هارای نیوز

خبری - تحلیلی

انفصال از خدمت دو نفر از پزشکان متخصص به دلیل دریافت زیرمیزی در مرند

+0 به یه ن / بپسند

شعار بهداشت جهانی « ایمنی غدا، از مزرعه تا سفره »/ انفصال از خدمت دو نفر از پزشکان متخصص به دلیل دریافت زیرمیزی در مرند

مقرر است که بیمارستانی دیگر در شهرستان مرند احداث گردد اما تاکنون مکان آن مشخص نشده است و احداث آن در کنار بیمارستان حجت نیز مورد بررسی بوده اما هنوز قطعی نیست.

رییس شبکه بهداشت مرند


به گزارش هارای نیوز به نقل از یاشیل وطن در این جلسه رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مرند گفت: شبکه یهداشت و درمان مرند نیز هماهنگ با استان و کشور با محوریت شعار امسال که عبارت است از : « ایمنی غدا، از مزرعه تا سفره»، برنامه هایی به مناسبت هفته سلامت اجرا میکند که برخی از این فعالیتها تا یک ماه نیز ادامه خواهد داشت که از جمله عبارتند از:

- دیدار با امام جمعه شهرستان  مرند

- سخنرانی یکی از کارشناسان شبکه بهداشت پیش از خطبه های نماز جمعه در خصوص شعار هفته سلامت

- انتشار بسته های آموزشی بین ۷۰ تا ۸۰ نفر از روحانیون جهت آمادگی برای سخنرانی در خصوص موضوعات سلامت

- به صدا درآمدن زنگ سلامت در روز اول اردیبهشت ماه در مدرسه زینب کبری (س) با حضور فرماندار و سایر مسئولین

- جشنواره غذاهای سالم

- جلساتی با برخی ادارات برگزار شده است تا با همکاری هم برخی آموزشها برای پرسنل و خانواده آنها ارائه گردد و بسته های آموزشی توزیع گردد

- برنامه های آموزشی در مدارس با حضور ۳۲ تیم سلامت

- کوهپیمایی همگانی با حضور مسئولین در تپه شهدا در روز جمعه آینده

- انعکاس موضوعات و اطلاعیه های هفته سلامت در رسانه های محلی

- عیادت فرماندار و سایر مسئولین از بیماران

- استقرار غرفه ها و ایستگاههای آموزشی در سطح شهر جهت توزیع بسته های آموزشی و برخی تست ها سرپایی از جمله فشار خون و …

- ارسال پیامک برای شهروندان با موضوع هفته سلامت

- تورهای گردشگری شبکه بهداشت برای پرسنل و خانواده اشان

- انتشار شعارها و جملات آموزشی در قبوض آب، برق، گاز و تلفن

- نصب بنر و تراکت در سطح شهر

- جمع آوری نمکدان و قنددان در راستای اطلاع رسانی در خصوص مضرات نمک و شیرینی زیاد

- مسابقات ورزشی

- افتتاح خانه بهداشت در روستاهای گلین قیه، باروج، هوجقان و تازه کند ( حداقل دو مورد در هفته سلامت و مابقی بزودی افتتاح خواهد شد).

- برگاری جلسات توجیهی برای صنف های مرتبط با مواد غذایی و توزیع بسته های آموزشی در کارخانجات و صنوف

- برگزاری جلسات آموزشی برای مددجویان کمیته امداد

- توزیع بسته های آموزشی برای مراجعین به اورژانس و بیمارستان

- جلسات آموزشی برای بانوان پرسنل اداره آموزش و پرورش در خصوص موضوعات سلامت بالاخص مضرات نمک

دکتر شیخ در ادامه با اشاره به مضرات نمک گفت: در حال حاضر میانگین مصرف نمک در کشور ما ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است و مصرف زیاد نمک منجر به پوکی استخوان، سرطان معده و افزایش بیماری های قلبی و عروقی با افزایش فشار خون  میگردد.

دکتر شیخ

وی اظهار کرد: میانگین عمر در جامعه ایران حدود ۷۱ سال است که با رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی غذا از جمله کاهش مصرف نمک، روغن جامد و شکر این عدد افزایش خواهد یافت اما متاسفانه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد افراد در حین غذا خوردن بدون بررسی نمک غذا اقدام به استفاده میکنند که امیدواریم میزان استفاده از نمک در شهرستان مرند کاهش دهیم.

رییس شبکه بهداشت و درمان مرند در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: هم اینک ۱۱ دستگاه آمبولانس در شهرستان مرند آماده ارائه خدمات هستند و تجهیزات « ام آر آی» نیز بزودی در مرند قابل دسترسی و استفاده خواهد بود که در این خصوص مبلغ ۵ میلیارد تومان اختصاص یافته است و در شهر مرند نیز ۳ داروخانه شبانه روزی خدمات ارائه میدهند.

وی در مورد بیمارستان جدید مرند گفت: مقرر است که بیمارستانی دیگر در شهرستان مرند احداث گردد اما تاکنون مکان آن مشخص نشده است و احداث آن در کنار بیمارستان حجت نیز مورد بررسی بوده اما هنوز قطعی نیست.

دکتر شیخ افزود: اینکه بیمارستان رازی مرند مجددا تعمیر و وارد چرخه خدمات شود به احتمال زیاد امکان ندارد چون نامه ای از وزارت دریافت کرده ایم که این بیمارستان مشکلات سازه ای دارد و در واقع کلنگی است اما امکان احداث کلینیک تخصصی در مکان آن مورد بحث است و قابل اجراست.

فعال نبودن خودپرداز و کارت خوان های بیمارستان جدید مرند سوال بعدی خبرنگاران بود که دکتر شیخ پاسخ داد: نه تنها بیمارستان آیت الله حجت بلکه کلاً آن منطقه از لحاظ زیرساختهای مخابراتی مشکل دارد و آنطور که ما شنیده ایم این مشکل باید از طریق استان حل شود و ما نیز پیگیر رفع این مشکل هستیم.

وی به رعایت دقیق دریافت تعرفه ها توسط پزشکان نیز تاکید کرد و افزود: سال گذشته دو نفر از پزشکان متخصص مرند بعلت عدم رعایت قوانین و دریافت زیرمیزی انفصال از خدمت خوردند.

SAM_4097

در ادامه این نشست خبری « ایوب بارانی» رییس مرکز بهداشت مرند به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی گفت: مرکز بهداشت شبانه روزی در شهر زنوز مرند علی رغم پیگیری های شورای شهر زنوز، قابل اجرا شدن نیست و علت آن شاخص های جمعیتی و نرسیدن جمعیت شهر و روستاهای پیرامون زنوز به حد نصاب است بطوریکه جمعیت کنونی زنوز و روستاهای حاشیه آن کلاً حدود ۵۷۰۰ نفر می باشد اما در طول هفته همه روزه در این مرکز بهداشتی پزشک مستقر می باشد.

بارانی اظهار کرد: جاده بناب مرند نیز  آمار تصادفات و تلفات انسانی آن در حدی نیست که بتوان پایگاه جاده ای ثابت احداث کرد.

وی در خصوص شعار هفته سلامت و اینکه بخشی از این شعار مربوط به مزرعه و کشاورزی می باشد گفت: قبلاً نیز با جهاد کشاورزی مرند جلساتی داشته ایم و مقرر است کارشناسانی که در روستاها نظارت میکنند از لحاظ اطلاع رسانی و نظارتهای موضوع سلامت و ایمنی مواد غذایی نیز توانمند شوند و برای مثال در مرغداری های گوشتی پیرامون وزن مناسب و استاندارد های موجود اطلاع رسانی شده و نظارت نیز میگردد بطوریکه وزن مرغ مابین یک و نیم تا یک و هشتصد گرم باید باشد.

رییس مرکز بهداشت مرند افزود: موضوع دفع صحیح زباله ها و فاضلابها در روستاها نیز اهمیت زیادی داشته و در این راستا شبکه بهداشت با همکاری شوراهای اسلامی و دهیاری ها اقدامات لازم را انجام میدهد بوطریکه اگر فردی مسائل بهداشتی را رعایت نکند با یک اخطار سه امضایی اقدام و در صورت عدم رفع مشکل این فرد از طریق شبکه بهداشت به مراجع قضایی معرفی می شود.


آچار سؤزلر : تا سفره, ایمنی غذا از مزرعه, مرند, رئیس شبکه بهداشت, نشست خبری, هارای نیوز, شعار بهداشت جهانی, دکتر شیخ,