نبود آزادی مطبوعات ، مساوی است با فساد نهادها و دستگاه های حکومتی و دولتی. انتخاب گزینشی خبرنگاران در جلسات دولتی و حذف خبرنگاران منتقد و نیز اعمال تبعیض و محدودیت برای فعالان رسانه ها، فساد را بیمه کرده است.

هارای نیوز در پی بازداشت شهردار مرند و تعدادی از همکاران ارشد وی و برخی از زمین خواران دانه درشت مرتبط با پرونده تخلفات ، جلسه ای که در محل شورای اسلامی شهر مرند و با حضور تمامی اعضای شورا برگزار گردید مهندس حسین کاوه به عنوان جانشین موقت شهردار مرند انتخاب شد.

فرماندار مرند در این نشست گفت : پس از پیگیری های لازم از مراجع ذیصلاح ، به این نتیجه رسیدیم که شورا می تواند در این شرایط جانشین با اختیارات امور مالی را انتخاب کند تا پرونده موجود تعیین تکلیف گردد و پس از آن نیز شورا مخیر است تا اقدامات لازم را در خصوص انتخاب و یا ابقای شهردار انجام دهد.

نمانیده مردم مرند و جلفا در این نشست با ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده و اشاعه شایعات غیر واقعی در سطح شهر گفت : متاسفانه عده ای از روی غرض ورزی در شهر شایع می کنند که حسن نژاد به جهت نزدیک شدن ایام انتخابات و بهره برداری از وضعیت موجود با ارسال نامه به مراجع بالاتر موجبات بازداشت شهردار را فراهم نموده است.

حسن نژاد افزود: باید عرض کنم هرفرد و مسئولی طبق قانون وظایفی دارد همچنانکه در خصوص مسئله انتخابات و تخلفات آن اگر فرماندار محترم سکوت کنند تخلف کرده اند در مورد مسایل شهر هم بنده وظایفی دارم و اگر در مورد آنها سکوت کنم تخلف نموده ام . نامه ارسالی بنده به خیلی وقت پیش و موضوع دیگر مربوط می شد . در خصوص اتفاقات اخیر فرماندار محترم و اعضای محترم شورا مطلعند که بنده اطلاعی در این خصوص نداشتم و پس از تماس با ایشان و مراجع ذیصلاح در جریان این اخبار قرار گرفتم .

وی تصریح کرد : این موارد ممکن است برای هر مسئولی اتفاق بیفتد . قانون همه موارد را مشخص کرده است و هیچ کس نباید از قانون جلوتر قدم بردارد نباید قبل از اعمال قانون با آبرو و حیثیت اقراد و مسئولان بازی شود . صرف بازداشت نه مایه شرمساری و نه نشان محکومیت است . اطلاع رسانی باید درست و به دور از غرض ورزی انجام گیرد .

نماینده مردم مرند و جلفا با اشاره به علت اصلی شایعات در سطح شهر در این خصصوص گفت: عدم اطلاع رسانی صحیح از مراجع رسمی موجب بروز شایعات مغرضانه می شود. نهایتا باید منطقی اتخاذ کنیم تا پروژه های عمرانی شهر متوقف نشود.


تحلیل هارای نیوز: نبود آزادی مطبوعات، مساوی است با فساد نهادها / انتخاب گزینشی و حذف خبرنگاران منتقد و اعمال محدودیت برای فعالان رسانه ها فساد را بیمه کرده است.

نبود آزادی مطبوعات ، مساوی است با فساد نهادها و دستگاه های حکومتی و دولتی. انتخاب گزینشی خبرنگاران در جلسات دولتی و حذف خبرنگاران منتقد و نیز اعمال تبعیض و محدودیت برای فعالان رسانه ها، فساد را بیمه کرده است.

متاسفانه در دو سال اخیر در تمامی جلسات و برنامه های عمومی دولتی، اینگونه رسم شده است که خبرنگاران را اول گلچین و گزینش، بعد انتخاب و نهایت امر به چنین جلساتی راه می دهند.  این امر در دولت روحانی از زمان روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید شهرستان در مرند ما نهادینه و رسمیت یافته است.

البته این امر نامبارک از گذشته های دور نیز وجود داشته اما تا این حد همه گیر و رسمیت نیافته بود.


خبرنگاران منتقد از ورود به جلسات شورای شهر مرند، شهرداری ، جلسات شورای اداری مرند و ... از سوی مدیران امر ، ممنوع شده اند! این گونه برخوردهای متضاد با قانون باعث شده است که خبرنگاران منتقد و مردم بر خلاف قانون از حق دسترسی آزاد به اطلاعات در حوزه مملکت داری برخوردار نباشند! و به نوعی نامحرم دانسته شوند!

علیرغم این که روحانی از زمان روی کار آمدنش گفته است که : « ما ممنوع القلم را به صریح القلم تبدیل کرده ایم.» این در حالی است که در دولت روحانی تیم مدیریتی شهرستان مرند و استان ما ، خبرنگاران صریح القلم را ممنوع القلم و تحریم الحضور کرده اند و این امر نامبارک تا به امروز ادامه دارد!


در چنین فضا و شرایط نامساعد برای فعالیت خبرنگاران منتقد ، طبیعی است که فساد و دیکتاتوری در جامعه و در سیستم اداری آن رخ می دهد. وقتی که آقایان بر خلاف قانون و مقررات جاری کشور،
در نشریه ای را می بندند یا فعالیت خبرنگاران را محدود می نمایند و به نوعی با انتخاب فرمایشی و نمایشی خبرنگاران در جلسات و برنامه ها، تبعیض و نابرابری را رواج می دهند، خلاصه کلام این که در حق جامعه رسانه ای و حق دانستن مردم جفا می کنند، نباید انتظاری داشته باشیم که سیستم پاک را در دولت پاکان! در مرند و یا هر جای دیگر شاهد بوده و یا خواهیم بود.

وقتی که در یک دادگاهی به جای محاکمه و محکوم کردن مفسد مالی ، خبرنگار و رسانه را محکوم می نمایند و با پرونده سازی بی اساس و اتهامات واهی، با اشد مجازات با او برخورد می کنند طبیعی است که در جامعه ما، فساد ریشه می دواند و مثل یک ویروس خطرناک رشد می یابد.