هارای نیوز

خبری - تحلیلی

ابتکار: دولت به دنبال برنامه ریزی برای کاهش آثار تنش آبی در کشور است

+0 به یه ن / بپسند

ابتکار: دولت به دنبال برنامه ریزی برای کاهش آثار تنش آبی در کشور است

هارای نیوز - معصومه ابتکار در شورای اداری استان همدان با اشاره به اینکه دولت یازدهم با وجود مشکلات زیادی که از زمان بر سرکار آمدن با آن مواجه بوده در دو سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته است، تاکید کرد: توجه رییس جمهوری به مساله محیط زیست نشان دهنده اهمیت و حساسیت موضوع و برنامه ریزی دولت برای کاهش اثرات ناشی از بحران آب در کشور است.

ابتکار یادآور شد: قبل از آغاز بکار دولت تدبیر و امید ، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در تدوین برنامه ها برای محیط زیست نیز برنامه ای متقن پیش بینی کرده بود که این امر نشان از شناخت این شخصیت از شرایط خطیری است که کشور در زمینه محیط زیست و آب داشت.

وی تصریح کرد: در دوره ای بی توجهی به محیط زیست شاخص های این حوزه را کاهش داد بگونه ای که ما را بسیار آسیب پذیر کرد و ما به وضعیتی رسیدیم که با بحران های آشکاری نظیر دریاچه ارومیه و افت آب های زیر زمینی مواجه شدیم.

وی تاکید کرد: بخشی از مشکلات زیست محیطی ناشی از تغییر اقلیم و کاهش بارندگی است ولی بخش عمده ای از آن به برداشت غیرمجاز آب و حفر چاه های غیرمجاز ناشی می شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هم اکنون دو تهدید اساسی که آینده جهان و زمین را تهدید می کند، جنگ و ناامنی و تخریب محیط زیست است.

وی اظهار کرد: امسال در پاریس قرار است توافقاتی صورت بگیرد که طبق آن همه کشورها که در پروتکل کیوتو تعهد نداشتند در توافق پاریس هم متعهد شوند و این یک الزام برای همه کشورها به خصوص ایران خواهد بود، تا الگوی مصرف انرژی را رعایت نکند.

ابتکار با اشاره به رعایت نشدن الگوی مصرف انرژی در ایران، اضافه کرد: ایران سرمایه ملی خود را طی دوره ای از دست داده که باید در این زمینه خود را ملزم به انضباط کاری در سیاست ها وبرنامه ها بویژه در زمینه بهینه سازی انرژی کند.

وی در ارتباط با سیاستهای اقتصاد کم کربن که مورد تایید دولت قرار گرفت نیز بیان کرد: طبق این مصوبه باید سوخت فسیلی که ثروت و سرمایه ملی ایران است درست مصرف شود و آلودگی از ناشی بخصوص گازهای گلخانه ای را به حداقل رساند.

وی در زمینه ماده 190 مدیریت سبز نیز گفت: همه دستگاهها اداری ملزم به مصرف بهینه انرژی و مدیریت آب، برق و کاغذ هستند و این امر جهت گیری کلان دولت است که با حساسیت بیشتر آن را پیش می برد.
وی با ذکر اینکه دنیا برای مصرف بهینه انرژی برنامه دارد بیان کرد: بر همین اساس هفته آینده در نیویورک سران جهان جمع شده تا اهداف جدید توسعه پایدار را به تصویب برسانند.

ابتکار اضافه کرد: در این نشست برای 15 سال آینده 17 هدف ترسیم می شود که برخی از آنها استمرار اهداف توسعه هزاره است ولی با زاویه نگاه پایداری محیط زیست یعنی توسعه متکی به ظرفیت های طبیعی و زیستی اتکا دارد و توسعه ای که برای نسل های آینده مباحث آن باقی بماند.

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز مخالفان توافق هسته ای نیز به آثار و تبعات ارزشمند آن اذعان کرده اند، بیان کرد: دولت تدبیر و امید به دور از شعارزدگی، بزرگ نمایی، غلو و بیان مسایل خلاف واقع تمامی اقدامات صورت گرفته را صادقانه منعکس می کند.

وی با ذکر اینکه دولت تدبیر و امید، دولت راست گویان است، خاطرنشان کرد: این دولت عملکرد قابل دفاعی دارد و بنا دارد در زمینه اقدامات صورت گرفته، خارج از واقعیت صحبت نکند.

وی اضافه کرد: دولت در مهار تورم موفق عمل کرده هر چند با وجود اقدامات بی شمار صورت گرفته همچنان شاهد وجود مشکلاتی در حوزه رکوداقتصادی و بیکاری هستیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: با وجود مشکلات زیادی که فرا روی دولت است ولی گام های دولت برای رفع مشکلات مردم استوار بوده و مصمم با اراده گام های خوبی در جهت خدمت به کشور و مردم برداشته است.

ابتکار تاکید کرد: با وجود اقدامات صورت گرفته در دولت تدبیر و امید به ویژه توافق هسته ای خیلی از منتقدان به علت کاسته شدن منافع ، قصد ندارند اقدامات صورت گرفته را بپذیرند.

وی اظهار کرد: اگر کشور در شرایط تحریم و گرفتاری باقی بماند منافع عده ای خاص تامین می شود به همین منظور این طیف از افراد منتقد توافق هسته ای هستند.

وی اضافه کرد: توافق هسته ای تحول بزرگی در زمینه اعتلای نام و جایگاه ایران و احقاق حقوق ملت ایران در سطح بین المللی و رفع تحریم های ظالمانه بوده است و این حرکت می تواند باب جدیدی از همکاری ایران و جامعه بین الملل را باز کند.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: مسوولان باید در راستای تقویت و استمرار جهت گیری کلان دولت تلاش کنند تا شاهد پیشرفت ایران در همه زمینه ها باشیم..


آچار سؤزلر : دوات روحانی, خانم ابتکار, هارای نیوز,