هارای نیوز

خبری - تحلیلی

آذربایجان شرقی صاحب رتبه اول سیگاری های کل کشور

+0 به یه ن / بپسند
آذربایجان شرقی صاحب رتبه اول سیگاری های کل کشور   / ضرر قلیان 60 الی 80 برابر سیگار / درج عنوان « زندگی بدون دخانیات » بر روی سربرگ ادارات




رئیس مرکز بهداشت مرند، طبق آمار استان آذربایجان شرقی را در مقایسه با سایر مناطق کشور از بین سیگاری ها، دارای رتبه اول در مناطق روستایی و رتبه دوم در مناطق شهری اعلام کرد.


هارای نیوز - امیری      صبح امروز ، نشست خبری رئیس مرکز بهداشت مرند، مسئول بهداشت محیط و مسئول بهداشت مدارس با خبرنگاران محلی در محل ساختمان مرکزی شبکه بهداشت و درمان مرند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار هارای نیوز ، رئیس مرکز بهداشت مرند، در این نشست خبری تصریح کرد: در استان ما سند تدبیر و توسعه تدوین شده و این سند توسط دانشگاه تبریز در راستای بهبود شیوه زندگی مردم تهیه شده و در حال اجراست.


دکتر بارانی افزود: پیشتر کمپین کاهش مصرف نمک توسط شبکه بهداشت و درمان مرند در سطح گسترده برگزار شده بود و هم اکنون زمینه برگزاری کمپین کاهش مصرف دخانیات و آشنایی مردم با مضرات آن را در دستور کار داریم.


وی با اشاره به مصرف بی رویه نمک که روزانه  آن را 10 گرم اعلام کرد و گفت: استاندار مصرف نمک روزانه 3 گرم است و ما با فرهنگ سازی و آشنا نمودن مردم از ضرر و زیان مصرف زیاد نمک سعی می کنیم آن را به مصرف استاندارد آن نزدیک کنیم.


رئیس مرکز بهداشت مرند با اشاره به این که در طرح نظام سلامت دولت تدبیر و امید ، سلامتی جامعه و نشاط و شادابی آن بیش از همه حوزه مورد اهمیت واقع شده است، گفت: اجرای طرح بیمه همگانی و بیمه سلامت یکی از طرح های موفق در این زمینه است که دولت روحانی در حوزه بهداشت و درمان آن را به اجرا گذاشته است.


بارانی در رابطه با کمپین کاهش مصرف دخانیات و مواد مخدر در جامعه گفت: در حوزه بهداشت و درمان سعی ما بر این است که با اطلاع رسانی و آگاهی دهی به مردم مصرف دخانیات از جمله سیگار را در جامعه کاهش دهیم و این امر با تلاش و کمک شما اصحاب رسانه محقق خواهد شد و انتظار ما از شما این است که به کمک شبکه بهداشت و درمان و سلامت جامعه بشتابید و ما را در اجرای موفق طرح یاری دهید.

وی در ادامه افزود: سیاست دولت بر این است که تا سال 1400 شمسی مصرف دخانیات و مواد مخدر را به شدت کاهش دهد.


وی با بیان یک سری آمار تلفات مصرف دخانیات و مواد مخدر در کشور و جهان افزود: بر اساس اطلاعات آماری ، از هر 10 نفری که در جهان می میرد یک نفر آن بر اثر مصرف سیگار گزارش شده است. سالیانه در جهان، 6 میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند که پیش بینی شده است اگر این روند ادامه پیدا کند تا سال 1400 این رقم به 8 میلیون نفر خواهد رسید که رقم بسیار تکان دهنده ای است.

بارانی سالیانه مرگ و میر ناشی از مصرف مواد دخانی و سیگار را در کشور 36 هزار نفر اعلام کرد و گفت : هر چند در مقایسه با تلفات حوادث رانندگی که سالیانه حدود 18 الی 20 هزار نفر است این آمار تکان دهنده است و باید چاره اساسی بیندیشیم.



وی مصرف سیگار را در بین آقایان 4 / 20 درصد و در بین خانم ها 2 / 1 درصد بیان نمود و افزود: طبق آمار متوسط مصرف سیگار را در کشور روزانه برای هر فرد سیگاری 13 نخ است و 5 / 28 درصد مردان و 1 درصد زنان در استان آذربایجان شرقی سیگاری هستند.

رئیس مرکز بهداشت مرند، طبق آمار استان آذربایجان شرقی را در مقایسه با سایر مناطق کشور از بین سیگارها، دارای رتبه اول در مناطق روستایی و رتبه دوم در مناطق شهری اعلام کرد.

رئیس مرکز بهداشت مرند ضرر و زیان قلیان را در مقایسه با سیگار 60 الی 80 برابر دانست و گفت: بر خلاف باور غلط عمومی که می گویند مواد مضر قلیان توسط آب آن در حین مکیدن در آب جذب می شود.

بارانی مصرف سیگار را عامل بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و عروقی، ( سکته قلبی و  مغزی ) ، تنفسی و ریه ، سرطان ریه ، بیماری پوستی و پیری زود رس، پانکراس و سرطان معده و ... بیان کرد و گفت: 41 درصد مرگ و میر در کشور ناشی از بیماری های قلبی و عروقی از جمله سکته مغزی و قلبی است و شایع ترین سرطان ؛ سرطان ریه است که عامل اصلی این بیماری در بین سیگاری ها،  مصرف سیگار گزارش می شود.

وی با بیان این که اگر مردان سیگاری در 50 سالگی اقدام به ترک سیگار نمایند 50 درصد زمان مرگ خود را به تعویق انداخته اند و اگر در سن 30 سالگی ، سیگار را ترک کنند تقریبا اثر مصرف سیگار را در بدن  خود خنثی نموده اند و عامل مرگ سیگار را از خود دور ساخته اند.

بارانی با اشاره به تشکیل کمیته های درون بخشی و برون بخشی متشکل از سایر ادارات و نهادها و مراکز آموزشی از جمله آموزش و پرورش و دانشگاهها و .. افزود: به کمک اعضای این کمیته ها در اجرای کمپین کاهش مصرف سیگار و مواد دخانی و مخدر به صورت علمی یاد خواهیم گرفت که چگونه به صورت مشارکتی و جمعی در مهار این بحران ضد سلامتی مردم موفق خواهیم شد و آن را تبدیل به یک فرهنگ خواهیم نمود.

در ادامه برنامه قربانی مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان مرند نیز به بیان مسائلی مهم در خصوص بهداشت محیط و برنامه همایش ها و جلسات کمیته درون بخشی پرداخت و گفت: اهم فعالیت های این کمیته به شرح زیر است:

·         نصب بنر در پارکها ، بیمارستانها، مراکز پرجمعیت شهر و ...

·         برگزاری جلسات توجیهی برای مربیان و بهرورزان خانه بهداشت

همچنین وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: با روسای ادارات هماهنگ شده ایم که در سربرگ اداری شان عنوان « زندگی بدون دخانیات » درج خواهد شد.

قربانی علاوه بر موارد فوق برنامه های این کمیته را  هماهنگی با ادارات برای برگزرای جلسات متعدد هماهنگی برای اصناف در آموزشگاهها، توزیع و تحویل پوستر عدم استعمال دخانیات در کلیه اماکن عمومی و تحویل پوستر برای تمامی مراکز بهداشتی و درمانی تشریح کرد.

 

وی دیگر اقدامات و فعالیت های مهم این کمیته درون بخشی را هماهنگی با تعزیرات حکومتی و اماکن عمومی عنوان کرد و گفت: طبق هماهنگی قبلی توسط این نهادها با عرضه کنندگان قلیان که فاقد مجوز عرضه قلیان هستند برخورد جدی خواهد شد.

قربانی در این باره توضیح داد: اخیرا صدور مجوز عرضه و مصرف قلیان در قهوه خانه ها ، رستوران و غذاخوری ها ممنوع شده است وفقط در مراکزی که قبلا مجوز داده شده عرضه و مصرف قلیان مجاز اعلام شده است.

رئیس بهداشت محیط مرند دیگر کارهای این کمیته را هماهنگی با پایگاههای بسیج، کارخانجات و مراکز تولیدی و ... به منظور برگزاری کلاس های آموزشی و فرهنگ سازی و آگاهی دهی به مردم و کارگران مطرح کرد و گفت: سی دی آموزشی و فیلم 15 دقیقه ای کاهش مصرف سیگار و مواد مخدر توسط شبکه بهداشت و درمان آماده شده که در بین مردم توزیع خواهد شد.

وی افزود: کمپین پیشگیری و آگاهی از اثرات زیانبار و خانمانسوز مصرف مواد مخدر را با هماهنگی نیروی انتظامی در دستور کار داریم که بزودی انجام خواهد پذیرفت.

در ادامه نشست رییس مرکز بهداشت، مسئول بهداشت محیط و مسئول بهداشت مدارس به پرسش های خبرنگاران حاضر پاسخ دادند.

خبرنگار هارای نیوز از وضعیت زننده حمل غیر بهداشتی گوشت و توزیع بین قصابان انتقاد کرد و از مسئول مربوطه در این باره پاسخ خواست. رئیس بهداشت محیط و مرکز بهداشت مشترکا به این سوال اینگونه پاسخ دادند: اخیرا  اقدامات مهمی در این باره انجام گرفته و یک سری مشکلاتی که در کشتارگاه وجود داشته ساماندهی شده است و قرار شده حمل و توزیع گوشت فقط از طریق ماشین های یخچال دار صورت پذیرد. به افراد و کسانی که در این امر اشتغال دارند کارت بهداشت فردی صادر شده است. قربانی د رادامه تصریح کرد: بیشتر فعالیت های این حوزه در حیطه وظایف دامپزشکی است و بهداشت محیط  نسبت به مکان تولید و عرضه گوشت نظارت می نماید.

وی در این باره بیشتر توضیح داد و گفت: اقداماتی در حال انجام است که تا از ورود صاحبان گوشتها که معمولا قصابان هستند به داخل محل کشتار دام جلوگیری به عمل آید، این کار باعث می شود دامپزشکان و کارگران حاضر در کشتار گاه بتوانند کار خودشان را بخوبی انجام دهند.

همچنین این خبرنگار ما در مورد عرضه نان بدون کیفیت و سبوس در نانوایی هایی انتقاد کرد و نان را یک غذای استراتژیک اما بی کیفیت عنوان کرد و از مسئولان شبکه بهداشت و درمان به عنوان مسئول بهبود کیفیت غذای مردم به منظور سالم سازی جامعه و پیشگیری از بیماری های گوناگون خواست در این باره با جدیت و با هماهنگی اداره صنعت و معدن و تجارت وارد عمل شوند و آرد عرضه شده به نانوایی ها را بدون سبوس قدغن کنند. رئیس بهداشت مرکز در این باره نیز پاسخ داد: در این مورد اقداماتی شده و آردها را به صورت درصدی با سبوس مخلوط می کنند.

این در حالی است که حتی نان سنگک پز ها که تا یک سال قبل سبوسدار بوده طبق مشاهدات عینی و خرید روزانه ما و مردم حالا آرد شان سفید سفید شده و از نان شان مشخص است که سبوس ندارد یا حداقل سبوس را داراست.

شما مخاطبان عزیز را به مطالعه فواید سبوس در لینک زیر جلب می نماییم:

http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=12336

 


آچار سؤزلر : نشست خبری شبکه, بهداشت و درمان مرند, اول و دوم سیگاری ها, آذربایجان شرقی مقام, خبرنگاران محلی, هارای نیوز,