هارای نیوز

خبری - تحلیلی

یک فعال اصلاح طلب: اصلاح طلبی نیاز به اصلاحات دارد

+0 به یه ن / بپسند
یک فعال اصلاح طلب:
 اصلاح طلبی نیاز به اصلاحات دارد

هارای نیوز :  یک فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه جریان اصلاحات که خود را اصلاح‌طلب می‌داند و مدعی است که می‌خواهد نظام سیاسی و ساختارها را اصلاح کند، نیاز به بازاندیشی، بازخوانی و اصلاح درون دارد، گفت: اصلاح‌طلبی نیاز به اصلاحات دارد.

‫فعال اصلاح طلب: اصلاح طلبی نیاز به اصلاحات دارد
به گزارش  هارای نیوز ، جواد اطاعت مؤسس خانه احزاب ایران در سال ۱۳۷۹ و عضو شورای عالی پژوهش‌های علمی ریاست جمهوری طی سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۰ از چهره‌های مطرح در جریان اصلاحات محسوب می‌شود که معتقد است جریان اصلاحات در حوزه‌های اجتماعی و رقابت درون جریانی از انسجام بالایی برخوردار است و مشکلی بر سر راه جریان اصلاح طلب وجود ندارد.

اطاعت که دکترای علوم سیاسی خود را از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران اخذ کرده است، در پرسش و پاسخ با تسنیم، درباره احتمال سرلیستی محمدرضا عارف،‌ حضور ناطق نوری به‌عنوان رهبر جریان اصولگرا، مذاکرات هسته‌ای، عملکرد دولت یازدهم و حضور تشکل‌های جدید در جریان اصلاحات به بیان نظرات خود در این زمینه پرداخته است.

* از وضعیت اصلاح طلبان بفرمایید.

اطاعت: اصلاح طلبان فعال هستند.

* برای بحث انتخابات چند گروه متفاوت کار می‌کنند؟

اطاعت: اصلاح طلبان همه منسجم هستند؛ جریان اصلاحات از انسجام فکری و سیاسی بالایی برخوردار است؛ یعنی تکثر در عین وحدت. جریان اصلاحات در حوزه اجتماعی پایگاه اجتماعی بالایی دارد و در عرصه رقابت درون جریانی نیز مشکلی ندارد و از انسجام بالایی برخوردار است، منتها جریان اصلاحات در حوزه سیاسی با مشکلاتی مواجه است که ان‌شاءالله مرتفع می‌شود.

* آیا اصلاح طلبان قصد دارند با جریان دولت در انتخابات کاملاً هماهنگ باشند؟

اطاعت: باید جریان دولت را از انتخابات منفک کرده اجازه دهیم انتخابات در عرصه سیاسی و اجتماعی خارج از دولت شکل بگیرد. بهترین رقابت، رقابتی است که میان دو جریان اصلی کشور باشد، یعنی یک جریان به‌رهبری آقایان ناطق نوری، لاریجانی و باهنر و جریان دیگر به‌رهبری آقای خاتمی.

* یعنی آقای ناطق نوری به‌عنوان رهبر جریان اصولگرا حضور پیدا کند؟

اطاعت: در کل من اعتقاد دارم که اگر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا با یکدیگر رقابت کنند، سازنده خواهد بود.

* آیا در مورد سرلیستی آقای عارف برای اصلاح طلبان توافقی صورت گرفته است؟

اطاعت: قطعاً اگر آقای عارف بیاید، یکی از چهره‌های مطرح جریان اصلاحات خواهد بود، منتها هنوز بحثی در مورد سرلیست نشده است.

* بعضی دوستان آقای عارف گفته‌اند که اگر او سرلیست اصلاح طلبان نباشد، خودش جدا لیست می‌دهد؛ آیا چنین بحثی صحت دارد؟

اطاعت: نه، چنین بحثی وجود ندارد.

* مذاکرات هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اطاعت: با توجه به پیچیدگی‌های کار، مذاکرات موفق است و فرآیند طی‌شده خوب است؛ لذا همه جریان‌های سیاسی باید از این نوع روند حمایت کنند تا به نتایج مطلوب برسیم.

* آیا به مذاکرات هسته‌ای خوشبین هستید؟

اطاعت: ما به مذاکرات هسته‌ای امیدواریم؛ ولی ممکن است در عرصه سیاسی توقعات صددرصدی ما برآورده نشود اما نسبت به آنچه بوده است، حتماً ما گام‌های رو به جلو برخواهیم داشت و موفقیت‌هایی نصیبمان خواهد شد.

* عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا دولت در وعده‌های خود موفق بوده است؟

اطاعت: البته دولت در بخش‌های مختلف کار کرده است و در حوزه‌هایی موفق‌تر بوده است و در برخی حوزه‌ها هنوز به کار بیشتر نیاز دارد، اما در مجموع معدل کاری دولت، معدل خوبی بوده است.

* با وجود انتقادات اصلاح طلبان مانند آقای پورنجاتی مبنی بر اینکه در صورت عمل نکردن دولت به وعده‌های خود ممکن است دولت حمایت اصلاح طلبان را از دست بدهد، آیا با این‌گونه نظرها موافقید؟

اطاعت: طبیعتاً در جریان اصلاحات ممکن است نسبت به دولت‌ نظرگاه‌های متفاوتی وجود داشته باشد؛ اما در کل اگر دوستان انتقاد می‌کنند، همه برای بهبود عملکرد دولت و موفقیت دولت است. هدف مچ‌گیری و تخریب دولت نیست بلکه انتقاد سازنده می‌تواند به دولت کمک کند تا در امور خود موفق‌تر باشد.

* تشکل‌‌های جدید در جریان اصلاح طلب مانند ندا در حال شکل‌گیری است و برخی معتقدند این تشکل‌ها موجب انشقاق می‌شود، نظرتان چیست؟

اطاعت: من اعتقاد دارم اگر در کشور جریان اصولگرا همه طیف‌ها و دیدگاه‌های مختلف را یک‌جا جمع کند و به‌عنوان یک حزب فعال شود و جریان اصلاح‌طلب نیز به‌عنوان یک حزب فعال باشد نه به‌عنوان یک جبهه، به‌نفع کشور است و موجب نظام دوحزبی و ثبات نظام سیاسی می‌شود، همان‌گونه که نظام انتخاباتی ما نظام اکثریتی است که موجد نظام دوحزبی است.

جریان‌های اصلاح طلب از اینکه جریان‌های جدیدی پا به عرصه بگذارند، به‌دلیل هماهنگی و همگرایی میان خودشان، نگرانی ندارند. در مورد تشکل ندا نیز قبل از اینکه فردی عضو حزب ندا باشد، عضوی از جبهه اصلاحات است؛ لذا مشکلی نیست و ما باید از احزابی مانند ندا استقبال کنیم و می‌کنیم.

* با توجه به مطرح شدن تز حزب فراگیر در جریان اصولگرایان، آیا تشکیل چنین موضوعی در جریان اصلاحات مطرح است؟

اطاعت: اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، خوب است.

* در جلسات شما در مورد تشکیل حزب فراگیر در جریان اصلاحات بحثی مطرح شده است؟

اطاعت: خیر؛ بحثی نشده است و اگر بحث شده محدود بوده است؛ منتها اگر چنین اتفاقی بیفتد چه در میان اصلاح طلب‌ها و چه اصولگرایان، اتفاق میمونی است.

* آقای تاجیک در مورد بحث نواصلاح‌طلبی و لزوم آن مباحثی را مطرح کرده است، نظر شما چیست؟

اطاعت: این موضوعات مباحث فکری و نظری است و عملی نیست؛ جریان اصلاحات که خود را اصلاح طلب می‌داند و مدعی است که می‌خواهد نظام سیاسی و ساختارها را اصلاح کند، طبیعتاً (آن جریان) نیاز به بازاندیشی، بازخوانی و اصلاح درون دارد و من فکر می‌کنم آقای تاجیک منظورش این بوده است نه به‌عنوان یک جریان فکری؛ یعنی در امتداد وضعیت موجود صحبت می‌شود نه در تقابل و تعارض.

* مانند بحثی که آقای حجاریان گفت اصلاح اصلاح‌طلبی؟

اطاعت: معتقدم اصلاح طلبی نیاز به اصلاحات دارد.

آچار سؤزلر : جواد اطاعت اصلاحات,