هارای نیوز

خبری - تحلیلی

گزارش مستقل از سفر روحانی به تبریز و مطالبات بحق مردم آذربایجان

+0 به یه ن / بپسند
گزارش مستقل  از سفر روحانی به تبریز و مطالبات بحق مردم آذربایجان

هارای نیوز   رسانه های داخلی ایران گزارش دادند: مردم آذربایجان در سفر روحانی به تبریز خواسته ها و مطالبات مهمی داشتند که با سردادن شعارها و با در دست داشتن پلاکاردهایی خواستار اجرای خواسته ها و وعده های انتخاباتی رئییس جمهوری شدند.



درخواستهای مردم آذربایجان از روحانی و هیئت دولت یازدهم سفر روحانی به استان آذربایجان‌شرقی از چند جهت برای مردم آذربایجان حائز اهمیت است. در جریان سخنرانی روحانی، دو پلاکارد بسیار بزرگ در استادیوم تختی جلب توجه می کرد که حاوی درخواستهای مردم آذربایجان از جناب رئیس جمهور منجمله جلوگیری از خشک شدن دریاچه اورمیه و حق تحصیل به زبان مادری بود.

وعده احیای دریاچه ارومیه

 بر روی دو پلاکارد بزرگ موجود در استادیوم "تحصیل به زبان مادری حق مسلم هر شهروند است" و "خشک شدن دریاچه اورمیه=نابودی آذربایجان" نوشته شده و در نقطه مقابل جایگاه سخنرانی رئیس جمهور نصب شده بود. مردم آذربایجان سخنان روحانی را که در جریان مبارزات و رقابت‌های انتخاباتی بیان شده و احساسات مردم را به وجد آورده بود، هنوز به شکلی روشن و واضح به یاد دارند. روحانی خرداد ماه سال ۹۲ و در چارچوب فعالیتهای انتخاباتی خود در جریان سفر به "اورمیه" قول احیای دریاچه ارومیه را داده بود.

وی در بخشی از سخنانش چنین گفته بود: شما می گویید که دریاچه را با اشک چشمتان پر می‌کنید. من به فدای چشمان همه آذربایجان هستم. بدانید که من به شما قول می‌دهم اگر بار مسئولیت اجرایی بر دوش من قرار گرفت در اولین روز دولت، دریاچه ارومیه در دستور کار خواهد بود. کارشناسان می گویند، با وجود گذشت نزدیک به دو سال، هنوز آب دریاچه ارومیه در کمترین سطح خود می باشد.

وعده
تحصیل به زبان مادری و تاسیس فرهنگستان زبان ترکی

یکی دیگر از وعده های تبلیغاتی آقای روحانی تحصیل به زبان مادری و تاسیس فرهنگستان زبان ترکی بود. روحانی بیستم خرداد ۱۳۹۲ در سخنرانی انتخاباتی خود در تبریز وعده داد که دولت یازدهم فرهنگستان زبان و ادب ترکی را تاسیس خواهد کرد. اتوبان تبریز - باکو از مسیر اهر - هوراند و نیز جاده مرگ شهرستان اهر که به قلتگاه انسان‌های بی‌گناه تبدیل شده است، از دیگر پروژه های بسیار مهم برای آذربایجان است که علیرغم تصویب آنها، اجرای آنها بسیار کند به پیش می رود و سالهاست که به نتیجه ای منجر نشده است.

 به گزارش سایت خبری تابناک، قطار سریع‌السیر تبریز – تهران، متروی تبریز، انتقال مس ورزقان، طلای تکاب، نفلین سینیت سراب و اغلب منابع استخراجی به خارج از استان و هزینه شدن حقوق دولتی وصول شده از معادن آذربایجان در استان‌های دیگر، همه و همه دلیل اصلی نارضایتی مردم آذربایجان است.

رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به تبریز، انجام طرح‌های تکمیلی توسعه معادن استان، تکمیل بیمارستان سوانح سوختگی در شهر تبریز در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و تکمیل بیمارستان سراب و مراغه را از برنامه‌های سفر هیئت دولت  به آذربایجان شرقی اعلام کرد.

روحانی با 965 میلیارد تومان

روحانی همچنین اظهار داشت: در مجموع با سفر به آذربایجان‌شرقی ۳۲ پروژه با صرف اعتبار ۹۶۵ میلیارد تومانی دولت اعتبار در دستور کار قرار می‌گیرد تا این پروژه‌ها در سال‌های ۹۴ و ۹۵ تکمیل شوند و همچنین بیش از ۵۰۰ میلیون دلار فاینانس به خط دوی متروی تبریز تحقق خواهد یافت. کلنگ زنی بزرگراه تبریز - بازرگان از دیگر برنامه های کاری روحانی به تبریز بود که با کلنگ زنی آن توسط رئیس جمهوری عملیات اجرایی آن شروع شد.

آذربایجان اویاخدی، تراختورا دایاخدی

 مردم تبریز با در دست داشتن کارت قرمز و سر دادن شعارهایی نظیر"آذربایجان میللتی، چکنمز بو ذیللتی" به استقبال روحانی رفتند. گزارش تفصیلی سفر روحانی به تبریز و کمپین کارت قرمز حسن روحانی رییس جمهور ایران و هیات دولت یازدهم دیروز به تبریز سفر کردند. در حالی که مقدمات و تمهیدات بسیاری برای استقبال از روحانی انجام شده بود، منجمله در بین مردم حاضر پرچم ایران و نیز بنرهای بنفش توزیع گردیده بود، اما فضای شهر و ورزشگاه تختی تبریز بیشتر تحت تاثیر اتفاقات بازی فینال لیگ برتر بین تیم های نفت تهران و تراکتورسازی تبریز قرار داشت. مردم تبریز با در دست داشتن کارت قرمز و سر دادن شعارهایی نظیر "تراختور، تراختور"، "آذربایجان میللتی، چکنمز بو ذیللتی"، "آذربایجان اویاخدی، تراختورا دایاخدی" به استقبال روحانی رفتند.

جوانان با در دست داشتن پرچم تراکتور، بالا بردن کارت قرمز به نشانه اعتراض به نحوه داوری در بازی و نیز بستن مچ بندهای قرمز خواستار رسیدگی رئیس جمهور به اتفاقات این بازی شدند. سایت خبری تابناک در این رابطه نوشت: با سفر رئیس‌جمهور به تبریز و اظهار‌نظر صریح ایشان در جمع مردم این شهر در خصوص پیگیری دقیق و درست اتفاقات هفته پایانی لیگ بر‌تر، ماجرای بازی تراکتورسازی و نفت تهران وارد فاز جدی و مهم‌تری شد.

 رئیس‌جمهور یک روز پیش از سفرش به آذربایجان شرقی، در جلسه هیات دولت خواهان پیگیری حوادث استادیوم تبریز شده بود. روحانی همچنین در آستانه سفر خود به تبریز با اعزام شخص وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال به تبریز از وی خواسته بود تا گزارش دقیقی از اتفاقات این شهر تهیه کند.

وزیر ورزش ساعاتی پس از حضور در تبریز و بررسی گزارش‌ها، اعلام کرد که اشتباه‌های داوری در بازی تراکتورسازی و نفت مسجل شده است و موافق با تکرار بازی تراکتورسازی و نفت می باشد، اما باید قوانین فیفا را نیز مد نظر قرار داد. البته این امر باید مد نظر قرار گیرد که اشتباهات داوری گرچه در نتیجه بازی تاثیر داشت، اما ربطی به وقایع عجیب بعد از بازی نداشت‌. چیزی که بیش از همه تأسف عمومی را برانگیخته است، دروغی است که به بازیکنان و تماشاگران گفته شده ‌و حتی از بلندگوی ورزشگاه هم پخش شده است. روحانی در بدو سخنرانی خود در جمع مردم تبریز به اتفاقات بازی تراکتور سازی و نفت تهران واکنش نشان داد.

"سلام اولسون، شوکتیزه ائلیزه"

روحانی که سخنرانی خود را با شعر "سلام اولسون، شوکتیزه ائلیزه" آغاز کرد، در خصوص بازی تراکتور سازی و نفت گفت: دیگر تراکتور متعلق به شما مردم آذربایجان نیست بلکه متعلق به ایران است. تیمی که آرزوی قهرمانی آن را در مسابقات آسیایی خواهیم داشت. هیچ کس نمی‌تواند با احساسات مردم بزرگ ایران آن‌هم مردم قهرمان آذربایجان و تبریز بزرگ بازی کند. اگر کسی در این حادثه مقصر باشد تردید نکنید که دولت با همه توان برای تنبیه او ایستادگی خواهد کرد. مردم بزرگ آذربایجان اسطوره ادبیات و علم و سیاست و شجاعت هستند. در بسیاری از سیاتهای خبری منجمله سایت زیتون، طرفداری، اویرنجی سسی، آراز و نیز صفحه های اجتماعی از قبیل فیس بوک، تویتر و وایبر نیز حاشیه های مربوط به سفر روحانی به تبریز . عکس مردمی که در حال نشان دادن کارت قرمز به روحانی بودند، جای گرفت.

 همچنین بر اساس اطلاعات منتشر یافته در برخی از سایت های خبری ، هزاران تن از مردم تبریز پس از پایان سخنرانی حسن روحانی در استادیوم تختی با در دست گرفتن کارتهای قرمز اقدام به راهپیمایی و سردادن شعارهای ملی نمودند که با یورش نیروهای انتظامی و امنیتی این راهپیمایی به خشونت کشیده شده است و تنی چند بازداشت شده اند.

همچنین گفته می شود که همزمان با سخنرانی روحانی در استادیوم تختی تبریز، بدلیل سر داده شدن شعارهایی ملی از سوی مردم، صدای استادیوم قطع شده و ما بین سخنرانی رئیس جمهور ایران سمپل صدای تشویق ( کامپیوتری ) پخش می شده است.



آچار سؤزلر : تحصیل به زبان مادری, احیای دریاچه ارومیه, هارای نیوز, سفر روحانی به تبریز, گزارش مستقل,