هارای نیوز

خبری - تحلیلی

تبریز، باغ شهری که به تاریخ پیوست

+0 به یه ن / بپسند

تبریز، باغ شهری که به تاریخ پیوست / محرومیت ۷۰درصدی شهروندان تبریزی از فضای سبز


هارای نیوز -  مهر نوشت:

روزگار نه چندان دور تبریز به عنوان باغ شهر ایران شهره بود اما اینک دیگر نشانی از آن باغها نیست و نفسهای محله هایی که نامشان با باغ آغاز می شود به شماره افتاده است.


فضای سبز یکی از شاخصهای توسعه یافتگی شهرهای بزرگ محسوب می شود در واقع شهری که دارای فضای سبز استاندارد باشد  اصطلاحا به عنوان شهر توسعه یافته مطرح می شود. وجود فضای سبز متعادل علاوه بر تاثیر در کاهش آلودگی باعث نشاط و شادابی جامعه نیز می شود.

متاسفانه اکثر شهرهای ایران به خصوص تبریز در طول تاریخ و در مسیر گذر از سنت به مدرنیته زیر پای بی‌توجهی‌ها دچار تحولی اجباری شده و زیبایی و سرسبزی خود را فدای زیاده خواهی ساکنان و مسئولین کرده است.

تبریز که در روزگار نه چندان دور به عنوان باغ شهر ایران شهره بود دیگر نشانی از آن باغ های زیبا ندارد و نام محله های قدیمی اش که با باغ شروع می شده فقط در اسم باقی مانده و به جای درختان زیبا ساختمانهای بدقواره به اوج آسمان قد کشیده اند.

نابودی فضای سبز تبریز هر روز زنگ خطری را به گوش ساکنان و مسئولین شهری می رساند ولی متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد و تاراج فضای سبز در بخش های مختلف شهر همچنان ادامه دارد.

تغییر کاربری در پارکها و باغات تبریز همچنان ادامه دارد و به جای توسعه فضای سبز در حال نابودی اندک باقیمانده فضای سبز شهری هستیم.

محرومیت ۷۰درصدی شهروندان تبریزی از دسترسی مستقیم به فضای سبز

مدیر گروه فضای سبز دانشگاه تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: علی رغم تعداد قابل توجه پارک های محله ای، تجزیه و تحلیل نقشه های هوایی و بافرینگ نشان از عدم پراکنش صحیح آن دارد بطوری که تنها ۳۰ درصد از جمعیت شهر شین دسترسی مستقیم به این فضاها دارند.

این کارشناس فضای سبز ضمن یاد آوری فقر فضای سبز درون شهری بخصوص در مناطق شمال، جنوب و مرکز شهر توجه مسولین به این مقوله و اولویت دهی به آن را در مقایسه با فضای سبز برون شهری را خواستار شد.

احمد حامی در حالی خبر از محروم ماندن ۷۰ درصد از شهروندان از فضاهای سبز درون شهری داد که پارک ها و فضاهای سبز موجود را نیز خالی از اشکال نمی بیند.

به گفته وی کاشت گونه های غیر بومی و ناسازگار با اقلیم منطقه در سطح معابر شهری به علت داشتن تاج پایین تر در مقایسه با گونه های بومی منجر به مسدود شدن بخشی از پیاده رو ها شده است.

وی در ادامه گفت: معایب کاشت درختانی از این دست، که عموما نیز از تیره سوزنی برگ ها هستند، در پارک ها و سایر فضاهای سبز زیاد است بطوری که این درختان سبب مسدود شدن دید و به طبع آن کاهش نظارت اجتماعی شده و زمینه را برای سوء استفاده و ناامنی فراهم می کند.

حامی در پایان به محاسن گونه های بومی از قبیل تاج به مراتب بالاتر و سازگاری آنها با اقلیم منطقه اشاره کرد و افزود: با توجه به کثرت این گونه و دسترسی آسان به این گونه ها می توان وضع موجود را اصلاح کرد.

سرانه فضای سبز تبریز یک سوم استاندارد جهانی

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن انتقاد از کمبود سرانه فضای سبز در شهر تبریز در مقایسه با استانداردهای جهانی خواستار گسترش همه جانبه فضای سبز شد.

مطابق استاندارد های جهانی سرانه فضای سبز درون شهری به ازای هر فرد می بایست ۲۰ الی ۲۵ متر مربع باشد که این میزان هم اکنون در شهر تبریز حدود ۸ متر مربع می باشد.

حمید قاسمی در ادامه گفت: مطابق استاندارد های جهانی سرانه فضای سبز درون شهری به ازای هر فرد می بایست ۲۰ الی ۲۵ متر مربع باشد که این میزان هم اکنون در شهر تبریز حدود ۸ متر مربع می باشد.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته در این خصوص گفت: طبق تصمیم کمیسیون ماده ۵ به ریاست استاندار از هرگونه تغییر کاربری فضاهای سبز جلوگیری می شود. همچنین طبق مصوبه هیئت وزیران شهرداران موظف به ارتقا سرانه  فضای سبز به میزان یک متر مربع در کلانشهر ها هستند.

قاسمی در پایان سخنانش گفت: در راستای تحقق این مصوبات و با تلاش مسولین این حوزه طی ۱۸ ماه گذشته در مجموع ۸ دهم متر به سرانه فضای تبریز افزوده شده است و امید است این وضع تا رسیدن به وضع مطلوب ادامه داشته باشد.

ارتقا و اصلاح فضای سبز در حوزه های مختلف در دستور کار سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تبریز

مدیر عامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری تبریز نیز در گفتگو با مهر از افزایش ۵۰۰ هکتاری فضای سبز طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۹۲ مساحت تمامی فضاهای سبز شهر تبریز در حدود دو هزار و ۴۰۰ هکتار بوده است که با تلاش های صورت گرفته این رقم به دو هزار و نهصد هکتار در ابتدای سال ۹۴ رسیده است.

محمد حسین حسن زاده با تقسیم محورهای فعالیت این سازمان به دو حوزه درون شهری و برون شهری گفت: با مطالعات انجام شده و بهره گیری از علم روز دنیا فضای سبز شهر تبریز را گسترش خواهیم داد.

وی در تشریح برنامه های این سازمان افزود: در بخش درون شهری اولویت ما تسهیل دسترسی شهروندان به فضای سبز می  باشد و در این راستا ساخت بیش از ۴۰ پارک محله ای را بامشارکت شهرداری های مناطق مختلف در دستور کار داریم.

وی در خصوص برنامه های این سازمان در حوزه فضای سبز برون شهری گفت: اهداف این برنامه در سطح کلان پیش بینی شده اند و در همین راستا به زودی شاهد کلنگ زنی و گسترش پارک های آرپا دره سی، تفرجگاه ائل باغی و عباس میرزا خواهیم بود. همچنین با مشارکت سازمان پارک های فضای سبز عون ابن علی گسترش فضای سبز این منطقه نیز سرعت خواهد گرفت.

پارک جنگلی شهرستان میانه در آستانه نابودی

وی همچنین به ازدیاد واحد های صنعتی در اطراف شهر تبریز اشاره و اظهار داشت: اگر چه وجود این واحد های صنعتی مانعی برای فعالیت ما هستند با این وجود برنامه ایی تحت عنوان کمربند سبز برای روفش کردن ورودی های شهر و نیز حاشیه های اتوبان های پاسداران و شهید کسایی را شروع کرده ایم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر بی نظمی های مشهود در فضاهای سبز و استفاده از گونه های مختلف، بدون در نظر گرفتن شرایط زیستی و نگهداری آنها، در کنار یکدیگر گفت: اعمال سلایق شخصی و کارهای غیر تخصصی طی سالیان متمادی در بروز این موضوع موثر بوده اند و ما برای اصلاح این وضع برنامه جامعی را تحت عنوان «باز پیرایی فضای سبز»  تدوین کرده ایم که با اجرای آن روفوش های معابر و پارک ها با اولویت گونه های بومی و غالب آن منطقه باز پیرایی خواهند شد.

حسن زاده در پایان اجرای تمامی طرح های مذکور را در گروه تامین زیر ساخت های لازم از جمله ارائه اعتبارات کافی و نیز دسترسی به منابع آبی پایدار ارزیابی کرد و افزود: در صورت تامین این زیر ساخت ها می توان طی بازه زمانی ۵ ساله به وضع مطلوب رسید.

با همه این اوصاف لزوم توجه به حفظ فضای موجود کاملا مشهود بوده و مسئولین باید در راستای توسعه و جلوگیری تغییر کاربری فضای سبز اقدامات عملی را انجام دهند و در فضای سبز اقدام به ساختن ساختمان اداری و مراکز ارائه خدمات عمومی نکنند که در صورت تداوم  این عمل شاهد افزایش آلودگی در کلانشهر تبریز خواهیم بود.

ابوالفضل کیانی / مهر

آچار سؤزلر : تبریز، باغ شهری, که به تاریخ پیوست, هارای نیوز,