هارای نیوز

خبری - تحلیلی

ششمین کنگره بین المللی گاز ترکمنستان آغاز به کار کرد

+0 به یه ن / بپسند

ششمین کنگره بین المللی گاز ترکمنستان آغاز به کار کرد

ششمین کنگره بین‌‏المللی گاز ترکمنستان ساعتی پیش در سالن کنفرانس هتل «مجلل» شهر بندری «ترکمنباشی»، آغاز به کار کرد.


 

ششمین کنگره بین‏‌المللی گاز ترکمنستان که ساعتی پیش در شهر ترکمنباشی ترکمنستان آغاز به کار کرد، بیش از 250 نماینده از 30 کشور دنیا از جمله ایران حضور دارند.

این همایش از مهمترین همایش بین‌المللی انرژی ترکمنستان محسوب می‏‌شود که قرار است در حاشیه آن نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز نیز برپا شود

کنگره بین‌‏المللی گاز ترکمنستان را شرکت انگلیسی «سامیت ترید ایونتس» (Summit Trade Events Ltd) که مجری اصلی همایش‌های بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان است، با قرائت پیام رئیس جمهور ترکمنستان افتتاح کرد.

«قربانقلی بردی‏‌محمداف» در این پیام تاکید کرد: ترکمنستان از نظر ذخایر نفت و گاز یکی از جایگاه پیشتاز جهانی را به خود اختصاصی داده‌ است و با توجه به این عشق‌آباد تصمیم گرفته است تا این کشور را به یکی از کشورهای توسعه یافته صنعتی تبدیل کند و سطح زندگی شهروندان این کشور را بیش از پیش ارتقا دهد.

وی تصریح کرد: تنوع بخشی به صدور حامل‌های انرژی به بازارهای جهانی از مهمترین اولویت‌های سیاست‌های انرژی دولت ترکمنستان تعیین شده‌‏است و عشق‌‏آباد در آینده نیز میزان صادرات نفت و گاز به کشورهای خارجی را افزایش خواهد داد.

رئیس جمهور ترکمنستان در بخش دیگر این پیام با تاکید بر اهمیت برگزاری کنگره بین‏‌المللی گاز این کشور جهت پیشبرد تعاملات بین‌المللی انرژی، اظهار اطمینان کرد: در جریان این همایش بین‏‌المللی پیرامون اجرای عملی طرح خط لوله گاز ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند موسوم به طرح «تاپی» رویکردهای خاص تدوین شده و پیشنهادات سازنده برای اجرای عملی این طرح مهم منطقه‌ای اتخاذ خواهد شد.

وی همچنین در این پیام بر طرح خط لوله گاز سراسری شرق به غرب ترکمنستان که که در دست اجرای نهایی است و  قادر است گاز این کشور را به هر نقطه مرز این کشور به خریداران تحویل دهد، نیز تاکید کرد.

توسعه صنایع نفت و گاز ترکمنستان، جذب سرمایه‌‏گذاران خارجی در این زمینه، مسأله توسعه و بهره‏‌برداری از منابع هیدروکربور، چگونگی توسعه میادین نفت و گاز بخش ترکمنی دریای خزر، تعیین موضع رسمی دولت ترکمنستان در امور توسعه صنعت نفت و گاز و ارائه گزارش‌های مقامات رسمی دولت این کشور، از اهداف برگزاری کنفرانس مذکور اعلام شده‏‏ است.

مسأله چگونگی عرضه و ترانزیت نفت و گاز، توسعه مناطق میدان‌های نفت و گاز حوزه دریای خزر و نحوه انعقاد قرارداد مشارکت در تولید، امور اکتشاف و استخراج نفت و گاز، فرصت‌ها و ظرفیت‌های همکاری در بازار انرژی ترکمنستان و چشم‌اندازهای تعامل بین‌المللی و ارائه توانمندی‌ها در رابطه با عرصه‌های فوق از دیگر محورهای همایش بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان اعلام شده‏ است.
برگزاری همایش بین‏‌المللی نفت و گاز ترکمنستان در حالی است که «بایمراد خواجه‌محمداف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در امور نفت و گاز این کشور پیشتر اعلام کرده بود که میزان ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان معادل 44/45 میلیارد تن سوخت تعیین شده بود که بنا به کشف میادین جدید نفت و گاز در ترکمنستان، این میزان به معادل 71 میلیارد تن سوخت برآورد و تثبیت شده‌است.

وی تصریح کرد: بیش از 53 میلیارد تن سوخت از ذخایر پیش‌بینی شده ترکمنستان در میادین خشک و بیش از 18 میلیارد تن سوخت نیز در بخش ترکمنی دریای خزر تمرکز یافته و موجود است.
این مقام عالی‌رتبه انرژی دولت ترکمنستان همچنین میزان ذخایر گاز قابل برداشت این کشور را نیز بالغ بر 25 تریلیون متر مکعب از جمله بیش از 6 تریلیون متر مکعب از آنها را در میادین گازی واقع در بخش ترکمنی دریای خزر اعلام کرد
وی همچنین اعلام کرد: ترکمنستان از ذخایر سرشار نفت و گاز برخوردار است و دولت این کشور قصد دارد همکاری‏‌های انرژی بین‏‌المللی و منطقه‏‌ای را بیش از پیش گسترش دهد و به این منظور دولت برنامه ملی بلند مدت توسعه صنعت نفت و گاز این کشور را تدوین و تصویب کرده‌‌است.
ترکمنستان همچنین قصد دارد تا سال 2030 میلادی میزان تولید سالانه گاز طبیعی را به 230 میلیارد متر مکعب برساند.

ترکمنستان هم اکنون گاز خود را به ایران، چین و روسیه صادر می‏‌کند و قصد دارد از طریق دریای خزر گاز خود را به کشورهای اروپا و از طریق خط لوله گاز«تاپی» نیز گاز خود را به افغانستان،پاکستان و هند صادر کند.

برگزاری همایش بین‏‌المللی گاز ترکمنستان در حالی است که با توجه به تحولات اخیر در ارتباط  با برنامه‌های صلح‌‏آمیز هسته‌‏ای ایران و روند رو به مثبت مذاکرات بین‏‌المللی، اتحادیه اروپا بتازگی زمزمه‌های مبنی بر انتقال گاز ترکمنستان از طریق خاک ایران به اروپا را مطرح کرده است.


http://hunmurunu2.arzublog.com/

آچار سؤزلر : شهر بندری ترکمنباشی, هتل «مجلل», بین المللی گاز, ترکمنستان, ششمین کنگره, هارای نیوز,