هارای نیوز

خبری - تحلیلی

آراز؛ بهشت گمشده آزربایجان و ایران

+0 به یه ن / بپسند

آراز؛ بهشت گمشده آزربایجان و ایران / فرصت طلایی برای سرمایه گذاران صنعت گردشگری

REKLAM - یکی از معیارهای مهم افزایش درآمد و تولید ناخالص ملی، رونق صنعت گردشگری است. در این میان جذب گردشگران خارجی و ایجاد ارتباط پایدار نقش بسزایی در افزایش درآمدهای ارزی داشته و اشتغال زایی و رونق اقتصاد ملی را بیش از پیش تقویت می کند.



ایجاد زیرساخت های لازم بر اساس استانداردهای جهانی برای تامین نیازهای گردشگران یکی از الزامات رونق این صنعت می باشد. منطقه آزاد ارس با رویکرد صادرات محور و توسعه آفرین، گام های مهمی در راستای تحول همه جانبه در تولید، صنعت، بازرگانی و گردشگری برداشته و نمود عینی آن در سراسر این منطقه مرزی مشاهده می شود.

بدون شک فعالان اقتصادی داخلی و خارجی با نام ارس و صنعتی ترین منطقه آزاد ایران آشنا هستند. در این مجال با ظرفیت های گردشگری این منطقه زیبا آشنا خواهیم شد.

 
توسعه گردشگری در ارس

با نگاهی به آمار نوروزی منطقه آزاد ارس، بیش از چهار میلیون نفر گردشگر این منطقه زیبا را مقصد تفریح و تعطیلات نوروزی خود انتخاب کرده اند. آنچه در دنیای امروز مطرح و حایز اهمیت است، برنامه ریزی برای تامین نیازهای آینده و ارایه خدمات استاندارد برای جذب توریست است.

در این رابطه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس معتقد است، ارس بعنوان صنعتی ترین، سرمایه پذیرترین و گردشگر پذیرترین منطقه آزاد ایران توان تبدیل شدن به یکی از قطب های مهم صنعت، تجارت و گردشگری کشور را داشته و در حال تحقق این مهم است.

مهندس عرب باغی صنعت گردشگری را یکی از شاخص های بسیار مهم درآمدزایی بیان کرده و می گوید: علاوه بر موقعیت بسیار ویژه و کم نظیر ارس برای سرمایه گذاری در عرصه های مختلف، ظرفیت های گسترده در صنعت گردشگری نیز برای فعالان این حوزه فراهم می باشد.



عرب باغی توسعه گردشگری و کسب درآمد از این حوزه را یکی از اهداف مهم سازمان منطقه آزاد ارس عنوان کرده و می افزاید: با توجه به جذابیت این منطقه برای گردشگران با وجود جاذبه های توریستی مختلف در زمینه تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی، حمایت از سرمایه گذاران و تامین الزامات رونق صنعت توریسم در این منطقه در دستور کار قرار گرفت که نتیجه آن آغاز 52 پروژه سرمایه گذاری در زمینه هتل، ویلاسازی، اقامتی، پذیرایی، تفریحی، تجاری و خدماتی با 170 هکتار در سایت 700 هکتاری توریسم منطقه آزاد ارس می باشد.

 
گردشگری همه جانبه در ارس


بر اساس شاخص های شناسایی شده برای گردشگری در ایران و بر اساس اقلیم ها و آثار مختلف، گردشگری به حوزه های طبیعت گردی، فرهنگی، سلامت، مذهبی، جنگ، ژئوتوریسم، شهری، ورزشی، تجاری و بازرگانی، دریایی و آب، بازدید از موزه و گردشگری خوراک و غذا تقسیم شده است.

منطقه آزاد ارس با وجود تمامی شاخص های گردشگری تعریف شده در ایران، به یکی از قطب های مهم این صنعت تبدیل شده است.


 
طبیعت گردی


گشت و گذار در طبیعت بکر، زیبا و محصورکننده این منطقه امری جدایی ناپذیر در سفر به ارس است. فصل های مختلف با ویژگی ها و جذابیت های کم نظیر و خیره کننده، همواره میزبان طبیعت دوستان بوده است. زیبایی های درهم آمیخته طبیعت و آثار تاریخی از یک سو و زیبایی حیات وحش از سوی دیگر جلوه ای خیال برانگیز است. منطقه آزاد ارس با کوه ها، دشت ها و جنگل هایی که در خود جای داده، از جلفا تا قلی بگلو در شهرستان خداآفرین صدها جاذبه حیرت انگیز برای گردشگران به ارمغان می آورد. یکی از جاذبه های ویژه طبیعی این منطقه جنگل های ارسباران می باشد.

 

گردشگری فرهنگی


یکی از افتخارات شعر و ادب آذربایجانی و فارسی حکیم سید ابولقاسم نباتی متخلص به مجنون شاه و خان چوپان می باشد. این شاعر نامدار به سال 1191 ه.ق ( 1777 م ) در روستای اوشتبین (اوچ دیبین) از قرای قره داغ تولد یافت. زیبائیهای طبیعت و کوهستان وحشی قره داغ طبع شاعری او را بجوش آورد و با الهام گرفتن از آثار عرفا و شعرای قبل از خود به سرودن اشعار زیبایی به ترکی آذربایجانی و فارسی پرداخت. شهرت نباتی نه تنها در ایران بلکه در قفقاز و آناتولی نیز فراگیر شده است.
مقبره این عارف جلیل القدر به پیشنهاد معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد ارس و همت معاونت فنی و عمرانی در فضایی زیبا در روستای اشتبین احداث شده است.


مشاهیر این خطه در سطح کشور مطرح هستند. میرزا طاهر خوش نویس یکی از معروفترین خوشنویسان و قرآن نویسان ایران بود. کلنل محمد تقی خان پسیان، افسری وارسته و پاک و نجیب و عاشق وطن و یکى از "شهداى آزادى ایران" فرمانده نامدار قوای نظامی و هنرمند و ادیب ایرانی بود که در سال 1300 بعد از نبرد غیورانه به شهادت رسید. استاد علی روحی علمداری قصیده سرای نامی آذربایجان که با سرودن قصیده هایی در وصف این منطقه و بزرگان شهرستان جلفا به دو زبان فارسی و ترکی آذری دین خود را به این آب وخاک ادا نمود. آیت الله شیخ میرزا قاسم گرگری، دکتر سید سجاد ساجدی، خداوردی زنوزی، حمزه گنجی، میرعباس عمرانی گرگری، یدالله فرزانه علمداری، سرگرد علی اهتزازی، میرزا هاشم فرهمند و حسین ملایی علمداری نیز از دیگر مشاهیر این منطقه محسوب می شوند.

 

گردشگری سلامت

گردشگری سلامت یکی از زیرمجموعه های مهم گردشگری در دنیا محسوب می شود و ارزآوری در این بخش می تواند باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشورها شود. گردشگری سلامت شامل گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی بوده و گردشگران داخلی و خارجی را شامل می شود، اما مهمترین موضوع در این حوزه گردشگران خارجی هستند. اشتغال زایی، ارزآوری، تبادل فرهنگی بین کشورها و تبلیغ مثبت ظرفیت های کشور، علاوه بر رویکرد علمی، اقتصادی و درمانی رویکرد فرهنگی هم دارد.

منطقه آزاد ارس به دلیل هم مرز بودن با کشورهای آذربایجان، ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان و جایگاه ویژه علمی و پزشکی ایران در آسیا و جهان، همواره مورد استقبال هزاران نفری گردشگران سلامت بوده است. در این راستا سایت اختصاصی 300 هکتاری با نام دهکده سلامت برای سرمایه گذاری در این زمینه آماده سازی شده است.

 

گردشگری مذهبی

گردشگری مذهبی یکی دیگر از قابلیت های این منطقه است. وجود امام زاده سید محمد نوجه مهر از نوادگان امام موسی کاظم(ع) که همواره از تقدس و احترام بسیار در بین شیعیان ایران و آن سوی مرزها برخوردار است، موجب رونق گردشگری مذهبی شده است.

یکی دیگر از بقاع متبرکه آستان مقدس امامزاده سید شعیب(ع) است که بر فراز تپه ای در روستای دوزال و مشرف به رودخانه ارس قرار دارد. قدمت آن مربوط به دوره ایلخانی بوده در بنایی بصورت برج هشت ضلع آجری و روی یک قاعده سنگی استوار گردیده است.

کلیسای مشهور و ثبت جهانی سنت استانوس یکی دیگر از این بناها می باشد. کلیسای چوپان و کلیسای ننه مریم نیز از دیگر آثار تاریخی و مذهبی این منطقه هستند.

 

گردشگری جنگ


هرچند نام جنگ ناخوشایند و یادآور لحظه های ناخوشایند است، اما آثار بازمانده از وقایع رخ داده در دوران های مختلف، علاقمندان خاص خود را دارد. در این حوزه آخرین جاذبه تاریخی بجای مانده مزار شهدای سوم شهریور سال 1320 در حاشیه رودخانه ارس است. سه شهید آرمیده در لب ارس، با حماسه ای خیره کننده در راستای حفظ حریم کشور تاریخ ساز شدند. ایستادگی تا سرحد مرگ با سلاح های ابتدایی در برابر ارتش تابن دندان مسلح روس ها و اجرای مراسم تشییع و دفن با احترام نظامی توسط ارتش روس، داستانی حماسی را در تاریخ ایران به ثبت رسانده است.

قلعه های مختلفی نیز از دوران های قدیم در این منطقه دیده می شود. یکی از قلعه های تاریخی آذربایجان در روستای کردشت در ساحل رود ارس بنا شده است، این قلعه در طی مبارزات عباس میرزا نائب السلطنه بر علیه تجاوز روسیه تزاری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. از دیگر قلعه های بازمانده می توان به قلعه جمهور (بزقالاسی)، قلعه آوارسین و قلعه پیام اشاره کرد.

 

ژئوتوریسم

گردشگری زمین‌شناسی، یکی از رشته‌های گردشگری وابسته به طبیعت یا طبیعت‌گردی است. بر اساس اظهارات دکتر دیتر کورن رئیس بخش فسیل شناسی موزه برلین، دکتر شفیعا رئیس شعبه لانکاوی دانشگاه مالزی و دکتر اِشِر از ژئوپارک اوزومبورگ آلمان و از کارشناسان یونسکو، یکی از کم نظیرترین توالی های زمین شناسی جهان در این منطقه و در دل کوه های سربه فلک کشیده این منطقه نهفته است. ژئوپارک ارس بعنوان دومین ژئوپارک خاورمیانه درحال بررسی های نهایی برای تحقق ثبت جهانی می باشد.


 
گردشگری شهری

یکی از متداول ترین انواع گردشگری است که مخاطبان بسیاری را دارد. انگیزه های سفر به شهرهای مختلف متفاوت بوده ولی مهم ترین نکته در ایجاد انگیزه برای سفری شهری وجود زیرساخت های لازم در آن شهر است. ایجاد و توسعه فضاهای شهری مناسب، بازسازی فضاهای ظاهراً متروک و مرده به قصد زنده کردن جنبه های کهن جامعه از جمله آثار توسعه گردشگری شهری است. یکی از برنامه های سازمان منطقه آزاد ارس برای جلب رضایت شهروندان و گردشگران، زیباسازی فضای شهری است. در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام شده و در حال اجرا می باشد. نصب المان های مختلف، بهسازی و مرمت آثار تاریخی از جمله حمام تاریخی جلفا، احداث پارک های بزرگ از جمله کوهستان و درنا در ساحل رودخانه ارس، گسترش فضاهای سبز و پارک های سلامت، مرمت کاروانسرای خواجه نظر، احداث ورودی جدید پایانه مرزی جلفا و زیباسازی فضای شهری با استفاده از ابزار مهندسی نوین و ده ها پروژه دیگر در راستای جلب رضایت گردشگران شهری انجام شده است.


 
گردشگری ورزشی

این نوع از گردشگری نقش اقتصادی بسزایی در جامعه داشته و همواره باعث افزایش و بهبود زیرساخت ها می شود. سازمان منطقه آزاد ارس نیز با برنامه ریزی های مدون و آماده سازی سایت اختصاصی ورزش با 100 هکتار وسعت، سرمایه گذاران این حوزه را حمایت کرده است. پیست های کارتینگ، موتورسواری، ماشین سواری و همچنین ورزش های ساحلی از جمله والیبال ساحلی و مجموعه پینت بال و ترامبولین خدمات ورزشی مناسبی در اختیار گردشگران گذاشته است. پروژه های شهربازی هیجانی، پیست کارتینگ، مجتمع ورزش های آبی نیز در حال احداث می باشند. سد خداآفرین نیز در حال تبدیل به قطب جدید ورزش های آبی کشور است. علاوه بر این وجود کوه های سربفلک کشیده کیامکی و کوه های حاشیه رودخانه ارس و حیات وحش با گونه های گیاهی و جانوری منحصربفرد، زمینه ورزش کوهنوردی و پاراگلایدر سواری را نیز فراهم نموده است.


 
گردشگری تجاری و بازرگانی

یکی از لاینفک های سفرهای کاری و همچنین گردش در سراسر جهان، تجارت است. این منطقه با سابقه دیرینه در تجارت و بازرگانی یکی از مناطق مهم اقتصادی کشور می باشد. منطقه آزاد ارس به لحاظ موقعیت استراتژیک از زمان های دور مورد توجه تجار و بازرگانان جاده ابریشم بوده و امروزه با وجود مجتمع های بزرگ تجاری، رفاهی و خدماتی به قطب تجارت و بازرگانی شمال غرب کشور تبدیل شده است. همچنین 21 پروژه جدید نیز در حال احداث بوده و چندین پروژه آماده بهره برداری می باشند.

 

گردشگری دریایی و آب

سد گلفرج در جلفا و سد خداآفرین در محدوده خداآفرین منطقه آزاد ارس در حال آماده سازی برای اجرای اردوهای تیم ملی و برگزاری رقابت های بین المللی می باشند.

بر اساس اعلام فدراسیون قایقرانی کشور، سد خداآفرین دارای ظرفیت ایجاد ششمین پایگاه استعدادیابی و قهرمانی قایقرانی آب های خروشان کشور است. همچنین جشنواره های مختلف ماهیگیری و رقابت های ورزشی آبی در این منطقه برگزار می شود.

 

بازدید از موزه و گردشگری خوراک و غذا


یکی از جذابیت های ویژه یک سفر، بازدید از موزه ها و چشیدن طعم غذاها و خوراکی های محلی و سنتی است. خوشبختانه در این زمینه نیز منطقه آزاد ارس استعدادهای فراوانی دارد. موزه ی سنگ شناسی و فسیل شناسی ژئوپارک ارس با یافته هایی از ژئوپارک ارس در محل پارک درنا در معرض دید عموم قرار دارد. کیفیت این موزه باید در راستای تسریع روند جهانی ژئوپارک ارس ارزیابی شود که بر اساس مطالعات اولیه، جاذبه های ژئوتوریسمی منطقه آزاد ارس با سیلور راش نوادا و سیکارپوینت اسکاتلند برابری می کند.

در زمینه خوراک و غذا، عشایر محلی با استقرار ثابت در مسیر سایت گردشگری منطقه آزاد ارس نمونه ای از یک زندگی عشایراین منطقه را به نمایش گذاشته اند. گردشگران با حضور در کمپ عشایر می توانند هم اقامت شبانه داشته و هم یک شبانه روز را با لباس ها و شرایط زندگی عشایری تجربه نمایند. در این بین پخت و پز نان و خوراکی با ابزارهای عشایر منطقه، دوشیدن شیر، جداسازی انواع لبنیات از شیر، سوارکاری با اسب و شتر، و چشیدن آش و غذاهای سنتی و محلی خاطرات وصف ناپذیری را به گردشگران هدیه می کند.

 

سرمایه گذاری سودآور و مطمئن

 
منطقه آزاد ارس به دلیل مزیت های رقابتی با حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی به یکی از قطب های صنعتی، صادراتی، بازرگانی و گردشگری کشور تبدیل شده است. فعالیت در عرصه خدمات توریسم یکی از زمینه های سرمایه گذاری سودآور و مطمئن در این منطقه می باشد.

منطقه آزاد ارس در شمال غرب ایران و در 135 کیلومتری مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

.............................................

* آراز ( ارس )
داود جاهدی -  ماهنامه چهارفصل

 
http://reklam.arzublog.com/

آچار سؤزلر : هارای نیوز, REKLAM, آزربایجان و ایران, آراز؛ بهشت گمشده,