هارای نیوز

خبری - تحلیلی

غارت معادن و ثروت آذربایجان / ترانزیت مس سونگون و خاک چینی آذربایجان به مناطق دیگر

+0 به یه ن / بپسند
غارت معادن و ثروت آذربایجان / ترانزیت طلای آذربایجان ، مس سونگون و خاک چینی آذربایجان به مناطق دیگر / چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است


تا کی باید شاهد غارت اینهمه معادن و ثروت آذربایجان توسط دیگران باشیم و آنوقت بیکاری، فقر و فلاکت مردم آذربایجان را فرا بگیرد...؟!

هارای نیوز - سهند امیری :    شرکت مس سونگون بزرگترین نابود کننده طبیعت بکر و جنگلهای قره داغ است. چند سالی است که شرکت مس ایران طبیعت و جنگلهای قره داغ نابود را می کند تا مواد اولیه کارخانجات مس ایران را تامین نماید.



ترانزیت روزانه دهها تریلی و صدها تن از معادن مس سونگون ورزقان ، معدن طلای آذربایجان ( معدن طلای زره شوران تکاب ، بزرگترین معدن طلای خاورمیانه ) و خاک چینی آذربایجان در مرند به مناطق خارج از استان این پیام را به مردم می رساند که عده ای با نقض همه جانبه حقوق اقتصادی مردم آذربایجان  دست به غارت و چپاول معادن آذربایجان و نابودی اقتصاد آن زده اند! اینها بر زمین و خاک این وطن ما چه خیانتهای بزرگی که نکرده اند!

 این در حالی است که استخراج معادن مس سونگون نه تنها هیچ سودی به آذربایجان و قره داغ ندارد بلکه در پی نابودی محیط زیست ،
طبیعت و جنگلهای بکر و معادن آن است و به ضرر آذربایجان تمام می شود.

سیاست گذاران مرکز نشین این شرکت از مردم بومی منطقه صرفا برای کار کارگری استفاده می نمایند و در موارد اعتراض هم به نوعی سرکوبگرانه صدای مردم آذربایجان و قره داغ را خاموش می کنند.





علاوه بر آن بیش از 25 سال است که کائولن و مواد خاک چینی کارخانجات ایران از معدن کائولن و خاک چینی زنوز در شهرستان مرند ( زنوز و زنوزاق) تامین می شود. در حقیقت غارت معادن آذربایجان یکی دوتا نیست.

بجای این که کارخانجات خاک چینی و مس در آذربایجان احداث شود تا از یک طرف اشتغال زایی صورت پذیرد و از طرفی اقتصاد آذربایجان شکوفا شود سیاستی در آذربایجان حاکم شده است که فقط دست به چپاول و غارت می زند و جلو توسعه و پیشرفت اقتصادی آذربایجان را می گیرد. این امر سبب می گردد جوانان بیکار آذربایجانی جویای کار، خانه و کاشانه خود را ترک نموده و راهی پایتخت، شیراز ، اصفهان و ... شوند!

چرا باید جوان آذربایجانی برای پیدا کردن کار راهی مناطق دیگر شوند ؟ چرا باید معادن ما توسط دیگران غارت بشوند؟ چرا نباید کارخانجات تولید و فرآوری مواد مسی و چینی در خود منطقه مرند و ورزقان و کلیبر و اهر برای اشتغال زایی جوانان منطقه احداث نگردد؟! چرا باید پتانسیل ها و امکانات آذربایجان را برای دیگران حلال کنند و برای ما حرام! این چه سیاستی است که بر ما حاکم است؟! اما گویند :« چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!»

نا گفته نماند که طرح توسعه و احداث صنایع چینی و جانبی در شرکت خاک چینی مرند بیش از 10 سال است که مصوب شده اما اجرایی و عملیاتی نشده است. چرا؟ سوله بزرگ و صنعتی شرکت صنایع چینی آذربایجان در نزدیکی شهرک صنعتی مرند بیش از 20 سال است که به علت ندادن مواد اولیه توسط خاک چینی ایران رها شده و بلااستفاده مانده است. و چند سال پس از آن نام آن را به شرکت صنایع غذایی تغییر دادند و احتمالا صاحب آن در اعتراض به این سیاست بی عدالتی اقتصادی بلا استفاده رها ساخته است!  آیا این کار جفا به مردم منطقه و آذربایجان نیست؟!

همه ساله همه  شعار آذربایجان و یاشاسین آذربایجان حتی در تریبون های رسمی و صدا و سیما سر می دهند اما عملی در کار نیست. در حقیقت این یک نوع سیاست مالیدن شیره بر سر کچل ایران و آذربایجان است. سر ایران را از همه دارایی ها و پتانسیل هایش محروم می کنند تا مبادا این سر شکوفا پیدا کند و به پیشرفت و توسعه چشمگیری نایل آید! ایران با سری عقب مانده و مغز تضعیف شده به چه کار آید یا این که همانند زنبور بی عسل ماند! در حقیقت این زنبور عسل دار را از شهد و گل محروم می کنند تا با زنبور بی عسل چندان فرقی نداشته باشد!

چرا نماینده مرند سکوت اختیار کرده است؟ چرا نمایندگان آذربایجان سکوت اختنیار کرده اند؟ چرا اینها به مردم آذربایجان خیانت می کنند؟
آیا نمی توان گفت که سکوت اینها به معنی این است که اینها سهم و حق السکوت شان را از شرکت مس ایران و خاک چینی ایران گرفته اند؟! اما این کار زشت و خائنانه اینها به چه قیمتی تمام شده است؟ به قیمت از دست دادن معادن غنی ما و بیکاری جوانان و ... خیانت به آذربایجان و نسل حال و آیندگان و ...

اگر غیر از این است پس چرا با سکوت خودشان مهر تاییدی بر غارت معادن آذربایجان توسط  کرمانی ها ، مشهدی ها ، اصفهانی ها ، تهرانی ها ... می زنند!!؟

البته نباید از چنین نمایندگانی هم انتظار داشت. چرا که نمایندگانی که توسط پولهای احمدی نژاد و محمد رضا رحیمی به بهارستان راه پیدا کنند کاری غیر از این نمی کنند.

اینها نمایندگان واقعی مردم آذربایجان نیستند. به تک تک اینها غیر از یکی دوتن توصیه می شود دیگر کاندیدای مجلس نشوند چرا که بیش از این رسوا خواهند شد. کارنامه اینها خیلی لکه دار است. اینها در پیشگاه ملت ایران و آذربایجان هیچ جای و جایگاهی ندارند.

بهتر است مردم آذربایجان در انتخابات آتی مجلس به افرادی رای بدهند که واقعا نماینده واقعی مردم باشند ملت باید دنبال اعلمی ها باشند و افرادی همچون اعلمی لیاقت نمایندگی مردم آذربایجان را دارند نه افراد جیره خوار دیگر که با انواع حیله و عوام فریبی و حتی با خرید آرای مردم با پول به مجلس راه پیدا می کنند.

جنتی ها هم مواظب باشند که تیغ رد صلاحیت شان را تیز تر نکنند چرا که این بار با ملت طرفند. بگذارید انتخابات، آزاد باشد و ملت آزادانه در انتخابات شرکت کنند و کاندیدای خودشان را با رای مستقیم خود انتخاب نمایند نه این که اینها کاری کنند مثل همیشه که ملت را بین انتخاب بد و بدتر قرار دهند و مردم مجبور شوند بین گزینه بد و بدتر، بد را انتخاب کنند. این در حالی است که این رویه ناقض روند انتخابات آزاد و اصول دموکراسی است.

اگر در انتخابات آینده مجلس، راه برای ورود کاندیداهای مردمی و آذربایجانی باز نشود نباید انتظار حضور حداکثری مردم آذربایجان را در انتخابات شاهد باشیم. قرار نیست این بار مردم به گزینه بد رای بدهد. این امر غیر منطقی و غیرقانونی و متضاد با فرایند انتخابات آزاد است.

ما آذربایجانی ها تریبون نداریم، حزب نداریم، مطبوعات مستقل نداریم، نماینده واقعی نداریم. اما در صورت داشتن نمایندگان واقعی مردمی و جسور می توانیم به حقوق اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود دست پیدا کنیم در غیر این صورت همه چیز تخیلات و توهم پروری است. ما آذربایجانی ها بخاطر نداشتن نمایندگان واقعی خود مورد ستم و ظلم واقع شده ایم. اگر معادن ما را غارت می کنند و اگر دزدان حرفه ای را راهی آذربایجان کرده اند تا به غارت و تاراج همه چیز ما دست بزنند ؛ علت اصلی این است که ما ابزارهای دفاعی و قانونی از خود را نداریم. همه چیز ما را گرفته اند.

ای کاش این معادن دست نخورده باقی می ماند تا حداقل طبیعت و محیط زیست بکر منطقه حفظ می شد. با این کار هم محیط زیست ما را نابود کرده اند و هم مواد اولیه و معادن ما را غارت نموده اند.

در پایان باید این سوال را مطرح کرد که :
تا کی باید شاهد غارت اینهمه معادن و ثروت آذربایجان توسط دیگران باشیم و آنوقت بیکاری، فقر و فلاکت مردم آذربایجان را فرا بگیرد...؟!

آچار سؤزلر : بیکاری جوانان مرندی, هارای نیوز, غارت و چپاول معادن, خاک چینی مرند, مس سونگون, آذربایجان, نابودی معادن,