هارای نیوز

خبری - تحلیلی

از پرونده تخلفات تعاونی اعتبار فرهنگیان تا صدور حکم برای یک خبرنگار

+0 به یه ن / بپسند
از پرونده تخلفات تعاونی اعتبار فرهنگیان تا صدور حکم برای یک خبرنگار

هارای نیوز - سهند امیری - باخبر شدیم حکم اروج امیری؛ خبرنگار و وبلاگ نویس آزاد صادر شد؛ 4 ماه زندان و 66 ضربه شلاق!
اتهامات  امیری : 1 -  توهین به مجید دلدار ؛ مدیر عامل شرکت تعاونی اعتباری فرهنگیان مرند 
                     2 - افترا و نشر اکاذیب از طریق سایت سهند نیوز
در این میان نکات مهم و کلیدی وجود دارد که ضروری به نظر می رسد به اطلاع  افکار عمومی رسانده شود.


بحران مالی و تخلفات بزرگ در تعاونی اعتبار فرهنگیان مرند

1 - از سال 1392 تعاونی اعتبار فرهنگیان به علت سوء مدیریت ، زیاده خواهی مدیران و تخلفات زنجیره ای آنان با اعطای وام های میلیاردی و خلاف مقررات نظام بانکی کشور به اشخاص خاص ورشکسته شد و بیش از 35 هزار سپرده گذار و 2400 نفر سهامدار معلم را دچار مشکل جدی نمود و این بحران تا به امروز ادامه دارد.
هنوز هستند کسان زیادی که به حق و حقوق خود نرسیده اند و موفق نشده اند اصل پول خود را بگیرند. علیرغم این که در سال گذشته این تعاونی به بانک رسالت واگذار گردید اما این بانک هم نتوانست به تعهدات خود در قبال سپرده گذاران عمل نماید.

تجعمات مکرر و مسالمیت آمیز سپرده گذاران

2 - طی دو سال و نیم اخیر بخاطر این اتفاقات معترضان و سپرده گذاران چند بار دست به تجمعات مکرر و مسالمت آمیز زدند. مردم در این تجمعات خواستار تحقق حقوق خود شدند اما با وجود آن هر چند به قول مدیران مربوطه تا سقف 15 - 20 میلیون تومان پرداخت شد اما هنوز طبق گزارشات دریافتی ما از منابع موثق ، بیشتر سپرده های بالای 50 و 100 میلیون تومانی پرداخت نشده است و حق و حقوق سهامداران در هاله ای از ابهام قرار گرفته است!

دستگیری مدیران متخلف فرهنگیان و سخنان دادستان وقت

3 - بخاطر تخلفات زیاد و افشاگری رسانه ها و مطبوعات بوده که دادستانی وقت مرند حکم بازداشت مدیر عامل و هئت مدیره این تعاونی اعتباری را صادر کرد و دادستان وقت در این باره در تاریخ 9 بهمن 1392 به خبرنگاران رسانه ها گفت:
« اعضای هیئت مدیره تعاونی اعتباری فرهنگیان مرند بازداشت شدند.» وی در ادامه افزود: براساس تخلفاتی که در تعاونی اعتباری فرهنگیان شهرستان مرند صورت گرفته و موجب بروز مشکلات جدی برای بیش از ۳۵ سپرده‌گذار و ۲ هزار و ۴۰۰ سهامدار این تعاونی شده بود، با خاطیان برخورد قضایی شد.»

در آن موقع احمدی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: « به اتهام این عده که آرامش اقتصادی و اجتماعی منطقه را سلب کرده بودند پس از طی مراحل قانونی به منظور برگرداندن حقوق سپرده‌گذاران رسیدگی شد و پس از تفهیم اتهام در یک فضای آرام مدیر عامل و تمام اعضای هیئت مدیره سابق تعاونی فرهنگیان مرند دستگیر و با قرار بازداشت روانه زندان شدند.»

این مقام قضایی وقت مرند در بخش دیگری از مواضع خود افزود: « همانطوری که قبلاً دادستانی برای شفاف‌سازی، اعلام کرده بود که از حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد، با تشکیل شعبه ویژه بازپرسی قبلی تخلفاتی مالی صورت گرفته توسط این تعاونی را مورد پیگرد قرار داد.»

ملاحظه کاری و سیاسی کاری در برخورد با پرونده فرهنگیان

4 - با این وجود در طول دو سال اخیر و تا به امروز هر کدام از مدیران عالی رتبه شهرستان هر از گاهی در محافل عمومی و خصوصی و رسانه های خبری یکی پس از دیگری مواضع مشابهی گرفته اند و خبر از برخورد و رسیدگی نهایی و صدور حکم این پرونده دانه درشتان را مطرح کرده اند اما پس از مدتی و سکوت مردم همه چیز را فراموش نموده اند گویا این که هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ تخلفی در این زمینه صورت نپذیرفته است! و بدین ترتیب آب از آب تکان نخورده است!

براستی ملاحظه کاری و سیاسی کاری در این پرونده چه پیامی را به افکار عمومی مخابره می کند...؟! عدم اطلاع رسانی کافی از این پرونده و نامحرم دانستن مردم از جزئیات آن توسط مسئولان امر حکایت از چه امری دارد؟

حال سوال دیگر در اینجا مطرح است و آن این است که از آن زمان تابحال بر سر این پرونده چه آمده است که سرانجام بعد از چند ماه متهمان از زندان آزاد شدند و علیرغم گذشت 2 سال هنوز هیچ حکمی صادر نگردیده است و مردم همچنان منتظرند تا ببینند مدعیان عموم چگونه حقوق شان را از گردن کلفتان خواهند گرفت !؟

اعمال تهدید و فشارمحاکمه روزنامه نگاران

اما ماجرا در آن سوی سکه جوری دیگر است. بعد از این اتفاقات ناشایست مدیران شایسته ما! طبق معمول بلافاصله همه تقصیرها را گردن خبرنگاران و رسانه ها انداختند و به منظور انتقام گیری دنبال خبرنگار جسوری رفتند تا دیگر خبرنگاران و رسانه ها را با شکایت و پرونده سازی بترساند!
عجبا ! آقایان محترم! این پرونده را خوب مدیریت می کنند تا مردم به اینان نمره عالی بدهند!


نماینده مرند و جلفا: « بنده به عنوان مدعی العموم ورود خواهم کرد.»

5 - حال مدعیان عدالت و مدعی العموم مواضع تندی گرفتند و حتی نماینده مجلس در مصاحبه خود به خبرنگاران
رسانه ها در
تاریخ : 31 خرداد 1393 گفت: « بنده به عنوان مدعی العموم ورود خواهم کرد.» هارای نیوز

وی با اشاره به علت سکوت خود در پاسخ به پرونده تخلفات مدیران تعاونی فرهنگیان گفت: « لازم نیست که هیئت مدیره ای که قصور و تخلف کرده است و البته دادگاه مشخص خواهد کرد کتک آن را بنده بخورم. تابحال اگر چیزی نگفته ام و سکوت کرده ام می خواهم ملت به پولش برسند. با دعوا پول بدست نمی آید. من بعد از این که ملت به پولش رسیدند، به عنوان مدعی العموم ورود خواهم کرد چون که این  بحران  9 ماه به مرند خیانت کرده من می توانستم در این 9 ماه با 10 وزیر جلسه بگذارم و برای منطقه امتیاز بگیرم و بجای این رفته ام در شب عید به این و آن اصرار کرده ام تا یک میلیارد تومان به حساب پول واریز کنند تا ملت شیشه ها را نشکند. »


نماینده مردم در دفاع از حقوق مردم مرند صریحا و شفاف پاسخ دهد

6 - آقای حسن نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در دفاع از حقوق مردم  که وظیفه اصلی و مهم وی در حوزه نمایندگی اش محسوب می شود سریعا و شفاف پاسخ دهد که حال بعد از گذشت بیش از یک سال از وعده شان می گذرد اما عملی مشاهده نمی شود و اگر اقدامی از سوی ایشان در این زمینه صورت پذیرفته است ما بی خبریم و مشتاق هستیم تا برای ما و افکار عمومی پاسخ تحقق قول و وعده های تان را ارسال فرمایند تا در اسرع وقت اقدام به انتشار آن نماییم یا این که ایشان نیز مثل دیگران مردم و ما را نامحرم خواهند دانست! حال لابد سکوت اختیار یا پاسخ قانع کننده ای برای افکار عمومی ارائه خواهند کرد؟


7 - مدیران مربوطه به صورت فوری پاسخ دهند که کی  دادگاه رسیدگی به پرونده تخلفات مدیران تعاونی اعتبار فرهنگیان را تشکیل خواهند داد تا مردم در جریان امر قرار بگیرند و امیدوار شوند که حقوق شان پایمال نخواهد شد؟


8 - یکی دو سال اخیر سخت ترین سال برای مردم مرند بوده است. به این ترتیب که با این وضعیت حاکم بر اقتصاد منطقه که سرمایه های مردم مرند ( 160 میلیارد تومان ) توسط تعاونی اعتبار فرهنگیان و  دیگر موسسات غارت شده و به افراد خاص در قالب وامهای میلیاردی اعطا شده است! که این امر نامبارک سبب گردیده مردم مرند در شدید ترین وضعیت اقتصادی زنده مانی کنند. علاوه بر آن که رکوداقتصادی کلان کشور و تحریم ها کمر این مردم را شکسته بود این شرایط استثایی بوجود آمده شرایط زندگی را به مراتب  سخت تر کرد اما مسئولان ما چندان واکنشی عملی در تامین حقوق تضییع شده مردم و کاهش فشارات شرایط بودجود آمده از خود نشان ندادند و باعث دلخوری و رنج بیشتر مردم شدند.


9 - نتیجه نهایی این که با مشاهده این وضعیت اسفناک برای جامعه رسانه ای منطقه و نگاهی بر دنیای پیرامون خود در می یابیم که در چنین دنیایی حقوق خبرنگار در اکثر کشورها به رسمیت شناخته شده  و مورد احترام سیاسیون و مدیران حکومت ها نیز هست. اما در کشور خودمان اکثر مسوولان با خبرنگاران منتقد و اصلاح گر رابطه خوبی ندارند اصلا هم نمی خواهند برخی خبرنگاران را ببینند چرا؟ چون خبرنگار منتقد ، واقعی و مردمی افشاگری می کند و تخلفات آنان را به اطلاع مردم و افکار عمومی می رساند. بخاطر همین از این گروه خبرنگاران به شدت می ترسند.  اما سوال بسیار مهمی در اینجا هست و آن این است که : حال اگر این مدیران ما پاک بوده باشند اصلا چه لزومی دارد از خبرنگار بترسند چرا که :
« آن که از حساب پاک است از محاسبه چه باک!»



سوالات بی پاسخ امیری از مدیران مرتبط و مسوول

10
- امیری در پایان سوالاتی را مطرح کرد و امیدوار است مدعیان تامین حقوق عموم و عدالت بتوانند پاسخ لازم را به منظور شفاف سازی و آگاهی افکار عمومی بدهند تا « سیه روی شود هر که در او غش باشد . »
 
A-  با مشاهده این حکم اگر این خبرنگار به مقامات عالی رتبه نظام توهین می کرد یا به افترا و نشر اکاذیب متهم می شد آن وقت چقدر برایش حکم می بریدند!؟ بخاطر توهین و افترا به مجید دلدار!!! با این حکم مواجه شده است!

B -  آیا با مشاهده این کارنامه درخشان آقایان ! اصلا در ایران ما آزادی رسانه و مطبوعات معنایی دارد...؟!

C -   آیا مردم حق دانستن دارند..!؟ اگر دارند پس در کجاست...؟

D - آیا با این احکام آقایان! شعار مدیران عالی رتبه در خصوص آزادی بیان و قلم و حق دسنرسی آزاد مردم به اطلاعات محقق خواهد شد؟

E  - آیا مدیران ما با این رویه می توانند در مبارزه با مفاسد اقتصادی موفق شوند یا این که دامنه فساد در کشور گسترده خواهد شد و دایره آن گشادتر؟

-  با این رویه حاکم چگونه می توان جلو اختلاس های نجومی را گرفت و حقوق مردم را تضمین کرد؟

G - آیا در پرونده تخلفات مالی مدیران برخورد با رسانه ها و خبرنگاران در اولویت امر دستگاههای مسوول است یا برخورد با مدیران متخلف و مفسدان اقتصادی !؟

H  - آیا مدیران متخلف و مفسدان اقتصادی با مشاهده این گونه پرونده جرات و جسارت به خرج نخواهند داد و بر خود نخواهند بالید که خودشان به قول احمدی نژاد جهانی! پاک بودند و خبرنگار افشاگر را محکوم نمودند!؟

I - براستی جایگاه اصل 24 قانون اساسی ، حقوق شهروندی ، قانون مطبوعات ، حقوق ملت در فصل سوم قانون اساسی کجاست و کی عملی خواهد شد؟

J - آیا امیدی و روزنه ای در کار خواهد بود تا مردم و روزنامه نگاران بر عملکرد مسئولان و مدیران ما نمره قبولی بدهند یا این این راه به تاکستان است؟

K - براستی با وجود این که توافق هسته ای حاصل شد و جهان می رود به سمت صلح ، دوستی ،آرامش، امنیت، تحقق حقوق بشر و آزادی های مشروع و قانونی اما در داخل کشور ما دلواپسان با این گونه صدور احکام به کجا می روند و می خواهند چه پیامی به افکار عمومی ایران و جهان مخابره نمایند؟

L - ختم کلام این که با صدور حکم شلاق برای یک خبرنگار، جایگاه و ارزش شغل شریف خبرنگاری به زیر سوال رفته و به نوعی ظلم و جفا بر حقوق خبرنگار و حق دانستن مردم وارد می شود. علاوه برآن عده ای در استان ما ، خواه ناخواه آب در آسیاب دشمن ریخته و خوراک بنگاه های خبر رسانی بین المللی را تغذیه می کنند که به زودی این خبر در دنیا منفجر خواهد شد و در صدر اخبار جهان قرار خواهد بود. چرا که این سوال مطرح است آیا در آُستانه روزخبرنگار 2015 ، صدور این احکام ناعادلانه وغیرمنصفانه برآزنده نظام، مردم و خبرنگار است !؟ براستی چرا عده ای باعث می شود باز دنیا برای ما بخندد!؟

M- مخلص کلام این که :
                    حیدر بابا مرد اوغوللار دوغ گینان
                                         نامرد لرین بورونلارین اوغ گینان







 

آچار سؤزلر : هارای نیوز, حکم اروج امیری,