هارای نیوز

خبری - تحلیلی

دومین جشنواره فرهنگی حیدربابا در زادگاه شهریار برگزار می شود

+0 به یه ن / بپسند

صفی پور:

 دومین جشنواره فرهنگی حیدربابا در زادگاه شهریار برگزار می شود



هارای نیوز - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: دومین دوره جشنواره فرهنگی هنری «حیدربابا» در زادگاه پدری استاد شهریار روستای خشکناب، برگزار می شود.

به گزارش هارای نیوز به نقل از خبرآنلاین از تبریز، علی اکبر صفی پور با اشاره به برگزاری موفقیت آمیز نخستین جشنواره فرهنگی و هنری حیدربابا گفت: دور نخست این جشنواره زمینه ساز اجرای برنامه های متنوع و متعدد فرهنگی و هنری با محوریت استاد شهریار بود.
وی افزود: تلاش های دست اندرکاران، هنرمندان و اصحاب فرهنگ برای برگزاری هر چه بهتر دور نخست جشنواره حیدربابا همزمان با روز ملی شعر و ادب به ثمر نشست و شاهد برگزاری همایش بین المللی استاد شهریار با کیفیت بسیار خوب بودیم.
وی اظهار داشت: این جشنواره همچنین محملی را فراهم آورد تا هنرمندان رشته های مختلف با دقت و تامل بیشتر در منظومه ی کم نظیر «حیدربابایه سلام» با الهام از آن آثاری فاخر و ماندگاری خلق کنند.
صفی پور اضافه کرد: نسل جوان امروز باید با شعرایی همچون استاد شهریار که بخشی از فرهنگ و هویت آذربایجان است آشنا شوند و با تکیه بر اندیشه و تفکر غنی اسلامی و ایرانی این بزرگان، افتخاراتی در خور و شایسته را در رشته های مختلف برای ایران اسلامی رقم بزنند.
وی ادامه داد: دومین جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا بیست و دوم خرداد ماه جاری در روستای «خشکناب» شهرستان بستان آباد و در پای کوه حیدربابا برگزار می شود و شرکت در این جشنواره برای همه گروه های سنی و در هر سطحی آزاد است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی یادآور شد: نخستین جشنواره فرهنگی هنری حیدربابا نهم خرداد سال گذشته در روستای خشکناب از توابع بخش تیکمه داش در شهرستان بستان آباد و در پای کوه حیدربابا با حضور بیش از یک هزار و 200 نفر از هنرمندان و هنردوستان برگزار شد .
وی گفت: هنرمندان در این جشنواره همچنین در رشته های نقاشی، طراحی، سنگ کاری، مجسمه سازی، نقاشی خط، کاریکاتور و خوشنویسی در خصوص حیدربابا و استاد شهریار به خلق آثار پرداختند.
براساس این گزارش، همچنین نمایش «شال سالاما» به طور زنده در ادامه این جشنواره توسط هنرمندان اجرا شد.
اجرای موسیقی و شعرخوانی از دیگر بخش های جنبی جشنواره یک روزه «یک روز با حیدربابا» بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.
«حیدربابا» نام کوهی در روستای خشکناب از توابع تیکمه داش شهرستان بستان آباد است که محمدحسین بهجت تبریزی ملقب به «استاد شهریار» سال هایی از سنین کودکی خود را در آن سپری کرده و با الهام از رویدادهای آن سال ها، منظومه ماندگار «حیدربابایه سلام» را به نظم کشیده است.
منظومه «حیدربابایه سلام» به همراه دیوان فارسی استاد شهریار از آثار فاخر و مانای زبان و ادب ایران زمین محسوب می شود که تاکنون به چند زبان زنده دنیا ترجمه شده و علاوه بر ایران در ترکیه، منطقه قفقاز و آسیای مرکزی نیز دوستدارانی دارد


آچار سؤزلر : مدیر کل فرهنگ استان, صفی پور, جشنواره فرهنگی, حیدربابا سهریار, هارای نیوز,