هارای نیوز

خبری - تحلیلی

موضوع - زمین خواری و راهکار عملی برای پیشگیری و مبارزه با آن

+0 به یه ن / بپسند

 سوال خبرنگار هارای نیوز در تلگرام – صفحه اختصاصی انجمن حیات سبز مرند

موضوع گفتگو :  زمین خواری و راهکار های عملی برای پیشگیری و مبارزه با آن


هارای نیوز - زمین خواری ، تصرف اراضی اعم ازدولتی و شخصی از سوی اشخاص یا مراجعی است که با استفاده از نفوذ و روابط خوددر دستگاه های مختلف اداری و یا با شناسایی خلا های قانونی و گاه نیز با جعل اسناد و مدارکی به سو استفاده های مالی و ملکی می پردازند.

با توجه به تعریف مشخص زمین خواری و روند بحران زای زمین خواری در کشور و بخصوص در شهرستان مرند، چند روز قبل خبرنگار هارای نیوز در راستای این هدف، سوالی را طرح و در شبکه اجتماعی تلگرام و در گروه انجمن حیات سبز منتشر نمود و از اعضای گروه خواست به این سوال پاسخ دهند. وی وعده داد که پاسخ های آنان را بدون سانسور در هارای نیوز منتشر خواهد کرد.

سوال : به نظر شما بهترین راهکار قابل اجرا برای پیشگیری و مبارزه با پدیده زمین خواری در مرند چیست؟ چرا از باغ شهرمرند فقط خاطره ها مانده است؟



پاسخ ها به شرح زیر است:


ابوالفضل باباپور؛ إستاد فیزیک دانشگاه آزاد مرند : مهاجرت بی رویه به شهر مرند بعنوان جوان ترین شهر کشور از یک سو و جولان سودجویان از سوی دیگر ، باعث شد که از باغ شهر مرند فقط خاطره ای در اذهان بماند.

یکی از راههای جلوگیری از تخریب بیش از حد باغات مرند حل معضلات شهرک میلاد است. شهرک میلاد می تواند نزدیک 40 هزار نفر را در خود جای دهد و متاسفانه کسی به این پتانسیل  قدرتمند مرند توجه نمی کند و همه دست روی دست گذاشته و به تخریب باغات مرند تاسف می خورند.حل مشکل تاسیسات شهری از قبیل فاضلاب ، آب آشامیدنی ، خطوط تلفن و گاز ؛ رفع معترضین و جلب رضایت آنها با موازین قانونی و با رعایت قاعده لاضرر و صدور سند رسمی  و ... از ضروریات است. چنانچه امروز عرض کردم شهرک میلاد با توانایی گنجایش نزدیک به چهل هزار نفر را دارد.


پریسا کا ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند) : اول بایستی علت این که چرا صاحبان باغ دست به فروش زمین های شان می زنند را بررسی کرد.


شهرک میلاد در یک منطقه ای ساخته شده که  خاک آن منطقه از حاصل خیزترین خاک ها می باشد و باران از طریق این خاک جذب زمین شده و به چاه های زیر زمینی منقل می شود. با ساخت و ساز و آسفالت کردن آن منطقه، باعث می شود این عمل اتفاق نیافتاد. ( و آب های زیر زمینی به یکباره خشک شوند.

(  علیرغم این که در درون بحران خشکسالی قرار گرفته ایم و آژیر خطر و قرمز از چند سال قبل به صدا در آمده است. امروزه نباید آب را کاهش دهیم بلکه باید استفاده درست آن را آموزش دهیم و یاد بگیریم نه این که خود عاملی برای نابودی آبهای زیرزمینی شویم. )   

 

امید اندیشه ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند) : ایا می دانید فلسفه پیدایش و تاسیس شهرک میلاداز طرف مافیای قدرت مالی و زمین خواران در شهرستان می باشد که تازه دارند اعلام وجود می کنند؟!

باید اینها را بشناسیم که متاسفانه باج هم می دهیم  ودارند با کمال پررویی تو منازل نشست وبرخواست انتخاباتی می کنند!!!!!!

عدم آگاهی و نبود شفافیت رسانه مستقل ، قوی ضعف قانون ، بی نظمی و عدم تخصص لازم در مسولین شهری که از راه های ارتباطی مدیر شده اند  و اعتقادی به شایسته سالاری نداشته و ندارند.


توحید باقرسامانی ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند): باسلام محضر بزرگواران، به عقیده بنده باید شهرداری در دادن پروانه ساخت به ساختمان هایی که در بافت فرسوده  شهر قرار دارند نهایت همکاری نموده و با  اعطای تخفیفات به صاحبان ساختمان ها ، گام مهمی در این زمینه بردارد. در این گونه موارد اجازه ساخت چند طبقه اضافه  را بدون دریافت وجه زیاد بدهد. چون با توجه به کمبود زمین جهت ساختمان سازی ، آپارتمان سازی رونق پیدا می کند و این امرتاحدودی می تواند از تخریب زمین های کشاورزی و باغات موجود جلوگیری کند.


میر هدایت سید مرندی ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند): آیاکسی ازشهردار و شورا گرفته تامسؤلین رده بالا پرسیده اند که این پاساژ زیر زمینی مرکز که قرا بود در عرض 18ماهه تمام بشود ولی حالاحدود 3 سال است امان مردم رابریده،کی تمام خواهدشد؟

  
شوراییان که دفاع از منافع مرند و مرندی رافراموش کرده اند، آیادیگرمسولین درفکررفاه مرندنیستند؟!

 از پاساژ سازی آنهم بصورت لاک پشتی خفه کردن مرند در یک میدان، چه نفعی برای مرندی ها حادث است؟!

اگر زمان رضاشاه این « حووض باشی» را نمی ساختند حالا دلالان چه می کردند؟!


آز داش ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند) : من به عنوان یک عضو کوچک نظرم این است که باید آن اشخاص یا رابط هایی که به ادارات دولتی نفوذ دارند و با دریافت مبلغی اقدام به چنین کارهایی می کنند شناسایی شوند و به مراجع قضایی تحویل داده شوند و یا همین قوه قضاییه با تشکیل کار گروه هایی در این زمینه با استناد به نقشه های در دسترس اقدام به جلو گیری از این کارها نمایند.

 

علی امیری راد؛ بخشدار مرند ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند) : سلام بر تمامی دوستان عزیز و حامیان حیات سبز مرند, ضمن تقدیر از احساس مسوولیت دوستان در قبال مشکلات حیات سبز منطقه .

جسارتا مواردی را جهت شفافیت موضوع یادآوری می نمایم. اولا باید موارد زمین خواری و سودجویی برخی از سایر موارد عمومی که به دلایل نا آگاهی و جهت داشتن باغ و خانه باغ که اخیرا به یک مد تبدیل شده تفکیک شود.

بعنی برخی به صورت سازمان یافته از تقاضای عمومی جهت داشتن یک قطعه باغ نهایت سوء استفاده مالی را می کنند. ثانیا متولیان امر در داخل محدوده شهر و خارج از آن و محدوده روستا نهادهای متفاوتی هستند و باید هر نهادی پاسخگوی حوزه استحفاظی خود باشد.

ثالثا ضمن تایید برخی نظرات در پاسخگویی نهادها، فرهنگ سازی از اولویت های اصلی هست که می تواند با مشارکت خود مردم از اراضی ملی، طبیعی و کشاورزی حراست و حفاظت کرد.


علی ستاری ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند) : باسلام خدمت دوستان  جناب آقای امیری راد ضمن تایید نظر شما درمورد تفکیک  انواع زمین خواری؛ موضوع بحث انجمن مربوط به تخلفاتی است که منجر به تخریب محیط زیست می شود  منتها مسولین شهری هم دراین مورد باید مواضع شفاف داشته باشند ونمی شود بافرا فکنی تخلفات محیط زیستی رو به گردن این نهاد و آن نهاد انداخت.

آز داش ( عضو تلگرام و گروه انجمن سبزمرند) : علی آقا اتفاقا گاها همین زمین خواران با بریدن درختان و تفکیک زمین های کشاورزی باعث از بین رفتن درختان و ضربه به محیط زیست می شوند و به نظر بنده همین موضوع هم می تواند رو حیطه کاری انجمن هم باشه.


فاطمه علی حسینی ( مسوول بانوان انجمن حیات سبزمرند ) : در گزارش کمیسیون اصل 90 آمده است " زمین‌خواری، جرم پیچیده‌ای است که دست‌های زیادی در پس آن دیده می‌شود، برخورد قاطع قضایی می‌تواند این دست‌ها را قطع کند. هرچند به نظر می‌رسد سازمان‌های دولتی باید در واگذاری‌ها دقت کنند تا زمین‌ها و مستغلات به نام مردم و کام زمین‌خواران رها نشود."

در حال حاضر وقتی کسی باغ را تخریب و ساختمان در آن می‌سازد فقط ساختمان وی تخریب می‌شود و دوباره زمین بدون درخت و دارای سنگلاخ درمی‌آید و این زمین به حالت اولیه یعنی باغ برنمی‌گردد. درحالی که در قانون آمده است که باید زمین به حالت اولیه یعنی باغ برگردد و کشاورزی در آن صورت گیرد که دستگاه قضایی و دستگاه‌های اجرایی باید درا ین زمینه راهکاری بیندیشندسلامت نیوز: زمین خواری از تغییر کاربری آغاز می شود.

متاسفانه در کشورمان ماده 100 در شهرداری ها اینجوری تفهیم شده که به شهرداری « جریمه بده و برو تخلف کن.» در حالی که طبق همان ماده می توان رای تخریب کل یا جزئی از بنا را صادر کرد. الان همه جا مد شده مجوز سه طبقه می گیرند و چهار پنج طبقه می سازند و می گویند جریمه شهرداری را می پردازیم !



آچار سؤزلر : هارای نیوز, انجمن حیات سبز مرند, سوال در تلگرام,