هارای نیوز

خبری - تحلیلی

مهد کودک ها و مجری سیاست نابودی زبان مادری در آذربایجان

+0 به یه ن / بپسند
مهد های کودک و مجری سیاست نابودی زبان مادری در آذربایجان

ما « آذربایجانی » اصیل و در یک کلام « ترک » هستیم و زبان رسمی ما « ترکی آذربایجانی » است که در کشور ایران زندگی می کنیم.

هارای نیوز : ما آذربایجانی اصیل و در یک کلام ترک هستیم و زبان رسمی ما ترکی آذربایجانی است که در کشور ایران زندگی می کنیم. آیا شکی دارید زبان مادری « کودکان ترک زبان » که در جای جای این مرز و بوم وارد مهد کودک ها می شوند؛ « ترکی آذربایجانی »  است...؟! از شما فرهنگ ستیزان و ترک ستیزان بعید هم نیست که گاهی به زبان ما ترکان هم شک می کنید و به زبان ترکی آذربایجانی ما می گویید : زبان آذری! زبان بیگانه!

  چرا که من خودم در چند سال اخیر با گوش های خودم بارها این کلمه را شنیده ام ، کسی که در خود این آذربایجان کامل و به زبان اصیل ترکی حرف می زد بهش می گفتند « بیگانه یا پانتورکیست » ...!

وقتی که با این استراتژی و سیاست غلط و مرسوم، جلو اشاعه و توسعه زبان ما گرفته می شود، وقتی که در    « مدارس » و « مهد کودک » های ما به جز زبان فارسی ، انگلیسی و عربی به دیگر زبانهای غالب از جمله زبان ترکی اهمیتی قایل نیستند، نباید انتظاری دیگر از این گروه ضد فرهنگ ترکان داشت که با فرهنگ ما اینگونه برخورد نکنند!

 جای تاسف دارد  همین که کودکان ما وارد محیط آموزشی ! و تربیتی ! مهد کودک ها می شوند نه تنها با زبان بیگانه( زبانی نا آشنا و زبان غیر مادری ) با آنان برخورد نموده و مورد آموزش قرار می گیرند بلکه به زبان مادری شان نیز تجاوز و تعدی می کنند. بنابراین می توان چنین تحلیل کرد که مهد کودک ها ، مجری سیاست شوم نابودی زبان مادری در آذربایجان به شمار می روند که ناجوانمردان از  دوران بچگی و حساس تشکیل شخصیت وی با زبان مادریشان بازی می کنند.


برای اثبات سخنم، هم اکنون در یکی از مهد کودک های مرند شاهد اجرای برنامه چهارشنبه سوری قبل از تاریخ حقیقیش هستیم. آنچه که تعجب همگان را در این مهد برانگیخته است زبان اجرای برنامه هاست.  در این مراسم زبان اجرای برنامه ها، فارسی، عربی و کردی است. به طوری که از ریشه تیسه بر فرهنگ و زبان ترکی ما زده اند. در این برنامه، آداب و رسوم فرهنگ ترکان کنار گذاشته می شود و فرهنگ های ساختگی و فرهنگ هایی که با فرهنگ ما ترکان و کودکان ما سازگار نبوده و بیگانه است به اجرا گذاشته می شود.

 در حقیقت این برنامه برای بیننده و شنونده ای ترک همچون ما به نوعی آلودگی صوتی ایجاد می کند و از نظر فرهنگی و اجتماعی ، هیچ فایده ای نه به کودکان حاضر در جشن چهارشنبه سوری! و نه به ما شنونده و بیننده و نه به فرهنگ این مردم نداشته و ندارد و به نوعی آفت فرهنگی محسوب می شود که باید اصلاح شود و تجدید نظر اساسی صورت پذیرد. زبان برنامه ای که غیر از زبان شنوندگان و تماشا کنندگان باشد همچون ایجاد مزاحمت و آلودگی صوتی است.

جالب است هنرمندی! که در اَنجا مجری و آواز خوان برنامه های ویژه چهارشنبه سوری زودهنگام است فقط زبان هنریش فارسی، عربی و کردی است...! اما زبان مادری این هنرمند و خودش یک ترک مرندی است. هنرمند مربوطه هر چه در توان دارد به خاطر دریافت چند صد هزار تومان پول مراسم با فرهنگ میلیون ها ترک بازی می کند.

هستند این گونه افرادی که برای این کارها و کارهای مشابه اجیر شده اند! ما به اینها « اوباش فرهنگی » می گوییم نه هنرمند ! یا به عبارتی دیگر اینها بیچارگانی هستند که برای دریافت چند ریال ، لوح تقدیر و کادویی! فرهنگ ملتش را به حراج گذاشته اند! شما مردم قضاوت کنید براستی آیا گدایی بهتر از این کارها نیست...!؟ آدم باید خودش اصالت داشته باشد و خودش غیرت و تعصب درست فرهنگی و گرنه فرق یک انسان با حیوان چیست..؟!

 نزدیک یک ساعت است که برنامه شروع شده اما من شنونده هنوز یک شعر و موسیقی ترکی و برنامه ترکی از زبان این هنرمند ترک ترک ستیز ! نشنیده ام.

براستی چرا خانواده ها ، سالیانه که بین 500 الی 1 میلیون تومان شهریه به این مهد کودک ها پرداخت می نمایند اعتراض نمی کنند که چرا با فرهنگ خود و بچه های شان این گونه ظالمانه رفتار می شود!

براستی چرا برخی از مسئولان ما تا این حد تبدیل به ضد فرهنگ ما ترکان شده اند! ایبن در حالی است که اینها خودشان هم ترک هستند!؟ این مدیران نیز به نوعی اجیر شده اند که فرهنگ و برنامه دیکته شده از بالا و مرکز نشینان را به اجرا بگذارند. در حالی که اینجا آذربایجان است و جانم به قربانش و همه در یک کلام ترک هستند و دارای فرهنگ ، آداب و رسوم و زبان ترکی.  بنابراین در جای جای این خطه آذربایجان باید و باید زبان غالب برنامه ها ترکی آذربایجانی باشد نه فارسی ، عربی،  کردی و ... در عین حال که به همه زبانهایی که خدا به انسان داده است احترام قائل هستیم اما بیش از هر زبانی به زبان خود عشق می ورزیم و می خواهیم آن را پاس داریم.
ما دوست داریم بیش از 10 تا زبان بین المللی و فارسی را خوب یاد بگیریم اما این دلیل نیست که زبان و فرهننگ خود را کنار بگذاریم و یا بر ضد آن عمل نمایم. در تمام کشورها و ملل جهان، زبان مادری از اهمیت خاص و ویژه ای برخوردار بوده و هست جز ایران ما... حال چرا ...!

 آیا حقوق این مدیران از جیب ما نیست!؟ اینها از بودجه ای که متعلق به تک تک ماست، حقوق می گیرند و بر علیه ما برنامه ضد فرهنگی تهیه و اجرا می کنند.

تحلیل نگارنده این سطور این است که این مدیران و مجریان دنباله رو سیاست شوم یکسان سازی فرهنگی که از رژیم پهلوی به ارث رسیده است ، هستند . به نوعی هم می خواهند با این سیاست، فرهنگ ترکان آذربایجانی و ایرانی را نابود کنند! همه باید به هوش باشند و  تامل و تعمق بخرج دهند. نباید میدان مدیریت و عمل را در اختیار این گروه پست فطرت و ناقض حقوق فرهنگی ملت ایران و آذربایجان قرار دهیم.

در پایان باید گفت که چاره سازی و اقدام موثر و قابل اجرا در این خصوص توسط دولت تدبیر و امید روحانی بیش از پیش مشاهده می شود. این امر با عملی سازی شعار تشکیل فرهنگستان زبان ترکی و اجرای اصل 15 قانون اساسی محقق می شود.

امید است دولت در اجرای آن بیش از این فرصت سوزی نکند. وقت آن رسیده است که دولت استارت آن را بزند چرا که با تحقق و عملیاتی شدن فرهنگستان ترکی و اصل 15 قانون اساسی بسیاری از تهدیدات به فرصتهای ویژه ای تبدیل خواهد شد. نهایت امر این که منجر به تشکیل و تقویت اتحاد ملی می گردد.




آچار سؤزلر : یکسان سازی فرهنگی, و کردی در آذربایجان, با زبان فارسی و عربی, جشن چهارسنبه سوری, در پی نابودی زبان, مهدهای کودک, ایرانی و آذربایجانی, ملت ترک, زبان ترکی آذربایجانی, زبان مادری کودکان,