هارای نیوز

خبری - تحلیلی

مرگ خاموش یک زوج جوان مرندی بر اثر گاز گرفتگی

+0 به یه ن / بپسند

مرگ خاموش یک زوج جوان مرندی بر اثر گاز گرفتگی

زوج جوان مرندی که نامزد بودند بجای برگزاری مراسم جشن و عروسی ، قربانی مرگ خاموش شدند. براستی علیرغم کشته شدن صدها نفر در فصل سرما بر اثر گازگرفتگی چرا سیستم تولید بخاری ها و لوازم گازسوز خانگی و تهویه آن اصلاح نمی شود؟!


هارای نیوز: زوج جوان مرندی که نامزد بودند بجای برگزاری مراسم جشن و عروسی ، قربانی مرگ خاموش شدند. براستی علیرغم کشته شدن صدها نفر در فصل سرما بر اثر گازگرفتگی چرا سیستم تولید بخاری ها و لوازم گازسوز خانگی و تهویه آن اصلاح نمی شود؟! 

گفتنی است این حادثه ناگوار شب گذشته در کوی دیزجیکان مرند  اتفاق افتاد و طی آن دو جوان 20 و 23 ساله به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

نشت گاز خطرناک منو اکسید کربن موجب مسمومیت و خفگی شده و افراد زیادی از این طریق در فصول سرد سال جان خود را از دست می دهند.

علائم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن شامل سردرد، تهوع، خستگی، گیجی، بی قراری، خواب آلودگی، تنفس های سخت و کاهش هوشیاری می باشد که در صورت بروز موارد فوق  باید فرد مسموم را در هوای آزاد رسانده و به اورژانس اطلاع داد.

شایان ذکر است امسال پنج نفر در شهرستان مرند براثر گاز گرفتگی جان خود را از دست داده اند. حال آمار استانی و کشور مرگ چند نفر را بر اثر گاز گرفتگی به ثبت رسانده است؟


سایز لوله دودکش باید برابر یا بزرگتر از خروجی باشد

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان آذربایجانشرقی گفت: بنابر تشخیص تکنسین های اعزامی فوریتهای پزشکی به محل حادثه، گازهای حاصل از شعله های بخاری، نداشتن فضای مناسب برای تبادل هوا، کمبود اکسیژن و نیز نصب غیر اصولی دودکش و نبود تهویه مناسب در منزل، عامل مسمومیت این 3 تن اعلام شده است.

حبیب حسینقلی زاده از شهروندان خواست در صورت استفاده همزمان از بخاری و آبگرمکن در محیط هایی با مساحت کم که احتمال گاز گرفتگی را افزایش می دهد، حتی الامکان روزنه‌هایی برای ورود هوا به منزل در نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه سایز لوله دودکش باید برابر یا بزرگتر از خروجی باشد، اظهارکرد: لوله‌های دودکش باید فاقد شکستگی در بدنه خود باشند و دودکش هر واحد مسکونی باید مستقل بوده و در مسیر آن تا پشت‌بام درز و ترک خوردگی وجود نداشته باشد.

حسینقلی زاده یادآور شد: وجود درز و ترک‌خوردگی در بدنه دودکش‌های داخلی می‌تواند سبب انتشار گازهای سمی به واحدهای مسکونی دیگر شود.

قرار دادن لوله بخاری در آب، قرار دادن آجر به روی شعله خوراک‌پزی و ... از اعمال ناصحیحی است که گاهی افراد با کم‌اطلاعی از عواقب آن و دست زدن به چنین اقداماتی، موجبات مرگ خود و خانواده‌شان را رقم می‌زنند.