هارای نیوز

خبری - تحلیلی

جشنواره بین المللی«آشیق ها» برگزار می شود

+0 به یه ن / بپسند
شاید اواخر شهریور ماه

جشنواره بین المللی«آشیق ها» برگزار می شود


هارای نیوز - دامون شش بلوکی، پژوهشگر موسیقی از برگزاری فستیوال موسیقی با محوریت آشیق ها خبر داد.

به گزارش هارای نیوز ، شش بلوکی طی گفتگویی با خبرنگار ما اظهار داشت: در حال حاضر در شرف تهیه یک فستیوال بین المللی موسیقی هستیم. این فستیوال درباره موسیقی آشیق ها است که البته به صورت خیلی دقیق و علمی به این امر می پردازد.

شش بلوکی افزود: با آقای علی کافکاسیالی پژوهشگر و موسیقیدان ترکیه ای نیز رایزنی هایی انجام داده ایم. بنیاد آفرینش های هنری نیاوران بسیار در این امر کمک کردند، همچنین آقای احمدی که خودشان از پژوهشگران موسیقی هستند نیز همینطور. طرح را من آماده کردم و طرح یک طرح مفصل است که به طور جزئی مشخص شده است اما هنوز بحث هزینه های آن مشخص نشده است. در این فاصله ما به دنبال انجام این پروژه هستیم و این فستیوال مطمئناً بسیار مفید خواهد بود.

وی ادامه داد: در این مدت آقای کافکاسیالی با آقای سجادی دیدارهایی داشتند و تفاهم نامه فرهنگی بین دانشگاه آتاتورک و مرکز آفرینش های هنری بنیاد نیاوران منعقد شد و اینکه بتوانیم یک فستیوال تخصصی در این زمینه داشته باشیم ماحصل های زیادی خواهد داشت. این فستیوال در ایران برگزار خواهد شد و بخش های اول رایزنی ها انجام شده است. احتمالا از چند ارگان دیگر نیز به عنوان همکار به ما کمک خواهند کرد چون طرح وسیعی است و احتیاج به عزم همگانی دارد.

این پژوهشگر اظهار داشت: آقای کافکاسیالی نیز رزومه بسیار پر باری دارد او پروفسور در رشته زبان و ادبیات است ولی در حوزه موسیقی فعالیت می کند و در خصوص زبان و ادبیات آشیق ها سال های زیادی کار کرده است. ایشان ۶ کتاب درباره آنکولوژی ترک های ایران دارد و همچنین غیر از آن یک کتاب هزار صفحه ای درباره ایران دارد که درباره موسیقی، هنر و ادبیات حوزه ترک زبانان و آشیق های ایران است. کتاب دیگری نیز با نام محیط های آشیق های ایران دارد که بنا به گفته این محقق برجسته ایران مرکز صدور بسیاری از هنرها در جهان بوده است بخصوص آسیای میانه و حوزه آناتولی.

ایشان درباره زمان برگزاری این فستیوال نیز گفت: برنامه ای که ما ریختیم بر اساس این بود که اواخر شهریور ماه برگزار شود اما همه چیز بستگی به شرایط دارد و اینکه بتوانیم منابع مالی آن را تأمین کنیم.حوزه فنی کار که مربوط می شود به فرآیند انتخاب گروهها، انتخاب جزئیات برای کنفرانس ها، سبک های نوازندگی، کنفرانس های سازشناسی تا انتخاب گروههای مختلف که مثلا از خود ایران از ترکمن ها، خلج ها، شاهسون ها، قشقایی ها، مناطق مختلف آذربایجان، تبریز، اورمیه، زنجان تمام این مناطق آشیق دارند حتی خراسان و کرمان هم هستند. از بعد فنی اینها را هماهنگ کرده ایم.

وی در پایان گفت: علاوه بر ایران و ترکیه از کشور آذربایجان نیز هنرمندان و محققان در این فستیوال حضور خواهند داشت همچنین در نظر داریم از کشور قزاقستان و ترکمنستان و احتمالا ازبکستان نیز مهمانانی داشته باشیم. این مهمانان شامل هم هنرمندان و هم محققان موسیقی می شوند. در نظر داریم که تمام جزئیات را در گروه بندی ها مراعات کنیم تا خروجی این جشنواره امری در خور توجه باشد.

 

ایسکانیوز


آچار سؤزلر : اواخر شهریور ماه, «آشیق ها», جشنواره بین المللی, هارای نیوز,