هارای نیوز

خبری - تحلیلی

در نشست عمومی انجمن حیات سبز مرند مطرح شد؛ بررسی مشکلات انجمن و مسائل حاد زیست محیطی در شهرستان مرند

+0 به یه ن / بپسند

در نشست عمومی انجمن حیات سبز مرند مطرح شد؛
بررسی مشکلات انجمن و مسائل حاد زیست محیطی در شهرستان مرند

هارای نیوز - دیروز ساعت 7 عصر ، جلسه عمومی انجمن حیات سبز با حضور جمعی از اعضا و هیئت مدیره آن در ساختمان اداره حفاظت محیط زیست مرند برگزار شد.




در ابتدای این جلسه رئیس هیت مدیره با ارائه گزارشی مختصر از عملکرد این انجمن ، هدف از تشکیل این جلسه را معرفی اعضای جدید، بررسی مشکلات زیست محیطی حاد که اخیرا در مرند اتفاق افتاده عنوان کرد و گفت: از جمله این اتفاقات ناخوشایند زیست محیطی ؛ قطع درختان در شهرستان مرند و تولید زغال چوب، وجود چاههای غیر مجاز ، سوزاندن لاستیک ، ایجاد آلودگی هوا، زمین خواری و نابودی درختان و فضای سبز باغات می باشد که جا دارد مسئولان امر به موقع با این پدیده های خطرناک برخورد نمایند.

ناصر منوچهری دیگر اهداف این نشست را آشنایی اعضا با مسائل و مشکلات انجمن مطرح کرد و گفت: بخش بانوان انجمن با انتخاب خانم فاطمه علی حسینی به عنوان مسوول این بخش تشکیل و فعالیت خود را آغاز نموده است. وی خانم علی حسینی  را یکی از چهره های مطرح شهرستان و علاقه مند در حوزه فعالیت های اجتماعی و زیست محیطی دانست و از وی خواست با توانمدی های بالقوه ای که دارد با جذب خانم های علاقه مند و فعال این انجمن را یاری دهند.

ناصر منوچهری در ادامه با اشاره به برگزاری روز هوای پاک در 29 دی سال گذشته افزود: در هفته هوای پاک مرند بعد از تبریز اولین شهرستان بود که این روز را باشکوهتر گرامی داشت و برنامه های متنوع فرهنگی را به اجرا گذاشت که بازتاب رسانه ای فراگیر در سطح استان و کشور داشت.
وی افزود: تا جایی که مدیر کل حفاظت محیط زیست استان از مدیران مدرسه غیر انتفاعی شمس و دبستان
امام زمان مرند به خاطر سهیم شدن در مراسم برگزاری روز هوای پاک تجلیل بعمل آورد.


در ادامه رئیس هیئت مدیره انجمن حیات سبز مرند از خبرنگاران و رسانه های خبری که در بازتاب برنامه های انجمن خبر رسانی نموده اند قدردانی نمود.

وی مشکل اساسی انجمن را فقدان درآمد اقتصادی عنوان کرد و گفت: در سطح جهانی ، نهادهای بین المللی هستند که صندوق اعتبار و بودجه دارند و در زمینه محیط زیست فعال اند. اینها به ما پیشنهاد داده اند که طرح در زمینه حفاظت از محیط زیست تدوین و آماده کنیم و برآورد هزینه نماییم و آن را به این نهادها ارسال نماییم که در صورت تصویب از ما استقبال و اعتبار آن را پرداخت می کنند تا بتوانیم ضمن درآمد آزایی نقش خود را در این حوزه به اثبات رسانده و اعتباری که اخذ می شود به عنوان بودجه کاری و مالی می تواند کمکی به انجمن کرده باشد.


وی اظهار داشت : در تبریز کارشناسان و اساتید زبده در سطح بین المللی در زمینه محیط زیست فعال هستند که می توانیم از حضور آنها در کارگاه های  آموزشی انجمن به منظور بالابردن سطح آگاهی مردم و اعضا استفاده کنیم چرا که معتقدیم در حوزه آلودگی زیست محیطی ، حیات وحش و ... نیاز داریم به اطلاعات مهم از طریق آموزش و فرهنگ سازی دسترسی داشته باشیم.


منوچهری با اشاره به این که  روزهای نمادین طبیعت مثل روز هوای پاک، روز جهانی زمین پاک ، روز طبیعت ، روز جهانی حیات وحش و ... در گاه شمار مناسبت های زیست محیطی ملی و جهانی مطرح است، افزود:
اینها به این معناست که  برای ما یاد آوری می کند آنچه ما و فعالان محیط زیست در طول یک سال انجام می دهیم در این روز گزارشی از عملکرد و فعالیت های خود را به اطلاع مردم و افکار عمومی می رسانیم.

مدیر عامل انتجمن حیات سبز مرند:

این انجمن بودجه دولتی ندارد و بودجه آن از طریق اعضا و کمکهای مردمی تامین می شود

 مدیر عامل انجمن حیات سبز مرند در ادامه نشست ضمن عرض تبریک به مناسبت انتخاب خانم فاطمه علی حسینی به عنوان مسوول بانون انجمن با اشاره به موفقیت های چشمگیر انجمن حیات سبز مرند در عرض 9 ماه فعالیت خود تصریح کرد: 9 ماه از فعالیت انجمن حیات سبز مرند می گذرد ما در این مدت با توجه به اهدافی که از پیش تعیین شده بود به جلو رفته ایم و موفقیت های زیادی را بدست آورده ایم .

 وی در ادامه خواستار حمایت اعضا و مردم از فعالیت های انجمن شد و مهمترین مشکلات انجمن را مشکل بودجه و اعتبار آن دانست و گفت: از نظر مالی انجمن به شدت در مشکل بسر می برد و تابجال هر آنچه هزینه شده است از جیب اعضا تامین شده  است و متاسفانه این انجمن بودجه دولتی ندارد و بودجه آن از طریق اعضا و کمکهای مردمی تامین می شود با این وسیله به حیات خود در حراست و حفاظت از محیط زیست ادامه می دهیم.

تشکر مدیر عامل انجمن حیات سبز  مرند از فرماندار 

حیدر زایر کعبه با تقدیر از فرماندار مرند؛ تقی کرمی که مجوز این انجمن را در 9 ماه پیش صادر کرده است از وی و دیگر مسئولان خواست این انجمن را در پیشبرد برنامه ها و اهدافی که تعیین شده است، یاری دهند.
مدیر عامل این انجمن مردمی ، زمینه فعالیت انجمن را زیست محیطی و در حوزه شهرستان مرند بیان کرد و خواستار تعامل و همکاری سازنده و تنگاتنگ اعضا و مدیران شهرستان با انجمن گردید. 

وی با بیان این که انتظارات مردم در حوزه مسائل زیست محیطی از انجمن بالا رفته است و همه فکر می کنند که این انجمن در تمام مسائل می تواند ورود پیدا کند و کار اجرایی نماید. در حالی که این انجمن وظیفه اش ؛ فرهنگ سازی در حفظ و حراست از محیط زیست ، پل ارتباطی بین مردم و محیط زیست و مدیران است. وی در این باره تصریح کرد: انتظارات مردم باید در چهارچوب اساسنامه و وظایف و اختیارات انجمن باشد.


در ادامه نشست دیگر اعضای جاضر هر کدام در خصوص مسائل انجمن حیات سبز مرند و مشکلات و بحران های زیست محیطی تبادل نظر و بحث و بررسی نمودند.

فاطمه علی حسینی؛ مسئول بخش بانوان انجمن:

حفظ محیط زیست ؛ وظیفه همگانی است

در ادامه این بحث خانم  علی حسینی در پاسخ به سخنان مهم منوچهری خطاب به حاضران و وی گفت: بنده با کمال میل می خواهم با انجمن حیات سبز مرند همکاری نمایم. به اعتقاد بنده حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و با توجه به این که زنان نصف جمعیت جامعه مان  را تشکیل می دهند و
طبیعتا این قشر مهم و تاثیرگذار می توانند در حوزه محیط زیست هم در کنار آقایان نقش آفرینی کنند.  وی  افزود : در زمینه فرهنگ سازی و علمی در حوزه محیط زیست آماده ام با شما همکاری نمایم.

این فعال اجتماعی با بیان این که انجمن حیات سبز مرند یک تشکل مردم نهاد است، تصریح کرد: وقتی که کسی با میل خود می آید و در این انجمن می خواهد فعالیت کند باید هزینه آن را نیز پرداخت نماید. شما نوآوری ایجاد کرده اید و همه باید مشتاقانه بیایند و همکاری نمایند. وی با تاکید بر حرکت اعتدال در این انجمن افزود: ... رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود و نباید از چارچوب و اساسنامه انجمن خارج شویم بلکه فعالیت های مان را باید مطابق با آن هماهنگ سازیم.

نظرات مهم دیگر اعضای انجمن

در ادامه دیگر اعضا نیز به بیان نظرات در خصوص مسائل انجمن و سوژه های مهم زیست محیطی پرداختند و نظرات خود را بیان نمودند که به شرح زیر است:

محمود زاده ( مسئول مالی و عضو انجمن حیات سبز مرند ) : اگر بخواهیم کارهای انجمن را عملیاتی و اجرایی کنیم برای این امر باید کارگروه های تخصصی و عمومی تشکیل دهیم و وظایف انجمن باید در کارگروه ها تعریف شده باشد و در چارچوب آن عمل نماییم. وی افزود: ضرورت دارد اطلاعات، مقالات و یادداشت های خود را در وب سایت رسمی انجمن منتشر  کنیم.

رضا دولت آبادی ( عضو انجمن حیات سبز مرند) : در مملکت ما فقط حرف زیاد است اما عمل کم، در کشوری عمل کم باشد اما حرف زیاد؛ پیشرفتی حاصل نمی شود. در اینجا لازم است اول عمل را از خود شروع کنیم و طبق گفته مدیر عامل هر عضوی به دفتر انجمن مراجعه نماید و کارت عضویت خود را تحویل بگیرد.

احمدی ؛ عضو انجمن و مدیر گروه هنری کانون شهید فهیمده مرند : ما معمولا هر سالی مانور زلزله برگزار می کنیم در حالی که زلزله خیلی به ندرت اتفاق می افتد اما خودمان را آماده می کنیم. این درحالی است که  مسائل زیست محیطی در کشور ما یک فاجعه است و همه مان کمتر اهمیتی به این بحران می دهیم. اگر بتوانیم برنامه های خود را در مدارس اجرا کنیم به دانش آموزان آموزش دهیم که چگونه از محیط زیست حفاظت کنند و نقش و سهم خود را در قبال آن ایفا نمایند. مثلا در مورد گرم شدن زمین، آلودگی های هوا ، خاک و آب کارگاه های آموزشی برگزار کنیم. وی در ادامه تاکید کرد که : انجمن در چهارچوب وظایف خود عمل نماید.

امیری ، مدیر هارای نیوز : بنده با توجه به گزارش عملکرد رسانه ای به انجمن حیات سبز در این مدت زمان 9 ماهه نمره 20 می دهم چرا که در این مدت زمان کوتاه انجمن با دست خالی و بدون درآمد و بودجه کارهای بزرگی را انجام داده است. بخصوص فرهنگ سازی در میان اقشار مختلف جامعه شهری و روستایی و ارتباط تنگاتنگ با جامعه رسانه ای منطقه توانسته است به موفقیت های چشمگیری دست یابد. همچنین ارتباط با اساتید دانشگاه و برگزاری کلاس های آموزشی و ... توانسته نقش خود را در مسائل زیست محیطی ایفا نماید.
انجمن در چهارچوب اهداف و اساسنامه خود فعالیت های خوبی داشته است که امید می رود با حمایت مردم و اعضای فعال خود و عضوگیری جدید بتواند بیش از این به موفقیت های چشمگیری دست یابد.

به اعتقاد بنده این تشکل برای شهرستان مان یک نعمت است و همه باید از آن حمایت ویژه ای نماییم.

جا دارد از فرماندار محترم؛ جناب آقای تقی کرمی که حامی انجمن و تشکلهای مردم نهاد و NGOهاست، تشکر نماییم. ایشان به سوژه های زیست محیطی به موقع واکنش نشان می دهند و دستورات لازم را جهت  پیگیری و برخورد به مدیران نهادهای مسوول صادر می نمایند.

همکاری و  تعامل مدیران شهرستان با انجمن یک ضرورت حیاتی است و همه مدیران جا دارد با انجمن همکاری تنگاتنگی داشته باشند.

خانم مقیم ( دو خواهر و اعضای جدید ا
نجمن حیات سبز مرند ) : به دعوت خانم علی حسینی به جلسه انجمن حیات سبز مرند آمدیم و مشتاقانه آماده همکاری هستیم.  وی در این باره افزود: محیط زیست نیاز به تخصص ندارد و همه می توانند در حفاظت از محیط زیست نقش ایفا کنند.

استاد نیک منش (
عضو انجمن حیات سبز مرند ) : آقای توتونچیان یک کتابی نوشته است و در آن پیشنهادات یک معلم را آورده است که یکی از پیشنهادات بیان شده در این کتاب این است که اگر شهرداران از قشر زنان جامعه باشد مملکت درست خواهد شد.

به اعتقاد بنده این حرف درست است چرا که شهر و شهردار مونث است و همینطور طبیعت. از نظر شخصیتی خانمها دارای شخصیت نگهدارنده و آقایان دارای شخصیت تهاجمی. چون محیط زیست نیاز به شخصیت های نگهدارنده دارد و این امر در خانمها به مراتب بیشتر از آقایان وجود دارد.  زمانی که خانمها از استعداد بالقوه شان باخبر شوند می توانند به خوبی از آن استفاده نمایند. زنان جامعه  محیط زیست را بخوبی مدیریت و جنس مادر از طبیعت و محیط زیست دفاع خوبی خواهد کرد.


گزارش تصویری   ( عکس ها از علی جنگی :عکاس هارای نیوز و هفته نامه سهند تبریز )















آچار سؤزلر : هارای نیوز, انجمن حیات سبز مرند,