هارای نیوز

خبری - تحلیلی

استاندار : هدف بنیاد فرهنگ آذربایجان؛ حفظ و حراست از نام آذربایجان است

+0 به یه ن / بپسند

استاندار آذربایجان شرقی:

هدف بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان؛ حفظ و حراست از نام آذربایجان است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که هدف این بنیاد حفظ و حراست از نام آذربایجان و تمام ظرفیت‌های نهفته در آن است، گفت: امروز بحث فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان متولی مشخصی ندارد و پرداختن به این موضوع یکی از کارهای بر زمین مانده بود.

۲۳۵۴

دکتر اسماعیل جبارزاده در نشست جمعی از نخبگان و فرهیختگان استان، با اشاره به ایجاد بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان، اظهار داشت: سال‌های آرزوی تشکیل چنین نهادی را داشتیم که از طریق آن به رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر آذربایجان خدمت کنیم و امروز روز تحقق این آرزو است.

وی با بیان این که دکتر روحانی انسانی متعهد به وعده‌های خود است، افزود: ایشان در سفر خود به تبریز قبل از انتخابات ریاست جمهوری دو موضوع را به مردم آذربایجان قول داده بود که در هر دو مورد اقدامات خوبی انجام شده است.

جبارزاده با اشاره به این که احیای دریاچه ارومیه یکی از وعده‌های دکتر روحانی بود، گفت: این موضوع از سوی شخص رییس جمهور پیگیری می‌شود و مسوولان استان هم بدون این که منتظر بودجه باشند تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته‌اند.

وی، ایجاد فرهنگستان زبان ترکی را دومین وعده دکتر روحانی به مردم آذربایجان خواند و با اشاره به اقدامات انجام شده برای تحقق این وعده، خاطرنشان کرد: از اولین روزهای مسوولیت در استان، جلسات مختلفی با اهالی فرهنگ و هنر تشکیل دادیم که در این جلسات مطرح شد که اگر بناست امتیازی به استان داده شود چرا محدود به زبان و ادبیات ترکی باشد؟

جبارزاده اضافه کرد: به این نتیجه رسیدیم که چیزی فراتر از فرهنگستان زبان را مطالبه کنیم و در نهایت به بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان رسیدیم که در برگیرنده تمام خواسته‌های اهالی فرهنگ بود.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که هدف این بنیاد حفظ و حراست از نام آذربایجان و تمام ظرفیت‌های نهفته در آن است، گفت: امروز بحث فرهنگ و هنر و ادب آذربایجان متولی مشخصی ندارد و پرداختن به این موضوع یکی از کارهای بر زمین مانده بود..

وی افزود: نسل جوان نیازهایی دارد که اگر ما تامین نکنیم آنها منتظر نخواهند بود و بالاخره از یک جایی تغذیه خواهند شد، بنابراین باید برای نسل جوان برنامه داشته باشیم.

جبارزاده با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری منطقه آذربایجان و مشکلات اهالی فرهنگ و هنر، اظهار داشت: کارهای خوبی از سوی دستگاه‌های مسوول شروع شده، اما باید توجه کنیم که مسوولیت‌های ما موقتی است و باید تضمینی ایجاد کنیم که این کارها پایدار و ماندگار باشد.

وی تاکید کرد: باید ساختاری درست کنیم که با رفت و آمد مسوولان جلوی این کارها گرفته نشود و یکی از مسایل مهم این است که باید کار را به اهل آن بسپاریم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان این که ایجاد بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در شورای فرهنگ عمومی کشور تصویب شده است، به ترکیب هیات امنای این بنیاد اشاره کرد و گفت: ما به عنوان مسوولان دولتی بنا نداریم تا آخر در این بنیاد باشیم و بعد از راه‌اندازی کامل و قوام یافتن آن کار را به اهالی فرهنگ و هنر خواهیم سپرد.

وی، کمک به توسعه منطقه‌ای، حفظ و احیای زبان و ادبیات آذربایجان، معرفی و بزرگداشت مفاخر آذربایجان و ایجاد فضای مناسب برای تعامل در خصوص مسایل فرهنگی را از اهداف ایجاد بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان ذکر کرد و افزود: ایجاد گروه‌های پژوهشی برای صیانت، احیا و بهسازی فرهنگ مادی و معنوی آذربایجان و تدوین و انتشار دانش‌نامه زبان‌های محلی و مکاتب هنری آذربایجان نیز از جمله وظایف این بنیاد به شمار می‌رود.

جبارزاده با تاکید بر این که آذربایجان و هویت آن باید به دست مردم این خطه حفظ شود، گفت: این بنیاد حلقه وصل مردم و اهالی فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است و انتظار داریم بنیاد به غنای برنامه‌های فرهنگی بیفزاید.

وی تصریح کرد: امروز بستر و محمل رشد و شکوفایی فرهنگ و هنر آذربایجان مهیا شده است و اهالی فرهنگ و هنر باید داشته‌های خود را به میدان بیاورند.

وی گفت: قرار نیست ما همیشه با اسم گذشتگان زندگی کنیم و امروز باید کاری کنیم که آیندگان به ما افتخار کنند.

جبارزاده با بیان این که بنا داریم از طریق بنیاد هر سال چند نفر از مفاخر آذربایجان را معرفی و تجلیل کنیم، افزود: انتظار داریم بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان وابسته به دولت نباشد، البته این دولت تا زمانی که فعالیت می‌کند از بنیاد حمایت خواهد کرد.

در این نشست تعدادی از نخبگان عرصه فرهنگ، هنر و ادب استان و برخی از مسوولان دولتی نیز به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص فعالیت‌های بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان پرداختند.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در جریان سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خانه تاریخی پروین اعتصامی در تبریز افتتاح و فعالیت آن رسما آغاز شد.


آچار سؤزلر : بنیاد فرهنگ, هنر و ادب آذربایجان, استاندار, هارای نیوز,