هارای نیوز

خبری - تحلیلی

مهدی با درخواست پخش تلویزیونی دادگاهش به اوین رفت / آغاز حبس هاشمی

+0 به یه ن / بپسند
مهدی با درخواست پخش تلویزیونی دادگاهش به اوین رفت / آغاز حبس هاشمی


هارای نیوز - شرق، مهدی قدیمی: مهدی هاشمی روز گذشته به‌همراه خواهر و برادر بزرگ‌ترش (فاطمه و محسن) و البته مادرشان، عفت مرعشی، در مقابل در زندان اوین حاضر شد، متن کوتاهی را ‌رو به خبرنگاران حاضر در محل قرائت کرد و پا به زندان اوین گذاشت تا اجرای حکم حبس ١٠ساله‌اش آغاز شود. فرزند ٤٦ساله آیت‌الله هاشمی پس از یک دوره ٢١ماهه بازداشت و بازجویی و دادگاه، به حبس ١٠ساله محکوم شد. سخنگوی قوه قضائیه درباره جزئیات این حکم گفته بود: «مهدی هاشمی درخصوص جاسوسی تبرئه شد اما در مورد اختلاس، طبق قانون اگر چنانچه توأم با جعل باشد، مجازات بین هفت تا ١٠ سال است اگر بدون جعل باشد، بین پنج تا ١٠ سال خواهد بود. طبق ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی حاکم موظف است که ١٠ سال را بدهد. در مورد رشوه نیز طبق قانون اگر کسی از مبلغی بالاتر رشوه گرفته باشد، از پنج تا ١٠ سال مجازات می‎شود که براساس ماده ١٣٤ قانون مجازات اسلامی ١٠ سال در نظر گرفته می‎شود، مسائل امنیتی نیز بین دو سال تا پنج سال است که طبق این ماده قانونی باید اکثریت مجازات در نظر گرفته شود. در مقام اجرا، یکی از اینها که بالاتر است اجرا می‎شود یعنی عملا ١٠ سال اجرا خواهد شد».

جرم «شاه‌کلید فتنه»
سخنگوی قوه قضائیه در حالی از ٢٠ سال حکم به دلایل اقتصادی و پنج سال حکم به‌دلیل اتهامات امنیتی خبر داده بود که در فاصله سال‌های ٨٨ تا مهرماه ٩١ که مهدی هاشمی به ایران بازگشت، اصولگرایان از تریبون‌های مختلف، او را با عباراتی مانند «شاه‌کلید فتنه» اصلی‌ترین متهم حوادث پس از انتخابات سال ٨٨ می‌نامیدند. هشتم‌ تیرماه سال ٨٨ الیاس نادران با انتشار مطلبی تحت عنوان «١٧ سؤال از آقای هاشمی‌رفسنجانی» در سایت الف، نوشت: «اگر منسوبان به شخصیت‌های عالی‌رتبه نظام، از طریق مراوده با افرادی در عربستان، بخشی از منابع مالی ستادهای انتخاباتی و هزینه‌های سازماندهی «سازمان رأی» و پس از آن «سازمان آشوب» را تأمین می‌کردند، نباید مورد سؤال و محاکمه قرار بگیرند؟» پس از بازگشت مهدی هاشمی به ایران و بازداشت ٨٥ روزه او که از روز سوم مهرماه سال ٩١، تا ٢٦ آذر همان سال ادامه یافت، فرزند چهارم آیت‌الله هاشمی با تکمیل پرونده و قید وثیقه آزاد شد. همان روز حمید رسایی در مجلس طی نطقی، مهدی هاشمی را به «مدیریت کودتا در فتنه سال ۸۸» متهم کرد و مدعی شد که «طبق اسناد به‌دست‌آمده از دانشگاه آزاد، او در روزهای پس از انتخابات صدها ‌میلیون تومان پول به اراذل‌واوباش پرداخت کرده تا در برخی از میادین تهران بانک‌ها را به آتش بکشند و وحشت ایجاد کنند». در ادامه ماجرا هم، پس از آنکه پرونده مقدماتی تکمیل و به دادگاه فرستاده شد، قاضی سراج در ١١ مورد، از این پرونده ایراد گرفت و پرونده را برای رفع ایرادات به دادسرا بازگرداند. ولی تیرماه سال گذشته خبر رسید که با توجه به انتصاب قاضی سراج به سمت ریاست سازمان بازرسی کل کشور، قاضی این پرونده تغییر کرده و قاضی جدید هم پرونده تشکیل‌شده را فاقد اشکال تشخیص داده و رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی در دادگاهی که برخلاف درخواست متهم، همه جلساتش غیرعلنی بود، آغاز شد. در نهایت یک‌سال پس از آغاز دادگاه‌ها، حکم صادر شد و درحالی‌که تا پیش از دادگاه، مخالفان هاشمی مهم‌ترین جرم نابخشودنی مهدی را نقش او در حوادث سال ٨٨ می‌دانستند، توضیحات اژه‌ای درباره حکم صادره، چیزی غیر از این القائات را نشان می‌داد. براساس توضیحات اژه‌ای درباره محکومیت امنیتی مهدی هاشمی، به نظر می‌رسد او در این‌باره تنها به اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم محکوم شده و از سایر اتهامات نظیر تبلیغ و اقدام علیه امنیت ملی تبرئه شده است. چراکه در میان احکام موجود در قانون مجازات اسلامی، تنها موردی که محور امنیتی دارد و مجازاتش بین دو تا پنج سال تعیین شده، ماده ٦١٠ قانون مجازات است که تصریح می‌کند: «هرگاه دو نفر یا بیشتر اجتماع و تبانی نمایند که جرائمی بر ضدامنیت داخلی یا خارج کشور مرتکب شوند یا وسایل ارتکاب آن را فراهم نمایند در صورتی که عنوان محارب بر آنان صادق نباشد به دو تا پنج سال حبس محکوم خواهند شد».
تکرار درخواست قبل از  ورود به زندان
اما تحلیل خود مهدی هاشمی از ماجرا، با تحلیل‌های منتقدان تفاوت دارد و او چند روز قبل از معرفی خود به زندان اوین، در صفحه فیس‌بوکش خبر از ملاقات با پدر و پیش‌بینی زندانی‌شدن خود را داده بود. افراد نزدیک به مهدی هاشمی هم در تأیید این نگاه، این‌گونه استدلال می‌کردند که اگر به پرونده او نگاه سیاسی وجود نداشت، اتهامات مربوط به دهه ٧٠، پس از حوادث سال ٨٨ تازه مورد بررسی قرار نمی‌گرفت. مهدی هاشمی دیروز هم پس از حضور در محوطه مقابل بازداشتگاه اوین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه نظر شما درباره حکم دادگاه چیست، متن از پیش‌تنظیم‌شده‌ای را قرائت کرد و از خبرنگارانی که مشغول به فیلم‌برداری از او بودند، خواست تا فیلم را به‌طورکامل منتشر کنند. متن قرائت‌شده توسط مهدی هاشمی که بیان‌کننده نظر و اعتقادش درباره حکم صادره است، به این شرح بود:

«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
ملت بزرگ و فهیم ایران!
اکنون که براساس حکم محاکم قضائی برای تحمل کیفری که آن را عادلانه و قانونی ندانسته بلکه اغراض سیاسی را در آن عامل اصلی می‌دانم مهیا گشته‌ام، به‌عنوان یک عضو خانواده بزرگ انقلاب اسلامی که همواره در خدمت انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بوده و خواهم بود به منظور صیانت و دفاع از حیثیت و شخصیت مبارز و نستوه، خستگی‌ناپذیر یار دیرینه و وفادار حضرت امام‌خمینی(ره) و همراه و وفادار همیشگی مقام معظم رهبری، پدر بزرگوارم و با توجه به عدم پذیرش خواست اینجانب مبنی‌بر علنی برگزار‌شدن دادگاه، بار دیگر درخواست اجازه پخش کامل و بدون حاشیه کلیه جلسات محاکمه اینجانب از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را داده‌ام و امیدوارم که این تقاضا مورد پذیرش واقع شود. رجای واثق دارم که این اقدام از سوءاستفاده افراد افراطی و مغرض در ضربه‌زدن به یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران پیشگیری خواهد کرد».
مهدی هاشمی از این پس در زندان اوین همسایگان شناخته‌شده‌ای خواهد داشت. اتهامی که باعث به زندان‌رفتن او شده، مالی است و طبیعتا او باید به بند هفت یا هشت زندان اوین که مربوط به محکومان مالی است، منتقل شود. جایی که در سال‌های گذشته و بعد از انتقال تعدادی از زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ به آن، اخبار زیادی درباره‌اش منتشر شده و حالا در شرایطی که معلوم نیست افرادی نظیر زنجانی و رحیمی (معاون اول احمدی‌نژاد) هم در این بندها هستند یا خیر، حضور مهدی هاشمی در این بندها می‌تواند پای این دو بند زندان مشهور پایتخت را بیش از پیش به اخبار رسانه‌ها باز کند. بندهایی که گفته می‌شود تراکم زندانیان در آن سبب نارسایی‌هایی در ملزومات بهداشتی و جای خواب، برای محکومان سیاسی شده است. حالا باید منتظر روایت اوضاع این بندها از زبان مهدی هاشمی باشیم؛ روایت‌هایی که از هفته‌های آتی و پس از ملاقات اعضای خانواده با او، می‌تواند خبرساز شود.
----------------------------------------------------
آخرین پست مهدی هاشمی
مهدی هاشمی پیش از رفتن به زندان اوین، در آخرین پست فیس‌بوکی خود نوشت: آخرین پست فیس‌بوکی را در شرایطی می‌نویسم که تا ساعاتی دیگر با وجود عدم دریافت اجرائیه، خود را به اجرای احکام زندان اوین معرفی می‌کنم. این درگاه ارتباطی با شما باز خواهد ماند و پرینت همه پیام‌ها و نظرات توسط یکی از اعضای خانواده در ملاقات‌های هفتگی به اطلاعم خواهد رسید و به فراخور ضرورت پاسخ هم خواهم داد. یک پست مفصل هم درباره روند دادگاه نوشته‌ام که به‌زودی منتشر خواهد شد. گاهی هم عکس یا موضوعی خاص که به ذهنم می‌رسد یا خاطره‌ای از زندان را می‌دهم در فیس‌بوک بگذارند تا بدانید زندان اوین چگونه روزی میزبان پدر است و روزی پسر. با این تفاوت که اوین گویا ماندگار است و از میان ما نمی‌رود... .


آچار سؤزلر : آغاز حبس هاشمی, مهدی رفسنجانی,