هارای نیوز

خبری - تحلیلی

به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای به نفع دوستداران صلح خواهد بود

+0 به یه ن / بپسند
نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و عراق؛

 به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای به نفع دوستداران صلح خواهد بود / داعش برای تمامی ملتهای منطقه دشمن محسوب می شود


رییس جمهوری عراق ضمن حمایت از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5گفت: ما معتقدیم هنگامی که مذاکرات به نتیجه برسد به نفع کشورهای منطقه و دوستداران صلح و امنیت در منطقه و جهان خواهد بود.



فواد معصوم امروز (چهارشنبه) در نشست خبری مشترک که با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، افزود: ما مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+ 5 را تائید می کنیم و اعتقاد داریم وقتی مذاکرات به نتیجه برسد به نفع کشورهای منطقه و دوستداران صلح و امنیت در منطقه و جهان خواهد بود و هیچ نیازی وجود ندارد کشوری از این توافق احساس ترس کند.

وی در ادامه این نشست خبری از کمک های ارزشمند ایران از جمله سلاح و کمک های امداد رسانی انسانی برای آوارگان و فراریان از جهنم جنگ داعش که از روز نخست مبارزه ارسال شد، تشکر کرد.



** داعش برعلیه تمامی طوایف عراقی اعلام جنگ کرد

رییس جمهوری عراق با تاکید بر این که داعش برعلیه تمامی طوایف عراقی اعلام جنگ کرد، گفت: داعش نه تنها برای ملت عراق بلکه برای تمامی ملت های منطقه، دشمن به شمار می آید.

فواد معصوم افزود: مبارزه و جنگ علیه داعش گسترش یافته و امروز نه تنها ارتش بلکه بسیج مردمی و داوطلبان و پیشمرگان هم با روحیه واحد علیه داعش می جنگند.

رییس جمهوری عراق باردیگر از حمایت های تمامی طرف ها که در جنگ علیه داعش از این کشور حمایت کردند، قدردانی کرد.

فواد معصوم همچنین از رییس جمهوری و دولت و ملت ایران که در همه شرایط در کنار دولت ملت عراق ایستاده است، قدردانی کرد.



** انتقال گاز، احداث بزرگراه، تسهیل تجارت و همکاری های اقتصادی از محورهای مذاکرات روسای جمهوری دو کشور

وی در ادامه به تجربیات جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت:جمهوری اسلامی ایران تجربیات گسترده ای در زمینه های مختلف از جمله کشاورزی،صنایع ، راهسازی و خدمات درمانی دارد و تلاش می کنیم از این تجربیات استفاده کنیم.

رییس جمهوری عراق درمورد موضوع بیابان زایی در منطقه اظهارداشت: بیابان زایی در جنوب عراق و همچنین در کشور عربستان سعودی لازم است.

فواد معصوم بر همکاری گسترده کشورهای منطقه برای جلوگیری از پیشروی بیابان ها تاکید کرد و یادآور شد: ما در این زمینه و جمع آوری پسماندهای موجود در اروند رود مایل به گفت و گو و همکاری با ایران هستیم.

وی، همکاری در زمینه نفت و گاز را از دیگر محورهای مذاکرات خود با رییس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در این مذاکرات همچنین درباره خطوط نفت و گاز از خاک ایران به عراق و راه آهن میان دو کشور، احداث بزرگراه برای تسهیل تجارت و همکاری های اقتصادی برای جابجایی روان تر افراد میان دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

رییس جمهوری عراق اظهار امیدواری کرد به زودی شاهد ارتباط راه آهن میان دو کشور باشیم.



**ایران و عراق در ضرورت حفظ منطقه در قبال دخالت های خارجی ها اتفاق نظر دارند

فواد معصوم، مسایل سیاسی را از دیگر محورهای گفت و گو با همتای ایرانی خود عنوان و تصریح کرد: در زمینه مسایل سیاسی طرفین در بسیاری از موارد اتفاق نظر دارند و در برخی موارد هم دیدگاه ها به هم نزدیک است و دو طرف در ضرورت حفظ منطقه در قبال دخالت های خارجی ها اتفاق نظر دارند.

وی با بیان این که ترویست ها نمی توانند سرانجام حاکمیت را در سوریه در اختیار داشته باشند، گفت: همانطور که در حال حاضر با تروریسم در عراق می جنگیم اولویت اول سوریه هم جنگ علیه تروریسم است.

رییس جمهوری عراق در مورد بحران یمن هم خاطر نشان کرد: نظر ما از همان روز اول این بوده که دخالت نظامی در یمن نباید صورت بگیرد بلکه باید بر گفت و گوهای سیاسی تمرکز داشته باشیم و جنگ در یمن به ایجاد شکاف میان اقشار مختلف منجر خواهد شد.

ایرنا


آچار سؤزلر : نشست خبری, رئیس جمهور ایران, رئیس جمهور عراق, مذاکرات هسته ای, 1 3, هارای نیوز,