هارای نیوز

خبری - تحلیلی

تشریح سیاست آمریکا در خاورمیانه؛ جان کری می گوید خاورمیانه نیاز به امنیت دارد

+0 به یه ن / بپسند

تشریح سیاست آمریکا در خاورمیانه؛ جان کری می گوید خاورمیانه نیاز به امنیت دارد

وزیر خارجه آمریکا در تشریح سیاست ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه بر ایجاد امنیت تاکید کرد. جان کری در سخنانی که عصر چهارشنبه ششم آبان ایراد کرد گفت آمریکا پروژه هایی در خاورمیانه برای کمک به مردم دارد اما این منطقه نیازمند امنیت است.

هارای نیوز - سایت صدای آمریکا نوشت : جان کری در بنیاد کارنگی در واشنگتن، با تاکید بر این که خاورمیانه یکی از مهم ترین مناطق جهان است گفت وقت آن رسیده که رهبران کشورهای منطقه، اسرائیل، مناطق فلسطینی و کشورهای عرب نقش رهبری خود را به درستی انجام دهند و صلح را برقرار سازند.


کری که به تازگی از سفر به خاورمیانه و دیدار با رهبران اردن، اسرائیل، فلسطینی و عربستان سعودی بازگشته، تاکید کرد همه نقاط جهان با یکدیگر مرتبط اند و ماموریت همه کشورها ایجاد امنیت در همه جای خاورمیانه و مقابله با اقدامات تروریست‌ها و همچنین مقابله با توسعه تسلیحات کشتار جمعی است.

او تاکید کرد که توافق اتمی با ایران در همین راستا و در جهت ایجاد صلح و ثبات بوده است.

وزیر خارجه آمریکا که چهارشنبه شب برای شرکت در مذاکرات صلح سوریه عازم وین است، در عین حال بر همکاری گسترده نظامی آمریکا و تعهد واشنگتن به امنیت این کشور تاکید کرد و گفت "ما از حق اسرائیل در دفاع از خود و شهروندانش و همچنین از کشورهای حاشیه خلیج فارس حمایت می کنیم."

او به فلسطینی ها اطمینان داد که وضعیت فعلی در مسجدالاقصی تغییر نخواهد کرد و خواستار برداشتن گام هایی از سوی اسرائیل برای بهبود وضعیت معیشتی فلسطینی ها شد.

او گفت: "رهبری قاطع و سازنده از هر دو طرف اسرائیل و فلسطینی برای پایان خشونت‌ها و تامین امنیت شهروندان لازم است و آمریکا از تضمین امنیت و زندگی مسالمت آمیز مردم اسرائیل و فلسطینی در کنار هم در صلح، حمایت قاطع می کند."

وزیر خارجه آمریکا همچنین ضمن اشاره به "جنایت های داعش" در عراق و سوریه علیه مردم و همچنین میراث تاریخی و فرهنگی منطقه گفت همکاری آمریکا با نیروهای عراق در مبارزه با داعش ادامه می‌یابد و تاکنون نتیجه بخش بوده است.  

او گفت عملیات نظامی تنها یکی از اقدامات در مبارزه با داعش است و آمریکا بر بریدن منابع مالی داعش و همچنین مبارزه با فعالیت های این گروه در جذب نیرو تمرکز می کند.

جان کری گفت: "برای  شکست داعش باید جنگ در سوریه پایان یابد و این هدف آمریکا است. "

او گفت ایران برای اولین بار است که به مذاکرات صلح سوریه می پیوندد که به زودی در وین آغاز می شود. او ضمن تاکید بر نقش ایران و سوریه در ایجاد ثبات در سوریه گفت مذاکرات پیش رو این اولین گشایش سیاسی برای نجات سوریه است.

وزیر خارجه آمریکا گفت روز اجرای توافق اتمی ایران به زودی فرا می‌رسد و مادامی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش در توافق جامع را تایید نکرده هیچ یک از تحریم ها لغو نخواهد شد.

او ابراز امیدواری کرد که موافقان و منتقدان توافق از اجرای آن حمایت کنند. او گفت اطمینان دارد که با جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی در سایه توافق اتمی، آمریکا و جهان به جای امن‌تری تبدیل شده است.

جان کری از حملات هوایی روسیه در سوریه که "عمدتا بر مخالفان بشار اسد متمرکز بوده و نه داعش" انتقاد کرد و گفت مذاکره کنندگان درباره صلح سوریه زمینه مشترک وسیعی دارند و به جای تاکید بر موارد اختلاف باید بر مشترکات تاکید کنند. او گفت تنها نقطه اختلاف در این مذاکرات، تصمیم درباره مردی است که خود بخشی از مشکل سوریه است.

او در پایان سخنانش در بنیاد کارنگی گفت "در جواب به منتقدانی که می گفتند دمکراسی برای شمال آفریقا و خاورمیانه نیست، من یک جواب دارم: تونس."

او همچنین گفت "به حرف کسانی که می گویند خاورمیانه باید بر اساس قومیت جداسازی شود گوش نسپارید. این دیدگاه نه تنها از نظر تاریخی صحت ندارد بلکه امروز نیز بی اعتبار است."



آچار سؤزلر : جان کری, آمریکا خاورمیانه, هارای نیوز,