هارای نیوز

خبری - تحلیلی

6 عامل سرنوشت ساز برای پیروزی یک کاندیدا در انتخابات مجلس

+0 به یه ن / بپسند
6 عامل سرنوشت ساز برای پیروزی یک کاندیدا در انتخابات مجلس

فعالین سیاسی سراسر کشور نیز نباید افق دیدشان محدود به جمع فعالین سیاسی منطقه و گعده‌های محدود خودشان باشد و با در نظر گرفتن جمیع عوامل موثر، به تخمین شانس رای‌آوری کاندیداها در میان مردم اقدام کنند.
 هارای نیوز هرچه به انتخابات مجلس نزدیک می‌شویم، گمانه‌زنی‌ها در خصوص این کارزار سیاسی در شهرستان‌ها و حوزه‌های انتخابیه مختلف در سطح کشور نیز بیشتر می‌شود.



نتایج ادوار گذشته انتخابات مختلف در ایران نیز نشان داده که در بیشتر مواقع نتیجه نهایی با آنچه از قبل پیش‌بینی می‌شد متفاوت است. همانطور که از یک ماه قبل از انتخابات سال‌های گذشته ریاست جمهوری نیز کسی پیروزی سید محمد خاتمی در سال 76، محمود احمدی‌نژاد در سال 84 و حسن روحانی در سال 92 را پیش‌بینی نمی‌کرد، این وضعیت در انتخابات مجلس نیز حاکم است.

بهتر است برای پیش‌بینی انتخابات مجلس و تحلیل فضای این انتخابات، بیش از آنکه به علائق و امیال شخصی متکی باشیم، به فرمولی تشکل شده از متغیرهای مختلف توجه کنیم. هرچند که در تعیین نتیجه انتخابات مجلس یک شهرستان فاکتورهای بسیاری دخالت دارد، اما به صورت فشرده می‌توان 6 فاکتور را تعیین‌کننده‌تر دانست که تحلیل آن‌ها در تمام مناطق کشور حائز اهمیت است و با توجه به آن‌ها می‌توان تحلیل دقیق‌تری از شرایط پیدا کرد؛ این تحلیل چه در زمینه انتخاب کاندیداهای نهایی و چه در مقطع تبلیغات انتخاباتی می‌تواند مفید باشد.

در این بین توجه شود که فعالین سیاسی سراسر کشور نیز نباید افق دیدشان محدود به جمع فعالین سیاسی منطقه و گعده‌های محدود خودشان باشد و با در نظر گرفتن جمیع عوامل موثر، به تخمین شانس رای‌آوری کاندیداها در میان مردم اقدام کنند. 



1- سلیقه مردم منطقه


چه بررسی‌های تطبیقی علمی جامعه‌شناسی و چه حتی بررسی‌های فردی گذرا نشان می‌دهد که سلیقه مردم هر شهری برای میل به یک کاندیدا و رای دادن مختص به همان منطقه و بر پایه خلق و خو و شرایط اجتماعی مردم آن شهرستان است. در برخی مناطق به ویژگی روحانیت توجه ویژه‌ای می‌شود و روحانیون رای بالایی در انتخابات می‌آورند. در برخی شهرها نیز به کاندیداهای جوان یا حتی زنان رای بیشتری داده می‌شود و به کاندیداهای این دو قشر شانس بیشتری برای انتخاب شدن توسط مردم دارند. گاهی نیز معیارهایی مانند تشخص مذهبی و... می‌تواند ویژگی موثر بر رای مردم آن حوزه انتخابیه باشد. در برخی مناطق داشتن تجربه نمایندگی در دوره‌های پیشین یک ویژگی مثبت است و گاهی مواقع نیز جدید بودن چهره کاندیدا بیشتر منطبق بر ذائقه سیاسی مردم آن منطقه است. در بررسی هر منطقه باید دقت شود که سلیقه مردم منطقه به سمت چه ویژگی‌هایی است و همه این مسائل در انتخاب کاندیداهای نهایی توسط فعالین سیاسی لحاظ شوند.

2- تبلیغات و کمپین انتخاباتی

شاید در گذشته تنها برگزاری مراسم شام و نهار و برگزاری کارناوال‌ها و جشن‌ها در برخی مناطق تعیین کننده بودند، اما هرچه می‌گذرد تاثیر این عوامل کمتر شده و حتی در مناطق سنتی نیز به تدریج جای خود را به تکنیک‌های مدرن کمپینینگ سیاسی و تکنیک‌های روز تبلیغاتی می‌دهند. توسعه ابزارهای ارتباطی و شبکه‌های مجازی نیز عاملی شده‌اند تا اثرگذاری محتواهایی مانند کلیپ و پوسترهای مفهومی و رعایت قواعد رسانه‌ای موثرتر شوند و از این جهت روش‌های تبلیغاتی سنتی کارآمدی‌شان کمتر شود. بنابراین توان اجرای تبلیغات و کمپین انتخاباتی مناسب از سوی هر کاندیدا عاملی تعیین کننده خواهد بود که اگر توسط یک تیم حرفه‌ای آشنا با ابزارهای ارتباطی روز انجام شود، قادر است طی چند روز فضای انتخاباتی را تغییر دهد.


3- اقوام و روابط خانوادگی

هنوز هم در بیشتر شهرهای کشور، قومیت و گستردگی روابط خانوادگی عاملی موثر و تعیین‌کننده است. همان‌قدر که در تهران حضور در لیست‌های انتخاباتی حائز اهمیت است، در بسیاری از شهرهای دیگر کشورمان نیز روابط خانوادگی و گسترده بودن اقوام یک کاندیدا تعیین کننده است و به هر حال نمی‌توان از این فاکتور تعیین‌کننده چشمپوشی کرد. اقوام و آشنایان و تاثیرشان در جذب آرا برای یک کاندیدا به خودی خود می‌تواند به اهمیت برخی فاکتورهای دیگر باشد.

4- حزب و تشکیلات

هر چه به پیش می‌رویم چه در جوامع سنتی و چه در کشورهای مدرن شانس پیروزی کاندیداهای مستقل در انتخابات کمتر می‌شود. اکنون در برخی از شهرهای کشورمان احزابی هستند که بدنه‌ای سازمان‌یافته از نیروهای حزبی داشته باشند. بنابراین شاخه‌های استانی و شهری احزاب هستند که زمینه‌ای برای تشکیل ستاد انتخاباتی خواهند بود. بدیهی است که کاندیداهای مورد حمایت احزاب در شهرستان‌ها در این زمینه بتوانند شانس بیشتری نسبت به کاندیداهای غیر حزبی داشته باشند. حزب و تشکیلات در هر شهری می‌تواند عاملی مهم در برقراری روابط برای کسب آرا و همچنین تشکیل یک ستاد انتخاباتی قدرتمند باشد.

5- حامیان موثر

در اغلب شهرهای کشور افرادی هستند که نظرشان برای گروه‌های مشخصی از مردم منطقه تعیین کننده است. برای مثال برخی از ائمه جمعه، مراجع تقلید، هنرمندان، سیاسیون شاخص، مداحان معروف، افراد مورد اعتماد منطقه‌ای، گروه‌های اجتماعی و... از جمله مواردی هستند که بسته به شرایط هر شهر می‌توانند نظر تعیین‌کننده‌ای در انتخابات داشته باشند. نوع ارتباط و سابقه نزدیکی خانوادگی یا شخصی هر یک از کاندیداها با این نوع از حامیان نیز در روزهای تبلیغات انتخاباتی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

6- ارتباطات و اعتبار فرامنطقه‌ای

هر کاندیدای انتخابات مجلس، پس از پیروزی و ورود به مجلس وظیفه دارد که مطالبات منطقه‌ای حوزه انتخابیه خود را پیگیری کند. در آن مقطع هر چه نماینده مجلس اعتبار و ارتباطات فرامنطقه‌ای بیشتری در مرکز و پایتخت یا حتی شهرهای دیگر داشته باشد، می‌تواند در این زمینه موفق‌تر عمل کند. این مساله از دید مردم شهرستان‌ها نیز پنهان نیست و از این رو در روزهای پایانی انتخابات این موضوع می‌تواند مسیر رای مردم را عوض کند. بنابراین کاندیداهایی که در پایتخت نیز شناخته‌شده‌تر باشند، می‌توانند شانس بیشتری نیز برای کسب رای مردم زادگاه خود داشته باشند.

* پویش

آچار سؤزلر : عوامل پیروز انتخابات, هارای نیوز,