هارای نیوز

خبری - تحلیلی

انفجار در آنکارا، ۹۵کشته، در ترکیه چه خبر است؟

+0 به یه ن / بپسند

انفجار در آنکارا، ۹۵کشته، در ترکیه چه خبر است؟


ساعت 10 صبح روز 10 اکتبر ( 18 مهر) به‌وقت محلی دو انفجار به فاصله تنها 10 ثانیه از هم در میدان راه آهن آنکارا، پایتخت ترکیه، به وقوع پیوست. طی برآوردهای اولیه، این انفجارها نتیجه دو عملیات انتحاری جداگانه بودند که باعث مرگ حدود 95 نفر و زخمی شدن 126 نفر گردید. تا لحظه تحریر این سطور هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است اما آنچه از اظهارات احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه برمی‌آید این است که باید انگشت اتهام خود را به‌سوی "دولت اسلامی" و یا داعش دراز نماییم.

هارای نیوز - : ساعت ۱۰ صبح روز ۱۰ اکتبر ( ۱۸ مهر) به‌وقت محلی دو انفجار به فاصله تنها ۱۰ ثانیه از هم در میدان راه آهن آنکارا، پایتخت ترکیه، به وقوع پیوست. طی برآوردهای اولیه، این انفجارها نتیجه دو عملیات انتحاری جداگانه بودند که باعث مرگ حدود ۹۵ نفر و زخمی شدن ۱۲۶ نفر گردید. تا لحظه تحریر این سطور هیچ گروهی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است اما آنچه از اظهارات احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه برمی‌آید این است که باید انگشت اتهام خود را به‌سوی “دولت اسلامی” و یا داعش دراز نماییم.

این انفجارها که در مقابل ایستگاه راه‌آهن آنکارا و در میان طرفداران حزب کردی “حزب دموکراتیک خلق‌ها” به وقوع روی داد، باعث ایجاد موجی از ناباوری همراه با ترس و نفرت گردید. این حادثه زمانی رخ داد که شماری از مردم آنکارا مشغول تجمع در مقابل ایستگاه تاریخی قطار برای شروع راهپیمایی صلح بودند. این راهپیمایی که به دعوت چند سندیکای کارگری چپ‌گرا و با حمایت حزب دموکراتیک خلق‌ها برنامه‌ریزی‌شده بود، قرار بود از میدان راه‌آهن به‌سوی میدان “صحیه” صورت کیرد که عملاً با این انفجارها نیمه‌تمام ماند. فرد انتحاری اول که هنوز هویتش مشخص نشده است، درست درزمانی که طرفداران حزب ح.د.پ قصد تجمع داشتند، خود را به میان تجمع‌کنندگان رسانده و اقدام به انفجار خویش نمود؛ تنها چند ثانیه بعد عامل انتحاری دوم نیز حدود ۲۰ متر دورتر ضامن بمب را کشید و حاضرین را به کام مرگ فرستاد، البته خود را نیز!

ساعاتی بعد که عمق فاجعه در حال مشخص شدن بود، “کمال کیلیچدار اوغلو” رئیس حزب دوم ترکیه، حزب جمهوری خلق، در اظهارنظری اعلام داشت که انفجار براثر حمله انتحاری بوده است و این انفجارها را به‌شدت محکوم نمود، پس از وی نیز سخنگوی حزب عدالت و ترکیه در تماسی با رسانه‌های ترکیه از این حادثه ابراز تأسف نموده و اعلام داشت این‌گونه حملات باهدف تأثیر گزاری بر روی انتخابات پیش روی ترکیه است. اما در این میان جالب‌ترین اظهارنظر را رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها نمود و گفت: این انفجار نه انفجاری برای تفرقه میان دولت و ملت ترکیه که بلکه انفجاری از سوی دولت و برای قتل‌عام مردم خویش است(!). ساعاتی بعد از انفجار تروریستی در آنکارا، کابینه امنیتی ترکیه تشکیل جلسه داد، در پایان نیز احمد داوود اوغلو اقدام به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی نموده و اعلام داشت که حملات تروریستی به این وسعت تنها از عهده ۴ گروه در ترکیه برمی‌آید که عبارت‌اند از داعش، پ.ک.ک، م.ل.ک.پ ( حزب کمونیستی مارکسیت-لنینیست) و د.ح.ک.پ.ج ( جبه حزب رهایی خلق انقلابی).

اما پشت پرده این حملات تروریستی چیست؟ آن‌گونه که از ظواهر امر برمی‌آید، انگشت گروه تروریستی داعش در این عملیات نمایان است. چراکه تیم بررسی صحنه اعلام داشته که مواد منفجره بکار برده شده در این انفجار با مواد انفجاری که در شهرستان سوروچ به کار رفته بود یکی است. از دیگر سو، روش ساخت بمب تقریباً با روش داعش برای ساخت بمب های خود برابری می‌کند به طوری که در ساخت کمربندهای انفجاری به کار رفته در حملات امروز از ۲۰ کیلوگرم تی.ان.تی و برای بالا بردن تلفات انسانی نیز از تعداد زیادی ساچمه بهره برده شده بوده است. همچنین پلیس ترکیه اعلام داشته که در حال بررسی تکه‌های جسد فرد انتحاری است.

اما سؤال اینجاست که چرا باید داعش چنین کاری را انجام دهد؟ آن‌گونه که می‌دانید، داعش در شهر عین العرب ( کوبانی) با کردهای شمال سوریه ( درواقع با کردهای ترکیه) به دشت در حال نبرد بود اما با یاری نیروی هوایی آمریکا شاخه پ.ک.ک در سوریه توانست این حمله را دفع نماید و برای خود موج تبلیغاتی وسیعی راه بیندازد. از سویی دیگر دولت ترکیه که بعد از حمله تروریستی شهرستان سوروچ، که آن نیز کار داعش بود، اقدام به حملات هوای عیله مواضع داعش در شمال سوریه نموده و همچنین پایگاه‌های انجرلیک، دیاربکر و باتمان را نیز در اختیار هواپیماهای آمریکایی که برای هدف بمباران داعش در منطقه بودند گذاشت. این تحولات درمجموع ترکیه را در لیست کشورهای متخاصم داعش قرارداده و راه را برای افزایش فعالیت داعش در ترکیه باز نمود.

گروه تروریستی داعش، گروه تروریستی پ.ک.ک و در راستای آن حزب ح.د.پ را گروهی ملحد و بی‌دین می‌داند و در نتیجه آن، کشتن اعضای این حزب را جهادی بزرگ می‌پندارد. از سویی دیگر نیز با هدف قرار دادن این حزب در داخل خاک ترکیه، هم اعضای پ.ک.ک/ح.د.پ را از میدان به در می‌کند هم دولت ترکیه را متحمل هزینه‌ های سیاسی و امنیتی سنگینی می‌نماید. همچنین داعش از این راه موفق می‌شود با این‌گونه حملات، فاصله بین ح.د.پ و دولت ترکیه را افزایش داده و تنش میان آنان را هرچه بیشتر نماید و به نحوی ترکیه را از حمله به خود بازدارد.

به‌هرحال آنچه واضح است این است که این حملات در راستای ضربه زدن به منافع ملی ترکیه و حزب عدالت و توسعه بوده و ماهیتی فراتر از آنچه تصور می‌شده دارد. بر کسی پوشیده نیست که ایران و ترکیه جزو کشورهای نیرومند و باثبات منطقه هستند که تاکنون از گزند داعش به‌صورت نسبی در امان بوده‌اند اما با این روند بعید نیست که این غده سرطانی خاورمیانه به مناطق دیگر نیز سرایت نموده و باعث خونریزی های بیشتری گردد.

دورنا نیوز / توحید جوادی – دانشجوی دانشگاه غاضی آنکارا و کارشناس مسائل ترکیه












آچار سؤزلر : انفجار در آنکارا, هارای نیوز,