هارای نیوز

خبری - تحلیلی

بلاگفا؛ اختلال 2 روزه‌ای که 2 ماهه شد و ...!

+0 به یه ن / بپسند
بلاگفا؛ اختلال 2 روزه‌ای که 2 ماهه شد و ...!
آیا از کار افتادن بزرگترین شبکه وبلاگ‌نویسی عمدی است؟



هارای نیوز - بنا به تحلیلی، وقتی شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توئیتر، یوتیوپ که خیلی کمتر از بلاگفا در ایران عضو ثابت و فعال داشتند فیلتر شده و از دسترس خارج می‌شوند، و یا بحث فیلتریتگ هوشمند شبکه‌های موبایلی همچون وایبر، واتس اپ، تلگرام و اینستاگرام علنا توسط مسئولان مطرح می‌شود، با کدام استدلال می‌توان بر تداوم فعالیت بزرگترین شبکه وبلگ‌نویسی و بلاگرها و امثالهم، صحه نهاد و آزادشان گذاشت؟

پدیده وبلاگ‌نویسی یا وب‌نگاری چند سالیست که در ایران به شدت رواج یافته و روز به روز وبلاگهایی با عناوین مختلف و در رشته‌ها و مسائل گوناگون شروع به کار می‌کنند تا شاید بتوانند جایی دردل وبگردی وبگردان باز کنند. ایران یکی از بزرگترین کشورهای داری وبلاگ محسوب می‌شود، وبلاگ‌ها یا بلاگ‌هایی که معمولا در زمینه‌های خبری، ورزشی، فرهنگی، اطلاع رسانی، موزیک و هنر، شخصی و هواداری فعالیت می‌کنند که بازدید از برخی از آنان حتی روزانه به چند صد هزار نیز می‌رسید.

به گزارش هارای نیوز به نقل از  بهارنیوز، با توجه به سهولت استفاده از سرویس‌های وبلاگ نویسی و بی هزینه بودن ثبت وبلاگ و ابزارهای آن باعث شده که آمار وبلاگ‌ها در ایران از وبسایت‌ها بالاتر باشد. از آنجایی که نیازی به خرید هاست و هزینه سرور... ندارد و استفاده از آن نیز کاملا آسان است، در ایران چندین سایت وجود دارد که سرویس وبلاگ نویسی ارائه می‌کنند که با مراجعه به آنها براحتی می‌شد در زیر مجموعه آنها وبلاگ ثبت کرد، برای اشاره به معروفترین آنها می‌توان از سایت و سیستم وبلاگ نویسی بلاگفا (BLOGFA.COM) نام برد که معروفترین و محبوبترین سایت وبلاگ نویسی در ایران است که بیش از یک میلیون وبلاگ زیر مجموعه‌اش هستند و به تعبیر درست تر بودند! ضمن اینکه بازدید و مراجعه بالا به این گونه سایت‌های عمومی، برای مدیران آنها نیز بسیار درآمدزا بوده است، زیرا طبیعی است برای سایت های پربازدید، تبلیغات و آگهی های بسیار گران قیمت را به ارمغان می‌آورد، خصوصا سایت بلاگفا که به دلیل دارا بودن رتبه اول در بین سایت‌های ایرانی، از درآمد بسیار بالایی نیز برخوردار شده بود.

بلاگفا به مدیریت علیرضا شیرازی در 16آذر 1383 اولین سرویس وبلاگدهی در ایران بود که کار خود را آغاز کرد ودر بین کاربرانش محبوب شد و بیش از 1میلیون کاربروبلاگ نویس تا سال 1393به خود اختصاص داد. بلاگفا که قدیمترین وپرطرفدار ترین سرویس وبلاگدهی در ایران است و رتبه الکسای آن در ایران، رتبه 3 (پس از گوگل و یاهو) و رتبه اول در بین کل سایتهای ایرانی می‌باشد از روز پنجشنبه، 17 اردیبهشت 1394  عملا از دسترس خارج شد و علیرغم پیغامی که این سایت برای کاربران مبنی بر رفع خرابی تا 2 روز! آتی منتشر کرده بود، اما پس از گذشت حدود 2 ماه! همچنان کاربران این سرویس‌دهنده وبلاگی امکان دسترسی به صفحه مدیریت وبلاگ خود را ندارند.

با گذشت حدود 50 روز از این خرابی همچنان در صورت مراجعه به آدرس بلاگفا پیغامی مبنی بر اینکه «دوستان و کاربران عزیز سایت، به دلیل برخی مشکلات و انتقال سرورها به مکان جدید برای دو روز آتی امکان ارائه خدمات سایت وجود ندارد. از صبر و شکیبایی شما متشکریم » نمایش داده می شود.

مردادماه سال 92 نیز برای یکی دو روز بلاگفا، فیلتر شده بود که مدیرش گفته بود: «فرض کنید یک مغازه را پلمپ می‌کنند و روی پلمپ، علاوه بر اعلام مسدودی، اعلام می‌کنند که برای تهیه نیازهای خود می‌توانید به این چند مغازه مراجعه کنید. این معرفی ناعادلانه و به ضرر صاحب آن مغازه است. شیرازی افزود: من مدیر پربازدیدترین وب‌سایت ایرانی هستم و هنوز نمی‌دانم وقتی سرویس‌دهنده‌ام با مشکل مسدودی مواجه می‌شود، باید با چه کسی و کجا تماس بگیرم. آیا نباید متولی این مسدودسازی نسبت به این موضوع پاسخگو باشد؟»{اینجا}

اما این بار نه تنها مسدود شدن به یکی دو روز خلاصه نشد که وارد دومین ماه خود شده و صفحه فیلترینگ نیز دیده نمی‌شود اما عملا بلاگفا فقط به یک صفحه اصلی با یک عذرخواهی بدتر از گناه! و یک متن توضیحی و توجیهی! خلاصه شده است. به همین دلیل، دهها هزار وبلاگ‌نویس ایرانی این روزها حیران، عصبانی و سرگردان، منتظر بازگشت بلاگفا هستند و بسیار خوشبینانه می‌پندارند که مشکل واقعا فنی است و محبوبشان بازخواهد گشت. آنان سخت از مدیر بلاگفا عصبانی‌اند و اصلا نمی‌خواهند حتی فکرش را هم بکنند که موضوع پیچیده‌تر از این حرفهاست (فراتر از مشکل فنی اعلام شده).

یکی از آنها در کامنتی نوشته است: «سایت بلاگفا با سو استفاده از آمار بازدیدی که کاربران بیچاره اش با نوشتن مطالب و صرف وقت و انرژی بسیار مسبب آن شده‌اند، از طریق آگهی های تبلیغاتی بسیار گران کنار صفحاتش که برای بعضی از آگهی‌ها به ۵۰۰ میلیون تومان در ماه می‌رسید پول کلانی به جیب می‌زند (بخوانید: می‌زد!) که حتی معاف از مالیات هم است اما براحتی هر وبلاگی را بخواهد می‌بندد و هیچ تعهدی نسبت به کاربرانش ندارد و صاحبش براحتی می گوید اطلاعاتتان پاک شد!»

در چند هفته نخست مشکلات پیش آمده مربوط به انتقال سرورهای بلاگفا عنوان شد اما رفته رفته و با ورود به دومین ماه ناکارآمد شدن این شبکه بزرگ وبلاگی، حکایت حالا رنگ و بوی سیاسی پیدا کرده و روایاتی از عمدی‌بودن از کار انداختن این سایت پر بازدید دارد که ظاهرا و بنا به شایعات رایج در فضای مجازی، در تداوم محدودیت‌های اعمال شده بر شبکه‌های اجتماعی در داخل ایران، می‌باشد که تنها تفاوت آن برای مسدود شدنش در مقایسه با دیگر سایت های فیلتر شده، میزان بالا و میلیونی کاربرانش می‌باشد، و به همین دلیل به جای فیلترینگ و مسدود کردن رسمی‌ آن با روش‌های علمی‌تر! با آن برخورد محترمانه‌تری صورت گرفته است!

بنا به تحلیل فوق، وقتی شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توئیتر، یوتیوپ که خیلی کمتر از بلاگفا در داخل ایران عضو ثابت و فعال داشتند فیلتر شده و از دسترس خارج می‌شوند، و یا بحث فیلتریتگ هوشمند شبکه‌های موبایلی همچون وایبر، واتس اپ، تلگرام و اینستاگرام علنا توسط مسئولان مطرح می‌شود، با کدام استدلال می‌توان بر تداوم فعالیت بزرگترین شبکه وبلگ‌نویسی و بلاگرها و امثالهم، صحه نهاد و آزادشان گذاشت؟

بنا به این تحلیل، (که البته هنوز رگه هایی از تئوری توطئه در آن به چشم می‌خورد!) این شتر چه بسا در آینده نه چندان دوری، حتی بر دیگر شبکه‌های پربازدید اجتماعی داخلی همچون آپارات (نسخه وطنی یوتیوپ) نیز خواهد نشست و مشکلاتشان نیز فنی اعلام خواهند شد! به هر حال چهل روز است ابر وبسایت بلاگفا از هم از پای درآمده یا به تعبیری از پای در آمده‌ شده است!... و حکایت همچنان باقیست! علیرضا شیرازی، مدیر سایت بلاگفا دو هفته پیش، توییتی با محتوای زیر منتشر کرد تا به تعبیر درست‌تر! مشخص شود پشت صحنه خبرهایی در کارست که قابل طرح نیست!:

در خاتمه خوب است توضیحات اولیه مدیر سایت «بلاگفا» که برای توقف دو روزه ابتدایی قابل فهم بود و نه 2 ماهه شدن قطع فعالیتش، اما همچنان در صفحه اول این سایت قرار دارد و در واقع تنها مطلب موجود در پربازدیدترین سایت ایرانی است! و بیشتر از هر چیز به یک «متن برای خالی نبودن عریضه» شباهت دارد تا احتمالا اصل ماجرا! را {اینجا} بخوانید.

آچار سؤزلر : بلاگفا؛ اختلال 2 روز, 2 ماهه شد, هارای نیوز,