هارای نیوز

خبری - تحلیلی

بنیاد ادب و فرهنگ آذربایجان در حال اجرایی شدن است

+0 به یه ن / بپسند
در نشست خبری معاون سیاسی و امنیتی استاندار مطرح شد؛
بنیاد ادب و فرهنگ آذربایجان در حال اجرایی شدن است / به فردی که آذربایجان را آزربایجان و یا ترک را تورک می نویسد نباید لفظ قوم گرا بودن اطلاق کرد



به فردی که آذربایجان را آزربایجان و یا ترک را تورک می نویسد نباید لفظ قوم گرا بودن اطلاق کرد چرا که حق طبیعی شهروندان است و علاقه به زبان مادری هم حق است و ما نباید به برخی ها با توهمات خودمان، بهانه بدهیم.

هارای نیوز : شبستری خیابانی در خصوص فعایت های انتخاباتی زودرس برخی از کاندیداها برای مجلس آینده نیز گفت: هدف ما برگزاری انتخابات سالم و بدون شبهه است و در این خصوص تمامی افرادی که در مجامع عمومی خود را به عنوان کاندیدا معرفی می نمایند باید بدانند که ما با این تخلفات برخورد خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار هارای نیوز ، سعید شبستری خیابانی عصر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص ساماندهی تشکل های سیاسی استان گفت: هم اکنون 14 تشکل سیاسی مجوزدار و 14 تشکل دانشجویی در استان فعالیت می کنند و این در حالیست که 69 حزب سیاسی بدون مجوز درحد کانون و انجمن های سیاسی در استان وجود دارد و ما به دنبال ساماندهی آن ها هستیم.

وی گفت: دولت تدبیر و امید نگاه جناحی ندارد و به دنبال ایجاد تعامل با همه جریان هاست و در این خصوص هدف ما نیز ایجاد وحدت و همگرایی در سطح جامعه می باشد.

شبستری اظهار داشت: خوشبختانه با این نگاه تعامل محور، چرخ توسعه در استان با همکاری همه مدیران به حرکت در آمده است و به پیش می رود.

 

دولت قبلی به دلیل عدم اهلیت مشکلاتی را به وجود آورد

معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به اعتراضات کارگران در سال های گذشته، گفت: متاسفانه دولت قبلی به دلیل عدم اهلیت و همچنین عدم نظارت کافی مشکلاتی را به وجود آورده بود که خوشبختانه با تعاملاتی که در کمیسیون کارگری استان با واحدهای تولیدی صورت گرفته اقدامات لازم برای احصا مشکلات صورت و شاهد کاهش اعتراض ها در سطح استان هستیم.

شبستری همچنین با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی در جامعه فراگیر است، اظهار داشت: در این خصوص کنترل و نظارت ها در دانشگاه ها و آموزش و پرورش افزایش یافته است.

شبستری گفت: با تلاش مسئولین مربوطه طی یکسال گذشته اکثریت خوابگاه ها رصد و کنترل شده اند و سه خوابگاه پلمپ شده و هم اکنون 60 خوابگاه غیردولتی ساماندهی شده در استان وجود دارند.

وی همچنین در رابطه با کرسی های آزاد اندیشی گفت: تلاس کردیم تا در سخنرانی ها و کرسی های آزاداندیشی بین مسئولین و سخنرانان تفاهم ایجاد شود تا برخی از سخنرانان با سخنان جنجالی خود فضای دانشگاه را به التهاب نکشانند.

معاون سیاسی استانداری در خصوص نشریات دانشجویی نیز گفت: نباید به برخی از نشریات که از طرف عوامل خارج از دانشگاه محتواهای خود را دریافت می کنند اجازه فعالیت داد و در این خصوص ما توانستیم با تفاهمات صورت گرفته با مسئولین دانشگاهی، آموزش های لازم را به اعضای هیئت تحریریه ارائه کنیم و باید دقت کرد که ملاک قانون است نه برخورد های سلیقه ای.

وی در خصوص تعامل روحانیت با دولت تدبیر و امید اظهار داشت: برای اولین بار نشست فرمانداران را با ائمه جمعه برگزار کرده و از رهنمودهای پدرانه آیت الله شبستری که محور وحدت در استان می باشند و همچنین استاندار محترم استفاده کردیم.

 

با فعالیت های زودرس انتخاباتی برخورد خواهیم کرد

شبستری خیابانی در خصوص تامین امنیت استان تصریح کرد: استان ما با تلاش های شبانه روزی نیروهای اطلاعاتی و انتظامی جزو امن ترین استان ها می باشد و علی رغم تردد داعش در کشورهای منطقه، ما با مشکلی توسط آن ها در استان مواجه نیستیم و این امر نشان دهنده تعاملات حداکثری نیروهای انتظامی و اطلاعاتی و همچنین شورای تامین استان می باشد.

وی در خصوص مسائل قومیتی نیز اظهار داشت: خوشبختانه این مشکلات هیچ مشکلی برای ما درست نکرده اند و با مدیریت صحیح، کارها به خوبی پیش می روند.

معاون سیاسی استانداری در خصوص تضعیف دولت گفت: برخی از گروه ها و جریانات سیاسی نادان درصدد تضعیف دولت می باشند که این امر مسلما به نفع مردم نیست چرا که مغایر با نقطه نظرات رهبری نظام می باشد.

شبستری خیابانی در خصوص فعایت های انتخاباتی زودرس برخی از کاندیداها برای مجلس آینده نیز گفت: هدف ما برگزاری انتخابات سالم و بدون شبهه است و در این خصوص تمامی افرادی که در مجامع عمومی خود را به عنوان کاندیدا معرفی می نمایند باید بدانند که ما با این تخلفات برخورد خواهیم کرد.

 

نمی شود به خاطر برخی توهمات، همه مردم را قوم گرا دانست

وی در خصوص رویکرد رسانه ها در قبال مباحث قومی گفت: به فردی که آذربایجان را آزربایجان و یا ترک را تورک می نویسد نباید لفظ قوم گرا بودن اطلاق کرد چرا که حق طبیعی شهروندان است و علاقه به زبان مادری هم حق است و ما نباید به برخی ها با توهمات خودمان، بهانه بدهیم.

بنیاد ادب و فرهنگ آذربایجان در حال تشکیل
 
وی درخصوص فرهنگستان زبان آذری گفت: ما فرهنگستان را بسط داده و در قالبی جامع تر در نظر گرفتیم. بنیاد ادب و فرهنگ آذربایجان جامع تر از فرهنگستان بوده و در حال اجرایی شدن است. بعد از سپری شدن مراحل قانونی این بنیاد رسما افتتاح خواهد شد.


با جداسازی پس و دختر ، مشکل خاصی حل نمی شود

معاون سیاسی استانداری در خصوص اختلاط دختران و پسران در دانشگاه ها افزود: با جداسازی مشکل خاصی حل نمی شود و در این خصوص باید موانع ازدواج و اشتغال جوانان را فراهم نمود نه اینکه چنین مباحثی را مطرح نمود چراکه باهم بودن آنان مشکلی را به وجود نخواهد آورد.

وی تصریح کرد: باید دقت کرد که باکری ها در همین دانشگاه ها تربیت نشده اند.

شبستری خیابانی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر درخواست تجمع در سالروز زبان مادری گفت: هیچ گونه درخواستی تا این لحظه برای تجمع یا برگزاری مراسم در دوم اسفندماه ارائه نشده است.

وی همچنین در پاسخ به خبرنگار دیگری در خصوص دخالت نمایندگان مجلس در عزل و نصب ها نیز گفت: دولت اجازه دخالت به آن ها در عزل و نصب مدیران را نخواهد داد و تا امروز هم هیچ گونه سخنی در این خصوص از طرف آنان زده نشده و با تعامل 2 طرفه کارها را به پیش برده ایم.

 

عدم دیدار جهانگیری با آیت الله شبستری متوجه استانداری نیست

 معاون سیاسی استانداری در پایان نشست خود در رابطه با شبهات به وجود آمده مبنی بر عدم دیدار جهانگیری با آیت الله شبستری و عدم حضور نماینده ولی فقیه در شورای اداری استان نیز گفت: استانداری پاسخ گوی این سخنان نیست چرا که برنامه فشرده معاون اول رئیس جمهور از تهران تنظیم گردیده بود و قرار هم بر این بود که در شورای اداری استان با ایشان دیدار کنند و در این خصوص بنده شخصا با آیت الله شبستری صحبت نموده و ایشان چند روز قبل از آن گفته بودند که به دلیل تراکم کاری و وعده های داده شده برای سخنرانی به مناسبت دهه فجر نمی توانند در جلسه شورای اداری حاضر شوند.



 


آچار سؤزلر : بنیادفرهنگ آذربایجان,