا همچنین نسبت به «ارائه خدمات آموزشی و فنی در حوزه‌های نظارتی و کنترلی به بانک مرکزی ایران»، «حمایت از فعالیت مجدد شعبه بانک سپه مستقر در رم»، «تسریع در روند بررسی تقاضاهای بانک‌های ایرانی برای افتتاح دفاتر نمایندگی یا شعبه در ایتالیا» و «ارائه خدمات بانکی به بانک مرکزی در حوزه‌های خزانه‌داری ارزی و مدیریت ذخایر ارزی» توافق کردند.

گسترش روابط بانکی ایران با مدیو بانک
همچنین رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان ضمن دیدار با مدیران مدیو بانک که یکی از بزرگترین بانک‌های جهان با برخورداری از شبکه وسیع بین‌المللی است در خصوص «مساعدت بانک مرکزی ایران در اعطای مجوز به آن بانک برای تأسیس شعبه و همچنین سرمایه‌گذاری در ایران»، «ارائه خدمات متنوع بانکی از سوی مدیو بانک به شبکه بانکی ایران» و «استفاده از ظرفیت شبکه بین‌المللی مدیو بانک بویژه در آسیای جنوب شرقی و اروپا برای ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌های ایران» مذاکره کردند. 

افتتاح نمایندگی بیمه ساچه در ایران
در دیدار مقامات بانکی ایران با مسئولان مؤسسه بیمه صادراتی ساچه توافقاتی از جمله «از سرگیری خدمات بیمه‌ای پوششی ساچه در حوزه اجرای طرح‌های مورد نظر در ایران»، «افزایش سقف اعتباری مؤسسه ساچه تا بیش از سطح ۶ میلیارد یورو» و «افتتاح دفتر نمایندگی ساچه در ایران به منظور توسعه خدمات مالی و بیمه‌ای به متقاضیان کشور» به دست آمد. همچنین طرفین در خاتمه موافقتنامه تسویه اقساط معوق فاینانس را امضا و مقرر کردند مؤسسه ساچه همه تلاش‌های خود را برای مذاکره با مقامات ذیربط در اروپا به منظور افزایش رتبه ایران به کار گیرد.

منبع : روزنامه ایران


آچار سؤزلر : ایتالیا, فرانسه, هارای نیوز, ارمغان اقصادی روحانی, 45 میلیارد دلار, اروپا,