هارای نیوز

خبری - تحلیلی

نماینده مردم مرند و جلفا خبر داد : افتتاح 5 کیلوکتر دیگر اتوبان مرند - جلفا در هفته دولت

+0 به یه ن / بپسند
نماینده مردم مرند و جلفا خبر داد : افتتاح 5 کیلوکتر دیگر اتوبان مرند - جلفا در هفته دولت

این طرح در اصل از سال ٩٢ به صورت رسمی شروع و تا حالا ٣١ کیلومتر آن زیر ترافیک رفته مابقی هم به صورت کامل تحت پیمان هست.





هارای نیوز - دیشب نماینده مردم مرند و جلفا در صفحه تلگرام خبرنگاران مرندی ، حاضر شد و به سوالات مهم خبرنگاران آنلاین آن پاسخ گفت. یکی از سوال کنندگان خبرنگار سهند تبریز بود.

سوال خبرنگار سهند تبریز: همچنان که جنابعالی مطاع هستید از زمان آقای سازدار؛ نماینده وقت ، طرح اتوبانی شدن جاده 70 کیلومتری مرند - جلفا درحال اجراست و شاید تا ظهور امام زمان ( عج ) ادامه پیدا کند!! خود جنابعالی بهتر می دانید که جاده سازی با این حرکت لاک پشتی باعث مرگ بسیاری از هموطنان مان شده است.

اگر در امر جاده سازی سرعت، دفت و علم را قربانی منافع پیمانکاران کنیم آن وقت این اتوبانی که ساخته می شود بعد از افتتاح وضعیتش بهتر از اتوبان تبریز - زنجان نخواهد شد. یعنی نظارت بر کیفیت پروژه حاکم نیست.

پاسخ نماینده مردم مرند و جلفا: ( قبل از بنده  برای طرح اتوبانی شدن جاده مرند و جلفا ) بدون اخذ مجوز ٢١٥ و به اتکا دو میلیارد پول برای رفع نقاط حادثه خیز جاده صرف شده بود.

 اگر طرح ملی باشد باید مجوز ٢١٥ داشته باشد و اگر طرح استانی باشد باید مجوز شورای برنامه ریزی استان را اخذ کرده باشد.( در زمان نماینده وقت ) متاسفانه فقط قطعه اول مرند - جلفا ( اجرا شده بود) که البته جای تقدیر هم دارد. با دو میلیارد فقط شانه برداری شده بود. این طرح چون از یک طرف چون ردیف مصوب نداشت و از طرفی دیگر، تحریم ها ( باعث عدم پرداخت و تامین بودجه و کاهش شدید روند اجرای پروژه گردیده بود.) این امر  شانه برداری هم منجر شده بود خطر تصادفات در این جاده بالا رود به جای آن که کاهش پیدا کند.

( قبلا ) پیمانکار این پروژه ، جهاد نصر بود و چون عملا خلاف قانون کار می کرد با پول نقاط حادثه خیز پروژه تعریف شده بود نه پولی تزریق می شد نه دست اداره باز بود خلع ید کند.

در اردیبهشت ٩٢؛ مجوز ٢١٥ پروژه ملی این طرح اخذ و در بودجه سال ٩٢ در قالب جدول ١٩ تعریف شد.
بعد از آن جهاد نصر خلع ید شد و ( کنار گذاشته شد) و شرکت زنوز با مدیریت اقای راوندی جایگزین جهاد نصر گردید. اسفالت جاده را هم پیمانکار صبوری انجام داده که در ابتدا آسفالت ٥ کیلومتر افتتاح شده آنرا اقای رضازاده به سرانجام رسانده بود که در مجموع پیمان همین دو نفر بالغ بر ١٢ میلیارد بود. تقریبا هر کیلومتر ٢ میلیارد خرج دارد و الان تا زنوز به طول بیست کیلومتر زیر ترافیک هست.

این جاده به جز چند صد متر اول که معارض داشت و پل راه اهن چهار کیلومتر بعدی تا قره تپه به عنوان متمم بیست کیلومتر اول ابنیه تمام شده 9 کیلومتر مانده مناقصه برگزار و پیمانکار مشخص شده است. از آن طرف یازده کیلومتر آن زیر ترافیک رفته است. 19 کیلومتر آن اجرا می شود 5 کیلومتر هم در برنامه هست که هفته دولت افتتاح کنند.

این طرح در اصل از سال ٩٢ به صورت رسمی شروع و تا حالا ٣١ کیلومتر از دو طرف زیر ترافیک رفته است.
مابقی هم به صورت کامل تحت پیمان هست. البته توجه داشته باشیم طبق آمار رسمی تا سال ٩١ در کل تاریخ مرند و جلفا ١٣.٥ کیلومتر بزرگراه وجود داشته است.



 

آچار سؤزلر : اتوبان مرند جلفا, هارای نیوز, نماینده مرند و جلفا,