هارای نیوز

خبری - تحلیلی

ترکان در نشست هیئت اقتصادی فرانسه مطرح کرد: مناطق آزاد ، ظرفیت بزرگ سرمایه گذاری خارجی

+0 به یه ن / بپسند

ترکان در نشست هیئت اقتصادی فرانسه مطرح کرد:

مناطق آزاد ، ظرفیت بزرگ سرمایه گذاری خارجی/ همکاری با شرکت های خارجی براساس منافع متقابل

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تشریح ظرفیت های اقتصادی ایران گفت : مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران مزیت های سرمایه گذاری متعددی برای شرکت های خارجی دارد.

 اکبر ترکان در نشست هیئت اقتصادی فرانسوی با مسئولان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که در هتل همای تهران برگزار شد ، افزود : در این نشست میز هفت منطقه آزاد کشور برای ارائه اطلاعات به نمایندگان شرکتهای فرانسوی تشکیل شد تا این هیئت با ظرفیت های مناطق آزاد بیشتر آشنا شوند.

وی گفت : در سال های اخیر به دلیل تحریم ها همکاری های بین المللی ایران از رونق سابق برخوردار نبوده است و به همین دلیل برای معرفی و شناساندن ظرفیت های همکاری به بازنگری نیاز بود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سرمایه گذاری های وسیعی در زیرساخت های اساسی کشور انجام شده است ، گفت : هم اکنون 56 فرودگاه در کشور فعال است که 11 فرودگاه بین المللی است.

ترکان گفت : وجود 110 هزار کیلومتر راه اصلی ، 10 هزار کیلومتر راه آهن و بنادر متعدد در شمال و جنوب با 250 میلیون تن ظرفیت عملیاتی بخشی از ظرفیت های اقتصادی زیرساخت های کشور است.

مشاور عالی رئیس جمهور گفت : بندر شهیدرجایی در بندرعباس و بندر امام خمینی در شمال خلیج فارس بزرگترین بنادر کشور هستند و پس از آنها بندر بوشهر ،بندر چابهار و بنادر نفتی نیز از زیرساخت های آماده دیگر هستند.

ترکان افزود : این سرمایه گذاری های زیرساختی به سرمایه گذاران کمک می کند تا هزینه های اضافی متحمل نشوند .

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باتاکید بر اینکه به توسعه پنج زمینه اصلی صنعتی بعد از انقلاب توجه ویژه شده است ، گفت : صنایع پتروشیمی ، خودرو ، برق ، فولاد و سیمان این موارد هستند. 

ترکان افزود : در صنعت پتروشیمی ظرفیت تولید سالانه 60 میلیون تن محصول وجود دارد که 70 درصد آن صادراتی است وبیشتر واحدهای پتروشیمی کشور با خوراک گاز طبیعی کار می کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص توسعه صنعت خودرو هم گفت : ایران رتبه 12 را به لحاظ تولید و تعداد خودرو در جهان دارد اما به دلیل مشکلات بین المللی و تحریم های ظالمانه این صنعت در سال های اخیر بروز نشده است.

وی خاطرنشان کرد : بروز رسانی فناوری و طراحی نوین و تولید محصولات جدید از فوری ترین کارها در صنعت خودروسازی ایران است.

ترکان ادامه داد : به جز ظرفیت صادرات ؛ بازار خودرو ایران با تقاضای یک و نیم میلیون دستگاه در سال از ظرفیت های بالای فعالیت برخوردار است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین درباره مزیت های صنعت برق ایران نیز گفت : این صنعت در همه حلقه های مرتبط دارای ظرفیت های چشمگیر است.

وی افزود : در تولید توربین های گازی ، واحدهای نیروگاهی بخار ، سیکل ترکیبی و احداث پست های فوق توزیع ظرفیت های قابل توجهی در کشور وجود دارد.

ترکان تصریح کرد : حتی تحریم ها آثار تخریبی در توسعه صنعت برق ایران نداشت و این صنعت در مرز فناوری های نوین قرار دارد و می توانیم در این زمینه همکاری کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صنعت فولاد را از دیگر مزیت های صنعتی و اقتصادی ایران ذکر کرد و گفت : ذخایر غنی سنگ آهن و قیمت ارزان انرژی ، صنعت فولاد را به یکی از مزیت های خوب تبدیل کرده است.

ترکان گفت : هر یک تن فولاد 350 مترمکعب گاز طبیعی مصرف می کند و قیمت جهانی این میزان گاز 100 دلار و در ایران 10 دلار است و طبق قانون قیمت گاز طبیعی همچنان زیر قیمت جهانی خواهد ماند.

مشاور عالی رئیس جمهور گفت : در صنعت سیمان هم که متکی به انرژی است مزیت های صنعت فولاد وجود دارد.

ترکان با دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در مناطق آزاد ایران گفت : این مناطق هم دارای مزیت اقتصادی و هم نزدیک به بازارهای کشورهای همسایه هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود : منطقه آزاد اروند در نزدیکی حوزه مشترک نفتی ایران و عراق واقع شده که مهم ترین قطب تولید تجهیزات نفتی است .

ترکان ادامه داد : منطقه کیش منطقه پشتیبانی عملیات نفتی و گازی در دریا مهم ترین منطقه لجستیکی کشور در این زمینه است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود : قشم نیز در مزیت انرژی ، نفت ، گاز و پتروشیمی برتری دارد و چابهار نیز به عنوان دروازه ورود به شرق به اقیانوس هند متصل است.

ترکان گفت :‌ منطقه ماکو نیز مهمترین بازار همکاری با ترکیه است و ارس بعنوان صنعتی ترین منطقه آزاد ایران برای همکاری با منطقه قفقاز و بندر انزلی برای همکاری با روسیه هدف گذاری شده اند.

در این نشست تیبا دوسیلگی  نایب رئیس شورای کارفرمایان فرانسه نیز با اشاره به حضور هیئت بزرگ این کشور در این گفت : شرکت های فرانسوی علاه مند به همکاری باطرف های ایرانی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد : شرکت های ایرانی و فرانسوی بتوانند برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف به توافق برسند. 

در این نشست مسئولان ارشد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به پرسش های نمایندگان شرکت های فرانسوی در خصوص فرصت های سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی در ایران و به ویژه مناطق آزاد پاسخ دادند.

سایت ارس


آچار سؤزلر : ترکان دبیر مناطق, هارای نیوز,