هارای نیوز

خبری - تحلیلی

احیای دریاچه اورمیه تا ۸ سال دیگر/ تصویب اعتبار ۲ هزار میلیاردی

+0 به یه ن / بپسند
دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه:

احیای دریاچه اورمیه تا ۸ سال دیگر/ تصویب اعتبار ۲ هزار میلیاردی

123000593_PhotoL

هارای نیوز  - سرویس ویژه دریاچه اورمیه - دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با تشریح عملیات احیای این دریاچه، گفت: امیدوار هستیم با انجام تمامی این عملیات، بتوانیم تا سال ۱۴۰۲ سطح آب دریاچه را به تراز اکولوژیکی آن برسانیم.

عیسی کلانتری با بیان اینکه عملیات اجرایی احیای دریاچه از زمستان گذشته آغاز شده است، اظهارداشت: در سه ماهه پایانی سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد تومان برای دریاچه هزینه شده، ضمن اینکه برای امسال حدود ۱۹۵۰ میلیارد تومان اعتبار تصویب شده است.

وی با بیان اینکه ۷ ماه است که عملیات اجرایی احیای دریاچه آغاز شده است، افزود: تقریبا در همه بخش‌ها با توجه به مصوبه دولت که شامل راهکارهای ۲۶ گانه است، عملیات اجرایی به شکل موازی آغاز شده است.

کلانتری با بیان اینکه دو سال اول برنامه، تثبیت وضعیت سال قبل دریاچه است، گفت: به ثمر نشستن عملیات اجرایی طول می‌کشد. به عنوان مثال، انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه که حدود ۴ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، از سال ۱۳۹۸ نتیجه خواهد داد، ضمن اینکه انتقال پساب‌های شهرهای تبریز، اورمیه و دیگر شهرها که از سال گذشته آغاز شده است، از سال آینده به تدریج به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه کاهش مصرف آب کشاورزی از امسال آغاز شده و تا ۵ سال دیگر ادامه خواهد یافت، افزود: امیدوار هستیم عملیات اجرایی اتصال رودخانه‌ها به پیکره اصلی دریاچه شهریور ماه امسال به پایان برسد تا رودخانه‌ها وارد پیکره اصلی شوند و خارج از آن تبخیر نشوند.

دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه با بیان اینکه اقدامات اجتماعی و فرهنگی برای صرفه‌جویی در مصرف آب که استانداری‌ها دنبال می‌کنند، حدود ۷ ماه است که آغاز شده است و به شکل دائمی ادامه خواهد یافت، اضافه کرد: عملیات کاهش تبخیر و تعرق و جلوگیری از بروز ریزگردها توسط سازمان جنگل‌ها و محیط زیست از طر مختلف بیولوژیکی و مکانیکی، کشت گیاهان مقاوم به شوری آغاز شده و کماکان ادامه دارد.

کلانتری افزود: امسال عملیات سد سیلوه به پایان می‌رسد و حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب جدید وارد دریاچه خواهد شد، ضمن اینکه برخورد با چاه‌های بدون مجوز در حاشیه رودخانه‌ها که آب رودخانه‌ها را برداشت می‌کنند، توسط سازمان‌های آب منطقه‌ای استان‌ها شروع شده است و امیدوار هستیم تا ۲ سال آینده به نتیجه برسد.

دبیر ستاد احیای دریاچه اورمیه ادامه داد: امیدوار هستیم با انجام تمامی این عملیات طبق برنامه بتوانیم تا سال ۱۴۰۲ سطح آب دریاچه را به تراز اکولوژیکی آن برسانیم.

کلانتری افزود: مطالعات مربوط به احیای دریاچه با همکاری کارشناسان ایرانی و خارجی انجام شد. اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها، استرالیایی‌ها و ایرانی‌ها با همکاری یکدیگر این کار را انجام دادند.

وی گفت: کارشناسان خارجی حدود ۷۰ نفر بودند که با همکاری ۵۵۰ تا ۶۰۰ کارشناس ایرانی این کار را به سرانجام رساندند، ضمن اینکه اقدام مذکور با محوریت دانشگاه شریف و با همکاری دانشگاه‌های اورمیه، تبریز، امیرکبیر و تهران انجام شد.

مهر


آچار سؤزلر : احیای دریاچه اورمیه, هارای نیوز,