هارای نیوز

خبری - تحلیلی

برگزاری برنامه گرامیداشت روز پاک توسط انجمن حیات سبز مرند

+0 به یه ن / بپسند
برگزاری برنامه گرامیداشت روز پاک توسط انجمن حیات سبز مرند


 

خداوند کسى است که زمین را براى شما جایگاه امن و آرامش قرار داد و آسمان را همچون سقفى؛ و شما را صورتگرى کرد، و صورتتان را نیکو آفرید؛ ...( سوره غافر، آیه 64)      

روز جهانی زمین پاک هر ساله در 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند.   

  تاریخچه این مناسبت به سال 1969 و زمانی باز می‌گردد که جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح، ایده برگزاری یک روز جهانی به نام روز زمین پاک را در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح و کرد.

به مناسبت گرامیداشت روز زمین پاک انجمن حیات سبز مرند برنامه فرهنگی، زیست محیطی و ورزشی در منطقه توریستی قراملک دولت آباد برگزار نمود.

در این مراسم بعد از تلاوت قرآن توسط برادر بزرگوار آقای مقامی ، مدیرعامل انجمن حیات سبز آقای حیدر زائرکعبه ضمن عرض خیر مقدم، از حضور  انجمن اسلامی معلمان ، انجمن خیریه بیت الزهراء ،  انجمن تئاتر دنیز ،انجمن نیکوکاران تازه کند، شرکت تکثیر پردازان آذربایجان ، نماینده معاونت سیاسی امنیتی فرمانداری مرند و نماینده اداره کل اوقاف و امورخیریه استان در این مراسم تشکر و قدردانی نمود.

همچنین آقای زائرکعبه خلاصه ای از عملکرد این انجمن را به حضار مجلس ارائه نمود و از مشارکت تمامی اقشار جامعه با انجمن حیات سبز در اجرای برنامه های فرهنگی زیست محیطی این  انجمن ابراز رضایت کرد.

سپس آقای ناصر منوچهری رئیس هیات مدیره انجمن با اشاره به سابقه روز زمین پاک درخصوص اهمیت حفاظت از محیط زیست و ایامی که با عنوان روزهای نمادین در در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شده اند مطالبی را بیان کرد و گفت : متاسفانه در جامعه ما فلسفه روزهای نمادین تغیر یافته و اهمیتشان کم رنگ شده است. برنامه ها و فعالیت هایی که در روزهای نمادین انجام می پذیرد، بایستی تاثیرشان تا یک سال در جامعه نمایان شود. به عنوان مثال در روز زمین پاک متولیان امر برنامه هایی را تدارک دیده و اجرا کنند که تا پایان سال همه روزه برای مردم روز زمین پاک باشد.

منوچهری گفت: از مسئولین ارشد شهرستان انتظار داریم تا با ترویج استفاده از روشهای مبارزه بیولوژیکی با آفات کشاورزی به جای استفاده از کودهای شیمیایی در مبحث حفاظت خاک قدمهای موثری بردارند. همچنین احداث کارخانه بازیافت کاغذ به دلیل مصرف بالای کاغذ در شهرستان علاوه بر اثرات اقتصادی_اجتماعی اقدامی موثر در ارتقای فرهنگ زیست محیطی و حفاظت از محیط زیست خواهد بود. چرا که هر میزان مصرف کاغذ کاهش یابد به ازای آن،  قطع درخت کم خواهد شد.

همچنین وی گفت : انجمن حیات سبز این آمادگی را دارد که در خصوص منطقه قراملک دولت-آباد به دلیل وجود پتانسیل های لازم برای احداث زیرساخت ها و تبدیل این منطقه به سایت گردشگری در شهرستان، پروپزال علمی_اجرایی به کارگروه گردشکری شهرستان ارائه نموده و انتظار داریم با حمایت مسئولین امر تحقق یابد .

در ادامه برنامه جناب آقای رستمی ، حاج عزیز رمضاندوست و موسی احمدی مرند از شاعران و هنرمندان  شهرستان نیز اشعار خود را در خصوص طبیعت  قرائت نمودند. شایان ذکر است در این مراسم از آقای حاج حبیب کریمی طاهر یکی فعالان باسابقه حفاظت از محیط زیست که خودجوش و بدون هیچگونه چشمداشتی در عمران و آبادی منطقه مخصوصا منطقه توریستی قراملک دولت آباد زحمات زیاد کشیده بود نیز تجلیل  و تشکر و قدردانی به عمل آمد. و درنهایتا  برنامه با اقامه نماز و صرف نهار خاتمه یافت.

 

منبع : وبلاگ انجمن حیات سبز مرند

آچار سؤزلر : هارای نیوز, انجمن حیات سبز, محیط زیست, 2 اردیبهشت, 22 آوریل, روز جهانی زمین پاک,