هارای نیوز

خبری - تحلیلی

انجمن حیات سبز مرند از یک بحران زیست محیطی بزرگ در مرند پرده برداشت/ سونامی 10 ساله و خطرناک فاضلاب شهری در مرند

+0 به یه ن / بپسند

انجمن حیات سبز از یک بحران زیست محیطی بزرگ در مرند پرده برداشت/ سونامی 10 ساله و خطرناک فاضلاب شهری در مرند / روستای گلز ار ، باروج، مرکید ، قمیش آغیل تا یامچی گرفتار بحران فاضلاب شهری مرند است

@Reklamsahand

نه ، اینجا رود پرآب و خروشان آراز نیست! بلکه اینجا رودخانه مصنوعی آلوده ای است که توسط آب فاضلاب شهری مرند و تانکرهای تخلیه چاه پر شده که هوای محیط اطراف را تا کیلومترها مسموم و آلوده کرده و ضمن ورود به روستای گلزار از چند روستای دیگر از جمله باروج، مرکید، قمیش آغیل تا یامچی پیش می رود

 

هارای نیوز - سهند آزربایجانلی - امروز عصر جمعه اعضای انجمن حیات سبز مرند و تنی چند از خبرنگاران بنا به دعوت رئیس شورای روستای گلزار در مسجد حضرت علی ( ع ) این روستا جمع می شوند تا از یک تهدید بزرگ زیست محیطی یعنی رودخانه رها شده فاضلاب شهری مرند بازدید کنند.

فعالان محیط زیست پس از بازدید از رودخانه فاضلاب شهری مرند از یک بحران زیست محیطی بزرگ پرده برداشتتند یا به تعبیری سونامی خطرناکی در مرند تحت عنوان فاضلاب شهری 10 سال است که محیط زیست شهرستان را تهدید می کند .

آنچه که درگزارش تصویری زیر مشاهده می کنید فکر نکنید که اینجا رود آراز است که پر آب و خروشان است! یا فردی در تصویری دیگر دارد ماهی گیری می کند با چوب و قلابی که در دست دارد!

نه ، اینجا رود پرآب و خروشان آراز نیست! بلکه اینجا رودخانه مصنوعی آلوده ای است که توسط آب فاضلاب شهری مرند و تانکرهای تخلیه چاه پر شده که هوای محیط اطراف را تا کیلومترها مسموم و آلوده کرده و ضمن ورود به روستای گلزار از چند روستای دیگر از جمله باروج، مرکید، قمیش آغیل تا یامچی پیش می رود.

این یک مشکل کوچک نیست بلکه این یک پدیده خطرناک و بحران جدی زیست محیطی است که به قول اهالی روستا 10 سال است که این روند ادامه دارد اما نه مسئولی هست که رسیدگی نماید و نه کسی هست که دردهای این اهالی مظلوم را به گوش افکار عمومی برساند تا شاید فرجی حاصل گردد و گرهی از این مشکل بزرگ باز شده باشد.

در ابتدا رئیس انجمن حیات سبز مرند با تشریح وظایف این انجمن در مسجد حضرت علی (ع ) این روستا به حاضران گفت: بر اساس اساسنامه و وظائف انجمن حیات سبز مرند اگر در منطقه مشکل زیست محیطی و بهداشتی پیش آید این انجمن جهت بررسی مشکل ابتدا به همراه اعضای خود از محل بازدید و سپس به عنوان پل ارتباطی بین مردم ، محیط زیست و مسئولان عمل می کند و موضوع را جهت رسیدگی به مسئولان امر انتقال می دهند.

زائر کعبه در ادامه اظهار می کند: بنا به دعوت آقای علیی رئیس محترم شورای روستای گلزار و یکی از اعضای انجمن در خصوص بازدید و بررسی از مشکل کانال باز یا رودخانه فاضلاب شهری که از حریم روستای گلزار عبور می کند و مشکلات زیست محیطی بزرگی را بوجود آورده است، بنده و جمعی از اعضای انجمن حیات سبز به همراه خبرنگاران در اینجا حضور یافتیم تا از نزدیک پس از بازدید به بررسی و حل مشکل از کانال رسانه ها و مدیران اقدام کنیم.

در ادامه رئیس شورای روستای گلزار ضمن اعتراض و انتقاد از این وضعیت بحرانی حاکم در روستا می گوید: مشکل اصلی روستای گلزار، رودخانه فاضلاب شهری مرند می باشد که از حریم این روستا رد می شود و ضمن این که در فصول گرم سال با بوی بسیار بد و گندیده، اهالی روستا را بشدت آزار می دهد محیط زیست منطقه و این روستا را نیز به صورت هوایی ، رو زمینی و زیرزمینی آلوده کرده است.

زین العابدین علیی در ادامه با تاکید بر مساعدت مدیران شهرستان برای حل این بحران زیست محیطی اظهار می کند: اگر در شهرها خودروها باعث آلودگی شهرها شده است در این روستا نیز فاضلاب شهری مرند محیط زیست ، آب ، خاک و هوای منطقه را آلوده می کند.

وی در ادامه افزود: طبق نظرکارشناسان بهداشت و محیط زیست ، نه تنها آب فاضلاب شهری بدون تصفیه شده بهداشت و سلامت مردم ساکن این روستا را تهدید می کند بلکه برای دام ، حیوانات اهلی و موجودات محیط زیست نیز آزاردهنده است و بیماری زاست.

رییس شورای روستای گلزار می گوید: در فصل گرم سال، آب آلوده فاضلاب این رودخانه انواع پشه و حشرات را به سمت خود جذب می کند و این حشرات شب و روز با جمعیت زیاد خود به روستا حمله می کنند و در نتیجه موجب سلب آرامش اهالی و شیوع بیماری در بین اهالی روستا می شود.

علیی در ادامه اظهار می کند: علاوه بر آن تانکرها و کامیونهای تخلیه چاه ، محموله فاضلاب خود را در این رودخانه خالی می کنند و باعث آلوده شدن بیشتر آب فاضلاب می گردند. این در حالی است که این آب آلوده در حال عبور در بین 5 روستا به عنوان آب کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد!

رئیس شورا در مورد لایروبی این رودخانه گفت: لایروبی رودخانه و کندن کانال بخاطر مهار سیل بود نه حل مشکل فاضلاب روستا.

خبرنگار ما پرسید چند سال این روستا و روستاهای همجوار با این مشکل آب آلوده فاضلاب شهری مرند گرفتار اند؟ در پاسخ با لحنی مظلومانه و معترضانه می گوید: 10 سال است که این مشکل ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که آیا در این مدت اقدامی از طرف شما صورت پذیرفته است، پاسخ داد بلی بارها اقدام کردیم به جهاد کشاورزی نامه نوشتیم، با آب فاضلاب مکاتبه کردیم، مشکل مان را به بخشدار و فرماندار محترم انتقال دادیم اما متاسفانه تابحال اقدام چندان شایسته ای در خصوص حل این مشکل جدی ما صورت نپذیرفته است.

وی ضمن این که از مسئولان شهرستان درخواست کمک و مساعدت برای حل این بحران می نماید راهکاری هم برای حل مشکل ارائه می کند و می گوید: اهالی این روستا حاضرند در صورتی که آب فاضلاب، تصفیه شده باشد آب آن را به عنوان آب کشاورزی با پول بخرند تا باغات و زمین های کشاورزی خود را با آب سالم آبیاری کنند. وی تصریح می کند: اهالی روستای گلزار حاضرند برای تامین بخشی از بودجه آن ، هر کدام سهمی داشته باشند.

رئیس شورای روستای گلزار با اشاره به کاهش جمعیت زیاد این روستا بخاطر این بحران زیست محیطی می گوید: این روستا چند سال قبل، بیش از 400 نفر جمعیت داشت حالا کمتر از 200 نفر جمعیت دارد و علت اصلی مهاجرت مردم از این روستا وجود این روخانه فاضلاب شهری مرند است که از این روستا عبور می کند.

وی در ادامه تصریح می کند: این مشکل بحران زیست محیطی آب فاضلاب مرند نه تنها مشکل ما اهالی روستاست بلکه مشکل دیگر روستاییان همجوار از جمله باروج، مرکید، قمیش آغیل و ... نیز هست.

در ادامه خبرنگارهارای نیوز و کانال خبری سهند از رئیس شورای روستا می پرسد که آیا این آب فاضلاب در محل تصفیه خانه فاضلاب شهری مرند تصفیه نشده است؟ در جواب می گوید: نه آب کاملا تصفیه شده نیست علاوه بر آن آب تصفیه شده آبی است سالم که نه بوی گندیده ای دارد و نه رنگ تیره و لجنی از خود بروز نمی دهد.

یکی از اهالی روستا به خبرنگار ما می گوید : ما در این روستا به شغل دامداری مشغول هستیم و دام های ما به ناچار موقع رد شدن از روی رودخانه که پلی هم در کار نیست از داخل آب فاضلاب رودحانه  عبور می کنند و از آب آن می نوشند که این امر باعث بروز بیماری های زیاد در دام ها و حیوانات اهلی ما و حتی حیونات وحشی و پرندگان طبیعت  شده است.

کارشناسان محیط زیست و بهداشت هشدار می دهند که  هرگز  نباید از آب فاضلاب برای آب کشاورزی بدون تصفیه و میکروب زدایی مورد استفاده قرار گیرد. به اعتقاد آن ها در صورت استفاده چنین آبی، انواع بیماری های ویروسی و انگلی از جمله بیماریهای حاد گوارشی و عفونی ، اسهال و ... شیوع پیدا می کند که سلامت عموم مردم را تهدید می کند.

تنها راهکاری که از سوی کارشناسان امر برای مهار آب فاضلاب شهری پیشنهاد می شود این است که اولا در محل تصفیه خانه شهری مرند آب فاضلاب باید تصفیه شود و بعد از تصفیه کامل و میکروب زدایی وارد منبع و مخزن بزرگی شود و سپس از طریق لوله و پمپاژ به باغات و زمین های کشاورزی انتقال داده شود.

با توجه به این که مسئولان امر بارها خطر کم آبی و کاهش آب های زیرزمینی را هشدار می دهند اما متاسفانه چرا خودشان این گونه آب ها را بدون تصفیه رها می سازند و باعث آلوده سازی محیط زیست، هوا، خاک و آب های سطحی و زیرزمینی می شوند.

جالب است ما از یک طرف در داخل شهر فاضلاب شهری را به کانالهای هدایت شده فاضلاب انتقال می دهیم و از طرفی دیگر توان مدیریتی ، اجرایی در مهار و تصفیه سازی آن را نداریم و در آخر محیط زیست انسان و موجودات هستی را آلوده می سازیم که جای بسیار تامل و تعجب است.

در ادامه خبرنگار ما از وضعیت تصفیه خانه فاضلاب مرند گزارشی تهیه  خواهد کرد.

گزارش تصویری - عکس ها : خبرنگار کانال سهند و انجمن حیات سبز مرند

 

 کانال خبری سهند @Reklamsahand


آچار سؤزلر : هارای نیوز, بحران فاضلاب شهری, انجمن حیات سبز مرند,