هارای نیوز

خبری - تحلیلی

خشک شدن دریاچه ارومیه باعث بروز گرد و غبار شده است

+0 به یه ن / بپسند

خشک شدن دریاچه ارومیه باعث بروز گرد و غبار شده است

کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح آب، کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده است، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه باعث بروز گرد و غبار شده است.

قریشی در نشست خبری پیش از بازدید خبرنگاران از دریاچه ارومیه که در اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی برگزار شد، کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما و عدم مدیریت صحیح آب را 3 عامل اصلی خشک شدن دریاچه ارومیه دانست و گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه باعث تغییر اکوسیستم این منطقه شده است.

وی افزود: از اواخر دهه 70 شاهد یک دوره کاهش بارندگی و خشکسالی بودیم که باعث شد تا ورودی‌ها و روان‌آب‌ها به شدت کاهش پیدا کند و در سال 89 و 90 وقتی بارندگی‌ها به حالت قبل بازگشت متاسفانه ورودی‌ها و روان‌آب‌ها افزایش نیافت و دلیل آن عدم مدیریت آب و توسعه بی رویه کشاورزی بود.

کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ما برای دوره خشکسالی برنامه نداشتیم، گفت: مشکل دریاچه ارومیه با وارد کردن آب از حوزه‌های دیگر حل نمی‌شود.

وی در تشریح برخی از چالش‌های موجود در دریاچه ارومیه افزود: عدم برنامه ریزی مشترک ارگانهای ذیربط، ارجعیت برنامه‌ریزی توسعه محور بر مدیریت توسعه پادار، توسعه بی‌رویه اراضی کشاورزی، افزایش برداشت از آبهای سطحی و زیر سطحی جهت توسعه کشاورزی و صنایع، عدم تناسب اقدامات با سرعت بحران و انتقال ذرات نمک به شهرها برخی از چالش‌های موجود در دریاچه ارومیه است.

سید قریشی با بیان اینکه امسال وضعیت بارندگی نسبت به سال گذشته بهتر بوده و وضعیت آب دریاچه ارومیه نیز نسبت به پارسال تثبیت شده است، گفت: حداکثر سطح تراز دریاچه ارومیه در سال 74 1278.4 متر بالاتر از سطح آبهای آزاد بود که با وضعیت کنونی 7.76 فاصله دارد.

کارشناس مسئول زیستگاه‌های آبی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه باعث بروز طوفان‌های گرد و غبار می‌شود گفت: کل پتانسیل تجدید پذیر دریاچه ارومیه 7024 میلیون متر مکعب است که تا 40 درصد آن را می‌توان استفاده کرد.

زیست نیوز


آچار سؤزلر : بروز گرد و غبار, دریاچه ارومیه, خشک شدن,