هارای نیوز

خبری - تحلیلی

وعده های روحانی برای توسعه آذربایجان شرقی

+0 به یه ن / بپسند
در جمع تبریزی ها مطرح شد:
وعده های روحانی برای توسعه آذربایجان شرقی

 
رئیس جمهوری در جمع مردم تبریز از تصویب 32 طرح با 9 هزار و 650 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه آذربایجان شرقی خبر داد.




حجت الاسلام حسن روحانی ادامه داد: آذربایجان شرقی سرزمین زنان و مردان بزرگ، سرزمین ستارخان ها، باقرخان ها، ثقه الاسلام ها و سردار باکری هاست. سرزمین شیرین سخن ایران، استاد شهریار عزیز است.
رییس جمهوری اسلامی ایران با قرائت شعری از منطومه حیدربابا مبنی بر اینکه 'حیدربابا سنین اوزون آغ اولسون دورد بیر یانین بولاغ اولسون باغ اولسون' (حیدر بابا روی تو سفید باشد - هر چهار طرفت چشمه و باغ باشد) افزود: آذربایجان خاستگاه شهریار، سردار سخن، پروین اعتصامی، نظامی گنجوی، شهیدان محراب قاضی طباطبایی و آیت الله مدنی، آن همه علما و بزرگان است و هنوز نیز عطر علامه ها امینی و طباطبایی ها در خیابان های تبریز به مشام می رسد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی، استان علما، بزرگان و استان رهبر معظم انقلاب است، اظهارداشت: مولانا هم از شوریدگی شمس تبریزی بود که روح و جان اش شعله ور شده بود.

وی ادامه داد: آذربایجان سرزمین عرفان، شجاعت، ایستادگی، ادب و هنر و شعر وسیاست و تجارت است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه خاطرات خوشی از سفر به تبریز از نخستین ماه های پیروزی انقلاب اسلامی در اوایل سال 1358 تاکنون دارم، گفت: خوشحالم که در اولین روز ماه شعبان در میان مردم بزرگ و قهرمان آذربایجان شرقی هستم.

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به احیای دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات دولت در ارتباط با آذربایجان اضافه کرد: از نخستین روزهای آغاز به کار دولت تاکنون همه توان خود را به کار گرفته ایم که دریاچه به وضعیت قبلی خود برگردد.

دکتر روحانی از برنامه ریزی برای تغییر الگوی کشت در منطقه و بستن چاه های غیرمجاز مناطق پیرامونی دریاچه به عنوان برخی از مهمترین کارهای انجام شده در زمینه احیای دریاچه ارومیه نام برد و گفت: خوشبختانه وضعیت دریاچه امروز در مقایسه با دو سال گذشته به مراتب بهتر شده است.

وی تاکید کرد: مسیرمان را برای احیای دریاچه ارومیه ادامه می دهیم و گزارش آن را به طور منظم به مردم ایران و آذربایجان عرضه می کنیم. وضعیت دریاچه ارومیه امروز هم تثبیت و هم بهتر شده است. البته طرح احیای دریاچه، طرح بلندمدتی است که تا پایان کار دولت یازدهم به جد پیگیری می شود.

دکتر روحانی ادامه داد: مردم آذربایجان شرقی از نظر راه و راه آهن مشکلاتی دارد و دولت در این زمینه در همین سفر تصمیماتی اتخاذ کرده است که به اطلاع مردم استان می رسد.

وی اظهار داشت: در این راستا تمام مسیر بزرگراه تبریز- اهر با 900 میلیارد ریال اعتبار تا پایان سال 1395 تکمیل می شود و آزادراه مهم تبریز- بازرگان نیز به طول 250 کیلومتر و 40 تا 50 هزار میلیارد ریال اعتبار در همین سفر کلنگ زنی می شود.

وی افزود: دولت تصمیم خود برای اجرای این طرح مهم را گرفته است و این پروژه با سهم 35 درصدی دولت و 65 درصدی مشارکت کننده بخش خصوصی خارجی عملیاتی می شود. با اجرا و بهره برداری از این طرح، وضعیت تجاری و اقتصادی آذربایجان شرقی به عنوان مرکز تجاری ایران بهتر می شود.

رییس دولت یازدهم تشریح کرد: عملیات زیرسازی راه آهن تبریز- میانه نیز به عنوان یک طرح مهم دیگر حوزه حمل و نقل آذربایجان شرقی با اختصاص 500 میلیارد ریال اعتبار برای سال جاری و آینده تکمیل می شود و همزمان با آن سایر امور این طرح نیز اجرایی می شود.

وی گفت: 500 میلیارد ریال اعتبار نیز برای تکمیل آزادراه 18 کیلومتری تبریز- سهند که مشکلات ترافیکی زیادی را ایجاد می کند، تصویب شده تا این طرح نیز تا سال آینده تکمیل شود.

وی از طرح تامین آب آشامیدنی تبریز به عنوان یکی دیگر از اولویت های دولت در سفر به آذربایجان شرقی نام برد و افزود: در زمینه آبرسانی به شهرهای استان و در حوزه فاضلاب نیز تصمیمات مهمی اتخاذ شده که امسال و سال آینده عملیاتی می شوند.

وی یادآوری کرد: برای تامین آب آشامیدنی تبریز نیز طرحی مصوب شده که بر اساس آن نیمی از این آب از رودخانه ارس تامین می شود، ضمن اینکه برای تامین آب 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان از آب های مرزی نیز تصمیم اتخاذ شده است.

دکتر روحانی با اشاره به وجود مسایل زیست محیطی در ارتباط با توسعه معادن آذربایجان شرقی گفت: در این زمینه هماهنگی لازم با سازمان حفاطت محیط زیست کشورمان انجام گرفته تا شاهد توسعه معادن استان به ویژه در زمینه استخراج مس و آلومینیا باشیم.

وی یادآوری کرد: در زمینه بهداشت و درمان نیز تکمیل بیمارستان های در دست احداث به ویژه بازسازی و تکمیل بیمارستان سوانح و سوختگی تبریز و بیمارستان های سراب ومراغه در سال جاری و آینده تصمیمات مهمی اتخاذ شده است.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: در این سفر در مجموع 32 طرح برای تکمیل در سال های جاری و آینده با 9 هزار و 650 میلیارد ریال اعتبار اعلام می شود و علاوه بر آن 517 میلیون دلار فاینانس نیز برای خط دوم قطار شهری تبریز اختصاص می یابد.

دکتر روحانی با تشکر از استقبال گرم مردم آذزبایجان از رییس دولت و هیات دولت در سفر به استان، سخنان خود را با قرائت بیت ' ساربانا بار بگشا زشتران شهر تبریز است و کوی دلستان'. پایان داد.

رییس جمهوری اسلامی صبح امروز به همراه جمعی از اعضای هیات دولت در ادامه سفرهای استانی خود وارد آذربایجان شرقی شد و در ورزشگاه تختی این شهر با استقبال گرم مردم مواجه شد.

رییس جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر دو روزه خود به این استان در شهر تبریز اقامت خواهد داشت و نمایندگان رییس جمهوری باحضور درشهرستان های 21 گانه آذربایجان شرقی موارد و مشکلات مطروحه را احصا و پس از جمع بندی در اختیار رییس قوه مجریه قرار خواهند داد.

نصر نیوز

آچار سؤزلر : هارای نیوز, توسعه آذربایجان شرقی, در جمع تبریزی ها, وعده های روحانی,