هارای نیوز

خبری - تحلیلی

انجمن حیات سبز مرند برگزار کرد: اولین کارگاه آموزشی با سخنرانی استاد دانشگاه تهران ؛ دکتر بنی هاشمی

+0 به یه ن / بپسند

انجمن حیات سبز مرند برگزار کرد:
اولین کارگاه آموزشی با سخنرانی استاد دانشگاه تهران ؛ دکتر بنی هاشمی

در مرند یک سونامی خطرناک در حال وقوع است. ما آمده ایم کل آب مرند را پمپاژ کرده ایم و با آب شرب آن گوجه فرنگی می کاریم! مرند حدود 30 الی 50 درصد گوجه و رب آذربایجان را تامین می کند. این چه توجیه اقتصادی دارد که از آب مشروب برای کشت و تولید گوجه فرنگی به شکل بی رویه استفاده می کنیم و بر خود می بالیم!

هارای نیوز : اولین کارگاه آموزشی انجمن حیات سبز مرند با سخنرانی دکتر بنی هاشمی؛ استاد دانشگاه تهران و با حضور اعضای انجمن و جمعی از مدیران و فعالان محیط زیست در سالن اجتماعات هلال احمر مرند برگزار شد.



به گزارش خبرنگار هارای نیوز در مرند، ابتدا مدیر عامل انجمن حیات سبز ضمن خوش آمد گویی به حاضران گفت: انجمن حیات سبز مرند یک تشکل نوپا، مردم نهاد و غیر دولتی است و محدوده فعالیت آن استانی و شهرستان مرند است.

 وی تمامی فعالان و مشتاقان محیط زیست را عضو انجمن دانست و اظهار داشت: ما افتخار می کنیم که در خدمت این فعالان هستیم و از همه آنها می خواهیم این تشکل مردمی را در تحقق اهداف و برنامه هایش یاری دهند.

حیدر زائر کعبه، اهداف و برنامه های کاری انجمن حیات سبز مرند را با اظهار به این که در اساسنامه آن مصوب شده است در 10 بند مشروح زیر بیان کرد:
1 - تنویر افکار عمومی در جهت ارتقاء آگاهی های محیط زیستی
2 - گسترش فرهنگ استفاده بهینه از منابع پایه در جهت جلوگیری از ایجاد آلودگی های محیط زیستی
3 - معرفی و اجرای طرح های مطالعاتی ویژه در جهت توسعه محیط زیستی شهرستان مرند
4 - حضور و مشارکت در کلیه فعالیت های مردمی - محیط زیستی
5 - همکاری و همفکری با سایر تشکلهای مردمی در کشور
6 - حفاظت از حیات وحش و جلوگیری از انقراض نسل آن و در نهایت احیای گونه های حیات وحش
7 - برگزاری همایش ها، کارگاه های آموزشی ، سیمنارهای تخصصی به منظور هم اندیشی و همفکری با صاحب نظران و متخصصان در خصوص محیط زیست
8 - برگزاری اکو تورهایی به منظور پاکسازی نمادین و الگو وار در میادین شهرها و مراکز گردشگری و تفرج گاه های شهرستان به منظور حساس سازی آحاد مردم
9 - ایجاد پارک طبیعت در شهرستان و حفاظت و نگهداری بهینه توسط اعضای گروه
10 - حضور در نمایشگاه های مختلف از طرف تشکل و عضو گیری به منظور گسترش کمی و کیفی تشکل انجمن حیات سبز مرند

مدیر عامل انجمن حیات سبز مرند، شعار این انجمن را ، عقلانیت ، تخصص ، صداقت و حفاظت
بیان کرد و با توجه به خطراتی که محیط زیست را تهدید می کند، از همه حاضران و صاحب نظران و مردم عزیز خواست این انجمن را در تحقق برنامه ها و اهداف شان یاری دهند.


تدریس تکنیکهای تغذیه سالم و رعایت امنیت غذایی توسط دکتر بنی هاشمی / کاربرد طب سنتی و اسلامی به منظور تضمین سلامت جامعه /حفاظت از محیط زیست به عنوان یک وظیفه همگانی

در مرند یک سونامی خطرناک در حال وقوع است ما آمده ایم کل آب مرند را پمپاژ کرده ایم و با آب شرب آن گوجه فرنگی می کاریم! مرند حدود 30 الی 50 درصد گوجه و رب آذربایجان را تامین می کند. این چه توجیه اقتصادی دارد که از آب مشروب برای کشت و تولید گوجه فرنگی به شکل بی رویه استفاده می کنیم و بر خود می بالیم!


در ادامه برنامه اولین کارگاه آموزشی انجمن حیات سبز مرند با سخنان علمی و تکان دهنده دکتر بنی هاشمی؛ استاد دانشگاه تهران پیرامون محیط زیست ، تغذیه سالم و راهکار های پیشگیری و درمان بیماری ها با استفاده از طب سنتی و اسلامی و همچنین خطراتی که سلامت عموم مردم و جامعه را تهدید می کند؛ شروع شد.

دکتر بنی هاشمی دغدغه داشت و دغدغه اش مثل بسیاری از دلسوزان و آگاهان جامعه؛ سلامت عمومی جامعه و نجات مردم از مبتلا شدن به انواع بیماری های جسمی و روحی است.

وی پیشگیری و تغذیه سالم و برگشتن به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در استفاده از انواع غذاها را بهترین راهکار برای تضمین سلامت جامعه دانست.

او نگران و مظرب و پریشان حال بود از این که جامعه ما به چه سمتی می رود و به تعبیر او به سمت بیماری های ناعلاج و کشنده از جمله سرطان و سکته های قلبی و مغزی و تنفسی ، جنسی و ...

این استاد دانشگاه تهران ، ضمن اعلام هشدار به استفاده عموم مردم از مواد غذایی سمی و سرطانزا و متاسفانه نهادینه  شدن فرهنگ آن در بین زنان و مردان ، عدم رعایت نکات علمی و بهداشتی در تولید و عرضه مواد غذایی مردم و همچنین رواج فرهنگ و آشپزی غلط در بین خانمها، توصیه های عمومی و علمی را یاد آور شد و از حاضران و مردم خواست به منظور سالم زیستن و دور ماندن از انواع بیماری هایی که خود و جامعه را تهدید می کند توجه و اهتمام جدی به خرج دهند و از استفاده از ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف و آب معدنی با بطری های پلاستیکی و .. و مواد غذایی سرطانزا و بیماری زا بپرهیزند.

دکتر بنی هاشمی ، تکنیکهای آموزشی خود را به شیوه ای خوب و به زبان توده بیان کرد و از به کار بردن اصطلاحات علمی و پزشکی انگلیسی و کلمات غیرقابل توجیه برای عموم خودداری کرد.

حال شما مخاطبان عزیز را به مطالعه بخش اول سخنان علمی و آموزنده دکتر بنی هاشمی در زیر دعوت می کنیم:

فعالیتها و اقدامات اعضای انجمن حیات سبز در حوزه حفاظت محیط زیست قابل تقدیر است. متاسفانه باید گفت که در ایران ما از محیط زیست فقط یک اسم خشک و خالی مانده است! توصیه من به شما دوستداران و فعالان محیط زیست این است که نباید انتظار داشته باشبد که از یک نهاد دولتی به شما کمک خواهند کرد. محیط زیست متعلق به همه ماست و یک وظیفه همگانی. همه شما باید هزینه کنید و در حفظ و حراست آن کوشا باشید. با پول و کمکهای مردمی و خودتان می توانید تغییرات و اصلاحات زیادی در حیطه محیط زیست ایجاد کنید. این NGO  ها باید به صورت خود گردانی اداره بشوند و تقویت گردند. دولت در این زمینه بودجه ای ندارد و همین که دولت با دو تا تفنگ کهنه کلاشینکف روسی جلو حمله کنندگان به حیوانات حیات وحش را می گیرد جای تقدیر است. باید دست به دست هم بدهیم و کارهای مهم و بزرگی را انجام دهیم.

در تهران خیلی کارهای بزرگی در حوزه محیط زیست انجام گرفته است. بنده یکی از انجمن های موفق و بزرگ را در تهران به شما معرفی می کنم به نام انجمن درخت کاران سبز ایران. اعضای این انجمن در حدود 150 هزار اصل درخت کاشته اند. اینها در یک اقدامی جالب برای هر کودکی که به دنیا می آید یک درخت گردو می کارند.

مرند یک منطقه پرجمعیت و پر وسعت و مهم در سطح کشور بشمار می رود. بجای این که در کنار خیابانها و اتوبانها درخت تبریزی، کاج و سر و ... بکاریم که چندان فایده و سود اقتصادی هم ندارد بیایید این وضعیت را تغییر دهیم و بجای آن درخت گردو بکاریم.  

به دو علت کاشت درخت گردو را ترجیح می دهم: 

الف : به لحاظ اقتصادی درآمد زاست. ب ) سازگار با آب و هوای منطقه

بزررگترین خطری که جامعه ما را تهدید می کند:
* کم آبی     * مسائل زیست محیطی    * تغذیه و فقدان بهداشت و امنیت غذایی      


در مرند یک سونامی خطرناک در حال وقوع است ما آمده ایم کل آب مرند را پمپاژ کرده ایم و با آب شرب آن گوجه فرنگی می کاریم! مرند حدود 30 الی 50 درصد گوجه و رب آذربایجان را تامین می کند. این چه توجیه اقتصادی دارد که از آب مشروب برای کشت و تولید گوجه فرنگی به شکل بی رویه استفاده می کنیم و بر خود می بالیم!


با توجه به اینکه بحران جدی آب و خشکسالی در کشور وجود دارد و محیط زیست و ما را تهدید می کند. با این شرایط ما حق نداریم از آب شیرین و شرب به شکل بی رویه استفاده کنیم.
آب مگر فقط مال ماست؟! آب حق گذشتگان، حال و آیندگان بوده و هست. ما هم وظیفه داریم با درست مصرف کردن، آب کافی برای نسل آینده باقی بگذاریم. من نمی دانم چه لزومی دارد ما با آب مرند سیب زمینی، بادمجان و گوجه فرنگی می کاریم...!؟

توصیه بنده به همه و مخصوصا به خانمهاست که از اسراف و وسواسی پرهیز کنند. ما می توانیم با یک لیوان آب هم وضو بگیریم. چه لزومی دارد بیست لیتر آب را بخاطر آن هدر دهیم! مخاطب من بیشتر خانم هاست چرا که خانمها در خانه و خانواده یک عضو مهم محسوب می شوند و در آشپزخانه و تولید غذای خانوداه و سلامت آن نقش مهمی دارند.

حدود  67 سال پیش طب سنتی و طب پزشکی در ایران رایج بود. وقتی که در زمان شاه پهلوی ، اروپاییان وارد ایران شدند به طب سنتی ما حمله کردند و اینها در عرض یک روز، 110 نفر را در تهران اعدام کردند و بدین ترتیب با ایجاد رعب و حشت میان مردم می خواستند مردم را از طب سنتی اسلامی دور کنند. خوشبختانه با وجود این گونه اقدامات غیرانسانی در گذشته، طب سنتی ما از بین نرفته است.


50 سال سال قبل طب سنتی در سازمان بهداشت جهانی  (WHO) در سازمان ملل مطرح شد و در حدود 20 - 25 سال پیش به عنوان طب مکمل درمان اجرا می شود اما متاسفانه در ایران خیلی دیر به اجرا گذاشته شده است. 


در سفری که مقام رهبری به هند داشته است، در آنجا دانشگاه طب سنتی هند را مشاهده می کند و تصمیم می گیرد در ایران نیز چنین دانشگاه طب سنتی ایجاد شود اما متاسفانه هر چقدر توصیه می کند گوشها سنگین بودند و دیر می شنیدند!


تا این که در سال 1385 اولین دانشکده طب سنتی در ایران تاسیس و راه اندازی شد که بعدها به دانشگاه طب سنتی اسلامی تغییر نام داد. طب اسلامی با طب سنتی فرق های زیادی دارد. در طب سنتی حلال و حرام لحاظ نمی شود. مثلا در طب سنتی از گوشت سگ یا از روغن گرگ به عنوان درمان استفاده می کنند در حالی که در طب اسلامی بر اساس حلال و پاک بودن استفاده آن مجاز شناخته می شود.


بهترین روشی که به عنوان روش درمان مطرح است، همان روش درمانی طب اسلامی است. متاسفانه امروزه من از هر کس که سوال می کنم خوب هستید، می بینم که خوب نیستند و همه به نوعی به یک یا چند بیماری گرفتارند در حالی که خودشان هم نمی دانند که بیمارند!

تهیه مواد غذایی از مراکز عرضه آن هم خیلی مهم است. مثلا ما وقتی که مواد غذایی از جمله نخود، حبوبات و ... را از کسی خرید می کنیم آیا می دانیم که آن فرد موارد بهداشتی را رعایت می کند یا نه؟! 

اکثر ما انواع محصولات لبنی کارخانه های مختلف را به همراه سبد غذایی می خریم و در سفره های مان هست. اما من به شما می گویم بارها از کارخانجات تولید لبنیات در کشور بازدید کرده ام اما متاسفانه اصلا شیر طبیعی! در آن کارخانجات مشاهده نکرده ام. حال سوال اینجاست پس این شیر پاستوریزه گاوی، ماست و دوغ طبیعی ، کره و خامه طبیعی گاوی! پاستوریزه و استرلیزه شده به نام کارخانجات اعم از پگاه، کاله، عشایر، میهن و ... از کجا می آیند...؟! از همین کارخانجات منتها با روغن پالم که وزارت بهداشت مصرف آن را ممنوع کرده و شیر خشک مصنوعی...!!! من حقیقت را می گویم هیچ کدام از محصولات لبنی کارخانجات ما قابل استفاده نیستند! و نباید از آنها مصرف کنیم!

ما در شرایطی زندگی می کنیم که همه چیز را از دست داده ایم. زمانی در مرند همه چیز وجود داشت. روغن حیوانی، ماست ، پنیر و کشک و لبنیات طبیعی که به صورت سنتی تولید و عرضه می شد خیلی زیاد بود. آنقدر بر روی افکار ما رژه رفتند که ما از روغن حیوانی فرار می کنیم. بچه های ما و دختران ما روغن حیوانی نمی خورند. کم خونی ، انواع کیست، کیست سینه و کیست تخمدان در دختران ما حاکم است. نازایی در دختران و ناباروی در آقایان وجود دارد! بیماری های قلبی و عروق، دیابت و انواع و اقسام بیماری های ناعلاج دیگر .

من به همه شما توصیه می کنم بهتر است برای حفظ سلامتی تان از روغن هایی که اسم می برم، استفاده کنید و از مصرف روغن مایع جدا خودداری کنید: روغن زیتون ، روغن کنجد ، روغن زرد گاوی و ... 

 از خوردن و مصرف کردن گوشت گاو و گوساله، چرخ گرده قصابی ، انواع روغن مایع ( به اصطلاح بنده روغن معاویه ) با هر نام و مارکی ( چه داخلی و چه خارجی ) خودداری کنید.  20 سال است که روغ مایع معاویه برروی سفره های غذایی ماست. آیا به نظر شما روغنی که ما مصرف می کنیم واقعا روغن است؟! اکثر کسانی که از روغن مایع استفاده می کنند یبوست دارند، گرفتگی عروق دارند چرا؟ ای کاش 10 درصد آن را که خرید می کنید، روغن بود!

شما در آشپزخانه تان هود دارید و رسوبات آن ناشی از پخت و پز و روغن مایعی است که بر بر دیواره های آن می چسبد که این رسوبات را اسید هم نمی تواند پاک کند! چرا که رسوبات آن از فیلتر هود آشپزخانه عبور نمی کند و خود فیلتر را می گیرد! در حالی که اگر در طول یک سال از روغن زیتون استفاده کنیم به هر جای هود دست بزنیم صاف و تمیز است و در هیچ جای آن رسوباتی مشاهده نمی شود. مازاد این روغن ها که از طریق انسان به فاضلاب ها ریخته می شود. جالب است بدانید این مواد دفعی ، لوله فاضلاب و دستشویی را هم می گیرد و با اسید به سختی لوله را باز می کنند! مویرگهای بدن ما چه جوری از این مواد روغنی تمیز خواهند شد و چگونه دستگاه گوارش ما از عوارض این مواد خوراکی و روغن مایع های مضر و خطرناک پاک خواهد شد؟ این روغن مایع ها رگهای ما را می گیرد و آخر ما سکته می کنیم: سکته قلبی و سکته مغزی ...!

به این دلایل فوق من به شما توصیه می کنم که از مصرف انواع روغن مایع پرهیز کنید و برای حفظ سلامت تان آن را به دور بریزید. می دانید که برای تولید یک لیتر یا یک کیلوگرم روغن مایع آفتابگردانی 4 یا 5 کیلو تخم افتابگردان نیاز دارد و اگر کیلویی را 5 هزار تومان حساب کنیم می شود 20 - 25 هزار تومان. در حالی که روغن مایع یک کیلویی را حدود 15 هزار تومان می فروشند پس ماب التفاوت آن و هزینه های تولید و حمل و سود تولید و سود فروشنده آن از کجا تامین می شود؟! روغن نباتی جامد هم همینطور...! ؟ ( در قدیم مردم روغن نباتی را به عنوان دارو  و درمان بر روی پوست حیوانات اهلی می زدند! ) حال شده مصرف عمده مواد اولیه غذاهای ما...! بعد ما این مواد را دفع می کنیم و وارد محیط زیست می نماییم و محیط زیست را هم آلوده می کنیم.

گوشت تازه گوسفند نر جوان و بره مصرف کنید و از مصرف گوشت های گاو و منجمد برزیلی که معلوم نیست چه گوشتی است پرهیز کنید. بعد از کشتن گوسفند نباید بلافاصله گوشت آن را استفاده کرد. گوشت باید 6 ساعت بماند و بعد از آن پخته و مصرف شود. اگر گوشت را تازه به تازه استفاده کنید منجر به بروز بیماری در انسان می گردد. 18 بیماری از طریق مصرف گوشت گاو و گوساله به انسان منتقل می شود.

انگور را نباید بعد از برداشت از درخت بلافاصله مصرف کرد. می گویند اگر کسی انگور را بلافاصله و حین برداشت بخورد و اگر بمیرد باید از خودش قهر کند. در افرادی که کم خونی وجود دارد، خانمهایی که نازایی وجود دارد و آقایانی که اسپرمشان کم است انگور مصرف کنند. برای حفظ کیفیت و طعم طبیعی میوه ها سعی کنید میوه انگور و موز و ... را از سقف آویزان کنید و داخل یخچال نگذارید. 

( البته توجه داشته باشید که اولاً از مصرف انگوری که آغشته به کودهای شیمیایی است خودداری شود، ثانیاً خوردن انگور با برخی خوراکی ها(نظیر شیر، خیار و ماهی) باعث احساس ناخوشایند در معده می شود و ثالثاً برخی زنان باردار نسبت به انگور آلرژی دارند و نباید از انگور یا آب انگور استفاده کنند. )

از خانمها می خواهم از این که نخود، لوبیا، گوشت، سبزی ، هویچ و ... را پخته و در بخش فریزر یخچال برای مدتی نگه می دارند و به تدریج از آنها استفاده می کنند یا میوه ها را در یخچال نگهداری می کنند، این کار را ترک کنند و دیگر تکرار ننمایند چرا که هر چند متاسفانه این امر تبدیل به یک فرهنگ غلط شده است اما این کار ارزش غذایی  غذاها و میوه ها را از بین می برد.

بهترین غذای توصیه شده ما به مردم، غذای آبگوشت است که هم نخود آن فایده دارد و هم استخوان آن دارای کلسیم است ( و هم روغن آن طبیعی است) که برای مفاصل و استخوان انسان مفید بوده و جلو پوکی استخوان و بیماری های مفصلی را می گیرد.
 

بعد از غذا، بحث ما روی نان است. متاسفانه بیشتر نانی که مصرف می کنیم به شکل لواش است. ؛آنهم سبوس ندارد، خوب پخته نمی شود،  دارای بی کربنات سدیم همان جوش شیرین ( با فرمول NaHCO3 ) است که سرطان زاست. 

سعی خواهیم کرد مردم را تشویق کنیم از کسانی که نان با کیفیت و خوب می پزند، خرید کنند.
خانمهای محترم! هفته ای حداقل دو بار غذای ماکارونی می پزید و به بچه های خود می دهید و آنها می خورند بعد یبوست می گیرند، روده های شان از کار می افتد و بعد سرطان می گیرند!

امام رضا ( ع ) می گوید : یبوست، مادر بیماری هاست.

رشته هایی که به صورت سنتی و از آرد گندم سبوسدار در خانه ها بدست می آید و از آن غذای رشته آش و ... پخته می شود برای دستگاه گوارش انسان خیلی مفید است. ما توصیه می کنیم از اینها بیشتر استفاده کنید نه ماکارونی و ... به ما می گویند غذهایی را بخوریم که سرطان بگیریم، یبوست بگیریم...!

توصیه ما به شما این است به سه علت نباید از قصابی گوشت چرخ گرده خرید: 


1 -  معمولا  گوشت چرخ گرده ها عمدتا از گوشت گاوی گوساله است.

2 - گوشت به هیچ وجه توسط قصاب شسته نمی شود و این عامل بیماری زاست.

3 - داخل ماشین چرخ گوشت شسته نمی شود.
 
آب معدنی و آب مشروبی که بوسیله ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، بسته بندی و عرضه می شود سرطان زا بوده و قابل استفاده نیست. آب معدنی باید با بطری های شیشه ای بسته بندی و با لیوان شیشه ای نوشیده شود نه لیوان یا ظرف پلاستیکی..! شیر تازه گاوی که مصرف می کنید نباید داخل کیسه پلاستیکی یا ظروف پلاستیکی ریخته شود بلکه باید داخل ظروف شیشه ای ریخته و حمل شود.
مردم به بیماری های بسیاری دچار شده اند. آلزایمر ، یبوست و سرطان در میان مردم و بخصوص خانمها زیاد دیده می شود. ظروف آلومینیومی هوش و استعداد کودکان ما را ضعیف می کند. باید مواد غذایی و غذا در ظروف شیشه ای پخته ، حمل و خورده شود.
.....

دکتر بنی هاشمی در پایان با صبر و حوصله به سوالات حاضران و دوستدارن محیط زیست پاسخ گفت.


تحریم مواد غذایی سرطانزا و بیماری زا...!

این کارگاه آموزشی که حدود دو ساعت به طول انجامید برای اولین بار در مرند بحث های زیادی در افکار عمومی و حاضران ایجاد کرد و همه را از اینهمه روشهای غلط و مرسوم و غیربهداشتی که در امر تولید و عرضه و پخت و پز مواد غذایی شاهد بوده ایم به تفکر واداشت و متحیر و متعجب ساخت از این که چرا مدیران وزارت بهداشت و درمان و وزارت صنعت و معدن و تجارت و خود ما تا این اندازه نسبت به سلامت خود و بچه های خود بی تفاوت هستیم!؟ تابحال علیرغم شیوع بیماری های گوناگون در جامعه ( اعم از سکته های قلبی و عروقی و مغزی، سرطان، بیماری های گوارشی و تنفسی و ... ) که شاید چندین صد هزار نفر را در گروه های سنی مختلف قربانی کرده است اما باز همان روشها و همان عادات و رسومات در امر تولید، عرضه و تهیه و مصرف مواد غذایی حاکم بوده و هست و کس و کسانی هم پاسخگوی این امر نیست. بلکه آنچه باید همه را وادار به پاسخگویی نماید و همه در آن امر تاثیرگذار خواهند بود خود مردم است و مردم. 

 راهکار این است که مردم از این محصولات و مواد غذایی سرطانزا پرهیز کنند و نسبت به تحریم چنین مواد غذایی که در حقیقت جز مرگ زود هنگام هیچ سودی در پی ندارد، اقدام نمایند.

اما سوالات مهمی در حوزه تغذیه و بهداشت و درمان مطرح است.  امیدواریم مدیران وزارت بهداشت و درمان و وزارت صنعت و معدن و تجارت بتوانند پاسخ لازم را به منظور تنویر افکار عمومی و روشن شدن حقایق ارائه دهد تا ما هم ملزم به انتشار آنها باشیم.

با این حال پس وظیفه مهم و خطیر وزارت بهداشت و درمان در ایران ما چیست؟ چرا وزارت بهداشت و درمان به وظیفه قانونی خود عمل نمی کند؟ علیرغم وجود بحران جدی در حوزه تولید و عرضه مواد غذایی، چرا مدیران بهداشتی ما هیچ گونه واکنش و مواضع درستی از خود نشان نمی دهند و چرا اینها دست به کاری نمی زنند؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت با کدام مقررات و اصول بهداشتی و علمی ، پروانه بهره برداری کارخانجات تولید سرطان به نام مواد غذایی!! را صادر می نماید؟

وزارت بهداشت و درمان بر چه اساس و معیار قانونی و علمی و بهداشتی، پروانه بهداشت این صنایع را صارد کرده است؟

اداره کل اسناتدارد بر چه اساسی، مارک استاندارد را به این کارخانجات تولید مواد غذایی در کشور داده است؟

آیا مدیران ما می خواهند همه ملت ایران سرطان بگیرند و عمرشان را به اینها بدهند البته غافل از این هستند که خودشان هم دانسته یا ندانسته سزطان می گیرند...؟!

چرا بهداشت و سلامت جامعه، قربانی سیاست های ضد انسانی و خلاف قانون و مقررات جاری کشور می شود... و صدها چراهایی که فعلا هیچ مقام مسوولی حاضر به پاسخگویی نبوده و نیست...؟!

چرا این همه دکتر و متخصص ، دانشگاههای علوم پزشکی، صاحب نظران ، رسانه های خبری و همه و همه در حوزه بهداشت و درمان کشور سکوت اختیار کرده اند؟

بنابراین عاقبت، نتیجه سکوت و عدم عمل به وظیفه قانونی و انسانی این نهادها و صاحب نظران، این می شود که کشوری به نام ایران با جمعیت نزدیک به 80 میلیون بیمار گرفتار شده است....!!!!

از طرفی اخیرا افزایش جمعیت کشور مطرح بوده است. اما حال سوال مهم در اینجاست:
ما که برای تامین سلامت نزدیک به 80 میلیون نفر جمعیت کشور نه تنها هیچ اقدامی نکرده ایم بلکه عامل مرگ زود هنگام بسیاری از آنان شده ایم. حال می خواهیم جمعیت را دو برابر کنیم آن وقت همه را در یک جا به بهشت خواهیم برد یا به جهنم...؟!
( بر اساس برآورد مرکز آمار ایران جمعیت حال حاضر کشور بیش از 77 میلیون و 700 هزار نفر است.)

پیام ما به مردم عزیزمان این است که در یک کلام برای حفظ سلامتی خود و فرزندان شان فقط تحریم این گونه مواد غذایی را در سرلوحه کار خود قراردهند و مخلص کلام: « نخرند! » این تصمیم هم در حوزه و قدرت اختیارات و اراده شان است...!
پس از امروز لب به مواد غذایی سرطان زا و آلوده در کشور نمی زنیم و همه آنها را تحریم می کنیم تا زمان اصلاح و بهبود مواد غذایی سالم و روش تولید و سیستم تولید علمی صحیح و تایید شده آن ...!!!


گزارش تصویری اولین کارگاه آموزشی انجمن حیات سبز مرند در مرند