هارای نیوز

خبری - تحلیلی

معدن‌کاری بزرگ‌ترین تهدید برای جنگل های قره داغ

+0 به یه ن / بپسند

معدن‌کاری بزرگ‌ترین تهدید برای جنگل های قره داغ

هارای نیوز
: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه بیش از 320 گونه جانوری و یک هزار گونه گیاهی در جنگل‌های قره داغ ( ارسباران)  وجود دارد، گفت: معدن‌کاری بزرگ‌ترین تهدید برای اکوسیستم ارسباران است.



به گزارش هارای نیوز ، حمید قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه معدن‌کاری بدون توجه به ارزیابی‌های زیست محیطی یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها برای اکوسیستم
قره داغ ( ارسباران)  است، اظهار داشت: با توجه به واقع شدن استان آذربایجان‌شرقی در ناحیه خشک و نیمه خشک جنگل‌های ارسباران و یا به بیان دیگر اکوسیستم ارسبارانی موهبت ویژه الهی برای این استان است.

وی افزود: جنگل‌های
قره داغ ( ارسباران)  تنها 6.3 درصد از عرصه استان را در برگرفته و با بیش از 320 گونه جانوری شامل گونه‌های با اهمیت و منحصر به فرد مثل سیاه خروس قفقازی، قرقاول ارسباران، گوزن‌های مارال و شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای و بیش از یک هزار گونه گیاهی به عنوان فسیل زنده از نمونه جنگل‌های باستانی بوده و علاوه بر جایگاه ملی با عناوین منطقه حفاظت شده و پارک ملی، از جایگاه بین‌المللی ذخیره‌گاه زیست‌کره نیز برخوردار است.

قاسمی گفت: این زیست بوم با وجود وسعت اندک نقش بسیار بزرگی در توازن اکولوژیکی منطقه ایفا می‌نماید که با عنایت به اهمیت حوضه آبریز ارس در محیط انسانی و حیات اقتصادی و اجتماعی استان و وابستگی آن به پایداری اکوسیستم ارسبارانی، دارای اهمیتی قابل مقایسه با دریاچه ارومیه است.



مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: همانگونه که اهمیت دریاچه ارومیه و تبعات از دست دادن آن با وجود اخطارهای قبلی سازمان حفاظت محیط زیست، پس از خشک شدن مورد توجه قرار گرفت، هزینه احیای آن نیز که خیلی دشوار است بسیار بیشتر از درآمدهای توسعه اقتصاد کشاورزی است.

وی افزود: توسعه معدن‌کاری در زیست بوم
قره داغ ( ارسباران)  ضمن از دست دادن قابلیت‌های کم نظیر زیست محیطی حوضه آبریز ارس، جوامع انسانی و سلامت مردم ساکن در آن را با چالش جدی مواجه خواهد ساخت و مقایسه اهمیت زیست بوم ارسبارانی برای حیات منطقه با «یک خروس سیاه» عبارتی است که باید در موزه یادمان‌های توسعه ناپایدار گذشته جستجو کرد و در شرایط فعلی جهان و گسترش آگاهی‌های عمومی و نمایان شدن مشکلات زیست محیطی ناشی از کم توجهی‌های گذشته، نیازی به تحلیل و یا پاسخگویی ندارد.

گزارش تصویری از نابودی محیط زیست قره داغ آذربایجان و غارت معادن مس و طلا و ...

















آچار سؤزلر : نابودی جنگل قره داغ, مس سونگون, جنگلهای قره داغ, آذربایجان شرقی, معدن دشمن جنگل, مدیر کل محیط زیست, هارای نیوز,