هارای نیوز

خبری - تحلیلی

ارتباط پول‌‌های‌کثیف با‌حمله به مطهری؟!

+0 به یه ن / بپسند
ارتباط پول‌‌های‌کثیف با‌حمله به مطهری؟!
 
مطهره شفیعی
 

هارای نیوز : دوشنبه هفته گذشته بود که برخی تندروها اتومبیل حامل علی مطهری را در شیراز هدف قرار داده و پس از واردکردن خسارات زیاد به اتومبیل، صدمه‌ای هم به این نماینده مردم تهران در مجلس وارد کردند. پس از این حرکت افراطی، برخی این حوادث در استان فارس را دارای سابقه دانستند چنانکه الهه کولایی و علی یونسی هم مجال حضور در این استان و سخنرانی را نیافتند اما یک گمانه دیگر هم مطرح شد و آن غبارآلودکردن فضا برای وزارت کشور است. به هر حال استاندار مامور تامین امنیت است و باید درنظر داشت اگر اتفاقی در استانی رخ دهد، نخستین مقامی که باید درباره چرایی آن اتفاق پاسخگو باشد، استاندار است. در ابعادی وسیع‌تر وزارت کشور باید پاسخگوی اتفاق باشد و رسیدگی به این پرونده مدتی وقت این وزارتخانه را به خود اختصاص خواهد داد.
 

اگر به زمان هجمه به علی مطهری در شیراز توجه شود می‌توان به این نتیجه رسید تندروها زمانی به فرزند شهید مطهری هجمه بردند که بحث پولهای کثیف در پایتخت داغ بود و وزیر کشور برای نخستین بار با صراحت درباره ورود این پولها به سیاست سخن گفته و اعلام آمادگی خود را برای تشریح جزییات در مجلس هم اعلام داشته بود. بنابراین درباره اتفاقات شیراز یک گمانه چنین است که برخی درصدد مشغول کردن وزارت کشور به موضوعی دیگر هستند تا بحث پولهای کثیف در جامعه کمرنگ شود. این گمانه را باید پس از تایید مقامات مربوطه تایید یا رد کرد اما پرواضح است که برخی دل خوشی از افشای ماهیت پولهای کثیف ندارند و آن را برخلاف منافع خود ارزیابی می‌کنند. به هر حال به این عده باید گفت وزارت کشور فارغ از این هیاهوها به انجام وظیفه خود مشغول است.

استاندار، مسئول پیگیری حادثه شیراز

روز چهارشنبه بود که دولت تدبیر و امید تحقق یک وعده دیگر خود را به نمایش گذاشت. هجمه تندروها به علی مطهری یا هر شخصیت دیگری موضوعی نبود که دولتی که با شعار مقابله با افراط و تندروی به روی کار آمده بود از کنار آن به سادگی عبور کند. ایسنا روز پنجشنبه نوشت: «در جلسه‌ای با حضور وزیر کشور مقرر شد هیأتی مرکب از معاون امنیتی انتظامی، رئیس دفتر جانشینی فرماندهی معظم کل قوا در ناجا و رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور ضمن رسیدگی دقیق به ابعاد حادثه شیراز و اقدام قاطع، نتیجه را به شورای امنیت کشور گزارش نماید. معاون امنیتی انتظامی و دبیر شورای امنیت کشور پس از این جلسه اعلام کرد: در پی وقوع حادثه روز دوشنبه شیراز، جلسه‌ای صبح پنجشنبه به ریاست وزیر کشور و ساعاتی پس از بازگشت وی از پنجاه و هشتمین اجلاس جهانی مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد به کشور، تشکیل و پس از استماع گزارش حادثه مقرر شد هیأتی مرکب از معاون امنیتی انتظامی، رئیس دفتر جانشینی فرماندهی معظم کل قوا در ناجا و رئیس مرکز مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی وزارت کشور ضمن رسیدگی دقیق به ابعاد این حادثه و اقدام قاطع، نتیجه را به شورای امنیت کشور گزارش نماید. در این جلسه استاندار فارس و دیگر اعضای شرکت کننده گزارش مبسوطی از حادثه ارائه کردند. بر اساس گزارش‌ها و بررسی‌های اولیه یکی از تشکل‌های دانشجویی با مجوز هیأت نظارت دانشگاه شیراز، از جناب آقای دکتر مطهری برای سخنرانی در تاریخ 18/12/ 93 دعوت به عمل می‌آورد، در پی این دعوت شورای تأمین شهرستان شیراز ضمن اعلام احتمال ایجاد تنش و درگیری در مراسم فوق با برگزاری مراسم و سخنرانی جناب آقای مطهری مخالفت می‌نماید. علیرغم اقدامات پیشگیرانه به عمل آمده، جناب آقای مطهری برای ایراد سخنرانی به شیراز عزیمت نموده و در مسیر فرودگاه به محل برگزاری مراسم توسط افرادی مورد تعرض قرار می‌گیرد. وزارت کشور ضمن ابراز تأسف عمیق از اینگونه حوادث، اجرای قانون و برخورد با تمامی کسانی که بر خلاف قوانین و مقررات جاری کشور عمل نموده اند را قاطعانه پیگیری نموده و به هیچ وجه اجازه اخلال در نظم و امنیت کشور را نخواهد داد.ضمناً در این جلسه استاندار فارس به عنوان مسئول پیگیری حادثه تا حصول نتیجه و معرفی عاملین آن به مراجع قضائی تعیین شد.»

یا برخورد قانونی یا استعفا

محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم دیروز با اشاره به اتفاقات اخیر شیراز و حمله به علی مطهری با بیان اینکه استاندار فارس به عنوان رئیس شورای تامین استان با تدبیر عمل نکرده است، اظهار کرد: اگر استاندار فارس نتواند به زودی بر اساس اختیارات قانونی خود با خاطیان این مسئله برخورد قانونی کند از باب مسئولیت پذیری باید استعفا دهد.

دیدار استاندار فارس با علی مطهری

دیروز استاندار فارس در دیدار با علی مطهری، با ابراز تاسف از وقایع شیراز و هتاکی و هجمه گروهی فاقد اخلاق و هنجارشکن به وی، از این نماینده مجلس دلجویی کرد. سید محمد احمدی در دیدار با علی مطهری، شهید مطهری را معلم اخلاق و بصیرت نامید وآنچه که برای فرزند معلم اخلاق انقلاب در سفر به شیراز رخ داد را مایه تاسف همه دانست. وی با اشاره به دستور صریح وزیر کشور مبنی بر شناسایی و برخورد قانونی با هتاکان، عزم وزارت کشور برای بررسی ابعاد این واقعه تلخ را جزم خواند و به مطهری قول داد که شخصا مسئولیت هیات بررسی ابعاد حادثه را عهده‌دار باشد. احمدی تصریح کرد: با هتاکان فاقد اخلاق و هنجارشکنان که به نماینده منتخب ملت اهانت و بی احترامی روا داشتند برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

دیدار وزیر بهداشت با مطهری

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح دیروز همراه با سیدهادی ایازی، قائم مقام خود در امور مشارکتهای اجتماعی در منزل علی مطهری با وی دیدار و از او دلجویی کرد. در این دیدار قاضی‌زاده هاشمی حادثه حمله به علی مطهری در شیراز را یک اتفاق تلخ برای کشور و انقلاب نامید و پیگیری این حادثه را تا رسیدن به نتیجه، ضروری دانست. وزیر بهداشت بر معرفی و مجازات طراحان و مجریان این حادثه بدون هرگونه ملاحظه‌ای تاکید کرد و افزود: اگر یک بار به طور جدی و واقعی با این مجرمان برخورد شود پرونده این گونه حوادث برای همیشه بسته می‌شود.

شکایت علی مطهری از عاملان حادثه

وکیل مدافع علی مطهری هم گفت: برای پیگیری قضایی عاملان حمله به علی مطهری در شیراز در حال تنظیم شکایت در دستگاه‌های قضایی محل وقوع جرم هستیم. مصطفی ترک‌همدانی اظهار داشت: هر چند در حمله افراد ناشناس آسیب‌هایی به علی مطهری و همراهان وی وارد شده ولی خوشبختانه این آسیب‌ها جدی نیست. وی افزود: خسارت خودروی تاکسی حامل مطهری نیز که مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته بود با پیگیری مطهری از سوی استانداری استان فارس تامین و خودرو تعمیر شد. وی ادامه داد: دیگر خسارت‌های راننده تاکسی نیز توسط حامیان مطهری در جنوب کشور پرداخت و رضایت کامل این راننده شیرازی جلب شد.

وفای به عهد رئیس‌جمهور

آنچه در جلسه روز پنجشنبه مقرر شد نشانی از وفای به عهد رئیس جمهور و دولت یازدهم است. دکتر حسن روحانی بارها تاکید کرده بر عهد خود با ملت پایبند است. رئیس جمهور در کنار این وعده‌ها به تندروها هم گوشزد کرده است که دیگر مجالی برای تندروی نخواهند داشت چنانکه در 6 اسفند ماه با اشاره به اینکه دولت به تمامی وعده‌های خود در ۲۴ خرداد وفادار می‌ماند، گفت: شعار دولت؛ نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان بوده است و ما به راهمان ادامه می‌دهیم و به منتقدان می‌گوییم که از حمایت دولت برخوردار بوده و خواهند بود اما تخریب در این کشور جایی ندارد و تخریبگران خانه کهنه خود را ویرانه می‌کنند. پیش از آن یعنی در شهریور ماه هم حجت‌الاسلام حسن روحانی با تندروها و تخریبگران اتمام حجت کرد وگفت: «من در طول این یک سال بسیار باحوصله بودم نسبت به منتقدین اما نشان دادم نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود. چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن و این قابل قبول نیست. اقلیت حق نقد دارد و حق سخن گفتن دارد اما حق تخریب ندارد. اگر خواست تخریب کند در برابرش دولت و اکثریت می‌ایستند.»  اظهارات او در 11 آذرماه در استان گلستان هم اثبات این ادعاست چنانکه بسیار محکم تاکید کرد: «دوران افراط و تفریط به سر آمده است» و در ادامه گفته بود که «من به نسل جوان عزیز کشورم ومخصوصا به جوانان دانشجوی عزیز وعده می‌دهم پای قول‌های خودم خواهم ایستاد.» یا در مورد دیگری که کمی عقب‌تر بود یعنی اردیبهشت سال جاری در ایلام گفته بود: «اگر در جامعه افراط نباشد از همه مشکلات عبور خواهیم کرد. ما به حول قوه الهی در برابر افراط و افراطیون پیروز خواهیم بود.»

واکنش‌های ائمه جمعه فارس و سیاسیون

ائمه جمعه برخی از شهرهای استان فارس، از جمله امام جمعه شیراز و امام جمعه کازرون، در خطبه‌های نمازجمعه این هفته، واکنش‌های متفاوتی نسبت به حادثه شیراز و حمله برخی افراد به علی مطهری، نشان دادند. امام‌جمعه شیراز اظهار کرد: از مدت‌ها قبل بارها تذکر دادم که در زمینه بازگشایی پنجره فتنه در استان نشانه‌هایی دیده می‌شود و این خطری است برای استان و متذکر شدم که آرامش و سلامت استان را هدف قرار داده‌اند. آیت‌ا... اسدا... ایمانی افزود: اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست، باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ وی در ادامه خاطرنشان کرد: گویا مقدماتی طراحی شده تا به اینجا برسد و عده‌ای عقده‌گشایی کنند و مسائل سیاسی خود را تعقیب کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که اینچنین نیست که قضاوت امروز بدون پاسخ و سخن ما بدون سرانجام باشد. روزی در برابر قضاوت‌هایی که بر اساس برداشت‌های جناحی انجام می‌گیرد، باید پاسخگو بود. همچنین امام جمعه کازرون در خطبه‌‌های نمازجمعه امروز این شهر، حمله به خودرو یکی از نمایندگان مجلس را در حوالی فرودگاه شیراز محکوم کرد. حجت‌الاسلام محمد خرسند گفت: برخی فارس را آزمایشگاه ناهنجاری‌های سیاسی کرده‌اند و می‌خواهند با تشنج در این استان خوراک مطبوعات و رسانه‌های معاند و ضدانقلاب را تهیه کنند.


منبع :  آرمان


آچار سؤزلر : پولهای کثیف, ارتباط با حمله, به علی مطهری, آرمان, هارای نیوز,