هارای نیوز

خبری - تحلیلی

درگذشت جانگداز رحیم قاسمی؛ بنیانگذار جوانان خیر و حامی تیم تراختور آذربایجان

+0 به یه ن / بپسند

گزارش اختصاصی و تکان دهنده هارای نیوز؛

درگذشت جانگداز رحیم قاسمی؛ بنیانگذار جوانان خیر و حامی تیم تراختور آذربایجان

رحیم قاسمی ؛ مدیر عامل جوانان خیر و مالک و حامی سابق باشگاه تیم تراختور آذربایجان دار فانی را وداع گفت.  او از نظر مدیریت و علم اقتصادی، نخبه اقتصادی در آذربایجان بشمار می رفت.

هارای نیوز : امروز آذربایجان شاهد پرپر شدن یکی دیگر از دلسوزان و نخبگانش گردید. رحیم قاسمی ؛ مدیر عامل جوانان خیر و مالک و حامی سابق باشگاه تراختور تبریز دار فانی را وداع گفت. او از نظر مدیریت و علم اقتصادی مغز متفکر و فرد نخبه در آذربایجان بود اما نه تنها حمایتی از وی نشد بلکه بدخواهان در دولت سابق همه فرصتها و امکانات را با ایجاد یک فضای سنگین امنیتی و اختناق و رعب و وحشت ! و بایکوت خبری کامل از دستش خارج کردند.

به گزارش هارای نیوز، امروز رحیم قاسمی مدیر عامل موسسه مالی و قرض الحسنه جوانان خیر سابق پس از تحمل مدتها درد و رنج بیماری ناعلاج ( سرطان و تومور مغزی ) در بیمارستان آراد تهران دار فانی را وداع گفت.


Image result for ‫آرم جوانان خیر مرند‬‎رحیم قاسمی جوانان خیر

براساس این گزارش وی از چندین روز قبل در بخش سی سی یو این بیمارستان بستری شده بود و به علت سکته مغزی بر اثر تومور مغزی در حالت کما بسر می برد.

موسسه قرض‌الحسنه جوانان خیّر با مدیر عاملی و بنیانگذاری مهندس رحیم قاسمی، به صورت موسسه‌یی غیرانتفاعی به شماره ثبت 17 اداره ثبت شرکت‌های مرند، در چهارم تیرماه 1381 فعالیت رسمی و پویای خود را آغاز نمود . طولی نکشید که با مدیریت وی این موسسه که مرکزیت آن در مرند بوده به رشد و توسعه چشمگیری دست یابد و دفاتر و شعبات خود را در شمالغرب کشور و از جمله استانهای آذربایجان شرقی ، غربی ، اردبیل ، زنجان، کردستان و ... افزایش و توسعه دهد.

اما در سال 1391 که با میلیاردها سپرده و سرمایه های مردمی و قابل قبولی که داشت و تمام شرایط تبدیل به بانک شدن را دارا بود و بعد از ارائه درخواست تبدیل به بانک جوانان خیر کلیه سرمایه هایش بلوکه و توقیف شد و نهایتا به موسسه مالی و اعتباری کوثر ! بدون رضایت وی و با زور واگذار گردید! به گفته شاهدان عینی ماجرا طوری بوده که عده ای فرصت طلب، شبانه به صورت چریکی همه شعبات و صندوقها را ظالمانه تصرف کردند! در این واگذاری سوال برانگیز و کاملا مبهم ، مردم هرگز نفهمیدند که علت واگذاری یا تصرف ناجوانمردانه و توقیف سرمایه ها و اموال و انحلال این موسسه قرض الحسنه جوانان خیر چه بوده است.

طبق اخبار موثق در دولت سابق برخی مدیران فاسد از رحیم قاسمی و موسسه جوانان خیر 40 میلیارد تومان رشوه می خواستند تا بانک جوانان خیر را تایید کنند. اما هرگز وی نه تنها در برابر این افراد بله نگفت و تسلیم نشد بلکه مقاومت کرد و او راهی رفت که انسانهای بزرگی رفته اند.

در حین وقوع این جریان ضد امنیتی و ضد اقتصادی که ناقض همه جانبه حقوق ملت و این موسسه بوده است، وی به همراه تنی چند از هیئت مدیره موسسه بازداشت و روانه ناکجا آباد شد! و در مدت حدود یکسال بازداشت خود دوران سخت درمان سرطان و تومور مغزیش را در زندان سپری می کرد! بعد از مدت کوتاهی حکم تبرئه اش نیز صادر شد! علیرغم این که در یکی دو سال اخیر بیماریش شدت یافته و تحت درمان بود.

گفتنی است آزادی رحیم قاسمی از سلول انفرادی و  زندان بعد از پایان عمر دولت دیکتاتوری احمدی نژاد و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید روحانی و شکستن فضای سنگین امنتیی در کشور و آذربایجان همزمان بوده است.

در آن زمان و در دولت سابق از یک طرف فضا کاملا امنیتی و سیاسی شده بود و از طرفی دیگر میدان و فضا برای رانت خواران، ویژه خواران و زیاده طلبان و طرفداران اقتصاد بانکی انحصاری و دولتی کاملا باز شده بود و بر خلاف قانون و خارج از ضوابط و مقررات بانکی این موسسه را به تصرف خودر درآوردند! که سرانجامی خوش مشاهده و پیش بینی نمی شود! 

در آن زمان ناقضان حقوق ملت، بر خلاف قانون مطبوعات و اصل 24 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تمام مطبوعات و روزنامه های مستقل و خبرگزاری های داخلی را از انعکاس خبر و مصاحبه در حوزه این موسسه منع  کرده و تا جایی که هیچ روزنامه و نشریه و خبرگزاریی هم به کار حرفه ای خبری خود پایبند نبوده است! یعنی در انتشار خبر جوانان خیر همه  رسانه ها را تحت فشار قرار داده بودند و شفاها تهدید کرده بودند که هر خبرنگار ، نشریه و خبرگزاری و سایتی که اقدام به انتشار خبر جوانان خیر بنماید توقیف و با خبرنگاران و مدیرانش برخورد جدی خواهد شد!

( روحانی؛ رئیس جمهور دولت اصلاحات، بخاطر همین گفته بود که من ممنوع القلم ها را به سریع القلم تبدیل کرده ام. چون که در دوران احمدی نژاد همه رسانه  ها و خبرنگاران در برخی مواقع خاص از جمله در پروسه پرونده برخورد با موسسه قرض الحسنه جوانان خیر این جوری ممنوع القلم می شدند!)

رحیم قاسمی ؛ از نظر مدیریت و علم اقتصادی مغز متفکر و فرد نخبه آذربایجان بشمار می رفت. اما نه تنها حمایتی از وی نشد بلکه همه فرصتها و امکانات بانکی اش را از دستش خارج کردند. برخورد ناعادلانه با رحیم قاسمی برخورد با فرهنگ ، ورزش و اقتصاد آذربایجان و ایران بود و به دنبال آن فرار سرمایه ها از آذربایجان به اوج خود رسید. اعمال تبعیض و نابرابری در آذربایجان در پرونده رحیم قاسمی مشهود بوده و در افکار عمومی و تاریخ خواهد ماند و چهره دو رویان را رسوا خواهد کرد.

مردم آذربایجان و بخصوص مرند و تبریز یاد و خاطره این عزیز از دست رفته را گرامی می دارند. طی سالیان اخیر تا سال 1392 اقتصاد آذربایجان و شهرستانهای مرند و جلفا در سایه استعداد و مدیریت عالی و اعطای تسهیلات ویژه و وام با درصد خیلی پایین ( صفر تا 4 درصد ) این فعال اقتصادی و بانکی در رونق بوده است. اما متاسفانه در آخرین سال کاری دولت احمدی نژاد افرادی فرصت طلب و انحصارطلب و مافیای بانکی در تبریز و تهران این موسسه بانکی مستقل را از دست وی خارج کرده و به موسسه کوثر واگذار نمودند.

شایان ذکر است بسیاری از مجتمع های مسکونی و انبوه سازان در آذربایجان و کردستان از طریق وام های جوانان خیر ساخته شده است.  هستند کسان زیادی که از طریق وام این موسسه صاحب چندین تریلی و کارگاه تولیدی و مسکن شده اند.

در کلیه شعبات موسسه در آذربایجان و اردببل و کردستان بیش از 1000 نفر نیروی کار و کارمند داشت و حقوق بالایی به هر یک از آنها پرداخت می کرد و علاوه بر آن حین استخدام به هر کارمندش وام  مسکن بدون بهره 40 - 50 میلیونی اعطا می کرد. اما بعد از واگذاری بسیاری از کارمندانش اخراج شد و هم اکنون حقوق خیلی پایینی به کارمندانش در مقایسه با جوانان خیر قبلی پرداخت می شود.

این موسسه در زمان حیات و فعالیتش با مدیریت قاسمی به هزاران نفر دختر تازه عروسی کرده جهیزیه ویژه اهدا می کرد. در آزادی زندانیان بی بضاعت و کارهای خیر فعالانه و مشتاقانه و دلسوزانه قدم برمی داشت. هر ساله کاروانی از جهیزیه ها راهی خانواده ها و جوانان بی بضاعت می شد اما حالا از زمان در اختیار گرفتن جوانان خیر توسط کوثر هیچ خبری از این کارهای خیر و انسان دوستانه نبوده و نیست!

خیلی گفته و شنیده شده است که بیماران بی بضاعت سرطانی ،  کلیوی ،  قلبی و ... در رحیم قاسمی و جوانان خیر را می زدند و او خالصانه و بدون سپرده کمک و وامهای بلاعوض دهها میلیونی را به چنین بیمارانی و بابت عمل جراحی و دارو و درمان آنها اهدا می کرد. چرا که خود از یک خانواده بسیار فقیر و بی بضاعت بدنیا آمده بود و مزه تلخ فقیری و بی چیزی را کشیده بود بخاطر همین درد فقیران را احساس و درک می کرد و به دادشان می رسید. تاسف بار تر از این که آخر خود نیز به بیماری ناعلاج سرطانی از نوع بدخیمش دچار شد و پس از سالها دسته و پنجه نرم کردن با این بیماری، دنیای فانی چنین انسان وارسته و ارزشمند را از ما گرفت. اما اینبار کسی که خود به داد بیماران ناعلاج می رسید هیچکس به دادش نرسید!

در یک کلام  قاسمی مدیری مردم دوست و یک وطن پرست  و آذربایجانی اصیل بود که به مردم و وطن و کشورش عشق می ورزید اما بدخواهان از روی حسادت و رقابت ناسالم عرصه را از هر طرف بر او تنگتر کردند! و همه چیز را از او گرفتند و بر هیچ حق و حقوق شهروندی ، اقتصادی ، اجتماعی و فردیش هیچ ارزش و بهایی قائل نشدند بلکه لگدمالش کردند و بر حقوق او و آذربایجانیان جفاهایی کردند که کتابهایی باید در این خصوص نوشت و این سطور گزارش ناچیز پاسخگوی آن همه خدمات ارزنده وی و اینهمه ظلم و ستمی که بر حقش روا داشتند، نخواهد بود.

درمانگاه تخصصی مستقر در شعبه مرکزی مرند رایگان برای اقشار طبقه پایین خدمات درمانی ارائه می کرد . دهها کار عام المنفعه دیگر از جمله اقدامات و عملکرد مدیریت عالی و توانمند این فرد آذربایجانی بوده است.

 مظلومیت چنین انسان ارزشمند هرگز از دید خبرنگاران مستقل و حامی انسانهای تحت ظلم و ستم مخفی نخواهد ماند و در تاریخ ثبت و ضبط و به آیندگان انتقال داده خواهد شد.

موسسه جوانان خیر و قاسمی از  زمان برخورد تا مرگش در بایکوت کامل خبری بسر می برد و هیچ خبرنگار و مدیری جویای حال وی نبود. چرا!؟ او در این مدت با بیماریش دست و پنجه نرم می کرد و همه او را تنها گذاشتند. با وجود انجام آنهمه خدمات ارزنده و کارهای بزرگ و نیک و عام المنفعه. آخر دنیای فانی بر او هیچ رحمی هم نکرد و نفس هایش را قطع کرد.

واقعا شهریار شیرین سخن چقدر حقیقت دنیا را با اشعار ترکیش به شیوایی بیان کرد و گفت:

    حیدربابا ، دونیا یالان دونیادی
     سلیماننان ، نوحدان قالان دونیادی

    اوغول دوغوب ، درده سالان دونیادی
   هر کیمسیه هر نه وئریب ، آلیبدی
    افلاطوننان بیر قوری آد قالیبدی


هنوز هیچ مدیر و مسوولی نتوانسته است به سوالات زیادی که در طول یکی دو سال اخیر در حوزه  این موسسه وجود داشته است پاسخ قانونی و قانع کننده ای ارائه دهد و این امر موجب بروز بسیاری از شایعات در کل کشور و بخصوص در مناطق شمالغرب کشور شده است. هنوز مردم و افکار عمومی هیچ اطلاعی در این خصوص ندارند در حالی که طبق اصل 24 قانون اساسی و قانون مطبوعات مردم حق دانستن دارند اما این حق دانستن مردم بایکوت شده است. حال چرا و به چه علت ما هم نمی دانیم...!

ناگفته نماند
رحیم قاسمی در سال ۱۳۵۷ در روستای تازه کند مرند به دنیا آمد و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت اجرایی بود. وی صاحب دو فرزند پسر به نامهای شهاب الدین و امیر محمد است. پدر وی حاج بهرام قاسمی است. رحیم قاسمی مرحوم مغفور  6 برادر به نامهای موسی ، عیسی ، مصطفی و رحمان قاسمی و سجاد و جواد قلی زاده دارد.

وی
بنیانگذار و مدیرعامل جوانان خیر، مالک و حامی درجه یک تیم تراختور آذربایجان بشمار می رفت. وی با مدیریت خوب و حمایتهای ویژه و میلیاردی خود این تیم را تا مرحله قهرمانی و نایب قهرمانی سوق داد و همه اعضای تیم و هیئت مدیره باشگاه تراکتورسازی تبریز از موسسه جوانان خیر و قاسمی راضی بودند.
علاوه بر فعالیت های اقتصادیش، فعالیتهای اجتماعی و کارهای نیک و پسندیده چشمگیری را از خود به یادگار گذاشته است.  قاسمی در میان مردم مرند و آذربایجان از محبوبیت زیادی برخوردار بوده و هست بطوری که دیگران از روی حسادت تحمل مردمی بودن و  محبوبیت او را تحمل نمی کردند! او کسی  بود که کارهای بزرگی را در قید حیاتش به سرانجام رسانده بود.

پایگاه خبری هارای نیوز این ضایعه ناگوار را به مردم مرند و آذربایجان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می نماید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

اصلاحیه هارای نیوز :
 
در کلیه شعبات موسسه در آذربایجان و اردببل و کردستان بیش از 1000 نفر نیروی کار و کارمند داشت که به اشتباه بیش از 100 نفر نوشته شده بود. این در حالی است که موسسه جوانان خیر شاید فقط در شعبات مرند و جلفا این تعداد نیرو داشت.

آچار سؤزلر : مرندتبریزارومیهاردبل, نخبه آذربایجان, سرطان و تومور مغزی, بازداشت و تبرئه, هارای نیوز, رحیم قاسمی, ایران و آذربایجان, تراختور آذربایجان, حامی و مالک باشگاه, فوت مدیرجوانان خیر,