هارای نیوز

خبری - تحلیلی

ممنوعیت تغییر کاربری باغات در محدوده شهرها

+0 به یه ن / بپسند
ممنوعیت تغییر کاربری باغات در محدوده شهرها

هارای نیوز : دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: طبق قانون باغات در محدوده شهرها نباید تغییر کاربری پیدا نکنند و طبق طرح تفصیلی شهر تهران همه مکلفند فضای سبز موجود در شهر تهران را حفظ کنند.



پیروز حناچی در جلسه روز دوشنبه شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: محیط زیست به همه انسان ها تعلق دارد و همه باید در حفظ آن احساس مسئولیت داشته باشند و به همین مناسبت باید باغات و فضای سبز مناطق موجود در غرب و شرق تهران با راهکارهای قانونی حفظ شود.

وی افزود: صیانت از محیط زیست و باغات و فضای سبز در محدوده شهرها اهمیت زیادی دارد و همه دستگاه های اجرایی مکلفند برای اجرای بیانات اخیر مقام معظم رهبری در حفظ منابع طبیعی اهتمام ویژه ای داشته باشند.

حناچی ادامه داد: تجربه نشان داده است در صورتی که حفظ باغ ها در محدوده شهرها تثبیت نشود این پهنه ها به سرعت تخریب می شوند به طوری که پس از مدتی از باغات و فضای سبز اثری باقی نمی ماند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تجربه نشان داده است تمام باغات در محدوده شهرها که دارای مالکیت خصوصی هستند همواره در خطر از بین رفتن هستند و برای جلوگیری از تخریب این فضاهای مستعد همه دستگاه های اجرایی به پشتوانه قوانین موجود باید از تخریب اراضی فضای سبز و باغات جلوگیری کنند.

رییس شورای شهر تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: برای خرید باغات و فضای سبز در محدوده شهر تهران به اعتبارات زیادی نیازمندیم تا بتوانیم فضای سبز موجود شهر تهران را حفظ کنیم.

مهدی چمران افزود: در سال گذشته شهرداری تهران موفق شد هفت باغ را خریداری کند تا آنها را به فضای سبز ، پارک و بوستان تبدیل کند.

وی تصریح کرد: در تمام باغات و فضای سبز در محدوده شهر تهران مقرر است در صورت ساخت و ساز 70 درصد آنها حفظ شود و تنها در 30 درصد این اراضی ساخت و ساز انجام شود.

وی با بیان این که پیرو بیانات اخیر مقام معظم رهبری تمام زمین های مورد نظر در شرق تهران در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است، اظهار داشت: تمامی این مناطق قرار است در 13 فروردین امسال توسط مردم مورد استفاده قرار گیرد و بیش از هزار هکتار فضای سبز در این منطقه به شهرداری تهران واگذار شده است.

وی بر نقش قوه قضائیه در حفظ باغات و جلوگیری از تخریب فضای سبز در محدوده شهر تهران تاکید کرد و گفت: برای جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز در مناطق مختلف شهر تهران قوه قضائیه باید اهتمام ویژه ای داشته باشد.

یادآور می شود؛ نمایندگان بیش از 30 دستگاه اجرایی به عنوان عضو شورای عالی شهرسازی و معماری در بیست ویکمین جلسه این شورا در سال جاری ، نقطه نظرات خود را در زمینه حفظ باغات و فضای سبز و اراضی مستعد در شهر تهران ارائه دادند تا در سند حفظ کاربری باغات در محدوده شهر تهران و محدوده شهرهای کشور مورد توجه قرار گیرد.

شورای عالی شهرسازی و معماری باتوجه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ محیط زیست ، باغات ، فضای سبز و اراضی کشاورزی در محدوده شهرها ، راهکارهای حفظ باغات و اراضی مستعد فضای سبز را در شرق و غرب شهر تهران مورد بررسی قرار داد.


آچار سؤزلر : ممنوعیت تغییر کاربری, باغات در حریم شهرها, هارای نیوز,