هارای نیوز

خبری - تحلیلی

موسیقی آشیقی در غم فرو رفت: درگذشت استاد چیره دست موسیقی آشیقی ایران‎

+0 به یه ن / بپسند
موسیقی آشیقی در غم فرو رفت:

درگذشت استاد چیره دست موسیقی آشیقی ایران‎



هارای نیوز - دورنانیوز :
آشیق 'رسول قربانی' از معروف ترین نوازندگان موسیقی فولکلور آذربایجان و ایران است که با عنوان 'دده' در بین آشیق ها شناخته می شود که دوشنبه شب در سن ۸۰ سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش هارای نیوز به نقل از دورنانیوز ،آشیق رسول قربانی یکی از نام آورترین آشیق های ایران و معروف ترین نوازندگان موسیقی فولکلور آذربایجان و ایران ، معروف به «دده» دوشنبه شب ششم مهر ماه در سن هشتاد سالگی دار فانی را وداع گفت.

این استاد موسیقی آشیقی چندی پیش نیز به‌خاطر سکته‌ی جزیی در بیمارستان بستری شده بود. پس از آن‌که حال او روبه بهبودی رفت، توانست در آیین رونمایی از کتاب خود، «سینه مده سسله نن سازیم وار منیم» و تجلیل از مقام شامخ هنری‌اش، ساز به دست بگیرد و اجرا کند.

آشیق رسول از معدود هنرمندانی بود که در فستیوال های خارجی در ۱۸ کشور جهان از جمله فرانسه، آلمان، هلند، انگلستان، ژاپن، چین، چک، اسلواکی، اتریش، استرالیا، جمهوری آذربایجان (باکو)، مجارستان، یوگسلاوی و ترکیه روی صحنه رفته است .و بیش از سه هزار بیت در مضامین عارفانه و دینی و در مدح ائمه اطهار (ع) شعر سرود و همه آن ها در سینه این هنرمند محفوظ بود .

موسیقی آشیقی قدمتی بیش از ۶ هزارساله در آذربایجان دارد. این نوع موسیقی در میان تمامی اقوام ترک رایج بوده و ریشه ای ترکی دارد.اشعار این نوع موسیقی که در بسیاری از مناطق کشورمان رایج است، سینه به سینه منتقل می شود و به همین دلیل نیز در زمره موسیقی فولکلور جای می گیرد.

آشیق رسول در سال ۱۳۱۴ در روستای عباس‌آباد منطقه‌ی قره‌داغ به دنیا آمد. او فعالیت در عرصه‌ی موسیقی آشیقی را از سال ۱۳۳۰ با شاگردی نزد آشیق خیرالله، آشیق حیدر، عاشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی آغاز کرد. او از سال ۱۳۴۳ در رادیو به اجرای موسیقی پرداخت و گاهی نیز در تلویزیون تبریز آواز می‌خواند.

بارها در جشنواره فجر از وی تجلیل شده و در سال ۱۳۸۳ آیین نکوداشتی به منظور پاسداشت یک عمر فعالیت هنری این استاد شاخص برگزار شد، نشان تبریز نیز به این هنرمند پرآوازه اعطا شده بود.

همچنین علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت آشیق رسول قربانی پیام تسلیتی را صادر کرده است.


آچار سؤزلر : هارای نیوز, آشیقی ایران‎, درگذشت استاد موسیقی, آشیق ,