هارای نیوز

خبری - تحلیلی

فعالیت گسل تبریز باعث نابودی دریاچه ارومیه

+0 به یه ن / بپسند
فعالیت گسل تبریز باعث نابودی دریاچه ارومیه

هارای نیوز :  پدر زمین شناسی ایران با تاکید بر اینکه فعالیت گسل تبریز باعث نابودی دریاچه ارومیه شده است، گفت: برای احیای مجدد دریاچه ارومیه بهتر است در آن هیچگونه دخالتی نداشته و آن را به حال خود رها کنیم.

Image result for ‫دریاچه ارومیه‬‎

به گزارش هارای ینزو ، جمشید افتخارنژاد اظهار داشت: برگزاری همایش ملی پژوهش های کاربردی در زمین شناسی اقتصادی و مهندسی در شهرستان های کوچکی همانند اهر با کمبود امکانات و شرایط اقلیمی کاری بسیار دشوار است.

پدر زمین شناسی ایران همچنین به معادن سرشار آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: استان آذربایجان شرقی بخصوص منطقه ارسباران بر روی کمربند ذخایر مس جهان قرار گرفته و یک درصد معادن خدادادی مس در این استان واقع شده که این معادن مس از معادن چندین کشور بیشتر است.

وی تصریح کرد: معادن آذربایجان شرقی مانند معدن مس سونگون را می توان با معادن بزرگ جهان مقایسه کرد که با حدود 780 میلیون تن ذخیره قطعی و 400 میلیون تن ذخیره احتمالی با عیار مس 62 دهم درصد که درحال استخراج قرار دارد که نسبت به سایر معادن بزرگترین معدن کشور است.

 افتخارنژاد با بیان اینکه مس از خاصیت های مختلف و خوبی برخوردار است، گفت: نزدیک به 80 درصد مس های جهان در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد .

 پدر زمین شناسی ایران با انتقاد از اینکه هیچ توجهی به دریاچه ارومیه نمی شود، تصریح کرد: تحقیقات زمین شناسی انجام شده نشان می دهد که دریاچه ارومیه، دریاچه جوانی است و مطالعاتی که در این زمینه انجام شده زمان تشکیل آن را زیر 22 هزار سال نشان می دهد.

 وی ادامه داد: فعالیت گسل تبریز باعث خشک شدن رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه شده، صحبت از ویرانی های گسل است که در این میان دریاچه ارومیه قربانی و تحت تاثیر شرایط اقلیمی زمین قرار گرفته است.

 افتخارنژاد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد اینکه برای احیای دریاچه ارومیه راهکار مشخصی وجود دارد، گفت: اگر دخالت هایی که در این مورد نشود و دریاچه را به حال خود رها کنیم و هیچگونه دخالتی نداشته باشیم احتمال احیای مجدد این دریاچه وجود دارد.

منبع خبر : مهر

آچار سؤزلر : دریاچه ارومیه, گسل تبریز, نابودی دریاچه, پدر شناسی ایران, احیای دریاچه, جمشید افتخارنژاد, معدن مس سونگو,