هارای نیوز

خبری - تحلیلی

در سال 92 مصوب شد که آسانسور تمام اماکن دولتی استانداردسازی شود

+0 به یه ن / بپسند
 مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی خبر داد:
در سال 92 مصوب شد که  آسانسور تمام اماکن دولتی استانداردسازی شود/ تشکیل  نخستین جلسه کار گروه ساماندهی نصابان آسانسور در 25 بهمن / وظیفه اصلی ساتزمان نظام مهندسی ؛ کنترل مصالح ساختمانی

هارای نیوز -  مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی گفت: سازمان نظام مهندسی استان وظیفه اصلی خود را در زمینه کنترل مصالح ساختمانی انجام نداده است.

به گزارش هارای نیوز ساسان فرشی‌حق رو در گفت‌وگو با خبرنگاران با گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی گفت: امیدواریم دهه فجر انقلاب اسلامی زمینه ای برای همگرایی بیشتر برای موفقیت در مراحل مختلف نظام باشد.

وی با یادآوری اینکه قانون استانداردهای لازم برای آسانسور از سال 82 اجباری شده ولی از سال 88 به معنی واقعی مورد توجه قرار گرفته، افزود:  یکی از ملاک‌های اعطای پروانه از سوی شهرداری دریافت گواهی استاندارد برای سیستم آسانسور از سازمان استاندارد است و سازمان استاندارد نیز این امر را منوط کرده به عقد قرارداد با شرکت‌هایی که وظیفه حفظ و نگهداری آسانسورهای را دارند.

فرشی‌حق رو از آمادگی کامل شرکت‌های بازرسی استاندارد آسانسور برای خدمات دهی در این عرصه خبر داد و اظهار امیدواری کرد، با افزایش همکاری مردم و مسوولان، تبریز به عنوان نخستین شهر ایران در زمینه استاندارد آسانسور ارزیابی و شناخته شود.
مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر  9 شرکت فعال در زمینه آسانسور به عنوان بازرس سازمان استاندارد مجوز گرفته‌اند و در حال ارزیابی آسانسورهای سطح شهر تبریز در تمام مناطق دولتی، بیمارستان، تجاری، مسکونی برای افزایش ایمنی آسانسورها هستند.

وی با اشاره به اینکه این طرح به ابتکار دادستانی تبریز برای نخستین بار در کشور در تبریز اجرا می‌شود، تصریح کرد: با اتمام اجرای طرح بازرسی آسانسورهای تبریز تلاش می‌شود این طرح به سطح استان و شهرستان‌ها تسریع یابد.

فرشی‌حق رو در حوزه استاندارد در عین حال اشاره داشت: این گواهی یک ساله بوده و هموطنان و ساکنان ساختمان‌ها به منظور حفظ ایمنی شخصی خود اصل بازرسی مدام آسانسورهای مورد استفاده را در برنامه خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر سخت گیری ها برای استانداردسازی آسانسورها در ساختمان های تازه تاسیس استان افزایش یافته است، گفت: باید آسانسورهای نصب شده در هر مکانی توسط شرکت های بازرسی استاندارد تایید و در مرحله بعد به صورت دوره‌ای توسط تعمیرکاران مجرب بازدید و سرویس و سپس تاییدیه‌های استاندارد جدید سالانه برای آن کسب شود .

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این اداره کل در زمینه استاندارد دستگاه‌ها بر اساس درخواست شهرداری برای یک سال استاندارد دستگاه تایید مى‌کند، اظهار کرد: در سال 92 مصوب شد که  آسانسور تمام اماکن دولتی استانداردسازی شود.

وی ادامه داد: ایمنی سازی آسانسور در ابتدای امر نیازمند فرهنگ سازی است و باید خود  افراد بر ایمنی سازی آسانسورها حساس باشند.

فرشی حق‌رو یادآور شد: سازمان نظام مهندسی استان وظیفه اصلی خود را در زمینه کنترل مصالح ساختمانی انجام نداده است.

مدیر کل استاندارد آذربایجان شرقی بیان کرد: این سازمان  بنا بر آئین نامه، وظیفه نظارت بر مصالح ساختمانی را دارد.

وی گفت: تمام تجهیزات مشمول استاندارد اجباری در بدو ورود از مبادی قانونی کشور باید بررسی شود و البته تمام تجهیزات آسانسورها مشمول استاندارد اجباری نیست.

فرشی حق‌رو بیان کرد: نظام مهندسی استان در انجام وظایف خود فرا فکنی می‌کند و این در حالی است که نامه‌نگاری‌های متعدد در این زمینه صورت داده‌ایم.

وی با تاکید بر بررسی آسانسورهای تمام ساختمان‌ها در تبریز و آذربایجان شرقی گفت: آسانسورهای ادارات دولتی در مراحل اول از نظر استاندارد بررسی می‌شود و در مراحل بعدی که از اسفند ماه آغاز می شود. استاندارد آسانسورهای منازل مسکونی بررسی خواهد شد.

وی گفت: نخستین جلسه کارگروه ساماندهی نصابان آسانسور 25 بهمن ماه تشکیل می‌شود و در جلسات قبلی نیز مقرر شده تا آموزش‌های لازم برای نصابان آسانسور ارائه شود.

فرشی حقی‌رو یادآور شد: تا آخر امسال بررسی آسانسورهای ادارات تمام شده و این ادارات نیز تا پایان سال متعهد به استاندارد سازی آسانسورهای خود هستند.

این گزارش حاکی است، سه حادثه آسانسور در یک ماه گذشته در تبریز که در آن دو نفر از همشهریان تبریزی جان خود را از دست داده و یک نفر مصدوم شد موجب شد بیشتر وقت این جلسه مطبوعاتی به این امر اختصاص دهد.

آچار سؤزلر : استاندارسازی آسانسور,