هارای نیوز

خبری - تحلیلی

بازتاب دادگاه احمدتوکلی در رسانه‌ها

+0 به یه ن / بپسند

بازتاب دادگاه احمدتوکلی در رسانه‌ها

صبح دیروز در سالن اجتماعات امام خمینیِ دادگاه مطبوعات، دادگاهی برگزار شد که اتهام متهمش هنوز برای خیلی‌ها قابل هضم نیست.



«احمدتوکلی؛ نماینده مردم تهران و مدیرمسئول سایت "الف " به اتهام فعالیت و تبلیغ علیه نظام محاکمه می‌شود». این متن اتهام بود و شاکیان هم دادستان تهران و آقایان، علی‌اکبر جوانفکر، اسفندیار رحیم‌مشائی، محمدرضا رحیمی، خرم‌آبادی رئیس کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور، حمید بقایی، سعید مرتضوی و صالحی‌امیری بودند که عنوان شد آقایان مشایی، بقایی و جوانفکر از شکایات خود صرفنظر کرده‌اند.

روزنامه خراسان در حاشیه نگاری خود افراد دیگر حاضر دراین جلسه را جعفرزاده ایمن آبادی، نادران، امیرآبادی، نجابت، مقیمی، سقایی، فولادگر، دهدشتی، محجوب و قاضی زاده و همچنین حسین فدایی از نمایندگان فعلی و سابق مجلس، برخی فعالان رسانه ای اصولگرا و شکوری عضو نابینای شورای شهر تهران برشمرده و تاجگردون و تابش به عنوان نمایندگان اصلاح طلب مجلس که با رفت و آمد میان صالحی امیری و توکلی سعی در ختم ماجرا و گرفتن رضایت از صالحی امیری داشتند.

جلسه دوم این دادگاه به دلیل عدم قرائت کامل دفاعیات احمدتوکلی به یکشنبه هفته بعد موکول شد، اما محاکمه احمدتوکلی به دلیل تبلیغ علیه نظام بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت.

توکلی: ازمحاکمه در دادگاهی مستقل خوشحالم
روزنامه کیهان خبر محاکمه توکلی در دادگاه را پوشش داده و نوشته است: احمد توکلی ۲۲ اردیبهشت ماه در نطق میان دستور خود درباره شکایات مطرح شده علیه خود گفته بود: در طول سال‌های ۸۹ تا ۹۲، تعداد ۵۴ شکایت علیه بنده در دادسرای تهران مطرح شده؛ این مسئله از جهاتی غیرشخصی و از جهتی شخصی است؛ از آنجا که عمده این پرونده‌ها به مسائل نمایندگی بنده مرتبط بوده و با مقوله آزادی مردم و نمایندگانشان ارتباط دارد و می‌تواند در سرنوشت آینده مجلس و رسانه‌های کشور بسیار مؤثر باشد، نسبت به اظهار آن‌ها اقدام می‌کنم.

کیهان همچنین از قول احمد توکلی نوشته است: «آنچه مورد افتخار است این که دادگاه مستقل کشور یک نماینده و سیاستگذار باسابقه را با شکایت چند شاکی محترم که از سمت‌های خود معزول و بعد محکوم شده‌اند و برخی نیز محبوس هستند، رسیدگی می‌کند؛ به قوه قضاییه از این حیث که در اجرای اصل ۳۴ دادخواهی هر کسی را محترم می‌شمرد تبریک می‌گویم و از دادگاه و هیئت منصفه سپاسگزارم.»

رفاقت‌ها و شکایت‌ها
روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان "از رفاقت تا شکایت" نوشت: «دادگاه‌های رسیدگی به هر پرونده مطبوعاتی تا به حال نه به این نحو شلوغ بوده و نه پر از نمایندگان مجلس و مقامات کشوری. پرونده‌های مطبوعاتی معمولاً در سکوت برگزار می‌شوند اما این بار نمایندگان دوستدار توکلی همان طور که وعده داده بودند آمدند تا احمد توکلی را همراهی کنند. یک نفر هم در میان جمع بود که جلب توجه می‌کرد؛ صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب.»


آرمان درادامه به حضور به نمایندگان اصولگرای مجلس در جلسه دادگاه اشاره کرده و نوشته است: «پیش از این نیز احمد توکلی در نطق میان‌دستور خود در مجلس به عناوین اتهام‌ها اشاره کرده و درباره جزئیات اتهاماتش گفته بود: «کامنت‌ها در انتقاد از برخی نهادها، رئیس‌ دولت وقت و نماینده مجلس بود. به‌همین‌خاطر به فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر مطالب خلاف واقع و اهانت به مقام‌ها متهم شده‌ام و این کار طبق مقررات قانونی انجام شده و همچنین در کیفرخواست شکایت آقایان خرم‌آبادی، صالحی‌امیری، مشایی، بقایی، مرتضوی، رحیمی و جوانفکر پذیرفته شده است. بعد از همین نطق میان دستور توکلی در مجلس بود که نمایندگان اصولگرا شاید برخلاف رویه گذشته‌شان وعده دادند که در دادگاه احمد توکلی حاضر شده و در کنار او باشند. وعده‌ای که در شبکه‌های مجازی نیز منتشر شد و طرفداران اصولگرایان نیز از همدیگر قول گرفتند که با توجه به علنی بودن دادگاه، در آن حضور پیدا کنند. نمایندگانی که توکلی را در این دادگاه همراهی می‌کردند عبارت بودند از: جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، نادران، تاجگردون، امیرآبادی، نجابت، مقیمی، تابش، سقایی، فولادگر، دهدشتی، محجوب و قاضی‌زاده. نمایندگانی که برخی از آن‌ها از طرفداران محمود احمدی‌نژاد در دور نخست ریاست‌جمهوری‌اش بودند که بعد از مشاهده برخی رفتارهای او و نزدیکانش، از رئیس دولت‌ دهم فاصله گرفته و به صف منتقدان پیوستند. توکلی نیز نخست به‌عنوان یکی از حامیان احمدی‌نژاد مطرح بود که بعدها به‌عنوان منتقد دولت دهم شناخته شد.»

بدون آزادی مطبوعات فسادها پنهان می‌مانند
روزنامه "خراسان" نیز درصفحه اول خود عکسی از دادگاه دیروز را درج کرده و نوشته است: «پس از پایان دادگاه احمد توکلی در جمع خبرنگاران گفت: اگر آزادی مطبوعات نباشد فسادها پنهان باقی خواهد ماند و مانند دمل‌های چرکین سر باز می‌کند. خدا را شکر می‌کنم که این دادگاه با حضور اعضای هیئت منصفه مطبوعات و هیئت قضایی برگزار شد و به نصف دفاعیات هم در این دادگاه توجه کردند، البته گفته‌های زیادی باقی مانده که در جلسه سوم خرداد آن‌ها را بازگو خواهم کرد.»

"خراسان" نوشته است که احمدتوکلی در پاسخ به سوالی که از او درباره اخذ رضایت از صالحی امیری پرسیده شد، گفت: «آقای صالحی امیری برداشتی اشتباه از بندی از نامه من داشتند که گفتم نیمی از مبلغ را مرکز تحقیقات گرفته است و ایشان تصور کردند که من می گویم نیمی از قرارداد را وی دریافت کرده است، در حالی که در نامه من جمله به صراحت بیان شده که مرکز برای تحقیق نیمی از مبلغ قراردادها را خود گرفته و نیمی دیگر را به محقق یا پژوهشگر می‌دهد»

روزنامه "اعتماد" نیز با نقل قولی از توکلی که «آزادی مطبوعات را تقویت کنیم» نوشته است: «پس از سه ساعت جلسه دادگاه و تاکید رییس جلسه بر اجرای کامل تبصره یک از ماده ١٨٨ قانون آیین دادرسی کیفری از سوی اصحاب رسانه حاضر در این جلسه مبتنی بر عدم انتشار خبرهایی از رسیدگی به اتهامات تا صدور رأی نهایی، حضور توکلی در جمع خبرنگاران فرصت مغتنمی برای شنیدن دفاعیات وی شد. مدیرمسوول سایت «الف» با بیان اینکه از اتهامات وارده تبرئه می‌شود، گفت: اگر بخواهیم کشور را اداره کنیم، آزادی مطبوعات را باید تقویت کنیم. احمد توکلی افزود: از همه اتهامات تبرئه می‌شوم، چون کاری نکرده‌ام. وی ادامه داد: به عنوان نماینده مجلس به اظهارنظرهای مردم احترام می‌گذارم و اگر بخواهیم کشور را اداره کنیم باید حتماً آزادی را قدر دانسته و آزادی مطبوعات را تقویت کنیم»

ازاتهامات تبرئه می‌شوم
روزنامه رسالت نیز در شماره ۲۸ اردیبهشت خود درباره دادگاه روز گذشته احمدتوکلی نوشته است: «توکلی درپاسخ به این سئوال که به چه دلیلی کامنت‌ها را منتشرکردید؟ گفت: اگرمی‌خواهیم آزادی مردم را تأمین کنیم باید اجازه دهیم که اظهارنظرکنند، البته اظهارنظرها همیشه درست نیست، اما اگرآزادی مطبوعات نباشد فسادها پنهان باقی می‌ماند وچون دمل‌های چرکین سر بازمی‌کند. توکلی گفت: ازتمامی اتهامات تبرئه خواهم شد زیرا کارخلافی انجام نداده‌ام.»


و دیگر رسانه‌ها...
بی بی سی فارسی نیز روز گذشته در خبری، از برگزاری دادگاه دکتر احمد توکلی گفت؛ تاکید بی بی سی بر محاکمه‌ی یک نماینده‌ی اصولگرای مجلس بود. در حالی که محاکمه‌ی احمد توکلی ارتباطی با نمایندگی او ندارد. بی بی سی همچنین در یک اشتباه، حسین فدایی از حاضران دادگاه دیروز را نماینده‌ی مجلس عنوان کرد.

سایت الف

آچار سؤزلر : هارای نیوز, دادگاه مطبوعات امام, مدیر مسئول سایت الف, نماینده تهران, احمد توکلی, بازتاب دادگاه,