هارای نیوز

خبری - تحلیلی

در مصاحبه با همسر شهید باکری: دولت‌مردان با عدم رعایت حقوق اقوام، زمینه اختلاف را فراهم می‌کنند

+0 به یه ن / بپسند
در مصاحبه با همسر شهید باکری:

دولت‌مردان با عدم رعایت حقوق اقوام، زمینه اختلاف را فراهم می‌کنند



هارای نیوز -  همسر شهید حمید باکری گفت: من تعجب می‌کنم با این که دولتمردان می‌دانند با عدم رعایت حقوق اقوام زمینه را برای ایجاد اختلاف فراهم می‌کنند، چرا کاری برای از بین بردن ضعف‌ها انجام نمی‌دهند؟

عملکرد دولت حسن روحانی نسبت به برآورده کردن وعده‌های انتخاباتی ایشان در مسائل قومی از جمله تقلیل ایجاد فرهنگستان زبان و ادب ترکی از یک طرف و ایجاد کرسی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه سنندج، اختصاص بخشی از کتب زبان فارسی به زبان کردی و تدریس آن در سال‌های آینده و چند مورد دیگر باعث ایجاد سوالات بسیار در اذهان آذربایجانیان گردیده و حتی موضوع تبعیض دولت حسن روحانی نسبت به اقوام مطرح گشته است.

بدین منظور نشریه دعوت چاپ اورمیه مصاحبه‌ای با خانم فاطمه امیرانی همسر شهید حمید باکری از سرداران رشید آذربایجانی انجام داده‌ است، که ایشان با شنیدن این موضوع که زبان و ادبیات ترکی در مدارس تدریس نمی‌شود، متعجب گردید، در ادامه، متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید.

نظر شما در رابطه با اقوام ایرانی و نقش آن‌ها در حفظ استقلال و یکپارچگی کشور چیست؟

بنده معتقد هستم که همه اقوام ایرانی (آذری، فارس، کرد، لر، عرب، بلوچ و…) همواره در راه صیانت از استقلال، امنیت و یکپارچگی میهن اسلامی جانفشانی‌های فراوانی انجام داده‌اند. ایران و ایرانی همواره به غیرت، شجاعت و مردانگی آذریها افتخار نموده و کیست که نداند آذربایجان در راه دفاع از ایران چه فداکاری‌هایی که انجام نداده است. اقوام ایرانی فارغ از تفاوت‌های فرهنگی و زبانی در هر زمانی اتحاد، همدلی و همزبانی خود را حفظ نموده‌اند و تنها اقدامات نسجیده صورت گرفته از سوی برخی عوامل داخلی و توطئه دشمنان خارجی است که می‌تواند این اتحاد را تهدید کند.

علی رغم وعده‌های انتخاباتی دکتر حسن روحانی در خصوص تحقق مطالبات اقوام و به خصوص ترک‌های آذربایجان از جمله تحصیل به زبان مادری و تاسیس فرهنگستان زبان ترکی، اما متاسفانه هنوز هیچ یک از این وعده‌ها رنگ و بوی تحقق به خود نگرفته‌اند، به نظر شما دلیل آن چیست؟

در همایشی با عنوان اقوام ایرانی شرکت کردم که بحث کارشناسی شده به نظر بنده خیلی خوب بود. که اگر واقعا دولت‌ها به آنها عمل کنند، یقینا هیچ دشمنی یا گروهی برای خواسته‌های خود، نمی‌تواند بین مردم ایران اختلاف افکنی کند. یکی از بهترین سخنرانی‌ها را سردار شمخانی راجع به قوم عرب انجام داد. مطالباتی را مطرح کردند که بسیار بالاتر از خواسته‌های مردم بود. یا به قول معروف مطالباتی که مردم یواش بین خود می‌گویند.  یکی از این موارد راجع به زبان و فرهنگ بومی بود. و من تعجب می‌کنم با این که دولتمردان می‌دانند با عدم رعایت حقوق اقوام زمینه را برای ایجاد اختلاف فراهم می‌کنند. چرا کاری برای از بین بردن ضعف‌ها انجام نمی‌دهند؟

سوال: با وجود عدم تحقق وعده‌های دولت به مردم آذربایجان، در روزها و هفته‌های اخیر شاهد تاسیس رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه سنندج، راه اندازی بخش کردی خبرگزاری دولتی ایرنا و همچنین راه یابی زبان کردی به مدارس این استان بوده‌ایم، این موضوع یعنی عدم اهتمام جدی دولت جهت حفظ و پاسداشت ترکی به عنوان زبان مادری میلیون‌ها ایرانی و در مقابل آن اقدامات ارزشمند آن جهت حفظ و پاسداشت زبان کردی، آیا نشان از وجود نوعی رفتار و سیاست دوگانه در برخورد با اقوام ایرانی نیست؟

جالبه فرهنگ و ادبیات آذری‌ها در غیر آذربایجان بخوبی جا افتاده در مجالسی که در تهران به مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شود حتما مداحان به آذری مدح یا مرثیه‌ای می‌خوانند. فارس زبانانی که عاشق عمق روح حیدر بابای استاد شهریار هستند و دوست دارند تا زبان آذری را یاد بگیرند. اگر مردم آذربایجان یا هر ایرانی بخواهد از فرهنگ غنی آذری استفاده کنند، بهتر است آن زبان را یاد بگیرند. اما این به معنای جدا شدن از فرهنگ ایرانی نیست. از شهریار جدا نشدن به معنای جدا شدن از حافظ نیست. این خیلی خوب است که قومیت‌های مختلف ایرانی بتوانند در کنار زبان رسمی کشور یعنی فارسی، از زبان مادری خود نیز در مدارس بهره ببرند و این برای تقویت اتحاد ایرانیان بسیار لازم و ضروری است. سوال شما بهتر است ابتدا از مسئولین و کسانی که بر روی کار هستند مطرح شود و از آنها پرسیده شود که واقعا دلیل این کار چیست؟ بنده واقعا دلیل این موضوع را نمی‌دانم!

سوال: توصیه شما به خود مردم آذربایجان برای حفظ و پاسداشت زبان و فرهنگ بومی چیست؟

با وجود اینکه ما خود اصالتا اورمیه‌ای و ترک هستیم اما به‌اجبار با پسر خود احسان باکری به فارسی صحبت نمودیم که بعدها مورد اعتراض و انتقاد او قرار گرفت که چرا مرا از زبان مادری خود محروم ساختید؟ خود او هم‌اکنون از هر طریقی سعی می‌کند تا آذری یاد بگیرد و همواره به من تاکید می‌کند که باید در خانه با نوه‌هایم به ترکی صحبت نمایم تا آنها زبان مادری خود را بیاموزند. یادم می‌آید زمانی خود ما سخت تلاش می‌کردیم تا فارسی را بدون لهجه صبحت کنیم تا مورد تمسخر دیگران قرار نگیریم، ولی اکنون به نظر بنده شرایط خیلی فرق کرده است. طبیعتا باید برای حفظ و ترویج فرهنگ‌ها و زبان‌های بومی هر منطقه‌ای چه از سوی دولت و چه از سوی خود مردم تلاش شود و آذربایجانی‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

منبع :
دورنانیوز - سرویس سیاسی و اجتماعی


آچار سؤزلر : هارای نیوز, مصاحبه با همسر باکری,