هارای نیوز

خبری - تحلیلی

فریاد ظریف در مذاکرات : هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید

+0 به یه ن / بپسند
فریاد ظریف در مذاکرات : هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکنید


ظریف در واکنش به تهدید علنی طرف آمریکایی، با لحنی قاطعانه و فریادی بلند خطاب به تیم مذاکره کننده آمریکا مشکلات موجود در منطقه را متاثر از حمایت مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست ها عنوان کرده و به آنها می گوید شما اساسا در جایگاهی قرار ندارید که برای توان موشکی ما تعیین تکلیف کنید.
هارای نیوز - در 24 ساعته گذشته رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه خود چه اروپایی و چه روس‌ها و چه آمریکایی‌ها از بگو مگوها و فریادهایی صحبت کرده‌اند که در جلسه دوشنبه شب ایران و 1+5 میان ظریف و وزیران خارجه طرف مقابل و نیز موگرینی صورت گرفته است.

‎ایسنا گزارش داد: زیاده‌خواهی‌ها همچنان ادامه دارد و کشورهای 1+5 هر لحظه و هر جا که بتوانند از خواست‌ها و امتیازات باربط و بی‌ربط به موضوع هسته‌ای دست بر نمی‌دارند.

مذاکرات هسته‌ای به جایی رسیده است که دو طرف بر روی برخی مسایل فنی و سیاسی مهم در حال چانه زنی هستند هر چند که به گفته دیپلمات های عمده مسایل بررسی و تکمیل شده است.

تلاش 1+5 برای وارد کردن موضوعات دفاعی و نظامی به توافق جامع هسته ای و در این چارچوب تاکیدشان به حفظ تحریم های تسلیحاتی موضوعی است که از ابتدای مذاکرات طرف مقابل به ویژه آمریکایی‌ها بر روی آن مانور داده‌اند و همواره نیز این مساله به طور جدی از سوی ایران رد شده است.

نشست مشترک وزیران خارجه ایران و 1+5 در دوشنبه شب که دومین نشست وزیران بود با حاشیه‌هایی همراه بوده است که شاید برای اولین بار در مذاکرات اتفاق افتاده است. تاکنون بسیار شنیده‌ایم که ظریف بر سر دفاع از مواضع ایران بر سر همتای آمریکایی خود فریاد کشیده است به نحوی که محافظان در بیرون از اتاق نگران شده و به داخل رفته‌اند، اما این بار در نشست وزیران خارجه که تمامی معاونان و کارشناسان هیات ها در آن حضور داشتند و به گفته برخی منابع روسی، اروپایی و ایرانی موضوع بحث تحریم‌های تسلیحاتی بوده است، ظریف از موضع این کشورها در مقابله با رفع تحریم های تسلیحاتی به شدت عصبانی شده و با فریادهای بلند با آنها صحبت می‌کند.

مهر نیز گزارش داد: دوشنبه شب گذشته، مذاکرات فشرده و چالش برانگیزی میان ایران و اعضای ۱+۵ پای میز مذاکرات وجود داشته است. در این جلسه، تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا ضمن تهدید خواندن توان موشکی ایران برای ثبات خاورمیانه، با لحنی تهدید آمیز از ایران خواسته است تا به خواسته های دقیق واشنگتن در قبال تحریم تسلیحاتی و توان موشکی خود تن دهد.»

یک دیپلمات روس در تشریح واکنش محمد جواد ظریف به این رویکرد و رفتار طرف آمریکایی ادامه داد: «وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تهدید علنی طرف آمریکایی، با لحنی قاطعانه و فریادی بلند خطاب به تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا تمام مشکلات موجود در منطقه را متاثر از رفتار آنها و حمایت مالی و تسلیحاتی غرب از تروریست ها عنوان کرده و به آنها می گوید شما اساسا در موقعیت و جایگاهی قرار ندارید که برای توان موشکی کشور ما تعیین تکلیف کنید.»

این منبع مطلع روسی ادامه داد: «پس از این واکنش قاطع ظریف، خانم موگرینی وارد بحث شده و ایران را تهدید به ترک مذاکرات می کند که وزیر خارجه ایران عقب ننشسته و با قاطعیت خطاب به غربی ها می گوید: یادتان باشد هیچ گاه یک ایرانی را تهدید نکنید. »

وی در پایان گفت:  «این موضع گیری قاطعانه محمد جواد ظریف با استقبال سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه مواجه شد و او در پی این جمله ظریف بلافاصله گفت: همچنین یک روس را»!

آچار سؤزلر : فریاد ظریف در, مذاکرات, هارای نیوز,